Mielipidekirjoitus: "Lapsikato on eksistentiaalinen uhka"
https://www.lapinkansa.fi/lapsikato-on-eksistentiaalinen-uhka/5738850
"Luin uutisen, jonka mukaan syntyvyys on Suomessa ennätysalhaalla. Hedelmällisyysluku on heinäkuussa 1,28 lasta, kun väestön uusiutumiseen riittääkseen sen tulisi olla hieman yli 2. Tämä on aivan kirjaimellisesti eksistentiaalinen (olemassaolon vaarantava) uhka Suomelle.
Siitä huolimatta on aivan turhaa kuvitella, että suomalaisten ennätysnopea väheneminen omassa maassamme saisi läheskään niin paljoa toimittajien, poliitikkojen ja asiantuntijoiden huomiota kuin toistakymmentä vuotta vanhat internet-kirjoitukset, joita nyt puidaan ties kuinka monetta viikkoa. Nyt ollaan vaiheessa, jossa ministerin ex-tyttöystävä julkistaa kahdenvälisiä keskusteluita, jotka toimittaja tietysti julkaisee."
"On aivan uskomatonta, että vain parissa vuodessa on saatu suomalaiset turtumaan niin, että historiallisen alhaiset syntyvyysluvut kuitataan kerta toisensa jälkeen epämääräisillä puheilla "työperäisestä maahan muutosta". Ikään kuin väestökehityksestä kolmasosan korvaaminen maahan muutolla olisi sivulauseessa mainittava seikka, joka jokaisen pitäisi hyväksyä itsestään selvänä.
Itsestään selvä ratkaisuhan pitäisi ennen kaikkea olla juuri perhekoon kasvattaminen. Tähän nuoria ikäluokkia tulisi kannustaa eikä maailmantuskan märehtimiseen!"
Pistääkö ollenkaan miettimään, missä tämän maan, päättäjien ja median uutisoinnin prioriteetit ovat?
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työtä ei riitä nytkään kaikille, eikö se ole hyvä asia että ihmiset lisääntyy vähemmän? Mitä en nyt ymmärrä?
Vaikka sitä, että jos olet tarpeeksi nuori nyt, sinua ei kukaan hoida, kun olet vanha. Mutta eihän siinä mitään, jos lupaat päättää päiväsi oman käden kautta tarpeeksi ajoissa.
Jos olet vanha jo nyt, kuulut porukkaan, joka ei tule näkemään niitä ongelmia. Tämä asia ei alapeukuttamisella muutu miksikään.
Siis en nyt ymmärrä. On ihmisiä, jotka haluavat tehdä lapsia? Fine. Miksi ne eivät sitten tee kahtatoista lasta riemumiellä ja anna lasta haluamattomien elää omanlaistaan elämää?
Ihan samanlaista kuin uskovaiset haluavat tuputtaa omaa satukirjauskoaan kaikille, yhtä tyhmää jorinaa. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kansa on häviäjä.
Ulkkari on saanut elämän lottovoiton ja päässyt Suomeen jossa kaiken saa ilmaiseksi ja lapsia voi tehdä 9.
Pikkuhiljaa suomalaiset häviävät ulkomaalaisten tieltä. Suomalainen kulttuuri tapoineen saunoineen ja ruokineen ja suomalaiset sosiaaliset hyveet rehellisyys luotettavuus ja kunnioitus väistyvät ulkomaalaisten tapojen tieltä ja ulkomailta tuttu valehtelu varastelu ja korruptio tulevat tilalle uusiksi arvoiksi.
Itä-Helsingissä on jo kaupunginosia joissa suomalaiset ovat vähemmistö. Siellä ulkomaalainen kulttuuri on jo menossa suomalaisen yli.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuus on palstan katkerille menopaussi-ikäisille velatädeille niin kipeä asia, että se purkautuu lapsivihana. Tässäkin ketjussa.
Minä taas oletan, että suurin möly lähtee paljon nuoremmista vela-mammoista. Sellaisista, joilla on vielä nuoruuden ehdottomuus päällä, vaikka luulisi elämänkokemuksen auttavan ymmärtämään asioita laajemminkin.
Ihanaa, että eksistentiaalinen uhka koskee köyhiä? Ei tarvii lahhdata heitä, lurrrjuksia, kuten Ughrainassa... Lahhtaamisen etu toteutuu moniulotteisesti, ennakoivasti, ja silleen. 😌
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuus on palstan katkerille menopaussi-ikäisille velatädeille niin kipeä asia, että se purkautuu lapsivihana. Tässäkin ketjussa.
Tämä nuorille naisille ohjeeksi. Perustakaa perhe ja tehkää niitä lapsia silloin kun on sen aika. Aika kuluu eikä menetettyä saa enää takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kansa sinne tai tänne. Maailmassa on kuitenkin tällä hetkellä aivan liikaa ihmisiä ja kaikkien pitäisi tehdä lapsia yhä vähemmän, jotta tämä pallo kestää tulevat jälkipolvet.
Tämä maailma on niin hirveällä mallilla tällä hetkellä, että en ihmettele että lapsia ei haluta. Myös oma mukavuudenhalu on ihan riittävän hyvä syy.
Juuri näin, mutta päättäjät ja poliitikot haluavat lisää kasvua, lisää rahaa ja lisää ihmisiä tekemään sitä kasvua sekä lisää hyvinvointia ja kulutusta.
Poliitikko joka ehdottaa päinvastaista on entinen poliitikko. : )
"Lapsikato on eksistentiaalinen uhka"
se on uhka vain kapitalismille (ja Suomen huonolle eläkejärjestelmälle).
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on sekasotkua siksi, että perhearvoja romutetaan. Ihmisen historian ajan perhe on ollut se tärkein perusyksikkö ja siitä pitäisi pitää kiinni nykyäänkin.
Nykyajan tyypillinen feminismi on osa laajempaa arvoliberaalia maailmankatsomusta, johon punavihreä koulutettu keskiluokka kokee kuuluvansa. Liberaalius "vapautena" on tässä mielessä kuitenkin näennäistä, koska vaatimukset vaikkapa naiskiintiöistä ja sukupuolineutraaliudesta. Ne päinvastoin sääntelevät, kontrolloivat ja pyrkivät normittamaan kaikkia ihmisiä tietyn maailmankuvan mukaisiksi. Tämän maailmankuvan keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa kaikille yksilöille rajoittamaton vapaus toteuttaa itseään ja mielihalujaan. Pyrkiessään purkamaan kaikki sosiaalista yhtenäisyyttä luovat rakenteet, jotka ylläpitävät yhteiskuntarauhaa ja perinteistä ydinperhekäsitystä, arvoliberalistit ja feministit tulevat luoneeksi maailman, jossa kukaan ei voi aidosti hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että eksistentiaalinen uhka koskee köyhiä? Ei tarvii lahhdata heitä, lurrrjuksia, kuten Ughrainassa... Lahhtaamisen etu toteutuu moniulotteisesti, ennakoivasti, ja silleen. 😌
En tajua, miten ughrainalaiset paisuivat niin suureksi populaatioksi, kun ovat pitkälti lurjuksia.
maailma on liika kansoitettu mutta silti vaan pitäisi pullauttaa lisää ihmisiä maailmaan, jossa on jo liikaa ihmisiä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tästä morkkistellaan eniten meitä naisia, vaikka mehän se raskain osuus joudutaan hoitaa. Lisäksi - miehiin ei ole luottamista ja olisi aivan karseaa joutua yksinhuoltajaksi. Paikat repeytyneenä ja kroppa rupsahtaneena ja siihen päälle mies vaihtaa johonkin timmikroppaiseen ja hylkää. Joo ei kiitos. En koskaan tee lapsia tai hanki miestä noin ylipäätänsä, stressivapaa elämä on kivempaa.
N23
Kuule, olen timmi yli 50 v ja normaalisti alateitse synnyttämäni ja pitkään myös imettämäni lapseni ovat jo aikuisia, lähes samanikäisiä kuin sinä.
Sopivat geenit, normaalipaino, terveelliset elämäntavat ja UV-säteilyltä suojautuminen ovat auttaneet säilyttämään luomun timmiyden ja ulkonäön ilman botoxia yms. En punnitse painoani, vaan vyötärön ympärystäni ja reisieni kokoa joskus arvioidessani vointiani.
Olen lisännyt liikuntaa viime vuosina, jotta lihakseni säilyisivät vahvoina ja reiden ympärykseni ei kaventuisi ainakaan vielä. Helppoa, kun on omaa aikaa. 30 vuotias, ruuhkavuosia pienten lasten kanssa elävä ja harvoin mistään tukea saava on heikommassa asemassa kuin minä. Toivottavasti hän osaa nauttia sitten kun elämä taas helpottaa. Kaikki eivät ymmärrä pitää huolta itsestään.
Lapseni ovat kyllä parasta mitä olen elämässäni tehnyt!
Mullekin lapset ovat parasta mitä olen tehnyt. Mikään työura tai harrastus ei olisi voinut antaa samaa.
Ei kannata tässä kohtaa mennä harhaan ja uskoa median aivopesua lapsettomuuden onnesta. Se ei ole sitä. Onni ei tule lapsettomuudesta vaan lapsista ja perheestä.Eläpä elämäsi uudestaan ilman lapsia ja tule sitten kertomaan, mitä mieltä olet. On todella tyhmää antaa tuollaisia lausuntoja, kun et muusta tiedä. Minä olen ollut todella onnellinen ilman lapsia avioliitossani yli 30 vuotta.
No etpä sinäkään tiedä kuinka onnellinen olisit ollut jos lapsia olisit saanut.
Mä kerkesin elämään sinkkuna sen verran, että tiedän millaista se oli ja millaisena se olisi jatkunut.
On se kumma, kun on näitä puupäitä, jotka eivät usko toisen sanaa. En olisi ollut onnellinen tehtyäni lapsia, olen ollut todella onnellinen ilman niitä. Päätös, jonka tein alta kymmenvuotiaana osoittautui täysin oikeaksi. Mieheni on täsmälleen samaa mieltä, siksipä olemme edelleen naimisissa, toisin kuin monet lapsia saaneet parit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työtä ei riitä nytkään kaikille, eikö se ole hyvä asia että ihmiset lisääntyy vähemmän? Mitä en nyt ymmärrä?
Vaikka sitä, että jos olet tarpeeksi nuori nyt, sinua ei kukaan hoida, kun olet vanha. Mutta eihän siinä mitään, jos lupaat päättää päiväsi oman käden kautta tarpeeksi ajoissa.
Jos olet vanha jo nyt, kuulut porukkaan, joka ei tule näkemään niitä ongelmia. Tämä asia ei alapeukuttamisella muutu miksikään.
Siis en nyt ymmärrä. On ihmisiä, jotka haluavat tehdä lapsia? Fine. Miksi ne eivät sitten tee kahtatoista lasta riemumiellä ja anna lasta haluamattomien elää omanlaistaan elämää?
Ihan samanlaista kuin uskovaiset haluavat tuputtaa omaa satukirjauskoaan kaikille, yhtä tyhmää jorinaa. 🙄
Aikamoista jorinaa on tuo sinunkin paasaus siitä, että lapsia pitää haluta joko nolla tai 12.
JA eiköhän jotkut teekin pari tusinaa lasta. Toivottavasti ne lapset eivät ala hoitajiksi. Saat sitten elää omanlaistasi elämää ilman auttajaa, kun makaat vaipoissa.
Vierailija kirjoitti:
maailma on liika kansoitettu mutta silti vaan pitäisi pullauttaa lisää ihmisiä maailmaan, jossa on jo liikaa ihmisiä....
Älä välitä, kyllä ne tulevat kärsimään siitä tulevat vuosikymmenet. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miten ughrainalaiset paisuivat niin suureksi populaatioksi, kun ovat pitkälti lurjuksia.
Osa valunut rajojen ulkopuolelle, paennut korruptoituneen systeeminsä kohtaloa... Jäljelle jäävillä tuskin on suurta lisääntymisintoa - ja se on hyvä asia. Eksistentiaalinen uhka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tästä morkkistellaan eniten meitä naisia, vaikka mehän se raskain osuus joudutaan hoitaa. Lisäksi - miehiin ei ole luottamista ja olisi aivan karseaa joutua yksinhuoltajaksi. Paikat repeytyneenä ja kroppa rupsahtaneena ja siihen päälle mies vaihtaa johonkin timmikroppaiseen ja hylkää. Joo ei kiitos. En koskaan tee lapsia tai hanki miestä noin ylipäätänsä, stressivapaa elämä on kivempaa.
N23
Kuule, olen timmi yli 50 v ja normaalisti alateitse synnyttämäni ja pitkään myös imettämäni lapseni ovat jo aikuisia, lähes samanikäisiä kuin sinä.
Sopivat geenit, normaalipaino, terveelliset elämäntavat ja UV-säteilyltä suojautuminen ovat auttaneet säilyttämään luomun timmiyden ja ulkonäön ilman botoxia yms. En punnitse painoani, vaan vyötärön ympärystäni ja reisieni kokoa joskus arvioidessani vointiani.
Olen lisännyt liikuntaa viime vuosina, jotta lihakseni säilyisivät vahvoina ja reiden ympärykseni ei kaventuisi ainakaan vielä. Helppoa, kun on omaa aikaa. 30 vuotias, ruuhkavuosia pienten lasten kanssa elävä ja harvoin mistään tukea saava on heikommassa asemassa kuin minä. Toivottavasti hän osaa nauttia sitten kun elämä taas helpottaa. Kaikki eivät ymmärrä pitää huolta itsestään.
Lapseni ovat kyllä parasta mitä olen elämässäni tehnyt!
Mullekin lapset ovat parasta mitä olen tehnyt. Mikään työura tai harrastus ei olisi voinut antaa samaa.
Ei kannata tässä kohtaa mennä harhaan ja uskoa median aivopesua lapsettomuuden onnesta. Se ei ole sitä. Onni ei tule lapsettomuudesta vaan lapsista ja perheestä.Eläpä elämäsi uudestaan ilman lapsia ja tule sitten kertomaan, mitä mieltä olet. On todella tyhmää antaa tuollaisia lausuntoja, kun et muusta tiedä. Minä olen ollut todella onnellinen ilman lapsia avioliitossani yli 30 vuotta.
Niin siis vain sinä saat julistaa onneasi etkä ole ollenkaan tyhmä antaessasi tuollaista lausuntoa, vaikket muusta tiedä :D Ihanaa että olet onnellinen, mutta niin on aika moni meistä äideistäkin <3 Ja olin onnellinen ennen sitäkin, aika vanhana vasta sain lapseni, mutta nyt on parempi.
Oon niin kyllästynyt siihen, että nuoria (tai synnyttämiseen kykeneviä) naisia syyllistetään syntyvyyden laskusta unohtaen, että vauva ei synny maagisesti pelkän naisen panostuksella. Saati sitten ei viitsitä katsoa, mitä perheellistyminen tarjoaa naiselle - köyhtymistä, huomattavasti enemmän vastuuta, mahdollisia terveysongelmia ja pääasiassa rankkoja asioita, joita vähätellään.
Kyllästyttää se sama kulma, jolla mielipidekirjoituksiin tullaan koskien syntyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on sekasotkua siksi, että perhearvoja romutetaan. Ihmisen historian ajan perhe on ollut se tärkein perusyksikkö ja siitä pitäisi pitää kiinni nykyäänkin.
Nykyajan tyypillinen feminismi on osa laajempaa arvoliberaalia maailmankatsomusta, johon punavihreä koulutettu keskiluokka kokee kuuluvansa. Liberaalius "vapautena" on tässä mielessä kuitenkin näennäistä, koska vaatimukset vaikkapa naiskiintiöistä ja sukupuolineutraaliudesta. Ne päinvastoin sääntelevät, kontrolloivat ja pyrkivät normittamaan kaikkia ihmisiä tietyn maailmankuvan mukaisiksi. Tämän maailmankuvan keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa kaikille yksilöille rajoittamaton vapaus toteuttaa itseään ja mielihalujaan. Pyrkiessään purkamaan kaikki sosiaalista yhtenäisyyttä luovat rakenteet, jotka ylläpitävät yhteiskuntarauhaa ja perinteistä ydinperhekäsitystä, arvoliberalistit ja feministit tulevat luoneeksi maailman, jossa kukaan ei voi aidosti hyvin.
Suomessa pyritään vahvasti samalle viivalle, mutta sekin johtaa epätasa-arvoon: kaikki eivät halua juuri sille määritellylle viivalle.
Silti monet naiset pitävät tasa-arvon mittarina sitä, kuinka monta naista on johtotehtävissä, armeijassa, tohtorina, eduskunnassa, kuinka monta äitiä töissä ja kuinka monta isää kotona.
Tasa-arvossa kai on kysymys kuitenkin siitä, että on valinnanvapaus tehdä sitä, mikä kiinnostaa. Jopa kotirouvana kymmenen lapsen äitinä, jos se vastaa omia mieltymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista jorinaa on tuo sinunkin paasaus siitä, että lapsia pitää haluta joko nolla tai 12.
JA eiköhän jotkut teekin pari tusinaa lasta. Toivottavasti ne lapset eivät ala hoitajiksi. Saat sitten elää omanlaistasi elämää ilman auttajaa, kun makaat vaipoissa.
On niitä vielä tarpeeksi silloin kun minä niitä tarvitsen. Sinusta en tiedä. Kai olet oman tusinasi jo valmiiksi saanut?
Haen selityksiä ongelmilleni. Mikä onkaan lohduttavampaa kuin laittaa ne ongelmat sukupuolen sortamisen piikkiin?