Mielipidekirjoitus: "Lapsikato on eksistentiaalinen uhka"
https://www.lapinkansa.fi/lapsikato-on-eksistentiaalinen-uhka/5738850
"Luin uutisen, jonka mukaan syntyvyys on Suomessa ennätysalhaalla. Hedelmällisyysluku on heinäkuussa 1,28 lasta, kun väestön uusiutumiseen riittääkseen sen tulisi olla hieman yli 2. Tämä on aivan kirjaimellisesti eksistentiaalinen (olemassaolon vaarantava) uhka Suomelle.
Siitä huolimatta on aivan turhaa kuvitella, että suomalaisten ennätysnopea väheneminen omassa maassamme saisi läheskään niin paljoa toimittajien, poliitikkojen ja asiantuntijoiden huomiota kuin toistakymmentä vuotta vanhat internet-kirjoitukset, joita nyt puidaan ties kuinka monetta viikkoa. Nyt ollaan vaiheessa, jossa ministerin ex-tyttöystävä julkistaa kahdenvälisiä keskusteluita, jotka toimittaja tietysti julkaisee."
"On aivan uskomatonta, että vain parissa vuodessa on saatu suomalaiset turtumaan niin, että historiallisen alhaiset syntyvyysluvut kuitataan kerta toisensa jälkeen epämääräisillä puheilla "työperäisestä maahan muutosta". Ikään kuin väestökehityksestä kolmasosan korvaaminen maahan muutolla olisi sivulauseessa mainittava seikka, joka jokaisen pitäisi hyväksyä itsestään selvänä.
Itsestään selvä ratkaisuhan pitäisi ennen kaikkea olla juuri perhekoon kasvattaminen. Tähän nuoria ikäluokkia tulisi kannustaa eikä maailmantuskan märehtimiseen!"
Pistääkö ollenkaan miettimään, missä tämän maan, päättäjien ja median uutisoinnin prioriteetit ovat?
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tästä morkkistellaan eniten meitä naisia, vaikka mehän se raskain osuus joudutaan hoitaa. Lisäksi - miehiin ei ole luottamista ja olisi aivan karseaa joutua yksinhuoltajaksi. Paikat repeytyneenä ja kroppa rupsahtaneena ja siihen päälle mies vaihtaa johonkin timmikroppaiseen ja hylkää. Joo ei kiitos. En koskaan tee lapsia tai hanki miestä noin ylipäätänsä, stressivapaa elämä on kivempaa.
N23
Kuule, olen timmi yli 50 v ja normaalisti alateitse synnyttämäni ja pitkään myös imettämäni lapseni ovat jo aikuisia, lähes samanikäisiä kuin sinä.
Sopivat geenit, normaalipaino, terveelliset elämäntavat ja UV-säteilyltä suojautuminen ovat auttaneet säilyttämään luomun timmiyden ja ulkonäön ilman botoxia yms. En punnitse painoani, vaan vyötärön ympärystäni ja reisieni kokoa joskus arvioidessani vointiani.
Olen lisännyt liikuntaa viime vuosina, jotta lihakseni säilyisivät vahvoina ja reiden ympärykseni ei kaventuisi ainakaan vielä. Helppoa, kun on omaa aikaa. 30 vuotias, ruuhkavuosia pienten lasten kanssa elävä ja harvoin mistään tukea saava on heikommassa asemassa kuin minä. Toivottavasti hän osaa nauttia sitten kun elämä taas helpottaa. Kaikki eivät ymmärrä pitää huolta itsestään.
Lapseni ovat kyllä parasta mitä olen elämässäni tehnyt!
Mullekin lapset ovat parasta mitä olen tehnyt. Mikään työura tai harrastus ei olisi voinut antaa samaa.
Ei kannata tässä kohtaa mennä harhaan ja uskoa median aivopesua lapsettomuuden onnesta. Se ei ole sitä. Onni ei tule lapsettomuudesta vaan lapsista ja perheestä.
Eläpä elämäsi uudestaan ilman lapsia ja tule sitten kertomaan, mitä mieltä olet. On todella tyhmää antaa tuollaisia lausuntoja, kun et muusta tiedä. Minä olen ollut todella onnellinen ilman lapsia avioliitossani yli 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan menossa siihen että lastenhankkiminen on varakkaiden etuoikeus. Ostovoima on surkea, työpaikat vähenee kokoajan. Työpaikat ovat kiven alla ja niistä on kova tappelu ja moni saa ihan surkeaa palkkaa jolla ei ostella omistusasuntoja tai tehdä muuta kuin makseta vuokraa ja osteta ruokaa.
Meitä on kaksi hieman yli keskiarvon tienaavaa. Akateemisia, mutta useammat lomautukset ja irtisanomiskierrokset on tullut nähtyä ihan muutaman lähivuoden aikana. Työnantajat kiristää ruuvia kokoajan ja ei saisi olla saikulla saatikka että olisi välissä äitiyslomalla edes vuoden. Lapsia ei myöskään saisi viedä tarhaan ja tarha on auki 8-16 kun vanhempien työt ovat matkoineen välillä 7:30-17:30. Lyhennetty työaika tarkoittaa samaa työmäärää nopeammin pienemmällä palkalla.
Palkkaa ei saa niin paljon että olisi varaa käyttää säännöllisesti siivoojaa, lastenhoitajaa, ateriapalveluita ja muita palveluita. Asutaan kerrostalossa ja ajetaan Fordia ja yritetään selvitä töissä jotta ylipäätään olisi se tulonlähde sillä ansiosidonnaiselle pudottautuminen olisi todella iso shokki perheen taloudelle.
Miten tässä uskaltaisi hankkia lapsia kun tietää ettei taloudellista tukiverkostoa jonka varaan pudota ole? Ei perintöjä ja säästöt ovat aina huvenneet asunnon käsirahaan, autoon, remontteihin, mitä näitä nyt on. Hikisen kymppitonnin saa kasaan kiristämällä muun kulutuksen minimiin mutta nykyrahassa se on lopulta pieni summa jos joutuisi vaikka työttömäksi. Elämä on ihan tarpeeksi stressaavaa nytkin ilman lisäsuita ruokittavana ja moni laman lapsi ei halua hankkia lapsia jos heille ei ole tarjota edes jonkinlaista elintasoa harrastuksikseen ja ilman kokoaikaista stressiä työpaikasta ja taloudesta. Nykyaikaan työnhaku on ihan helvettiä ja en edes halua ajatella millaisella vaikeusasteella sitä pelaisi työnhakuprosessissa jos olisi vähän vanhempi nainen joka myös äiti.
Siinä ei mikään Kelan lisätuki naurata kun perusasiat (ostovoima, asumisen hinta, korkotaso, ruuan hinta) ovat päin honkia.
Hyvä niin, ei kelan asiakkaiden tarvitsekkaan lisääntyä.
No valitettavasti vaikuttaa siltä, että he ovat ainoita ketkä lisääntyvät, fixut ei lapsia tänne väännä. Hyvät geenit eteenpäin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tästä morkkistellaan eniten meitä naisia, vaikka mehän se raskain osuus joudutaan hoitaa. Lisäksi - miehiin ei ole luottamista ja olisi aivan karseaa joutua yksinhuoltajaksi. Paikat repeytyneenä ja kroppa rupsahtaneena ja siihen päälle mies vaihtaa johonkin timmikroppaiseen ja hylkää. Joo ei kiitos. En koskaan tee lapsia tai hanki miestä noin ylipäätänsä, stressivapaa elämä on kivempaa.
N23
Meitä naisia?
Olen sinua reilusti vanhempi, riittävän paljon vanhempi, että voin avautua Sinulle, nuoremmalle naiselle, kokemuksen syvällä rintaäänellä. Olen elänyt koko elämäni Suomessa, jossa naisilla on ollut täysin yhdenvertaiset mahdollisuudet tehdä mitä tahansa kuin miehillä. Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori, joka en ole koskaan edes ajatellut, etteikö nainen olisi pätevä tekemään mitä tahansa.
Milloinkaan omassa nuoruudessani en muista, että olisimme (ikäpolveni siis) koskaan ikinä ajatelleet, ettei nainen voi käyttäytyä noin, että tuo on miehen työ ja tämä on naisen paikka. Minun sukupolveni on aina ajatellut, että kaikki, jokainen ihminen voi tehdä mitä haluaa.
Siksipä tuntuu kovasti kummalliselta, että teidän nuorien sukupolvi on nyt rajoittamassa tätä kaikkea ja kaiken pitäisi liittyä vain naiseuteen tai mieheyteen eikä siihen että olemme vain ihmisiä.
Voisin kirjoittaa myös toisen yhtä pitkän tekstin ja se liittyy tuohon miesten demonisoimiseen. Ei ole mitään takeita että ehtisin tätäkään kirjoittamaan loppuun ennen kuin ketju poistuu joten se jää nyt välistä.
Eihän tämä ole vastaus nuoren naisen huoleen ollenkaan. Nykyään ei enää ole samanlaista hyvinvointiyhteiskunta, kuten nuoruudessamme on ollut. Etkö ole huomannut?
Se on faktaa, että naiset synnyttävät ja kohtaavat usein sen vuoksi syrjintää työelämässä. Aikaisemmin miesten kumppanin "lennossavaihto" oli myös huomattavasti harvinaisempaa, joten yksinhuoltajaksi jäämisen riski on pohdittava. Valitettavasti täyttä asiaa, mitä tämä nuori nainen kirjoittaa, mutta jotkut eivät ole ilmeisesti huomanneet, että ajat ovat muuttuneet.
t. myös 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 30-vuotias, ja koko elämäni ajan on ulistu lasten liian pienestä määrästä ja yritetty pakottaa naisia synntyskoneiksi. Siksi päätinkin jo pikkutyttönä, etten koskaan tee ainuttakaan lasta.
Yritetty pakottaa miten? Et ole saanut käydä kouluja, töissä, jne? Yhteiskunta on pakottanut nyrkin ja hellan väliin kotiarestiin rajoittavaan vankilaan, jota yhteiskunnan alistaminen, epätasa-arvo ja sorto aitaa?
Naisten koulutusta ja työssäkäyntiä paheksutaan jatkuvasti.
Suomessa naisten osuus työntekijöistä on kasvanut huimasti sotien jälkeen. Koulutuksen, etenkin korkeakoulutuksen, osalta naiset ovat jo ohittaneet miehet. Suomessa on merkittävissä ja vaikutusvaltaisissa asemissa olevia naisia niin yritysmaailmassa, yliopistoissa kuin politiikassa. Nämä faktat osoittavat, että naisilla on tasavertainen mahdollisuus toimia vaativissa tehtävissä, yksilöllisten kykyjensä ja ominaisuuksiensa puitteissa.
Kaikki on sekasotkua siksi, että perhearvoja romutetaan. Ihmisen historian ajan perhe on ollut se tärkein perusyksikkö ja siitä pitäisi pitää kiinni nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos työtä ei riitä nytkään kaikille, eikö se ole hyvä asia että ihmiset lisääntyy vähemmän? Mitä en nyt ymmärrä?
Vaikka sitä, että jos olet tarpeeksi nuori nyt, sinua ei kukaan hoida, kun olet vanha. Mutta eihän siinä mitään, jos lupaat päättää päiväsi oman käden kautta tarpeeksi ajoissa.
Jos olet vanha jo nyt, kuulut porukkaan, joka ei tule näkemään niitä ongelmia. Tämä asia ei alapeukuttamisella muutu miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 30-vuotias, ja koko elämäni ajan on ulistu lasten liian pienestä määrästä ja yritetty pakottaa naisia synntyskoneiksi. Siksi päätinkin jo pikkutyttönä, etten koskaan tee ainuttakaan lasta.
Yritetty pakottaa miten? Et ole saanut käydä kouluja, töissä, jne? Yhteiskunta on pakottanut nyrkin ja hellan väliin kotiarestiin rajoittavaan vankilaan, jota yhteiskunnan alistaminen, epätasa-arvo ja sorto aitaa?
Niin, kukaan ei ole niin saatanallisen syyllistävä kuin toinen äiti toiselle.
Eniten naisten koulutusta ja työssäkäyntiä paheksuvat miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N23
Tämä! Näin ei olisi 23-vuotias nainen kirjoittanut kun itse olin kaksikymppinen, vaikka tämä miesten vastuuttuomuus- ja epäluotettavuustrendi oli silloin jo vähän alkanutkin. Silloin ei todellaakaan ollut normaalia (kuten nykyään ilmeisesti on), että mies noin vaan häippäsi toisen kanssa, vaikka olisi pieniä lapsia huollettavana. Kyllähän nainen joutuu nykyään pohtimaan todella tarkkaan hankkiiko lapsia. TÄSTÄ pitäisi puhua enemmän!
On naurettavaa puhua valkoisen duunarimiehen oletetusta etuoikeudesta, jota hänellä ei enää ole. Anteeksi, mutta milloin valkoinen duunarimies on ollut Suomessa etuoikeutetussa asemassa? Milloin suomalainen duunarimies on voinut olettaa elämältä muuta kuin sitä, että työtä tekemällä saa toimeentulon? On harhaista väittää, että duunarimies pitäisi lähtökohtaisesti itsellään jotain muita "etuoikeuksia". Jos mies on tehnyt työnsä hyvin, silloin on voinut saada, nimenomaan saada, itselleen rouvan ja lapsiakin. Mutta nämä on täytynyt pitää myös leivässä.
Nykyään miehen ei tarvitse tehdä sitäkään. Kela ja sossu elättävät miehet ja lapset. Tutkitusti vain alle puolet isistä suostuu maksamaan heille määrättyjä elatusmaksuja, vaan Kela joutuu maksamaan ne.
Kaupunkien vuokra-asuntojen asukkaista suurin osa on yksinasuvia miehiä. Naisten on paljon vaikeampaa saada kaupunginasuntoja.
Toimeentulotuen saajista suurin osa on yksinasuvia miehiä.
He elävät sosialistisessa kuplassa jossa ei tarvitse tehdä mitään vaan yhteiskunta elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin asiaa siltä kannalta että Suomesta on tehty sosialistinen hyvinvointipalveluyhteiskunta jossa kansalaiset ovat palveluja nauttivia asiakkaita. Oma osallistuminen ja yrittäminen on minimoitu. Silloin ei lapsiakaan enää ole tarve tehdä.
Ja meillä on tämä sosialismin onnelasta DDR:sta kopioitu peruskoulu joka kasvattaa lapsista sellaisia aikuisia että nämä osaavat koulusta suoraan mennä sosiaalitoimistoon täyttämään peruspäivärahahakemuksen ja lisät
Peruskoulu alkoi jo 70-luvulla, minusta tuli peruskoululainen viidennellä luokalla vuonna 1976. Kaikkiko minua nuoremmat suomalaiset ovat suoraan marssineet sosiaalitoimistoon koulusta? Siis ihan jokaikinen???
Nyt valoja päälle siellä, persu. Helou, ding ding!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N23
Meitä naisia?
Olen sinua reilusti vanhempi, riittävän paljon vanhempi, että voin avautua Sinulle, nuoremmalle naiselle, kokemuksen syvällä rintaäänellä. Olen elänyt koko elämäni Suomessa, jossa naisilla on ollut täysin yhdenvertaiset mahdollisuudet tehdä mitä tahansa kuin miehillä. Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori, joka en ole koskaan edes ajatellut, etteikö nainen olisi pätevä tekemään mitä tahansa.
Milloinkaan omassa nuoruudessani en muista, että olisimme (ikäpolveni siis) koskaan ikinä ajatelleet, ettei nainen voi käyttäytyä noin, että tuo on miehen työ ja tämä on naisen paikka. Minun sukupolveni on aina ajatellut, että kaikki, jokainen ihminen voi tehdä mitä haluaa.
Siksipä tuntuu kovasti kummalliselta, että teidän nuorien sukupolvi on nyt rajoittamassa tätä kaikkea ja kaiken pitäisi liittyä vain naiseuteen tai mieheyteen eikä siihen että olemme vain ihmisiä.
Voisin kirjoittaa myös toisen yhtä pitkän tekstin ja se liittyy tuohon miesten demonisoimiseen. Ei ole mitään takeita että ehtisin tätäkään kirjoittamaan loppuun ennen kuin ketju poistuu joten se jää nyt välistä.Eihän tämä ole vastaus nuoren naisen huoleen ollenkaan. Nykyään ei enää ole samanlaista hyvinvointiyhteiskunta, kuten nuoruudessamme on ollut. Etkö ole huomannut?
Se on faktaa, että naiset synnyttävät ja kohtaavat usein sen vuoksi syrjintää työelämässä. Aikaisemmin miesten kumppanin "lennossavaihto" oli myös huomattavasti harvinaisempaa, joten yksinhuoltajaksi jäämisen riski on pohdittava. Valitettavasti täyttä asiaa, mitä tämä nuori nainen kirjoittaa, mutta jotkut eivät ole ilmeisesti huomanneet, että ajat ovat muuttuneet.
t. myös 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori
Vain naisten asema on muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N23
Kuule, olen timmi yli 50 v ja normaalisti alateitse synnyttämäni ja pitkään myös imettämäni lapseni ovat jo aikuisia, lähes samanikäisiä kuin sinä.
Sopivat geenit, normaalipaino, terveelliset elämäntavat ja UV-säteilyltä suojautuminen ovat auttaneet säilyttämään luomun timmiyden ja ulkonäön ilman botoxia yms. En punnitse painoani, vaan vyötärön ympärystäni ja reisieni kokoa joskus arvioidessani vointiani.
Olen lisännyt liikuntaa viime vuosina, jotta lihakseni säilyisivät vahvoina ja reiden ympärykseni ei kaventuisi ainakaan vielä. Helppoa, kun on omaa aikaa. 30 vuotias, ruuhkavuosia pienten lasten kanssa elävä ja harvoin mistään tukea saava on heikommassa asemassa kuin minä. Toivottavasti hän osaa nauttia sitten kun elämä taas helpottaa. Kaikki eivät ymmärrä pitää huolta itsestään.
Mullekin lapset ovat parasta mitä olen tehnyt. Mikään työura tai harrastus ei olisi voinut antaa samaa.
Ei kannata tässä kohtaa mennä harhaan ja uskoa median aivopesua lapsettomuuden onnesta. Se ei ole sitä. Onni ei tule lapsettomuudesta vaan lapsista ja perheestä.Eläpä elämäsi uudestaan ilman lapsia ja tule sitten kertomaan, mitä mieltä olet. On todella tyhmää antaa tuollaisia lausuntoja, kun et muusta tiedä. Minä olen ollut todella onnellinen ilman lapsia avioliitossani yli 30 vuotta.
No etpä sinäkään tiedä kuinka onnellinen olisit ollut jos lapsia olisit saanut.
Mä kerkesin elämään sinkkuna sen verran, että tiedän millaista se oli ja millaisena se olisi jatkunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei uhka, vaan positiivinen asia. Ihmisten määrän pitäisi pienentyä 1/100 osaan nykyisestä.
Erityisesti positiivinen asia heille länsimaalaisille, jotka kuitenkin on jo hankkineet hiljattain lapsia. Se on sitä unelmaa elää vähemmistönä omassa maassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N23
Ei kannata tässä kohtaa mennä harhaan ja uskoa median aivopesua lapsettomuuden onnesta. Se ei ole sitä. Onni ei tule lapsettomuudesta vaan lapsista ja perheestä.Eläpä elämäsi uudestaan ilman lapsia ja tule sitten kertomaan, mitä mieltä olet. On todella tyhmää antaa tuollaisia lausuntoja, kun et muusta tiedä. Minä olen ollut todella onnellinen ilman lapsia avioliitossani yli 30 vuotta.
Ihan kuin itse et olisi juuri tyhmänä antanut lausuntoa asiasta, josta et mitään tiedä. Sinähän se olet, joka on kokeillut vain yhtä puolta asiassa. Tuo toinen taas on hyvin todennäköisesti elänyt aikuisena parisuhteessa ilman lapsia.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N23
Tämä! Näin ei olisi 23-vuotias nainen kirjoittanut kun itse olin kaksikymppinen, vaikka tämä miesten vastuuttuomuus- ja epäluotettavuustrendi oli silloin jo vähän alkanutkin. Silloin ei todellaakaan ollut normaalia (kuten nykyään ilmeisesti on), että mies noin vaan häippäsi toisen kanssa, vaikka olisi pieniä lapsia huollettavana. Kyllähän nainen joutuu nykyään pohtimaan todella tarkkaan hankkiiko lapsia. TÄSTÄ pitäisi puhua enemmän!
On naurettavaa puhua valkoisen duunarimiehen oletetusta etuoikeudesta, jota hänellä ei enää ole. Anteeksi, mutta milloin valkoinen duunarimies on ollut Suomessa etuoikeutetussa asemassa? Milloin suomalainen duunarimies on voinut olettaa elämältä muuta kuin sitä, että työtä tekemällä saa toimeentulon? On harhaista väittää, että duunarimies pitäisi lähtökohtaisesti itsellään jotain muita "etuoikeuksia". Jos mies on tehnyt työnsä hyvin, silloin on voinut saada, nimenomaan saada, itselleen rouvan ja lapsiakin. Mutta nämä on täytynyt pitää myös leivässä.
Eihän siellä puhuta "valkoisen duunarimiehen etuoikeutetusta asemasta" ollenkaan, vaan heidän (populaatiotasolla, yksilö voi poiketa siitä) vastuuttomuudesta ja epäluotettavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kukaan ei ole niin saatanallisen syyllistävä kuin toinen äiti toiselle.
Eniten naisten koulutusta ja työssäkäyntiä paheksuvat miehet.
Katsotaanpa, miten suomalaiset miehet tähän naisten sortamiseen pystyisivät. Tilastoissa miehet ovat kaikilla sosioekonomisilla ja henkisillä mittareilla mitattuina naisia huonommassa asemassa. Syrjäytymisriski miehen kohdalla on paljon suurempi kuin naisen. Alkoholismi, riski kuolla väkivaltaisesti tai oman käden kautta kaikissa näissä miehet ovat yliedustettuina. Näistä tosiasioista huolimatta valtaosa kuluttaa kaiken energiansa taisteluun naisten olojen parantamiseksi. Olojen, jotka ovat tilastojen valossa suorastaan loistavat.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tätä aihetta pitää veivata vuodesta toiseen? Suomen syntyvyyden lasku on osa yleistä eurooppalaista trendiä jossa elintason noustessa myös syntyvyys laskee, ennen pitkää tasolle jolla väestö ei enää kasva vaan supistuu.
:D
Tiedätkö missä muualla on ollut erittäin alhainen syntyvyys? Venäjällä, juuri Neuvostoliiton romahdettua. Meinaatko, että sielläkin oli niin erinomainen elintaso, että syntyvyys laski? No ei, vaan päinvastoin. Kun maa köyhtyi yhtäkkiä, kun koko mas ja kaikki mihin ihmiset oli koko ikänsä uskoneet, oli yhtäkkiä poissa... Nyt kun Venäjällä on elintaso noussut, niin myös hedelmällisyys on noussut, ja on nykyään lähemmäs kaksi.
Ensin tallotaan perusoikeudet toimilla, jotka eivät perustu tieteeseen, vaan niistä irrallaan oleviin skenaarioihin (SARS).
Sitten uhkaillaan sodalla - jälleen päättömiin skenaarioihin perustun, tietysti - ja kiskotaan ihmisiltä extra-rahaa, lystin ja rahanpedun lustantamiseksi.
Sitten väitetään, että esim. hoitajat eivät riitä, ja lisääntymisintoa ei ole enää niin paljon, kuin ennen! 😭😈
Suomalainen kansa on häviäjä.
Ulkkari on saanut elämän lottovoiton ja päässyt Suomeen jossa kaiken saa ilmaiseksi ja lapsia voi tehdä 9.
Pikkuhiljaa suomalaiset häviävät ulkomaalaisten tieltä. Suomalainen kulttuuri tapoineen saunoineen ja ruokineen ja suomalaiset sosiaaliset hyveet rehellisyys luotettavuus ja kunnioitus väistyvät ulkomaalaisten tapojen tieltä ja ulkomailta tuttu valehtelu varastelu ja korruptio tulevat tilalle uusiksi arvoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuus on palstan katkerille menopaussi-ikäisille velatädeille niin kipeä asia, että se purkautuu lapsivihana. Tässäkin ketjussa.
Niillä on, niin monta sukupuolta ettei tunnu missään.
Mikään ei estä miestä/paria marssimasta pankkiin hakemaan 100 000-200 000 lainaa. Synnytys Suomessa. https://menhavingbabies.org/assistance/application1/