Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikea unettomuus, kohtalotovereita?

Vierailija
31.07.2023 |

Pisin uneni yhtäjaksoisesti on 3 tuntia, joskus harvoin lähempänä neljää. Sen jälkeen valvon loppuyön, tai joskus nukahdan hetkeksi parin tunnin valvomisen jälkeen. Joskus koko yön saldo on noin tunti yhteensä pieniä torkkuja, joista herään heti, kun meinaan kunnolla nukahtaa. Joskus en nuku yhtään. Välillä koen päivisin huimausta, ja sydämeni hakkaa ja muljahtelee levossakin. Haluaisin vaan nukkua. En voi edes kuvitella miltä tuntuu nukkua kokonainen yö tai tuntea olonsa levänneeksi.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor mahdollistaa mulle 3-6 tunnin yöunet joka yö. Ilman lääkkeitä valvon aina kaksi yötä suunnilleen kokonaan ja sitten kolmannen kyllä nukun. Jätän Ketipinorin aina kesäloman alussa pois kokonaan ja yleensä noin 4-6 viikkoa jaksan vielä loman jälkeen sinnitellä ilman lääkettä, sitten on taas pakko ottaa ne käyttöön, koska olen jo lähes työkyvytön. Joka vuosi toki haaveilen siitä, että voisin jättää lääkkeet kokonaan pois - ei ole vielä onnistunut.

Vierailija
22/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa veneessä ollaan. Suosittelen kokeilemaan lääkkeistä Doxepin 3 mg annos. Ei todellakaan ole mikään ihmelääke eli ei poista unettomuutta mutta ainakin minulla auttaa asiaa. Hyvä puoli on etten ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Otan noin klo 19 illalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka eivät itse koe unettomuutta, eivät tiedä millaista h**vettiä tämä on. En osaa kohta enää puhuakaan, sanat katoavat.

Tsemp ap: lle ja kaikille kohtalotovereille

Vierailija
24/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin samaistua, tein tuon toisen langan aiemmin, tervetuloa sinne jos haluat. Sain sieltä myös hyviä vinkkejä. Tänään olen esim oleskellut enemmän valossa ja auringossa ja koittanut "rasittaa aivojani"

https://www.vauva.fi/keskustelu/5222314/miten-korjaan-taman-uniongelman…

Vierailija
25/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 10 vuotta mennyt noin. Järki ei juokse, muisti ei pelaa ja toilailen kaikenlaista. Hoidoksi on kokeiltu mirtatsapiiniä sekä ketipinoria vailla hyviä tuloksia. Nukahdan, mutta herään karseisiin painajaisiin ja olen sitten päivisin entistä sekavampi.

unilääke

Vierailija
26/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin unettomuudesta. Viimeyönä nukuin yhteensä varmaankin muutaman tunnin. 

En nuku sikeästi ja heräilen öisin jatkuvasti. Töissä kykenen käymään vaikka välillä ihan väsyttää rankasti.

Tätä unettomuutta on jatkunut useamman vuoden, varmaan 5-10 vuotta ja lääkärille en ole asiasta kertonut koska tuskin ne voi asialle mitään tehdä. Huomasin että unettomuuden myötä paino nousi ja jojoilee, johtuu varmaan siitä kun töiden jälkeen ne jaksa tehdä muuta kuin möllöttää kotona? 

M32

Vierailija
27/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka eivät itse koe unettomuutta, eivät tiedä millaista h**vettiä tämä on. En osaa kohta enää puhuakaan, sanat katoavat.

Tsemp ap: lle ja kaikille kohtalotovereille

Vierailija
28/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mirtatsapiini,doxepiini,ketiapiini,imovane,stilnoct,atarax,tenox kokeiltuna, ei vielä ole löytynyt apua.

Saikulla ollaan unettomuuden takia. 

Vierailija
29/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Onneksi nyt on ollut vähän parempi jakso ja olen nukkunut mirta joka ilta plus stilnoct kolmena iltana viikossa kombolla ihan kohtuullisesti. Varmaan sekin on auttanut, ettei ole ollut kuuma kesä. Aina ne jaksavat länkyttää tuosta stilnoctin käytöstä, pelottaa miten sitten käy, jos lopettavat sen uusimisen. Pelkkä mirtatsapiini ei tahdo riittää. Muitakin lääkkeitä on kokeiltu pitkä lista ja kaikista tuli jotain ikäviä sivuvaikutuksia. Sen olen huomannut, että kofeiinia sisältäviä tuotteita ei parane käyttää ollenkaan. Vaikka ajoittaisin aamupäivään niin heikentävät silti nukkumista.

Vierailija
30/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet melatoniinia? Onko siitä apua?

M32

Vierailija
31/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut kannabista? Koko yön kestävät syvät ja levolliset unet on taattu kun otat tötsyt pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Monesti on tullut nukahdettua sohvalle kun silmiä painaa niin paljon että ei mitään väliä nukkuuko sohvalla vai sängyssä. Sitä muuten saa tilattua anonyymisti ihan postiluukkuun vink vink en ala mainostamaan mistä mutta tietäjät tietää ja kyllä se linkki löytyy kun googlettelee asian tiimoilta :)  Terveisin ihan tavallinen satunnais pössytteliä

Vierailija
32/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä huono unisuus liittyy herkkyyteen ja siihen että stressaan herkästi... Jos en välittäisi mistää, niin nukkuisin kuin tukki joka yö., Pitäisi joskus osata päästää irti ja olen harjoitellutkin mutta se on vaikeaa. 

Vierailija
33/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M32

Ei ainakaa silloin jos kärsii viivästyneeestä unirytmistä. Otan sen melatonin 23.00 ja sitten alkaa tunnin päästä nukuttaa, nukahdan sitten ja nukun 1-2 tuntia, sitten ollaan taas hereillä tuonne 5.00 saakka

Vierailija
34/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M32

Henk. koht. ei auttanut, mutta joitain kuullut auttavan.

Vierailija
35/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut kannabista? Koko yön kestävät syvät ja levolliset unet on taattu kun otat tötsyt pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Monesti on tullut nukahdettua sohvalle kun silmiä painaa niin paljon että ei mitään väliä nukkuuko sohvalla vai sängyssä. Sitä muuten saa tilattua anonyymisti ihan postiluukkuun vink vink en ala mainostamaan mistä mutta tietäjät tietää ja kyllä se linkki löytyy kun googlettelee asian tiimoilta :)  Terveisin ihan tavallinen satunnais pössytteliä

Mulla tulee rytmäreihin taipuvaisena niin pahat tykytykset että koita siinä sitten nukkua :/ Mutta joillekin auttaa, kateellinen siitä. Tosin itsellä bentsopohjainen lääke pahimpiin tilanteisiin. Hienoahan se ois jos olisi pari eri lääkettä mitä vaihdella. Psykoosilääkkeet, mirtazapiinit ym. tietty kokeiltu jo ajat sitten ja pelkkää haittaa niistä

Vierailija
36/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
37/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on burnoutin takia sama homma, kestänyt kolme kuukautta. Ketipinor ei auttanut ollenkaan, Mirtazapin vähäsen. Sen jälkeen paheni, niin sain ensin Tenoxia joka laittoi nupin täysin sekaisin. Tässä vaiheessa unettomuus oli niin vakavaa, että huonosti nukutun yön jälkeen tuli itsetuhoisia ajatuksia. Ambulanssilla päivystykseen, kouraan vähän Temestaa ja sain nukuttua kolme päivää putkeen, jonka jälkeen itsetuhoisuus palasi. Sitten pääsin osastohoitoon, poistettiin kaikki bentsot omasta toiveestani, kokeiltiin Ataraxia. Ei toiminut ollenkaan. Lopulta nostettiin Mirtazapinia ja nyt on mennyt pari viikkoa hyvillä unilla (6-7h yhtä mittaan per yö).

Suosittelen, että jos tarvitsette lääkkeitä, pitäkää huolta että saatte teille sopivia lääkkeitä. Uskaltakaa vaihtaa jos ei toimi.

Vierailija
38/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M32

Epäilen itselläni ADHDta joten kaikkea melatoniinia vahvempaa yritän vältellä viimeiseen asti (kohonnut riski riippuvuuksiin), yllätyin että 1,9mgx2 melatoniineista onkin ollut apua! Mutta ei se yksistään riitä, vaan löysin työn jonka työajat ja päivän pituudet tukevat omaa rytmiäni ja siksi tiedän ettei ikinä tarvitse mennä töihin täysin nukkumatta, sillä myöhäisempi työaika mahdollistaa vaikka edes päikyt ennen vuoroa, jos yl on mennyt ihan reisille, tämä tieto vähentää stressiä olennaisesti. Jotkut tuolla kommentoivatkin jo asuinpaikan merkityksestä, sekin on mulla onnekkaasti rauhallinen, huolehdin pimennykset, tuuletukset ja muut häiriötekijät mahd minimiin. Tsemiä teille muillekin! :)

Vierailija
39/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä auttaa sua ap vaikeimpien hetkien ohitse. Mä en oikein enää keksi, mikä auttaisi mua.

😔.

Vierailija
40/63 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa välttää älylaitteiden käyttöä illalla. Säännöllinen hikiliikunta myös auttaa nukkumaan skleästi. Unihygieniaan kannattaa myös kiinnittää huomiota. Näillä ohjeilla saat hyvät yöunet.