Miten korjaan tämän uniongelman?
Menen nukkumaan n.klo 3.30(yöllä)mutta herään aina parin tunnin jälkeen n. klo 5.00. Sen jälkeen haahuilen n. tunnin hereillä ja nukun uudestaan n. tuonne 10.00 saakka. Silti olen päiviisin tosi väsynyt. Teen etätöitä en millään pysty keskittyä niihinkään. Tuntuu olo kuin zombielta. Voitteko auttaa? Vaikka menisin sänkyyn klo 23.00 en nukahda, tai edes 2.00 aikaan. Jos herään klo 8.00 niin en nukahda silti "normaaliin" aikaan. Apua nyt?
Kommentit (80)
Oletko kokeillut miniannosta melatoniinia (esim. noin neljännes noin 2 mg:n pilleristä)? Erään tubettajan mukaan vähemmän on enemmän, mitä tulee m-toniiniin!
Minulla Valkee korvavalo toimii, vähän paradoksaalisesti! Usein miltei heti kun alan "kuunnella" sitä jos uni ei ole tullakseen, rupeaa haukotuttamaan! 😵
Laitetta ei taida juuri mistään kuitenkaan enää saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei uni rytmiä.Koska suuriman ajan elämästäsi vietät sisätilassa ja netissä.Turha vinkata mitään neuvoja,et niihin tartu kuitenkaan.
Tämä on totta. Mihinkään neuvoon ei tartuta vaan ne ovat huuhaata, saa vastaukseksi. Vain lääkkeitä halutaan käyttää. Ap:lla on koko elämänrytmi täysin kadoksissa ja se pitäisi korjata ja taas täällä vaan suositellaan ottamaan lääkkeita. Rytmin korjaus ei tapahdu päivässä eikä kahdessa, pitää olla vähän kärsivällisyyttä ja sitä ei ole, pillereitä vaan naamaan on maan tapa.
Kyllä mä haluan korjata koko rytmin muutenkin. Totta että vietän aikaa paljon sisällä ja netissä. Mutta käyn kyllä yleensä joka päivä ulkonakin, N. Tunnin ajan. Mitä muuta voisin tehdä?
Rasita aivojasi ja kehoasi enrmmän päivän aikana. Tee jotain uutta. Harrasta. Tapaa ihmisiä. Ulkona kävely ei riitä.
Ei mulla ole juuri ystäviä, olen aina ollut erakko. Päivisin pidän aina pimennysverhot kiinni. Ei varmaan ole hyväksi.
Sen sijaan luonnossa tykkään kävellä.
Ne pimennysverhot auki ja valoa aamusta alkuiltaan! Elimistö tajuaa unirytmin myös valosta.
Voit yksinkin mennä harrastamaan. Osaatko neuloa, mene neulekahvilaan, siellä saa annoksen sosiaalisuutta, mutta ei ole pakko puhua paljon? Ota joku lemmikki, siitäkin on seuraa, koiran kanssa käyt monta kertaa päivässä lenkillä, kani tai marsukin tuo iloa ja se voi auttaa nukkumiseenkin?
Opettele joku uusi taito, mikä vaan?
Käy uimassa ja yleisessä saunassa? Kesällä rannalla, talvella avannossa tai uimahallissa?
Vierailija kirjoitti:
Tämän löysin
"Osa iltavirkuista on ominaisuuden suhteen äärimmäisiä. He kärsivät yleisyyteensä nähden melko vähän tunnetusta uniongelmasta nimeltään ”Viivästynyt unirytmi” (Delayed sleep phase syndrome, DSPS). Viivästynyt unirytmi on elimistön sisäisen kellon ongelma. Siitä kärsivien sisäinen kello on huomattavasti yli 24 tuntia pitkä. Siksi he nukahtavat vasta aamuyöstä klo 03–05 ja nukkuvat puolillepäivin. Viivästyneestä unirytmistä kärsivät eivät saa unta normaaliin nukkumaanmenoaikaan. Siksi ongelmaa aletaan usein virheellisesti hoitaa unettomuutena. Unettomuudesta sen erottaa siten, että jos viivästyneestä unirytmistä kärsivät henkilöt saavat noudattaa omaa luontaista unirytmiään, niin he nukahtavat luonnollisesti, nukkuvat hyvin ja heräävät levänneinä. Normaalirytmiset saavat kosketuksen ongelmaan, jos kuvittelevat että heidän pitäisi herätä joka yö viisi tuntia aikaisemmin kuin normaalisti heräisivät – esimerkiksi kello 02.00! Viivästyneestä unirytmistä kärsivä ihminen onkin kuin jatkuvan jetlagin, aikaerorasituksen, kourissa."
Tähän pitäisi yhteiskunnassa kiinnittää huomiota!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei uni rytmiä.Koska suuriman ajan elämästäsi vietät sisätilassa ja netissä.Turha vinkata mitään neuvoja,et niihin tartu kuitenkaan.
Tämä on totta. Mihinkään neuvoon ei tartuta vaan ne ovat huuhaata, saa vastaukseksi. Vain lääkkeitä halutaan käyttää. Ap:lla on koko elämänrytmi täysin kadoksissa ja se pitäisi korjata ja taas täällä vaan suositellaan ottamaan lääkkeita. Rytmin korjaus ei tapahdu päivässä eikä kahdessa, pitää olla vähän kärsivällisyyttä ja sitä ei ole, pillereitä vaan naamaan on maan tapa.
Kyllä mä haluan korjata koko rytmin muutenkin. Totta että vietän aikaa paljon sisällä ja netissä. Mutta käyn kyllä yleensä joka päivä ulkonakin, N. Tunnin ajan. Mitä muuta voisin tehdä?
Rasita aivojasi ja kehoasi enrmmän päivän aikana. Tee jotain uutta. Harrasta. Tapaa ihmisiä. Ulkona kävely ei riitä.
Ei mulla ole juuri ystäviä, olen aina ollut erakko. Päivisin pidän aina pimennysverhot kiinni. Ei varmaan ole hyväksi.
Sen sijaan luonnossa tykkään kävellä.
Jos tää on totta niin ihan ensimmäiseksi nyt päivisin mahdollisimman paljon pävänvaloa ja ulkoilmaa. Mene sinne luontoon pariksi tunniksi joka päivä. Vähennä ruutuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan parempi hommata lääkkeet uniongelmiin, ennenkuin tilanne kroonistuu.
En sellaisia halua käyttää.. Pakko vain itse jotenkin koittaa korjata.
Joo niin varmaan parempi kärsiä vaan. Kroonistuessa sun aivot oppii tuohon unihäiriöön ja voi vaan pahentua. Sitten tarvitaan vahvempia lääkkeitä.
"Kroonisen unettomuuden hoitoon ei suositella unilääkkeitä niiden pitkäaikaiskäytön tuomien mahdollisten haittavaikutusten vuoksi"
Ei kukaan ole kehottanut niiden pitkäaikaiskäyttöön. Vaan lyhyeen parin viikon jaksoon, jolloin unirytmi kääntyy. Pitkävaikutteinen melatoniinia siihen, ettei herää muutaman tunnin päästä nukahdettuaan. Ja esim. Mirtazapin siihen, että ajatukset eivät pyöri kuin hedelmäpeliin silloin kun pitäisi nukahtaa. Ja tosiaan, tuo yhden vuorokauden valvominen alle, vaikka kympiltä lääkkeet naamaan ja siitä puolen tunnin päästä sänkyyn, mieluusti päälle joku rauhoituskohina, liplatus tms. Kello soimaan klo 7 jolloin noustaan heti ylös. Jos herää sitä ennen, niin heti ylös eikä mitään toisia unia ennen iltaa. Ja sama rutiini täsmälleen samaan aikaan pari viikkoa putkeen.
Mutta Ap ei halua ottaa mitään neuvoja vastaan, niin turha mitään ehdottaakaan.
Sama vaiva ollut vuosikausia. Ei apua lääkäreistä. "Aikataulun muuttaminen" ei toimi. Osasyy sairaudet, joilla ilmeisesti vaikutus aivojen välittäjäaineisiin(?), joten mitkään yksinkertaiset temput eivät tätä ongelmaa ratkaise, mutta kikat voivat pikkuisen vain helpottaa.
Vaikuttaa että sulla on sama kuvio eli unen päästä saa hyvin kiinni, kunhan on ensin uuvuttanut itsensä täysin valvomalla aamuyöhön. Mutta sitten alkaakin heräillä kuin pintaan pulpahtava ongenvavan koho. Mun analyysin mukaan herääminen johtuu siitä, ettei pääse ns. syvän unen vaiheeseen (deltauni) vaan nukkuu kevyttä unta (alfauni), josta onkin helppo herätä unen syklien mukaan ja vaikeampi nukahtaa uudelleen.
Osittainen ratkaisu on pyrkiä parantamaan unen laatua. Määrällä ei ole niin väliä, jos saat useamman tunnin syvää unta, joten jos kroppa haluaa nukkua klo 3-10, sitten nukut niin, jos elämäntyyliin sopii.
Syvää unta voi parantaa monella tavalla. Ensin olisi tietysti hyvä saada selville, liittyykö heräämiseen jotain muita oireita: hengityskatkot (oletko ollut uniapneatesteissä?) tai jotain nenän- ja kurkunalueen ongelmia ja onko stressiä? Onko kipuja? Ihosairauksia? Suolistovaivat? Närästys? Ylipaino? Kaikenlaiset sairaudet pitäisi ensin tutkituttaa ja hoidattaa.
Opettelemalla nukkumaan sivuittain ja hengittäen nenän kautta palleahengitystä helpottaa hieman, tekniikka auttaa myös uudelleen nukahtamisessa, kun väistämättä herää. Käytän myös rentoutustekniikkoja ennen nukahtamista eli kehon lihasten rentouttamista (mulla lihakset eivät välttämättä rentoudu käskemättä). Jos on stressiä, auttaa myös siihen auttavat rentoutustekniikat hieman (mielikuvaharjoitukset).
Tietysti perusasioita on hyvä sänky, puhtaat lakanat, niskatyyny, ei mitään höyhentyynyjä eikä peittoja (varsinkin jos on hengitysongelmia, nenän tukkoisuutta). Uneen kannatta valmistautua niin, että tuulettaa makuuhuoneen mahdollisimman viileäksi ja pimentää makuuhuoneen (päivällä pitäisi saada sitä päivänvaloa). Pois kofeiini ja alkoholi, suklaa, colajuomat, energiajuomat. Ei raskaita iltapaloja.
Lämminvesipullo voi auttaa nukahtamista ja lihasten rentoutumista. Jos on kipuja, kipulääkitys yöksi on hyvä olla edes joskus. Ihon rasvaaminen on sekin tärkeää, jos on atopiaa/allergiaa/psoria, koska se inha kutitus häiritä unta myös.
Jos on herkästi ympäristöön reagoiva, kannattaa myös putsata venttiilit asunnossa ja hoitaa pois kaikki pölyt sekä hajustetut tuotteet yms. ympäristöstä unohtamatta pesuineen vaihtamista hajusteettomaksi, koska hajusteet petivaatteissa voivat ärsyttää ihoa ja hengitysteitä. Jos on nenän tukkoisuutta ja semmoista yöllä, sitten voi kokeilla sarvikuonolla huuhtelua iltaisin.
On helpompi diagnosoida itsellään unirytmin häiriö kuin tunnustaa, ettei osaa elää normaalia, tervettä arkea.
En vähättele unihäiriöitä, päin vastoin, olen kärsinyt niiden koko kirjosta pari vuosikymmentä. Siksi tiedän, että omaan unirytmin on mahdollista vaikuttaa ruokavaliolla ja syömisen ajoittamisella, fyysisellä rasituksella, hermoston rauhoittamisella, luonnonvalolla, välttämällä älylaitteita iltaisin, käyttämällä yrttejä ja lisäravinteita jne. Harva jaksaa oikeasti panostaa näihin, koska kehon uudelleen kouluttaminen vaatii kurinalaisuutta.
Lääkityksellä ja perussairauksien hoidolla on myös suuri merkitys. Unilääke teki minusta entistä tokkuraisemman mutta ylivireystilassa se oli joskus avuksi. Lihasrelaksantti parantaa uneni laatua. Paradoksaalisesti eniten apua on päivän mittaan otetusta piristävästä ADHD-lääkkeestä. Sen avulla valvon päivät ja nukun yöt aika säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
On helpompi diagnosoida itsellään unirytmin häiriö kuin tunnustaa, ettei osaa elää normaalia, tervettä arkea.
En vähättele unihäiriöitä, päin vastoin, olen kärsinyt niiden koko kirjosta pari vuosikymmentä. Siksi tiedän, että omaan unirytmin on mahdollista vaikuttaa ruokavaliolla ja syömisen ajoittamisella, fyysisellä rasituksella, hermoston rauhoittamisella, luonnonvalolla, välttämällä älylaitteita iltaisin, käyttämällä yrttejä ja lisäravinteita jne. Harva jaksaa oikeasti panostaa näihin, koska kehon uudelleen kouluttaminen vaatii kurinalaisuutta.
Lääkityksellä ja perussairauksien hoidolla on myös suuri merkitys. Unilääke teki minusta entistä tokkuraisemman mutta ylivireystilassa se oli joskus avuksi. Lihasrelaksantti parantaa uneni laatua. Paradoksaalisesti eniten apua on päivän mittaan otetusta piristävästä ADHD-lääkkeestä. Sen avulla valvon päivät ja nukun yöt aika säännöllisesti.
Tiettyyn pisteeseen asti voi vaikuttaa. Mutta iltavirkusta ei tule aamuvirkkua, vaikka kuinka yrittäisi. Mulla ei ole unirytmin häiriöitä, iltavirkkuus on aivan yhtä normaalia, kuin aamuvirkkuus. Mitä ilmeisimmin evoluution luoma ominaisuus, ihmisille on ollut hyötyä siitä, että osa ryhmästä on voinut valvoa pidempään.
Mulla ei esimerkiksi ole mitään unihäiriöitä, jos saan elää omaan rytmiini sopivaa elämää. Mikä mun tapauksessa tarkoittaa esimerkiksi sitä, että menen nukkumaan puolen yön maissa ja herään kahdeksalta. Liukuva työaika onneksi sallii sen, että mun ei tarvitse olla kahdeksalta töissä. Mikä on työnantajan kannaltakin hyvä, sillä riippumatta siitä monelta olen herännyt ja kuinka paljon unta olen saanut, mun aivot alkaa toimia täydellä teholla vasta puolilta päivin.
Mulla on pitemmän ajan kokemusta myös aikaisesta aamurytmistä. Sellaisesta, jossa pitää olla töissä seitsemältä. Silloin oli univaikeuksia, koska vaikka kroppa olikin illalla väsynyt, aivot oli virkeät ja nukahtaminen vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän löysin
"Osa iltavirkuista on ominaisuuden suhteen äärimmäisiä. He kärsivät yleisyyteensä nähden melko vähän tunnetusta uniongelmasta nimeltään ”Viivästynyt unirytmi” (Delayed sleep phase syndrome, DSPS). Viivästynyt unirytmi on elimistön sisäisen kellon ongelma. Siitä kärsivien sisäinen kello on huomattavasti yli 24 tuntia pitkä. Siksi he nukahtavat vasta aamuyöstä klo 03–05 ja nukkuvat puolillepäivin. Viivästyneestä unirytmistä kärsivät eivät saa unta normaaliin nukkumaanmenoaikaan. Siksi ongelmaa aletaan usein virheellisesti hoitaa unettomuutena. Unettomuudesta sen erottaa siten, että jos viivästyneestä unirytmistä kärsivät henkilöt saavat noudattaa omaa luontaista unirytmiään, niin he nukahtavat luonnollisesti, nukkuvat hyvin ja heräävät levänneinä. Normaalirytmiset saavat kosketuksen ongelmaan, jos kuvittelevat että heidän pitäisi herätä joka yö viisi tuntia aikaisemmin kuin normaalisti heräisivät – esimerkiksi kello 02.00! Viivästyneestä unirytmistä kärsivä ihminen onkin kuin jatkuvan jetlagin, aikaerorasituksen, kourissa."
Mulla ei ole tämä kyseessä, koska olin sinne lähes nelikymppiseksi aikainen nukahtaja. Uniongelmat ovat vasta tulleet tässä viime vuosikymmeninä.
Mulla on myös kokeiltu aikataulun siirtämistä, mutta se ei toimi. Esimerkiksi kun olin töissä, jonne piti mennä viimeistään klo 9.00 niin aikatauluni ei muuttunut. Jouduin käymään töissä koko viikon vain 5 tunnin unilla vuosien ajan. Koko aikana ei tapahtunut mitään merkittävää muutosta unirytmiini.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut miniannosta melatoniinia (esim. noin neljännes noin 2 mg:n pilleristä)? Erään tubettajan mukaan vähemmän on enemmän, mitä tulee m-toniiniin!
Melatoniini auttaa vain nukahtamaan hieman aikaisemmin, jos sitäkään. Osaksi kyse on varmaan myös placebovaikutuksesta.
Mutta jos on heikko unenlaatu (vähän syvää unta), niin siihen ei melatoniinista ole mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla Valkee korvavalo toimii, vähän paradoksaalisesti! Usein miltei heti kun alan "kuunnella" sitä jos uni ei ole tullakseen, rupeaa haukotuttamaan! 😵
Laitetta ei taida juuri mistään kuitenkaan enää saada?
Ei saa, koska firma meni konkkaan, koska laite oli humpuukia.
Mittauta rauta ja ferritiini. Voi olla raudanpuutteen oireilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menet niin myöhään yöllä nukkumaan? Kokeile valvoa yksi 24 tunnin jakso putkeen ilman että menet nukkumaan. Lähdet sitten aamulla klo 5 lenkille ja menet illalla klo 21.00 nukkumaan. Kaikki tunnit, jotka ovat nukuttu klo 21 - 24 välillä lisäävät vireyttä ja kaikki tunnit, jotka on nukuttu klo 24 - 5 välillä parantavat keskittymiskykyä. Tunnit, jotka on nukuttu aamulla klo 6 jälkeen lisäävät väsymystä.
Kokelin pari viikkoa herätä joka aamu 8.00 mutta se ei auttanut... En saa unta jos menen petiin 21.00-02.00maissa lainkaan....En ottanut edes tuona aikana päivätorkkuja, olin vain kuoleman väsynyt. Tuntuu että mitä enemmän väsynyt olo, sitä vaikeampi on nukahtaa.
Mitä ap syöt illalla? Liian vähäinen hiilihydraatin saanti vaikeuttaa nukahtamista. Kokeile syödä illallinen n. klo 19-20 aikaan. Kokeile esim pastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän löysin
Tähän pitäisi yhteiskunnassa kiinnittää huomiota!
Niinpä. Pahinta on se, että sitten kun pääsee syvään uneen, kello on just siinä 5-7 aamulla ja siitähän alkaa tämän maailman mekkala ja meno. Raksamiehet tulevat autoillaan ja aloittavat poraamisen sun muut junttaamiset, naapuritaloon tulee aina kello 5-6 välillä se hiivatin roska-auto, joka jurraa kovaäänisesti siinä ainkain viisi minuuttia ellei kauemmin. Liikenne alkaa kohista, dieselbussejakin vielä jokunen on jyrräämässä kadulla, jne... Hesarinjakaja kopistelee rappukäytävässä puukenkineen (tai siltä se kuulostaa), jne...
Eli silloin kun vihdoin pystyisi nukkua, unta häiritään koko ajan ulkopuolelta.
Nukun n klo 4.30-12. säännöllisesti. Olen huomannut että jos on urheillut, nukkuminen on helpompaa.
Myöskin jos kaverini, joka menee nukkumaan klo 24.00-1.00 on käymässä tai minä heillä, menen maate ja nukahdan aiemmin. Myös jos ollaan reissussa pystyn myös nukahtaa aiemmin. Väsyttää usein.
Traumoja on ja siksi valvon.
Tuleeko sulle missään välissä iltaa tai alkuyötä edes väsynyt olo, mutta se menee i.k. ohi? Mulla tuollaista lyhyttä alku-unta aiheutti aikanaan se, että olin liian väsynyt nukkumaanmennessä, jos en ollut nukkunut lyhyitä päikkäreitä. Se oli ikään kuin päiväuni, josta heräsin. Vaikka aina sanotaan, ettei kannata nukkua päiväunia, niin olen eri mieltä. Joko päikkärit tai nukkumaan heti kun ensimmäinen väsymyksen aalto tulee. Ja minäkin suosittelen nukahtamislääkettä esim imovane. Saa unen aiemmin. Muttei vaikuta seuraavaan päivään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko sulle missään välissä iltaa tai alkuyötä edes väsynyt olo, mutta se menee i.k. ohi? Mulla tuollaista lyhyttä alku-unta aiheutti aikanaan se, että olin liian väsynyt nukkumaanmennessä, jos en ollut nukkunut lyhyitä päikkäreitä. Se oli ikään kuin päiväuni, josta heräsin. Vaikka aina sanotaan, ettei kannata nukkua päiväunia, niin olen eri mieltä. Joko päikkärit tai nukkumaan heti kun ensimmäinen väsymyksen aalto tulee. Ja minäkin suosittelen nukahtamislääkettä esim imovane. Saa unen aiemmin. Muttei vaikuta seuraavaan päivään mitenkään.
Tää on kyllä jännä. Itellä tulee mut menee ohi... Jos nukahdan niin sit herään tunnin päästä ihankuin päiväunesta
Otin melatoninin eilen 23.00 aikoihin. söin viimeisen kerran tuosa 20.00 aikaan. Nukahdin kuitenkin vasta joskus 3.00 jälkeen. sitten olin hereillä taas joskus 6.00 ja 8.00 heräsin myös mutta sitten nukuin tuonne 10.30. aamulla kun heräsin avasin verhot ja tänään lähden ulos töiden jälkeen. Aamulla oli väsy mutta nyt on ollut ihan ok olo. mukavaa päivää kaikille & kiitos kommenteista. Tähän lankaan saa kirjoittaa muut uniongelmaiset jos haluaa :-) ja antaa vinkkejä.
Tämän löysin