Onko muita joutunut olemaa ilman ruokaa
ennen tilipäivää?
Loppui taas pakollinen köyhyyspaasto. Hintojen nousun jälkeen kuukauden viimeinen viikko on mennyt paastolla. Nyt meni viimeinen vuorokausi ilman ruokaa. Onko muilla samaa tilannetta ollut?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte olla ilman ruokaa. Kalliimmat tuotteet vain vaihdettu halvempiin merkkeihin ja rahaa riittää.
Vaan kun ei ne halvemmat merkit ole oikeaa ruokaa. Kaupan kassaneitikin heti katsoo, että on tuokin köyhä, kun tällaisia joutuu ostamaan.
Eikä pakastettua ruokaa tietenkään voi syödä, eikä eilen tehtyä (mutta kaupasta voi ostaa einesruokaa, joka on tehty monta päivää sitten).
Olen luottanut Jumalaan ja Jeesuksen Vuorisaarnaan, eikä ole tarvinnut vielä pettyä.
»Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? 26
Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! 27Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?
No, onnekseni Suomessa yhteiskunta on tähän asti huolehtinut meistä vähäosaisistakin. Nythän kristilliset ovat hallituksessa, saa nähdä miten käy.
Voi luoja näitä..En ole rikas minäkään mutta aina on ollut ruokaan rahaa. Nälkää en ole kokenut koskaan puutteen takia.
Miten voisin auttaa ? Olisi ihanaa lahjoittaa rahaa tai ruokaa kun vain tietäisin kenelle. Tsemppiä ap.
Voisitko myydä Torissa jotain ? Mustikoista saa 50 euroa ämpäri. Varmaan tuttua molemmat. Pahalta tuntuu puolestasi. Toivottavasti asiat järjestyy.
Ei ole ollut. Jos rahat olisi tosi vähissä niin säästäisin kaikesta muusta paitsi siitä että saan jotain syödäkseni ja juodakseni. Terveys, ihmiset, on kaikki kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut. Jos rahat olisi tosi vähissä niin säästäisin kaikesta muusta paitsi siitä että saan jotain syödäkseni ja juodakseni. Terveys, ihmiset, on kaikki kaikessa.
Paasto kyllä tekee hyvää kaikille.
No palstamammahan repeää ahmimaan heti jos on yli 2h ilman suurta ateriaa.
Vierailija kirjoitti:
No palstamammahan repeää ahmimaan heti jos on yli 2h ilman suurta ateriaa.
Ja männöö sen jälkeen makkoomaan.
Montakin kertaa, ja on yhä vieläkin. Jauhotkin on loppu ettei voi edes sämpylöitä leipoa ja siihenkin tarvitaan hiivaa,voita/margariinia yms. Olen tottunut näläntunteeseen kerran se näläntunne muuttui kivuksi vatsassa ja jyskyttäväksi päänsäryksi kun olin 3:tta vuorokautta ilman ruokaa oli päänsärky niin kova että oksensin lisäksi näin valveuninäkyjä ja kuulin harhoja, ennätys syömättä jäätmisessä ollut mulla 10 vrk, silloin oksensin lähes jatkuvasti kun oli niin huono olo jatkuvasti oksensin lopulta sappea kun ei mahalaukussa ollut mitään edes vesi ei pysynyt alhaalla ja jouduin tiputukseen.
Olin joskus opiskelija, joka ei halunnut nostaa lainaa. Rahaa oli paljon vähemmän kuin toimeentulotukea saavilla. Silti ei koskaan makaroni loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on ollut näkkileipää ja puurohiutaleita.
Puuro ei ole ruokaa eikä näkkäri.
Mitä ne sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mieluummin olet viikonsyömättä kuin syöt puuroa tai näkkäriä?
Totuus on se että työmarkkinatuki ei enää riitä! Milloin hallitus aikoo tehdä tälle asialle jotain ja nostaa sen 700e? ennen hintojen nousua työmarkkinatuki riitti hyvin, mutta nyt, vaikka ei tuhlaile ei ole 4 päiväksi ruokaa... en meikkaa, en käy kampaajalla, en harrasta, en tupakoi, en juo alkoholia eli näihin ei mene rahaa ollenkaan ja silti rahat loppuu kesken. Ei auta enää se että elää järkevästi. Toki palkkoihin tulisi myös saada asianmukaiset korotukset ja ennen kuin joku alkaa huutamaan että mee töihin niin heti mennään kunhan ollaan tarpeeksi tervehdytty!
Vierailija kirjoitti:
Joskus nuorena äitinä joo. Oli jokseenkin elämänhallinta hukassa ja järjetön lasupelko. Lapset saivat kaiken tarvitsemansa, mutta itse saatoin olla päiviä syömättä, jos lapsilta ei jäänyt tähteitä. Voin kertoa, että lihaliemessä keitetty sipulisilppu ei ole hyvää, mutta vie hetkeksi pahimman nälän.
Paistettu sipuli taas on hyvää. Mä olin kerran monta päivää syömättä ennen kuin tajusin että hetkonen, mulla on 5 sipulia kuitenkin kaapissa, nam! Viipaleiksi ja hitaasti pannulla muhittaen.
Mä olen viettänyt hirveät määrät jopa 5 päivän paastoja kun en ole jaksanut käydä kaupassa, ei ne kyllä munkaan rahat ois riittäneet ilman noita päiviä.
Jotain makaronia ja soijarouhetta pyrin pitämään kaapissa, ja kuivatuotteita isoja satseja ostan, mutta sitten voi olla että nekin kuluu loppuun ja taas on kaapit tyhjät.
Tuossa äsken meni vissiin pari viikkoa että söin nuudeleita pussin päivässä, olin hävikkiuokakaupasta ostanut ison laatikon viime syksynä.
Kylläpä sen jälkeen ei tule pitkään aikaan koskettua loppuihin, eli tiedän nytkin että mulla on esim. 5 päiväksi niitä jo pelkästään.
Ja tuli ostettua halvalla iso pussi ruisjauhoja, ja vaikka nyt mulla tällä hetkellä ei muita jauhoja olekaan, niin ajattelin että leipasenpa niistä rieskat, jopas nälkään maistui tuore läpyskä hyvältä.
Välillä on tullut leivottua nälkään, yleensä mulla on montaa lajia jauhoja kaapissa.
Puolikas jogurttipurkki, ananassäilykkeitä, näkkileipää, näin oltu joskus.
Aina kannattaa pitää kananmunia, jauhoja, maitoa että saa edes räiskäleitä, pakastimessa joku keitto.
Mulla on aina reilusti kaurahiutaleita kaapissa ja mun makuun veteen keitetty kaurapuuro on ihan ok syötävää, kivemp8 tietyst8 jos on jotain lisätä siihen päälle mutta nälkää ei tällä systeemillä ole koskaan tarvinnut nähdä. Puuro pitää kyllä kattilassa keittää, mikroprosessorien on kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja näitä..En ole rikas minäkään mutta aina on ollut ruokaan rahaa. Nälkää en ole kokenut koskaan puutteen takia.
Miten voisin auttaa ? Olisi ihanaa lahjoittaa rahaa tai ruokaa kun vain tietäisin kenelle. Tsemppiä ap.
Voisitko myydä Torissa jotain ? Mustikoista saa 50 euroa ämpäri. Varmaan tuttua molemmat. Pahalta tuntuu puolestasi. Toivottavasti asiat järjestyy.
Näiden ruokaostokset on ilmeisesti sisäfilettä ja kaviaaria joten ei kannata lahjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mieluummin olet viikonsyömättä kuin syöt puuroa tai näkkäriä?
Tiesin jo aloituksesta että tätä se marisijoiden "nälkä" on.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus opiskelija, joka ei halunnut nostaa lainaa. Rahaa oli paljon vähemmän kuin toimeentulotukea saavilla. Silti ei koskaan makaroni loppunut.
Ja vanhemmat auttoi, mutta se on jo kokonaan unohtunut
Aina on kaapissa jotain.
Olin korona-aikana pitkään lomautettuna ja loppui rahat.
Nyt myyn jotain fb.ssä / torissa, kerään pulloja.
Näillä rahoilla ostan aina jotain kaappiin.
Nytkin on linssejä, tomaattimurskaa, tonnikalaa, riisiä, makaronia.