Mielipidekirjoitus: "Lapsikato on eksistentiaalinen uhka"
https://www.lapinkansa.fi/lapsikato-on-eksistentiaalinen-uhka/5738850
"Luin uutisen, jonka mukaan syntyvyys on Suomessa ennätysalhaalla. Hedelmällisyysluku on heinäkuussa 1,28 lasta, kun väestön uusiutumiseen riittääkseen sen tulisi olla hieman yli 2. Tämä on aivan kirjaimellisesti eksistentiaalinen (olemassaolon vaarantava) uhka Suomelle.
Siitä huolimatta on aivan turhaa kuvitella, että suomalaisten ennätysnopea väheneminen omassa maassamme saisi läheskään niin paljoa toimittajien, poliitikkojen ja asiantuntijoiden huomiota kuin toistakymmentä vuotta vanhat internet-kirjoitukset, joita nyt puidaan ties kuinka monetta viikkoa. Nyt ollaan vaiheessa, jossa ministerin ex-tyttöystävä julkistaa kahdenvälisiä keskusteluita, jotka toimittaja tietysti julkaisee."
"On aivan uskomatonta, että vain parissa vuodessa on saatu suomalaiset turtumaan niin, että historiallisen alhaiset syntyvyysluvut kuitataan kerta toisensa jälkeen epämääräisillä puheilla "työperäisestä maahan muutosta". Ikään kuin väestökehityksestä kolmasosan korvaaminen maahan muutolla olisi sivulauseessa mainittava seikka, joka jokaisen pitäisi hyväksyä itsestään selvänä.
Itsestään selvä ratkaisuhan pitäisi ennen kaikkea olla juuri perhekoon kasvattaminen. Tähän nuoria ikäluokkia tulisi kannustaa eikä maailmantuskan märehtimiseen!"
Pistääkö ollenkaan miettimään, missä tämän maan, päättäjien ja median uutisoinnin prioriteetit ovat?
Kommentit (341)
Suomalaisia saisi olla enemmän, ukrainalaisia vähemmän. Kun nuoriakin ukrainalaisia menehtyy joka päivä - luultavasti tämän viestin aikanakin joku tuli surmatuksi - suomalaisia on SUHTEELLISESTI enemmän... No, vähän surkea yritys olla optimistinen.
Huom. ratkaisevaa on myös, mitä suomalaista sukua on! Savolainen? Karjalainen? Hämäläinen? Vai pohjanmaalainen...
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia saisi olla enemmän, ukrainalaisia vähemmän. Kun nuoriakin ukrainalaisia menehtyy joka päivä - luultavasti tämän viestin aikanakin joku tuli surmatuksi - suomalaisia on SUHTEELLISESTI enemmän... No, vähän surkea yritys olla optimistinen.
Huom. ratkaisevaa on myös, mitä suomalaista sukua on! Savolainen? Karjalainen? Hämäläinen? Vai pohjanmaalainen...
Vähän ulottuvuutta lisääntymiskeskusteluun
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tätä aihetta pitää veivata vuodesta toiseen? Suomen syntyvyyden lasku on osa yleistä eurooppalaista trendiä jossa elintason noustessa myös syntyvyys laskee, ennen pitkää tasolle jolla väestö ei enää kasva vaan supistuu.
Vielä kymmenen vuotta sitten Suomen hedelmällisyysluku oli 1,8 joka oli euroopan parhaimpia ja nyt 1,28 mikä on euroopan toiseksi huonoin. Jotain on tapahtunut viimeisen vuosikymmenen aikana, kun syntyvyys on romahtanut eikä kyse ole mistään "trendistä" joka vaan tapahtuu väistämättä.
Vierailija kirjoitti:
"Lapsikato on eksistentiaalinen uhka"
se on uhka vain kapitalismille (ja Suomen huonolle eläkejärjestelmälle).
Eikä sovi unohtaa, että valtiovalta on aina kehottanut tekemään lapsia sillä silmällä, että tarvitaan sotilaita antamaan henkensä isänmaan hyväksi.
Eipä mikään tässä maassa kannusta lisääntymään. Tavoite vain saada mahdollisimman nuoria pienyrittäjiä ja pyllynpyyhkijöitä yhteiskunnan orjiksi. Työperäinen mmuuttokin tavoittelee vain tätä, halpaa kouluttamatonta kertakäyttötyövoimaa, joka voidaan potkaista pois ja ottaa uusi tilanne, jos ei nälkäpalkalla kelpaa.
Sitten kun mmuuttajat lisääntyvät, ei hoideta raskausajan d-vitamiinipuutosta ja saadaan sopivasti kehitysvaurioita syntyville lapsille. Saadaan taas huutaa yhä kovempaa hoitaja-, lääkäri-, vaka-, opettaja-, halpatyövoimapulaa, kun tarve on suuri ja tarjonta vajaata.
Kukaan poliitikko ei koskaan ota puheeksi sitä, että MITEN saataisiin nuoria (alle 30v) motivoitua ensisynnyttäjiksi ennen kuin hedelmällisyys laskee. Siihenkin olisi yksinkertaisia keinoja: maksaa reilusti isompaa (esim tuplat) lapsilisää alle 30v saaduista lapsista, järjestää ammattikorkean ja yliopiston yhteyteen päivähoito luentojen/tuntien ajaksi tai kustantaa muutoin reilusti edullisempi päivähoito ammattiin opiskeleville siten, että sidottaisiin se myös opintojen edistymiseen kuten muutkin tukimuodot.
Toisin sanoen kohdennettaisiin ne tukitoimet sinne, mitkä vaikuttavat merkittävästi nuorten naisten lisääntymiseen. Kaikkia nämäkään keinot eivät varmasti motivoisi, mutta ainakin omista 2000-luvun opiskelukavereista yli puolet naisista suri sitä ettei uskalla tehdä lasta nuorempana, koska ei pysty valmistumaan koulusta muutoin ajoissa koska ei ole varaa tai mahdollisuuksia tehdä opintoja vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lanka täynnä lyhytnäköisiä idioot7eja.
Meidän arvomaailman ja hyvinvointiyhteiskunnan on mahdollistaneet ne suuret perheet jotka oli vielä standardina 1900-luvun alkupuoliskolla.
Ne jotka lisääntyy on juurikin ne kulttuurit jossa nainen on synnytyskoneena keittiössä ja mies määrää. Heidän jälkeläiset perivät myös oman arvopalettinsa vanhemmiltaan, ja puhtaasti lasten lukumäärillä tulevat yliajamaan pohjoismaalaiset arvot.
Jokainen lapsi jota ET hanki, on ääni arvomaailmamme katoamisen puolesta.
Velat on pahimpia junttejã mitä maailmasta löytyy.
Persu ulisee. 😂
Älkää sitten lapsia vihaavat kitiskö siitä, että Suomeen haalitaan työperäistä maahanmuuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tästä morkkistellaan eniten meitä naisia, vaikka mehän se raskain osuus joudutaan hoitaa. Lisäksi - miehiin ei ole luottamista ja olisi aivan karseaa joutua yksinhuoltajaksi. Paikat repeytyneenä ja kroppa rupsahtaneena ja siihen päälle mies vaihtaa johonkin timmikroppaiseen ja hylkää. Joo ei kiitos. En koskaan tee lapsia tai hanki miestä noin ylipäätänsä, stressivapaa elämä on kivempaa.
N23
Kuule, olen timmi yli 50 v ja normaalisti alateitse synnyttämäni ja pitkään myös imettämäni lapseni ovat jo aikuisia, lähes samanikäisiä kuin sinä.
Sopivat geenit, normaalipaino, terveelliset elämäntavat ja UV-säteilyltä suojautuminen ovat auttaneet säilyttämään luomun timmiyden ja ulkonäön ilman botoxia yms. En punnitse painoani, vaan vyötärön ympärystäni ja reisieni kokoa joskus arvioidessani vointiani.
Olen lisännyt liikuntaa viime vuosina, jotta lihakseni säilyisivät vahvoina ja reiden ympärykseni ei kaventuisi ainakaan vielä. Helppoa, kun on omaa aikaa. 30 vuotias, ruuhkavuosia pienten lasten kanssa elävä ja harvoin mistään tukea saava on heikommassa asemassa kuin minä. Toivottavasti hän osaa nauttia sitten kun elämä taas helpottaa. Kaikki eivät ymmärrä pitää huolta itsestään.
Lapseni ovat kyllä parasta mitä olen elämässäni tehnyt!
Suomi on kyllä Amerikkaan verrattuna kehitysmaa. Naista ei arvostella USA:ssa sektiosta/keisarinleikkauksesta eikä siitä jos tämä imettää korvikkeilla. Yksityisillä klinikoilla kysytään MITEN nainen haluaa synnyttää.
Yksityisillä, rikkaiden klinikoilla kysytään ehkä noin. Köyhät ei sektioita huvikseen tilaile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän arvomaailman ja hyvinvointiyhteiskunnan on mahdollistaneet ne suuret perheet jotka oli vielä standardina 1900-luvun alkupuoliskolla.
Ne jotka lisääntyy on juurikin ne kulttuurit jossa nainen on synnytyskoneena keittiössä ja mies määrää. Heidän jälkeläiset perivät myös oman arvopalettinsa vanhemmiltaan, ja puhtaasti lasten lukumäärillä tulevat yliajamaan pohjoismaalaiset arvot.
Persu ulisee. 😂
En oo persu. Sun mahdollisuus sanoa tommosta on tullut niiltä jotka lisääntyi valtavasti ja taisteli tasa-arvon puolesta.
Niissä kulttuureissa mitkä nyt lukumäärällisesti tulee syrjättämään meidät, saisit naisena turpasaunna samasta kommentista. Kuulostaako kivalta?
Onneksi ei ole lapsia, ei tarvitse heidän nähdä mihin alemmuustilaan ennen niin rakas isänmaa on vajonnut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen perimältäni kolmeneljäsosaa Ahvenanmaalta ja yksineljäsosaa Satakunnasta. Satakuntaan synnyin ja Varsinais-Suomeen päädyin. Mieheni juuret ovat Hämeessä ja Etelä-Karjalassa, vaikka stadissa syntyikin ja Varsinais-Suomeen kanssani päätyi. Lapsia meillä ei ole, kuten ketjussa jo moneen kertaan todettu.
Entä sinä?
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten lapsia vihaavat kitiskö siitä, että Suomeen haalitaan työperäistä maahanmuuttoa.
En ole kitissyt, en ole persu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persu ulisee. 😂
En oo persu. Sun mahdollisuus sanoa tommosta on tullut niiltä jotka lisääntyi valtavasti ja taisteli tasa-arvon puolesta.
Niissä kulttuureissa mitkä nyt lukumäärällisesti tulee syrjättämään meidät, saisit naisena turpasaunna samasta kommentista. Kuulostaako kivalta?
No minä olen silloin tuhkana maailman tuulissa enkä voisi välittää vähempää siitä, mitä minun jälkeeni tapahtuu tässä maassa tai maailmassa yleensäkään.
Ei mene minulle sinun yrityksesi vaikuttaa uhkailulla. Sorry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
maailma on liika kansoitettu mutta silti vaan pitäisi pullauttaa lisää ihmisiä maailmaan, jossa on jo liikaa ihmisiä....
Ehkä sitten pitäisi rajoittaa sitä sikiämistä siellä missä se tapahtuu? Se ei todellakaan ole länsi ja länsimaat käsittää muutenkin niin pienen osan ihmisistä, että meidän liikakansoitusta ei tarvi murehtia.
Sille on syy miksi liikakansoitusta ei haluta oikeasti hoitaa 3.maailman maissa. Nälänhädän ja köyhien massojen ns.ylläpito saa aikaan postkolonialistisen valtarakennelman. Jos sikiämistä rajoitettaisiin, johtaisi se siihen että nämä yhteiskunnat alkaisivat kehittyä, kun yhä useammalla suhteessa väestöön olisi mahdollisuus kouluttautua ja sitä myöten luoda innovaatioita ja uusia rakenteita. Ne alkaisivat muodostaa älyllisen ja taloudellisen uhan länsimaiselle hegemonialle itsenäisinä toimijoina. Nykyinen tilanne palvelee tiettyä maailman järjestystä. Samalla on tärkeää lähettää hyvää signaalia, että kerätään rahaa ja järjestetään asioita hyväntekeväisyyden sumuverholla. Mutta järjestetään silloin sopivasti, vähän, mutta ei liikaa. Ettei suuri yleisö vain tule liian tietoiseksi tästä sokeroidusta himmelistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persu ulisee. 😂
No minä olen silloin tuhkana maailman tuulissa enkä voisi välittää vähempää siitä, mitä minun jälkeeni tapahtuu tässä maassa tai maailmassa yleensäkään.
Ei mene minulle sinun yrityksesi vaikuttaa uhkailulla. Sorry.
Oiken ylpeilet sillä, että et kanna samaa vastuuta kuin edelliset sukupolvet ja loisit vanhempiemme lisääntymisestä antamatta itse mitään tälle yhteiskunnalle.
Edeavastuuton ja itsekäs LOINEN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tästä morkkistellaan eniten meitä naisia, vaikka mehän se raskain osuus joudutaan hoitaa. Lisäksi - miehiin ei ole luottamista ja olisi aivan karseaa joutua yksinhuoltajaksi. Paikat repeytyneenä ja kroppa rupsahtaneena ja siihen päälle mies vaihtaa johonkin timmikroppaiseen ja hylkää. Joo ei kiitos. En koskaan tee lapsia tai hanki miestä noin ylipäätänsä, stressivapaa elämä on kivempaa.
N23
Kuule, olen timmi yli 50 v ja normaalisti alateitse synnyttämäni ja pitkään myös imettämäni lapseni ovat jo aikuisia, lähes samanikäisiä kuin sinä.
Sopivat geenit, normaalipaino, terveelliset elämäntavat ja UV-säteilyltä suojautuminen ovat auttaneet säilyttämään luomun timmiyden ja ulkonäön ilman botoxia yms. En punnitse painoani, vaan vyötärön ympärystäni ja reisieni kokoa joskus arvioidessani vointiani.
Olen lisännyt liikuntaa viime vuosina, jotta lihakseni säilyisivät vahvoina ja reiden ympärykseni ei kaventuisi ainakaan vielä. Helppoa, kun on omaa aikaa. 30 vuotias, ruuhkavuosia pienten lasten kanssa elävä ja harvoin mistään tukea saava on heikommassa asemassa kuin minä. Toivottavasti hän osaa nauttia sitten kun elämä taas helpottaa. Kaikki eivät ymmärrä pitää huolta itsestään.
Lapseni ovat kyllä parasta mitä olen elämässäni tehnyt!
Mullekin lapset ovat parasta mitä olen tehnyt. Mikään työura tai harrastus ei olisi voinut antaa samaa.
Ei kannata tässä kohtaa mennä harhaan ja uskoa median aivopesua lapsettomuuden onnesta. Se ei ole sitä. Onni ei tule lapsettomuudesta vaan lapsista ja perheestä.Eläpä elämäsi uudestaan ilman lapsia ja tule sitten kertomaan, mitä mieltä olet. On todella tyhmää antaa tuollaisia lausuntoja, kun et muusta tiedä. Minä olen ollut todella onnellinen ilman lapsia avioliitossani yli 30 vuotta.
No etpä sinäkään tiedä kuinka onnellinen olisit ollut jos lapsia olisit saanut.
Mä kerkesin elämään sinkkuna sen verran, että tiedän millaista se oli ja millaisena se olisi jatkunut.On se kumma, kun on näitä puupäitä, jotka eivät usko toisen sanaa. En olisi ollut onnellinen tehtyäni lapsia, olen ollut todella onnellinen ilman niitä. Päätös, jonka tein alta kymmenvuotiaana osoittautui täysin oikeaksi. Mieheni on täsmälleen samaa mieltä, siksipä olemme edelleen naimisissa, toisin kuin monet lapsia saaneet parit.
On se kumma tosiaan, että sinä ja kaltaisesi eivät usko niiden sanaa, jotka ovat tyytyväisiä lapsiinsa. Kova on huuto päällä siitä, etteivät he voi olla onnellisia.
Mutta ei voi kauhalla sinulta ottaa kun on lusikalla annettu.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ohi. Minua ei kiinnosta yhtään kuinka monta sinisilmäistä lasta tai hoitajaa Suomessa on kun aika minusta jättää.
Vierailija kirjoitti:
albatrossi kirjoitti:
Minusta on vain hyvä että ihmiset lisääntyy vähemmän, olipa se sitten missä tahansa.
Katkerana velavanhapiikaa et takia että on merkitystä missä päin maailmaa lisäännytään vähemmän.
Voi kun osaisit raukka edes kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työtä ei riitä nytkään kaikille, eikö se ole hyvä asia että ihmiset lisääntyy vähemmän? Mitä en nyt ymmärrä?
Vaikka sitä, että jos olet tarpeeksi nuori nyt, sinua ei kukaan hoida, kun olet vanha. Mutta eihän siinä mitään, jos lupaat päättää päiväsi oman käden kautta tarpeeksi ajoissa.
Jos olet vanha jo nyt, kuulut porukkaan, joka ei tule näkemään niitä ongelmia. Tämä asia ei alapeukuttamisella muutu miksikään.
Siis en nyt ymmärrä. On ihmisiä, jotka haluavat tehdä lapsia? Fine. Miksi ne eivät sitten tee kahtatoista lasta riemumiellä ja anna lasta haluamattomien elää omanlaistaan elämää?
Ihan samanlaista kuin uskovaiset haluavat tuputtaa omaa satukirjauskoaan kaikille, yhtä tyhmää jorinaa. 🙄
Aikamoista jorinaa on tuo sinunkin paasaus siitä, että lapsia pitää haluta joko nolla tai 12.
JA eiköhän jotkut teekin pari tusinaa lasta. Toivottavasti ne lapset eivät ala hoitajiksi. Saat sitten elää omanlaistasi elämää ilman auttajaa, kun makaat vaipoissa.
On niitä vielä tarpeeksi silloin kun minä niitä tarvitsen. Sinusta en tiedä. Kai olet oman tusinasi jo valmiiksi saanut?
Sitähän minä juuri sanoin, että sinun on helppo huudella, kun et ole näkemässä mitä tapahtuu, eikä sinua muu kuin oma napa kiinnosta. Tuskin sinua kiinnostaa maapallonkaan kohtalo, muuten kuin mölisemismielessä.
Kiitos, että vahvistit asian olevan juuri kuten sanoin.
Onneksi en ole lapsesi. Tekstisi pursuaa vihaa ja katkeruutta 'väärin eläviä' kohtaan. Ei kovin hyvä esimerkki jälkikasvulle.
t. äiti itsekin