Tämän viikon säästö?
Missä säästit ja mikä olisi ollut kalliimpi vaihtoehto?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Ostin 2 v vanhan Mercedeksen enkä uutta. Säästin noin 20 000 euroa.
Itse ostin 3v. vanhan auton huolellisen etsimisen jälkeen 30000€:lla, kun vastaavat maksaa vähintään 34000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen teen suurkuluttaja, kaapissa on paljon eri makuja, mustaa, vihreää, rooibosta ja yrttiä. Kalliitakin. Viime viikolla join yhden vihreän ja tällä viikolla yhden mustan teen, muuten olen tehnyt sekoituksia itse kasvatetuista ja kerätyistä yrteistä.
Olen vähitellen juonut pois noita kaikenlaisia maustettuja teitä kaapista. Jäljellä on enää paria jouluteetä, sitä vihreää paratiisi-teetä ja vaniljateetä. Pääosin juon teetä/juomaa, jossa on mustaa irtoteetä ja sen lisäksi itsekeräämiäni teeaineksia. Yleensä nokkosta, mutta minulla on kuivattuna mm. mansikanperkeitä, puna-apilan kukintoja, mesiangervoa, pihlajaa (kiva mantelinen tuoksu ja maku), minttua jne. Mustaherukka taisi loppua, enkä ehtinyt keväällä kerätä lisää. Joku voisi laskea, ettei tuosta nyt kummoista säästöä tule. Ei varmaan tulekaan, mutta idea onkin se, että olen jossain vaiheessa riippumaton kaupallisesta tuotannosta, ensi kevään tavoitteena on oppia hiestämään orapihlajan lehtiä (britit kehuivat niitä teenä), ja jossain vaiheessa vielä testaan vuorenkilven lehdet (niistä käytetään siis ne valmiiksi ruskettuneet lehdet).
Itselläni pohjana Iivanan tee eli hiostettu horsmanlehti. Aikoinaan sekoittivat kalliiseen tuontitavaraan tätä, koska se oli hankala sieltä huomata, näyttää ja maistuu niin paljon mustalta teeltä.
Täytyy kokeilla tuota, jotenkin se on päässyt unohtumaan. Miten olet hiostanut horsman? Lähinnä nyt ensi kevättä ajatellen, alkaa olla vähän ylivuotisia nuo tämänvuotiset horsmat teetä ajatellen.
Nuoret lehdet, annetaan nahistua hetki pöydällä, pyöritellään palloiksi ihan voiman kanssa ja pallot lasipurkkiin ja kansi päälle muttei kiinni. Hyvä jos pallot vähän löystyy, koska happea pitää olla. Purkit 40-50 asteeseen useampi tunti niin että lehdet muuttuu tummiksi, ite pidin kuivurissa koska siitä on helppo pitää lämpö tasaisena. Jos joku lehti ei ole kunnolla tummunut niin ei haittaa, maku pikkusen erilainen juuri siitä lehdestä. Sitten kuivataan rutikuivaksi 30 asteessa mahdollisimman nopeasti. Sama periaate toimii muillekin lehdille, osa vaatii enemmän voimaa hiostamiseen.
Kävin hakemassa ruokajaosta ruokani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen teen suurkuluttaja, kaapissa on paljon eri makuja, mustaa, vihreää, rooibosta ja yrttiä. Kalliitakin. Viime viikolla join yhden vihreän ja tällä viikolla yhden mustan teen, muuten olen tehnyt sekoituksia itse kasvatetuista ja kerätyistä yrteistä.
Olen vähitellen juonut pois noita kaikenlaisia maustettuja teitä kaapista. Jäljellä on enää paria jouluteetä, sitä vihreää paratiisi-teetä ja vaniljateetä. Pääosin juon teetä/juomaa, jossa on mustaa irtoteetä ja sen lisäksi itsekeräämiäni teeaineksia. Yleensä nokkosta, mutta minulla on kuivattuna mm. mansikanperkeitä, puna-apilan kukintoja, mesiangervoa, pihlajaa (kiva mantelinen tuoksu ja maku), minttua jne. Mustaherukka taisi loppua, enkä ehtinyt keväällä kerätä lisää. Joku voisi laskea, ettei tuosta nyt kummoista säästöä tule. Ei varmaan tulekaan, mutta idea onkin se, että olen jossain vaiheessa riippumaton kaupallisesta tuotannosta, ensi kevään tavoitteena on oppia hiestämään orapihlajan lehtiä (britit kehuivat niitä teenä), ja jossain vaiheessa vielä testaan vuorenkilven lehdet (niistä käytetään siis ne valmiiksi ruskettuneet lehdet).
Itselläni pohjana Iivanan tee eli hiostettu horsmanlehti. Aikoinaan sekoittivat kalliiseen tuontitavaraan tätä, koska se oli hankala sieltä huomata, näyttää ja maistuu niin paljon mustalta teeltä.
Täytyy kokeilla tuota, jotenkin se on päässyt unohtumaan. Miten olet hiostanut horsman? Lähinnä nyt ensi kevättä ajatellen, alkaa olla vähän ylivuotisia nuo tämänvuotiset horsmat teetä ajatellen.
Nuoret lehdet, annetaan nahistua hetki pöydällä, pyöritellään palloiksi ihan voiman kanssa ja pallot lasipurkkiin ja kansi päälle muttei kiinni. Hyvä jos pallot vähän löystyy, koska happea pitää olla. Purkit 40-50 asteeseen useampi tunti niin että lehdet muuttuu tummiksi, ite pidin kuivurissa koska siitä on helppo pitää lämpö tasaisena. Jos joku lehti ei ole kunnolla tummunut niin ei haittaa, maku pikkusen erilainen juuri siitä lehdestä. Sitten kuivataan rutikuivaksi 30 asteessa mahdollisimman nopeasti. Sama periaate toimii muillekin lehdille, osa vaatii enemmän voimaa hiostamiseen.
Kiitos! Olen itse hiostanut vain pihlajan ihan nuoria lehtiä, ne hiostuvat melkein jo pyörittelyvaiheessa.
Lidlissä perunat tarjouksessa, niitä reilusti ruualla, keitettynä ja vielä pystyy syömään kuorineen eli kaikki vitamiinit käyttöön.
Viime viikolla oli porkkanat 0,99€ 2 kilon säkki, niitä riittää.
Leipää on koko viikoksi -30%.
Lidlin halvin hammastahna maksoi murto-osan kalliimmista. (Terveyssiteiden hintaa olivat taas nostaneet).
Alkoholia en ole ostanut kuukausiin, joku kaappiin unohtunut viinipullo tuli juotua.
Uunimakkaraa (sen miksi juustoa uunimakkaraan-ketjun takia); prisman tarjouksesta kaksi pakettia uunilenkkiä (yhteensä 2€), juustonjämiä jääkaapista, nuudeleita (Cittarin hlökohtainen tarjous 1,99€/10 pkt). Porkkanatikkuja (0,99€/2kg) ja parsakaalia (0,89€/400g) sekä kasvimaalta maissia. Lapset söi ketsuppia. Jälkiruuaksi luumut (1€/500g). Saunapäivän iltaruokana ihan omiaan.
Tänä päivän säästö varmaan oli enimmäkseen se, että en mennyt kaupassa käymään? Lisäksi puulämmitteisen saunan lämmittäminen lämmittää koko taloa, niin ei tarvitse muuta lämmitystä, vaikka on viileä yö.
Tällä viikolla pyrkimys on ollut saada jääkaapista syötyä ruokia/aineksia pois, ja aika hyvin olen onnistunutkin. Ehkä olisi voinut tehdä pannukakunkin, mutta rehellisesti sanoen en viitsinyt, eikä kellään näytä olevan nälkä. Huomenna sitten, ehkä.
Eväänä taas joka päivä edellispäivän jämiä tai raakapuuro marjoilla, ei valmisruokia, -salaatteja tai -leipiä.
Vierailija kirjoitti:
Säästin reilun 400€. Päivällä tulin haparannasta. Tupakkaa ym. virvokkeita.
En voisi laskea tuommoista säästöksi koska noita ei ole pakko käyttää.
Testasin gorilla-teippiä saappaan paikkauksessa. Ei pysynyt kunnolla, huomenna laitan tavallista ilmastointiteippiä. Polkupyörän sisäkumin paikkapakkauksessa ei ole tarpeeksi suurta paikkaa, ei vaikka laittaisi pari peräkkäin. Jospa saisi puljattua syksyn, niin ostaisin uudet saappaat vasta keväällä.
Ruokana pannukakkua punalaputetusta maidosta, tarjouskananmunista ja alennushintaisista jauhoista... ja kotitekoisia subeja, hävikkipatonkia, erinäisiä täytteitä jääkaapin uumenista, -70% sirachamajoneesia ja kaupan halvinta kermajuustoa.
Pojat kysyivät, voisiko tuommoisia tehdä toistekin, eli ihan onnistuneita tarjoomuksia tuli.
Hain päivällä hävikkiruokaa, kasviksia ja leipää sekä jukurttia. Maksoin tällä kertaa 20€ - en ole maksanut mitään pitkään aikaan, niin laitoin kerralla suuremman korvauksen ( maksu on omantunnon ja maksukyvyn mukaan, kukaan ei katso paljonko maksaa vai maksaako mitään). 9 pussia leipiä, 4 patonkia, paistopistetuotteita noin 20kpl, jogurttia, 2,5kg perunaa, kilon verran omenoita, kilo punajuuria, tomaatteja, luumuja, herkkusieniä, muutama pussi salaattia, kahvimaitoa 1,5l...
Leivät on viipaloitu pakkaseen, patongit siis syötiin, kasviksista osa odottaa vielä käsittelyä. Ajattelin omenoista ja luumuista tehdä hilloa, se voisi olla hyvän makuista.
Vierailija kirjoitti:
Ostin 2 v vanhan Mercedeksen enkä uutta. Säästin noin 20 000 euroa.
HAI SIEE... Ostitko miuun vanhan Mersuuun?
Lähtikö perceen haju pesemäääl?
Laitoin perjantaina 10 ilmoitusta alueen fb.hen ja 4 olen myynyt. Rahaa on tullut n 35 euroa.
Tarpeeton vaihtanut omistajaa. Samalla löysin yhden joululahjan ja pari juttua, mitkä voin antaa mun vanhemmille.
Oman maan porkkanoita niin paljon että muutun kai kohta oranssiksi :D
Ostin tikkareita korvaamaan muutaman päivän ateriat.
Itse olen lopettanut kaiken muun kuin välttämättömän ostamisen. Eli ostan vain ruokaa ja vaatteita. Nekin sieltä mistä halvimmalla saan. Itse asiassa olen alkanut pitämään tästä elämäntyylistä joten siitä saattaa tulla pysyvämpikin tapa 🙂
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lopettanut kaiken muun kuin välttämättömän ostamisen. Eli ostan vain ruokaa ja vaatteita. Nekin sieltä mistä halvimmalla saan. Itse asiassa olen alkanut pitämään tästä elämäntyylistä joten siitä saattaa tulla pysyvämpikin tapa 🙂
Sama pyrkimys ja hyvällä mallilla. Toki rajaten, ruuassa ostan kyllä aina kotimaista jos sitä on, mutta on hirveän paljon ei-välttämättömiä juttuja jotka voi vaan jättää ostamatta. Vaatteissa töihin on muutamat paremmat, merkkiä ja kaikkea, mutta muuten halvinta, Lidlin sukat, pikkarit ja farkut on yllättävän hyviä.
Näissä säästyy niin paljon rahaa, ettei tee yhtään tiukkaa mennä välillä parempaan ravintolaan ja syödä viiden ruokalajin illallinen tai ostaa tosilaadukas talvitakki jos sellaisen tarvitsee.
Sain ilmaisen ruisleivän, hävikki uhkasi sitä. Ääntä kohti, hyvää oli 😊
Paikallisessa eläinkaupassa oli pussi koiranruokaa -30%, päiväys lähestyi. Ei se samaa merkkiä ole kuin tuo syö, mutta kun ei ole allergioita eikä muuta erikoisvaatimusta, niin hyvin menee normiruuan lisänä.
Jätin tälläkin viikolla huvijahdin ostamatta, säästö 1,2 miljoonaa.
Tämäkin on aidompi säästö kuin nuo että kulutitte vähän vähemmän, Ei se ole säästämistä.
Minä en keskity säästämiseen vaan tulojen kasvattamiseen. Säästää ei voi määräänsä enempää mutta tuloja voi nostaa rajattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Minä en keskity säästämiseen vaan tulojen kasvattamiseen. Säästää ei voi määräänsä enempää mutta tuloja voi nostaa rajattomasti.
Tämä nyt on tämmönen säästämisketju niin siksi ihmiset kertoo säästämisestä. Kyllä minäkin säästämisen lisäksi esim sijoitan pienistä tuloistani. Jos onnistun säästämään jostain muusta, niin pystyn sijoittamaan sen verran enemmän ja jollain aikavälillä osinkotulot kasvaa. Vaikka nyt tänä vuonna alkoholista ja herkuista 300€/vuosi, koiranruokaa vaihtamalla 200€/vuosi ja uusista kengistä 100€ niin saan sijoitettua 600€ enemmän kuin ilman näitä pikku toimenpiteitä.