Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämän viikon säästö?

Vierailija
01.08.2023 |

Missä säästit ja mikä olisi ollut kalliimpi vaihtoehto?

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostsnut lauantai siidereitäni .

Vierailija
42/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin töissä vaan pienen jugurtin eväänä joka päivä, normisti menee eväisiin 4-3€. Nyt joku 70senttiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ollut pitkä viikko. Sähkön kanssa tuli tietenkin säästöä, kun on määräaikainen sopimus, eikä nuo sähkön pörssihinnan huippuhinnat vaikuttaneet.

Kävin alkuviikosta kaupassa, usein käyn vasta loppuviikosta. Onnistuin ostamaan -30% jauhelihaa ja -50% leipiä (mm. hampurilaissämpylöitä, joita en itse leivo). Olen tehnyt taas kaikki ruuat itse, eikä ole tullut ruokahävikkiä. Se se suurin säästö on, ettei ostettua ruokaa heitetä menemään.

Koiralle löysin Prismasta purutikkuja halvalla, samoin kuivanappuloita, ilmeisesti poistuvat valikoimasta. Ostin reippaasti, olen syksyllä pitkiä pätkiä työmatkalla ja on hyvä, että kotona on koiralle silloin namia valmiina.

Minulla oli syntymäpäivä, ja alunperin suunnittelin vieväni teinit sushibuffettiin syömään. Viidelle hengelle hinta olisi ollut 60€. Päätin tehdä sushia kotona, ja nyt laskin, mitä olisi maksanut, jos olisin ostanut kaikki ainekset ihan vartavasten sitä meidän kotisushibuffettia varten: 35€. Eli lähes puoleen hintaan.

Tosiasiassa en ostanut juuri mitään erikseen (surimipuikot ja mustekalarenkaita ostin), kaikki muut ainekset löytyivät kotoa sushietikkaa ja seesaminsiemeniä myöden; ja JOS olisinkin ostanut kaiken varta vasten, niin joka tapauksessa olisi jäänyt yli riisiä, sushietikkaa, wasabia, soijakastiketta, majoneesia katkarapuja, ehkä surimiakin, eli oikeasti olisi laskennallisesti mennyt noin 20€, eli kolmannes ravintolan hinnasta. Tälle viikolle se kustannus oli siis kuusi euroa, kymmenesosa buffetin hinnasta - ja vietimme hauskan iltapäivän ja illan ensin suunnitellen, mitä kaikkea tehdään, ja sitten ne tehtiin yhdessä. Ja lopulta syötiin - en edelleenkään osaa käyttää puikkoja, mutta teinit kyllä osaavat. Harjoiteltiin erilaisten sushityyppien tekoa, tehtiin tonnikalatahnaa ekaa kertaa (ensi kerralla tiedetään paremmin; koostumus oli vähemmän täydellinen, maku just nappiin).

Kasvimaalta tulee koko ajan syötävää: perunaa, punajuurta, porkkanoita, kesäkurpitsaa, herneitä, papuja, köynnöskrassia ja varsinaisia yrttejä, valkosipulia, lehtikaalia, mangoldia (meillä ei syödä sipulia, jos syötäisiin, kasvattaisin sitäkin) jne. Edullisimmillaan ruuat ovatkin perunaa, metsästä kantarellejä ja lampaankääpiä ja omia vihanneksia.

Tänään oli ruokana spagettia ja jauhelihakastiketta ("bolognese"), se viidelle hengelle maksoi maksimissaan 4 euroa, ja ainakin pari teiniä söi itsensä ihan ähkyyn. Vielä jäi yksi annos huomiseksikin. Joo, jauhelihaa ei ollut 500g per ruokailija, meillä ei ole bodareita. Ja muutakin ruokaa on tänään syöty, aamupalalla oli munakokkelia tarjouskananmunista 0,06€/kpl, että jos joku murehtii siitä proteiinista. Kyllä sitä on tänäänkin vähän liikaakin syöty.

Olen kulkenut lyhyet matkat kävellen tai polkupyörällä auton sijaan, ja eilisiin venetsialaisiin en ostanut varta vasten mitään: en uutta mekkoa, en tuliaisia, en alkoholijuomia. Kaapissa oli jemmassa pari ananaslonkeroa, ja tuliaisia ei edes odotettu, vein oman puutarhan tuotteita (illan emäntä ottaa ne vastaan mielihyvin ja käyttää ne kokkailuissaan) ja suklaakonvehteja, jotka ovat odottaneet jotain sopivaa tilaisuutta. Uudeltavuodelta olisi ollut jemmassa ilotulitteita, mutta päätimme, että emme niitä nyt ammuskele. Oli hauska ilta ilman liikaa juomista ja ilman liikaa pönöttämistä.

Vierailija
44/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan syöty nyt oman maan pottuja, papuja ja porkkanoita, tatteja, paljon marjoja heti tuoreeltaan.

Työeväänä tuorepuuro joka päivä, paljon marjoja, säästyy monta euroa per työpäivä verrattuna entisiin eväisiin.

Keräsin pulloja.

Ruokahävikkiä ei ole tullut.

Välttelin vaatteiden likaamista, työvaatteet tuulettumaan ja kotivaatteet päälle, niin ei tullut paljoa muuta kuin aluvaatepyykkiä.

Vierailija
45/157 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viikolla taas omat eväät töissä.

Saunaa en lämmittänyt kun yksin olisin siellä käynyt ja sähkö kallista, lämmitetään sitten kun koko perhe taas siitä nauttimassa. Tiskikone- ja pyykkikone pyörii yöllä kun sähkö halvempaa.

Ruokaa tein puuhellalla samalla kun talo lämpesi. Kalapihvejä ukin kalastamista hauista, oman maan pottuja.

Pestoa "rikkaruohoista" ja viimeisistä pihan yrteistä, ei juustoa.

Keräsin sieniä heti syötäväksi ja pakastimeen. Ja marjoja.

Yksi ylimääräinen työvuoro, lyhyt mutta kuitenkin.

Vierailija
46/157 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Ostin matkan rodokselle. Maksoin matkasta 1060€. Säästän kun viikkoon ei tarvitse kotia ostaa ruokaa 150€.

Olen erimieltä säästämisestäsi.todellisuudessa menetit rahaasi 910 euroa 🤔

Vierailija
47/157 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut viikon sähköttömällä mökillä. Ei kauppaa tai muutakaan sivistystä lähistöllä eli pärjättävä sillä mitä otti mukaan + sienet ja marjat metsästä. Vaatteina kelpaa vanhat ja rumat, pikkulika ei haittaa, lähinnä alusvaate- ja sukkapyykkiä kotiinviemisinä kun en viitsinyt nyrkkipyykille kuitenkaan alkaa.

Vierailija
48/157 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän huono säästöviikko oli mutta tuleva viikko taas parempi kun yksin kotona eikä tarvitse miettiä muiden kuin omia syömisiä. Muualle ei tarvitse liikkua kuin töihin. On aikaa lämmittää takkaa ja siinä tulee jotain ruokaakin jonain päivänä. Työeväät menee halpislinjalla, varmaan muutkin, tuorepuuroja marjoilla, papusalaattia jääkaapin löydöistä, omasta maasta porkkanaa, halvinta lidlin ruisleipää, yrttiteetä omista yrteistä.

Vierailija
49/157 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omenoita ei kannata ostaa kaupasta ollenkaan, koska niitä on nyt ilmaiseksi jaossa omakotitalojen porteilla ja purettujen talojen jälkeen jääneillä joutomailla ja myös joissain puistoissa.

Vierailija
50/157 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omenoita ei kannata ostaa kaupasta ollenkaan, koska niitä on nyt ilmaiseksi jaossa omakotitalojen porteilla ja purettujen talojen jälkeen jääneillä joutomailla ja myös joissain puistoissa.

Paitsi Pohjois-Suomessa ei kasva omenapuita niin että jotain jaettavaa olisi.

Vierailija
51/157 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostanut tänä vuonna uusia lenkkareita, vaikka yleensä ostan yhdet kesässä. Vanhoista toiset on ihan hyväkuntoiset ja toiset vetelee ihan viimeisiään, näillä vielä pärjää. Eli vähintään satasen säästö tälle vuodelle.

Vierailija
52/157 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatekoiset ruuat ovat olleet tämän viikon säästöniksini. Sunnuntaina tein sienikeittoa, sitä varten ei ollut mitään erikseen ostettu, meillä on aina jääkaapissa kermaa ja jotain juustoa. Nyt löytyi sulatejuustoa. Pakastimesta kaivetun halvennusleivän (paahdettiin leivänpaahtimessa) kanssa oikein hyvää. Nirsoin lapseni tuli pyytämään lisää! Ja on syönyt sitä nyt eilen ja tänään lounaaksi (nyt se loppui, ei ole enää, tein ison satsin, kun halusin evästä töihin).

Eilen leivoin pitsaa, mutta en todellakaan ehtinyt mitään hiivataikinaa vääntää, tein leivinjauhepohjan. Päälle vähän parasta ennen- päivämääräänsä ehtinyttä kinkkua (se oli alennettu ihan sen vuoksi, ja se piti käyttää juur nyt), metsästä keräämiäni kantarellejä (sen takia en ehtinyt tehdä hiivataikinaa, kun kykin mettässä) ja halvinta kermajuustoa (+muut juustonjämät). Tomaattikastikkeeksi viikonlopun jäljiltä jääkaapissa ollut spagettikastike, tomaattimurskaa ja kasviksia siis. Kolme pellillistä pitsaa eikä kyllä tähteeksi jäänyt mitään.

Tänään perusruokaa, perunoita ja jauhelihakastiketta (jauhosuuruksella tietenkin!), perunat omasta maasta. Lisäksi halvennettuna ostettua ruisleipää ja porkkanatikkuja. No ei kyllä sitäkään jäänyt tähteeksi.

Nuo olivat siis ruokapuolen säästöjä, tai pientä kulutusta. Vaatepuolella: paikkasin farkut, ehkä viidennen kerran. Ei tartte vieläkään ostaa uusia, näillä on menty korona-aikakin. Aloitin lämmityskauden, ja sytytin kaminaan tulet, työhuoneella ei ole takkaa vaan kamina. Oikein näppärä nopeaan lämmitykseen.

Huomenna täytyy raivata puuhella vapaaksi kesän aikana kertyneestä tavarasta ja putsata se, jotta voin kutsua nuohoojan. Ei ehkä kuullosta säästöltä, mutta on se - tuon hellan on muurannut talon rakentaneen miehen veli, hieman viinaanmenevä, eikä se vedä kovin hyvin. Ilman nuohousta se ei vedä, enkä voi siis sitä käyttää (toki itse putsaan valurautakannen alta sen mitä voin, mutta katolle en kiipeä). Sitten voin päästää sähkähellan talvilepoon, polttopuuta on 3 tai 4 kertaa enemmän kuin viime talvena (tosin saimme sitten naapurilta talkooapua vastaan kaksi kuormallista puuta).

Vierailija
53/157 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin lounaaksi kantarellipastaa omat sienet

Pasta nyt ri paljon maksa. Ravintolalounas 12 euroa päätin että syön ulkona lounaan vain kerran viikossa

Vierailija
54/157 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen teen suurkuluttaja, kaapissa on paljon eri makuja, mustaa, vihreää, rooibosta ja yrttiä. Kalliitakin. Viime viikolla join yhden vihreän ja tällä viikolla yhden mustan teen, muuten olen tehnyt sekoituksia itse kasvatetuista ja kerätyistä yrteistä.

Vierailija
55/157 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuin yhden lampun alla ilta kahdeksaan asti, sen jälkeen sähkö on ollut taas halpaa. Iltapalaksi kaurapuuroa.

Vierailija
56/157 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen teen suurkuluttaja, kaapissa on paljon eri makuja, mustaa, vihreää, rooibosta ja yrttiä. Kalliitakin. Viime viikolla join yhden vihreän ja tällä viikolla yhden mustan teen, muuten olen tehnyt sekoituksia itse kasvatetuista ja kerätyistä yrteistä.

Olen vähitellen juonut pois noita kaikenlaisia maustettuja teitä kaapista. Jäljellä on enää paria jouluteetä, sitä vihreää paratiisi-teetä ja vaniljateetä. Pääosin juon teetä/juomaa, jossa on mustaa irtoteetä ja sen lisäksi itsekeräämiäni teeaineksia. Yleensä nokkosta, mutta minulla on kuivattuna mm. mansikanperkeitä, puna-apilan kukintoja, mesiangervoa, pihlajaa (kiva mantelinen tuoksu ja maku), minttua jne. Mustaherukka taisi loppua, enkä ehtinyt keväällä kerätä lisää. Joku voisi laskea, ettei tuosta nyt kummoista säästöä tule. Ei varmaan tulekaan, mutta idea onkin se, että olen jossain vaiheessa riippumaton kaupallisesta tuotannosta, ensi kevään tavoitteena on oppia hiestämään orapihlajan lehtiä (britit kehuivat niitä teenä), ja jossain vaiheessa vielä testaan vuorenkilven lehdet (niistä käytetään siis ne valmiiksi ruskettuneet lehdet).

Vierailija
57/157 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähitellen juonut pois noita kaikenlaisia maustettuja teitä kaapista. Jäljellä on enää paria jouluteetä, sitä vihreää paratiisi-teetä ja vaniljateetä. Pääosin juon teetä/juomaa, jossa on mustaa irtoteetä ja sen lisäksi itsekeräämiäni teeaineksia. Yleensä nokkosta, mutta minulla on kuivattuna mm. mansikanperkeitä, puna-apilan kukintoja, mesiangervoa, pihlajaa (kiva mantelinen tuoksu ja maku), minttua jne. Mustaherukka taisi loppua, enkä ehtinyt keväällä kerätä lisää. Joku voisi laskea, ettei tuosta nyt kummoista säästöä tule. Ei varmaan tulekaan, mutta idea onkin se, että olen jossain vaiheessa riippumaton kaupallisesta tuotannosta, ensi kevään tavoitteena on oppia hiestämään orapihlajan lehtiä (britit kehuivat niitä teenä), ja jossain vaiheessa vielä testaan vuorenkilven lehdet (niistä käytetään siis ne valmiiksi ruskettuneet lehdet).

Itselläni pohjana Iivanan tee eli hiostettu horsmanlehti. Aikoinaan sekoittivat kalliiseen tuontitavaraan tätä, koska se oli hankala sieltä huomata, näyttää ja maistuu niin paljon mustalta teeltä.

Vierailija
58/157 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin netistä pillifarkkuja, mutta jäi ostamatta kun koosta ei voi koskaan tietää. Halvimmat oli 29,90. Kävin eilen prismassa ja siellä oli hintaan 14,90. Täydelliset, kun sovitin ja ostin, jee.

Vierailija
59/157 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syönyt eilen mitään vaikka nälkä olikin.

Vierailija
60/157 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 2 v vanhan Mercedeksen enkä uutta. Säästin noin 20 000 euroa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi