Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea unettomuus

Vierailija
02.08.2023 |

Vaikeasta unettomuudesta kärsivien vertaistukiketju.
Ketjuun saa laittaa mitä mieleen tulee, kokemuksia, ajatuksia, fiiliksiä jne.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen äänikirjoja. Niitä saa lainattua kirjastostakin. Voi keskittyä kuuntelemaan ja nukahtaa siihen. Voi myös kuunnella rentoutusta tai meditaatiota.

Meditointi ja mindfulness auttaa tutkitusti unettomuuteen, mutta ei tietenkään kaikilla samalla tavalla.

Sitä käytän itse väsymyksen käsittelyyn (myötätuntomeditaatio). Netissä on ilmaisia meditointi-ohjelmia (mielenterveystalo ainakin) ja niitä saa myös joiltain lääkäriasemilta (mehiläinen).

Vierailija
42/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atarax on siis väsyttävä antihistamiini; auttaa kutinaan ennen kaikkea (unettomuuden taustalla voi olla muun muassa jokin lievä allerginen oire, jota ei edes oikein tiedosta; tämä ajatus tuli mieleen kun yhdessä vaiheessa jouduin käyttämään tehokasta avaavaa nenäsuihketta, ja sinä aikana nukuin todella tukevasti ja heräilemättä!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menen kierroksille, jos valvon pidempiä aikoja.

Se on yleistä. Ja harvinaisen rasittavaa jos päässä vilisee mut kroppa on väsymyksestä tahmea ja kankea!

Vierailija
44/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapsuudesta asti kärsinyt unettomuudesta. Välillä on hyviä kausia, jolloin saan nukuttua, vaikka uni ei tunnukkaan piristävän. Toisinaan on huonoja, jolloin tuijotan vain kattoa ja seiniä aamuun asti. Vaikka olo on hirveä huonoina kausina, niin olen tottunut tai hyväksynyt sen, että toisinaan olen tavallista ahdistuneempi ja työteho 20% täydestä. En ole jaksanut edes ottaa asiaa esille lääkärin kanssa vuosiin, koska sieltä tulee aina samat ohjeet.

Mulla sama että tajunnut että omillaan pitää unettomuuden kanssa oppia elämään, samat neuvot ja ripitykset milloin mistäkin mitä teen liian vähän tai paljon ovat hyödyttömiä. Siitä onkin ollut apua kun hyväksyy että sen kanssa voi ja pitääkin vaan yrittää elää, ei se vaan poistu millään taikatempulla. Tuli vaan mieleen ystävä joka taisteli omia sääntöjään vastaan unettomuudessa, ettei esim ikinä nuku päiväunia jne ja pahensi sillä tilannettaan. Mä oon saanut tuloksia mm sillä ajatuksella että pääasia kunhan vaan joskus edes nukkuu, turha stressata liikaa milloin ja missä se tapahtuu.

Vierailija
45/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain koko aikuisiän kestäneeseen unettomuuteen avun Olanzapinistä. Huono puoli on, että sen kanssa unta tuleekin sitten vähintään 11 tuntia.

Vierailija
46/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapsuudesta asti kärsinyt unettomuudesta. Välillä on hyviä kausia, jolloin saan nukuttua, vaikka uni ei tunnukkaan piristävän. Toisinaan on huonoja, jolloin tuijotan vain kattoa ja seiniä aamuun asti. Vaikka olo on hirveä huonoina kausina, niin olen tottunut tai hyväksynyt sen, että toisinaan olen tavallista ahdistuneempi ja työteho 20% täydestä. En ole jaksanut edes ottaa asiaa esille lääkärin kanssa vuosiin, koska sieltä tulee aina samat ohjeet.

Niimpä. Unettomuus lisää ahdistusta ja työteho laskee 🙃. Mä en ole vielä oikein hyväksynyt unettomuuttani, siinä riittää vielä työstämistä.

Vierailija
47/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon uusia kommentteja.🤩

Vierailija
48/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo unettomuuteni kanssa voiton puolella. Minulla juurisyy oli stressaava työ ja sitä enne ollut vuosien uupumuskertymä. Unettomuus helpotti, kun vaihdoin työpaikkaa. Ja parani lähes kokonaan, kun mursin käteni ja olin muutaman kuukauden sairaslomalla.

Mutta edelleen pelkään, että jokin triggeröi unettomuuden uudelleen.

Vierailija
49/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata stressata unen määrästä, kun sille ei välttämättä mahda mitään.

Vierailija
50/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
51/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeammin sanottu kuin tehty.

Vierailija
52/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Helpommin sanottu kuin tehty.

Vierailija
53/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommentoineille. 🌺

Vierailija
54/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut unettomuutta jo lapsena. Ennen jännittävää päivää saatoin valvoa koko yön. Nykyään valvon lähes joka toisen yön (eli nukun noin 3 tuntia). Joka toisena yönä taas 5-6 tuntia. Välillä valvon koko yön. Nykyään alan hyperventiloida helposti. Eli hengitän liian syvään ja sitten alkaa särkeä päätä ja pyörryttää. En vaan voi lopettaa.

Suvussa myös paljon unettomuutta, eikö kukaan ole vielä kuollut nuorena tähän. Se ehkä vähän lohduttaa. Olen tottunut tilanteeseen, vaikka välillä ahdistaakin. Tiedän, että nukun välillä sen hurjat 6 tuntia! :D

Vierailija
55/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut unettomuutta jo lapsena. Ennen jännittävää päivää saatoin valvoa koko yön. Nykyään valvon lähes joka toisen yön (eli nukun noin 3 tuntia). Joka toisena yönä taas 5-6 tuntia. Välillä valvon koko yön. Nykyään alan hyperventiloida helposti. Eli hengitän liian syvään ja sitten alkaa särkeä päätä ja pyörryttää. En vaan voi lopettaa.

Suvussa myös paljon unettomuutta, eikö kukaan ole vielä kuollut nuorena tähän. Se ehkä vähän lohduttaa. Olen tottunut tilanteeseen, vaikka välillä ahdistaakin. Tiedän, että nukun välillä sen hurjat 6 tuntia! :D

Ei sulla mitään hätää olekaan, jos nukut joka toinen yö kuusi tuntia. Palaudut ihan riittävästi.

Vierailija
56/136 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä valvon nykyään joka toinen yö koko yön, kun en silloin ota unilääkkeitä. Saatan myös valvoa kolme yötä, jos en sitten nukukaan unilääke-päivänä (joka toinen yö).

Vierailija
57/136 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä valvon nykyään joka toinen yö koko yön, kun en silloin ota unilääkkeitä. Saatan myös valvoa kolme yötä, jos en sitten nukukaan unilääke-päivänä (joka toinen yö).

Onhan tämä tosi raskasta.

Vierailija
58/136 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setäni saattaa nukkua 2-6 tuntia viikossa. Hänellä on parempi viikko, jos nukkuisi edes 8h viikossa.

Vierailija
59/136 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Helpommin sanottu kuin tehty.

Tällaisia mokia sattuu, kun nukkuu todella vähän.

Vierailija
60/136 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun jos huvittaa, nukun kyllä jos haluan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä