Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpaa kieltä puhut lapsellesi jos sinulla on kaksi äidinkieleen verrattavaa kieltä?

Vierailija
01.08.2023 |

Meille odotetaan esikoista ja mietin, miten ihmiset yleensä toimii tässä asiassa. Molempia kieliä on mahdollisuus käyttää yhtälailla.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen kieltä

Vierailija
2/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mukaan, mikä on kunkin henkilön ja perheen tilanteessa parasta.

Etkö osaa itse arvioida omaa tilannettasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea tietysti.

Vierailija
4/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä on? Äidinkielenopettajamme aikoinaan sanoi, että harva suomenruotsalainen pääsisi läpi äidinkielen ylioppilaskokeesta, vaikkei sitä puheesta huomaisikaan.

Vierailija
5/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on äidinkieleen verrattavaa kieli? Perustele se ensin.

Vierailija
6/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tänään tavallistakin tyhmempiä aloituksia.

Vierailija
7/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikin näin yksinkertaista. Meillä on miehen kanssa molemmilla omat äidinkielet, sen lisäksi meillä on yhteinen äidinkieli, jota puhumme keskenämme. Meitä on siis kaksi vanhempaa ja kolme kieltä. Mies on jo ättänyt että hän haluaa puhua lapselle sitä äidinkieltään mitä minä en osaa. Minun siis pitää valita joko se äidinkieli jota mies ei osaa tai yhteinen kieli.

Vierailija
8/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kumpaa siinä maassa käytetään enemmän.

Vierailija
9/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on monikielinen perhe niin kumpikin puhuu omaa äidinkieltään.

Vierailija
10/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kumpaa siinä maassa käytetään enemmän.

Tai vähemmän. Maan pääkielen lapsi oppii koulussa joka tapauksessa. Riippunee siitä, millaiset mahdollisuudet haluaa lapselleen antaa.

Vierailija
11/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on vain yksi äidinkieli, se tunnekieli. Vain sitä puhutaan lapselle.

Vierailija
12/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai täällä kumminkin saa kysellä muiden kokemuksia? Itse olen kaksikielinen ja puhuin lapsille ensimmäiset vuodet mahdollisimman paljon suomea ja kotimaani kieltä (siis sitä toista kieltä) vain poikkeustapauksissa, esim jos olimme muiden ihmisten seurassa. Nykyään puhutaan molempia kieliä tilanteen mukaan vaihdellen Lapsistakin on kasvanut kaksikielisiä, ovat 16 ja 19v.

Vierailija
13/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikin näin yksinkertaista. Meillä on miehen kanssa molemmilla omat äidinkielet, sen lisäksi meillä on yhteinen äidinkieli, jota puhumme keskenämme. Meitä on siis kaksi vanhempaa ja kolme kieltä. Mies on jo ättänyt että hän haluaa puhua lapselle sitä äidinkieltään mitä minä en osaa. Minun siis pitää valita joko se äidinkieli jota mies ei osaa tai yhteinen kieli.

Eihän tuo vastaa mihinkään. Mitä kieltä haluat lapsen oppivan. Ajattele itse.

Vierailija
14/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kieli jota puhuu yhtä hyvin kuin äidinkieltään, vaikka olisi muu kuin ns. koulusivistyskieli. Siis periaatteessa toinen äidinkieli.

Vierailija
15/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Meillä kun lapsi syntyy niin mä puhun suomea, mies arabia ja perhekieli on espanja, koska ainoastaan sitä osaan sekä minä että mies ja asutaan täällä.

Vierailija
16/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos on monikielinen perhe niin kumpikin puhuu omaa äidinkieltään.

Tässä tapauksessa ongelma onkin, että molemmilla vanhemmat vanhemmat on kaksikielisiä. Vanhempia on 2, äidinkieliä 3.

Vierailija
17/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen vanhemman tulisi puhua lapselleen omaa äidinkieltään. Meillä minä puhun lapselle suomea ja mies englantia, joka on hänen äidinkielensä. Lapsi oppii kaksi kieltä. Sinä puhut tietysti lapselle omaa äidinkieltäsi. Se kolmas kieli ja sinun ja miehesi väliseksi. 

Vierailija
18/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä minä puhun lapsille suomea ja isänsä puhuu lapsille italiaa. Lisäksi puhumme lapsille englantia, koska se on molemmilla yhteinen kieli ja asutaan Britanniassa. Jos olisimme asuneet vaikka Suomessa tai Italiassa, olisi valinta ollut paljon vaikeampi.

Vierailija
19/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Meillä kun lapsi syntyy niin mä puhun suomea, mies arabia ja perhekieli on espanja, koska ainoastaan sitä osaan sekä minä että mies ja asutaan täällä.

Meillä eri kieliyhdistelmä ja sama systeemi, hyvin ollaan pärjätty jo kohta 20 vuotta. Lapsi (kohta aikuinen) osaa hyvin suomea ja asuinmaamme kieltä, isän kieli on jäänyt vähemmälle koska hän on aina ollut paljon matkatöissä ja muutenkin panosti vähemmän omaan kieleensä kuin minä omaani.

Vierailija
20/65 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kieli jota puhuu yhtä hyvin kuin äidinkieltään, vaikka olisi muu kuin ns. koulusivistyskieli. Siis periaatteessa toinen äidinkieli.

Siinä tapauksessa sitä oikeaa äidinkieltä, jonka opit vanhemmiltasi. Eri asia sitten, jos olet kaksikielisestä perheestä.