Vaikea unettomuus, kohtalotovereita?
Pisin uneni yhtäjaksoisesti on 3 tuntia, joskus harvoin lähempänä neljää. Sen jälkeen valvon loppuyön, tai joskus nukahdan hetkeksi parin tunnin valvomisen jälkeen. Joskus koko yön saldo on noin tunti yhteensä pieniä torkkuja, joista herään heti, kun meinaan kunnolla nukahtaa. Joskus en nuku yhtään. Välillä koen päivisin huimausta, ja sydämeni hakkaa ja muljahtelee levossakin. Haluaisin vaan nukkua. En voi edes kuvitella miltä tuntuu nukkua kokonainen yö tai tuntea olonsa levänneeksi.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mä loukkasin selkäni pahasti, ja kuvittelin sen olevan vain lihasrevähtymä tmv. Valvoin 3 vuorokautta putkeen, kunnes menin psykoosiin. Sairaalassa mut pumpattiin diapamilla siihen tilaan, että nukuin. Aivan kaamea kokemus se nukkumattomuus, toivottavasti ap saat jtn.apuja vaivaan 🙏
Tiedän unettomuudesta. Itsellä oli niitä aikoja parin vuoden ajan. Talvisin paheni. Eräs talvi oli hyvin vaikea. Tuli tuohon yllä olevaan viestiin liittyen mieleen se, kun yhden stressaavan opiskelujutun keskellä iski lihaskrampit jalkaan ja jalka viikkoja kipeä. Mikään ei auttanut siihen kipuun. Tämä kaikki laukaisi uuden pahan unettomuuden. Mietin jälkeenpäin, että ihme etten seonnut. Selvisin jotenkin eteenpäin. Nyt taas pystyn nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
kärsinyt unettomuudesta nyt n. puoli vuotta putkeen. koittanut tenox/imovane ketipinor jne. lääkäri epäillyt siis kaksisuuntaistakin. Olen tällä hetkellä aivan lamaantunut. Yritän urheilla, mutta hermosto alkaa olemaan niin tukossa, ettei esim. tänään pystynyt yksinkertaisesti juoksemaan. Nukkunut n.1-3 tuntia yössä viimeiset puoli vuotta siinä kaikki. Taustalla on hyvin traumaattinen kokemus tällä unettomuusjaksolla, joka on elämäni vaikein tähn mennessä. Todellakin alkaa olemaan aika kuutamolla ja toimintakyky todella kaukana todellisesta potentiaalista. Toivoo vain että saisi nukuttua, pakko kait mennä sairaalaolosuhteisiin nukkuun kun mulla ei ihan oikeasti toimi enään mikään muu. Toleranssi on aivan pilvissä. Alkoholia en ole ottanut, koska tiedän että silloin voi lähteä jalat alta ja muutenkin aivan lapasesta.
Toivottavasti elämä hymyilee taas joskus..
Mulla on talvella unettomuutta, mutta kesällä nukun kuin tukki.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on talvella unettomuutta, mutta kesällä nukun kuin tukki.
Sama. Liittyy varmaan siihen, että talvella ei juuri aurinko paista.
Eikö teidän lekurit kirjoita nukahtamislääkkeitä? Mulla on ihan pysyvänä lääkkeenä Stilnoct ollut jo vuosia psykan polilta. Muulla en nuku, ei auta mirtsta ei ketipinor ei melatoniini.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teidän lekurit kirjoita nukahtamislääkkeitä? Mulla on ihan pysyvänä lääkkeenä Stilnoct ollut jo vuosia psykan polilta. Muulla en nuku, ei auta mirtsta ei ketipinor ei melatoniini.
Ei kirjoita.
Sain armeijassa Burana 800mg kuurin 3 x päivässä tulehdukseen. Siitä tuli sivuvaikutuksena aivan järkyttävä väsymys. Nukahdin useasti kesken palveluksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjoita.
Käytkö psykiatrian polilla? Siellä mulle kirjoitettu ja kun potkittiin pois, laittoivat ihan pysyväksi lääkkeeksi koska unettomuus on kroonista.
Kärsinyt koko ikäni. Sen verta päätin että lääkkeitä en ota, niitten jälkeen ihan sikinsokin sekasin. Joskus nukkuu vahan, joskus ei yhtään. Tarttee kuitenki osa ajasta maata sängyssä liikkumatta että roppa saa levätä ja osan aikaa simmut kines että simmut saa levätä. Minkäs teet mutta ainakin olen hengissä. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Kärsinyt koko ikäni. Sen verta päätin että lääkkeitä en ota, niitten jälkeen ihan sikinsokin sekasin. Joskus nukkuu vahan, joskus ei yhtään. Tarttee kuitenki osa ajasta maata sängyssä liikkumatta että roppa saa levätä ja osan aikaa simmut kines että simmut saa levätä. Minkäs teet mutta ainakin olen hengissä. Voimia!
Samasta olen itsekin kärsinyt. Kaikki lääkkeet kokeiltu, osa auttanut hieman, mutta haittavaikutukset liian suuria ja lääkäri aina suositteli niitä "lyhytaikaiseen" käyttöön.
Huomasin sokeriarvojen olevan hieman koholla, varsinkin rasituksessa mitattu sokeri vaikka paasto oli alle kaikkien rajojen. Jätin kaiken sokerin pois hedelmät mukaan lukien (paitsi erikoistilanteissa esim juhlat saatoin maistaa) ja siirryin melkein kokonaan syömään eläinkunnan tuotteita + runsaasti vihanneksia + kokorasvaisia maitotuotteita. Yllätys yllätys sokeriarvot tippuivat huomattavasti ja nyt tulee unta 6-8 tuntia putkeen ilman heräämistä vaikka ennen heräilin kokoajan.
Unettomuuteen on kokeiltu Ketipinor, Tenox, Mirtasapin, Levozin, Olantsapiini, Melatoniini . Mistään ei apua. Mutta nyt pysyväislääkitys on 250mg Ketipinoria, 30mg Melatoniinia ja 75mg levozinia illassa lisäksi 2 viikonvälein Olantsapiini injektio. En silti saa nukuttua kun muutaman tunnin.
Kiitos kaikille tähän ketjuun kirjoittaneille. Todella arvokasta vertaistukea.
Tilanne on ollut pari viikkoa aika samanlainen kuin aloittajalla.
Minkä ikäisiä te olette? Voi olla että voi "korjaantua" hormonikorvaushoidolla. Mun unettomuus johtui siis vaihdevuosien lähestymisestä. En olisi ikinä uskonut että HRT voisi auttaa mutta niin se vain auttoi. Harmi ettei kukaan sitä miettinyt kun olin 30v.... kun kuulemma ei voi olla siitä johtuvaa unettomutta "noin nuorella".
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä te olette? Voi olla että voi "korjaantua" hormonikorvaushoidolla. Mun unettomuus johtui siis vaihdevuosien lähestymisestä. En olisi ikinä uskonut että HRT voisi auttaa mutta niin se vain auttoi. Harmi ettei kukaan sitä miettinyt kun olin 30v.... kun kuulemma ei voi olla siitä johtuvaa unettomutta "noin nuorella".
Tämä.
Lisäksi kilpirauhasen liikatoiminta voi aiheuttaa yöheräilyä ja rytmihäiriöitä. Monen muun syyn ohella toki.
Mulla tähän auttaa pitkävaikutteinen bentso Rivatril. Olen syönyt sitä perinnölliseen vaikeaan unettomuuteen jo 10 vuotta, ja se on kirjaimellisesti pelastanut työkykyni ja elämänlaatuni. Lyhytvaikutteisemmat bentsot tai ns. nukahtamislääkkeet ei auta, koska herään kuitenkin aika pian nukahdettuani. Tämän puoliintumisaika on 10 tuntia, joten pitoisuus ei ehdi laskea yön aikana liian alas.
Joidenkin mielestä varmaan kauheaa syödä bentsoa joka päivä vuosikausia. Mutta kuten psykiatri sanoi, tätä samankaltaisella annoksella kuin mitä itse syön, käytetään mys lasten epilepsiaan kohtausten estoon, ei se ole mikään kauhea huume josta menee sekaisin. Enkä tosiaan itse ole havainnut mitään sivuvaikutuksia, ei edes päiväväsymystä. Eikä annosta ole tarvinnut vuosien myötä nostaa.
Mulla ollut jo vuosia paha unettomuus. Lääkitys ainoastaan opamox 15 mg, ei oikein auta. Olen menossa yksityiselle pyytämään unilääkkeitä. Murheita riittää.
Eihän siinä mitään jos ne kerran toimii. Toleranssit on yksilöllinen juttu. Siinä vaiheessa sitten on tietty vieroitus edessä jos lakkaavat toimimasta. Vierottauduin itse Stellasta ja nykyään tiedän rajani sen kanssa, menee max. pari kertaa viikossa.