Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu jos on humalassa töissä? Ja jää siis kiinni

Vierailija
31.07.2023 |

.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse esimiestehtävässä ensin humalainen laitetaan kotiin sairaspäivää viettämään, sitten kun palaa (toivottavasti seuraavana päivänä) töihin, niin jutellaan. Yritän pitää juttelun positiivisena, koska meillä on hyviä ja sitoutuneita työntekijöitä. Eli jutellaan siitä, onko elämässä kaikki hyvin niin työn kuin työn ulkopuolisen elämän suhteen, haluaisiko hän jutella työterveyshuollon kanssa alkoholiasioista jne. Korostan työntekijälle, että tarkoitus EI ole leimata eikä avun hakeminen mahdolliseen alkoholiongelmaan ole negatiivinen asia työn jatkumisen kannalta. 

Vuosien varrella suurin osa on ollut yksittäistapauksia, jotka ei ole koskaan toistuneet, eikä nämä ihmiset ole halunneet mitään apua. Sitten on pari keski-ikäistä miestä, jotka tarvitsivat työterveyshuollon apua alkoholiriippuvuudesta pääsemiseen, mutta pääsivät taas työkuntoon ja ovat edelleen meillä töissä. 2 tapausta on vain, missä jouduttiin lähtemään varoituksiin ja irtisanomiseen. Ensimmäinen oli melko uusi työntekijä, joka oli jo aiemmin mm. nukahdellut työpalavereissa ja työn oppiminen vaikutti hyvin hitaalta. Sitten vielä selvästi juovuksissa töihin tulo johti varoitukseen, ja myöhemmin irtisanomiseen. 1 oli noin viisikymppinen nainen, aivan loistava asiantuntija, mutta eron jälkeen ajautui alkoholismiin. Hän ei halunnut apua eikä oikeastaan tainnut edes välittää työn jatkumisesta enää, oli selvästi masentunut mutta ei tahtonut siihenkään apua. Ei siinä oikein voinut muuta kuin irtisanoa, mitä hän itse jopa lopulta pyysi, koska sanoi ettei voi irtisanoutua itse ettei tule karenssia.

Karenssi siitä tulee kuitenkin jos irtisanomisperuste on sellainen, että katsotaan henkilön itse aiheuttaneen sen.

Vierailija
82/91 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään on kyllä ollut niin häijy olo pitkin päivää kun suurin osa lomasta meni melkoisen kosteissa merkeissä, viimeiset tuopit eilen.

Kyllä se piti näin loman jälkeen ottaa heti rokulipäivä.

Olet asian ytimessä. On se ihan väärin että loman jälkeen alkaa heti työt, kyllä siinä pitäs jonkunlaista vapaata ja pehmeetä laskua olla aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työpaikasta. Varmaan eri säännöt kirurgille kuin siwan kassalle.

Mitä tapahtuu kirurgille?

Lääkärin luvat lähtee. Ainakin Lostissa kävi näin kun Jack käräytti isänsä. Ei se vankilaan kyllä joutunut vaikka se potilas kuoli.

Voiko luotettavampaa lähdettä ollakaan, kuin Lost? Ihme, ettei Greyn Anatomia...

Vierailija
84/91 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ammatista. Kun opiskelin muusikoksi niin meille kerrottiin työelämätietouden tunnilla, että muusikon ammatin etuoikeuksiin kuuluu se, että saa olla kännissä töissä.

Vierailija
85/91 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse esimiestehtävässä ensin humalainen laitetaan kotiin sairaspäivää viettämään, sitten kun palaa (toivottavasti seuraavana päivänä) töihin, niin jutellaan. Yritän pitää juttelun positiivisena, koska meillä on hyviä ja sitoutuneita työntekijöitä. Eli jutellaan siitä, onko elämässä kaikki hyvin niin työn kuin työn ulkopuolisen elämän suhteen, haluaisiko hän jutella työterveyshuollon kanssa alkoholiasioista jne. Korostan työntekijälle, että tarkoitus EI ole leimata eikä avun hakeminen mahdolliseen alkoholiongelmaan ole negatiivinen asia työn jatkumisen kannalta. 

Vuosien varrella suurin osa on ollut yksittäistapauksia, jotka ei ole koskaan toistuneet, eikä nämä ihmiset ole halunneet mitään apua. Sitten on pari keski-ikäistä miestä, jotka tarvitsivat työterveyshuollon apua alkoholiriippuvuudesta pääsemiseen, mutta pääsivät taas työkuntoon ja ovat edelleen meillä töissä. 2 tapausta on vain, missä jouduttiin lähtemään varoituksiin ja irtisanomiseen. Ensimmäinen oli melko uusi työntekijä, joka oli jo aiemmin mm. nukahdellut työpalavereissa ja työn oppiminen vaikutti hyvin hitaalta. Sitten vielä selvästi juovuksissa töihin tulo johti varoitukseen, ja myöhemmin irtisanomiseen. 1 oli noin viisikymppinen nainen, aivan loistava asiantuntija, mutta eron jälkeen ajautui alkoholismiin. Hän ei halunnut apua eikä oikeastaan tainnut edes välittää työn jatkumisesta enää, oli selvästi masentunut mutta ei tahtonut siihenkään apua. Ei siinä oikein voinut muuta kuin irtisanoa, mitä hän itse jopa lopulta pyysi, koska sanoi ettei voi irtisanoutua itse ettei tule karenssia.

Hemmetin hyvin olet tilanteet sitten hoitanut. Pisteet sulle tuosta. Monikaan esimies ei tuollaista menisi tekemään.

Vierailija
86/91 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssi siitä tulee kuitenkin jos irtisanomisperuste on sellainen, että katsotaan henkilön itse aiheuttaneen sen.

Ja yritäpä puhua työkkärin tädille järkeä. Lottovoittokin lienee todennäköisempää, kuin karenssin välttäminen tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
87/91 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ammatista. Kun opiskelin muusikoksi niin meille kerrottiin työelämätietouden tunnilla, että muusikon ammatin etuoikeuksiin kuuluu se, että saa olla kännissä töissä.

Aika moni kuuluisa artisti ei ole tainnut olla päivääkään selvin päin. Tosin, monen ura päättyikin sitten ennen aikojaan. Kumpi on tärkeämpää? Hetken kuuluisuus vai hyvä elämä?

Vierailija
88/91 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomon vaimo haisee töissä vanhalle viinalle. Luulee ettei muut haista.

Vierailija
89/91 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis se humalassa töissä oleminenko ei itsestään ole huono asia? Vasta sitten pitää huolestua, jos jää kiinni?

Kukakohan mielensäpahoittaja tästäkin nyt oli suuttunut? Tuo on kysymys. Ja ihmettelyä. Haluaisitko, että käyttämäsi joukkoliikennevälineen kuljettaja on kännissä? Tai kirurgi, joka operoi sydäntäsi? Tai aivojasi?

Vierailija
90/91 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
91/91 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoon ohjaus on laissa. Eli työsuhdetta ei saa purkaa heti, vaan pitää antaa mahdollisuus mennä hoitoon.

t. tällaisen tilanteen sivusta seurannut, silloin pomo selvitteli lakiasioita paljon

Riippuu vähän työpaikasta ja työsopimuksesta. Esim Finnairilla taitaa olla kumisaappaan kuva takamuksessa ihan samantien jos lentäjä jää kiinni.

Siitähän on jo tehty sketsi, missä Heikki Silvennoinen näyttelee lentokapteenia kännissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi