Mitä tapahtuu jos on humalassa töissä? Ja jää siis kiinni
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkut sain heti. Eli meni kuin pitikin!
Mikä ala?
Öistä kapakin vessojen siivousta niiden ollessa samaan aikaan täynnä kännisiä.
Edellinen lopetti saatuaan turpaan, minä en ehtinyt saada samaa "bonusta" vaan lopetin itse ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Siis se humalassa töissä oleminenko ei itsestään ole huono asia? Vasta sitten pitää huolestua, jos jää kiinni?
Miten niin? Jos ei jää kiinni niin tuskin siitä mitään sanktioita tulee ellei niitä anna itse itselleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkut sain heti. Eli meni kuin pitikin!
Mikä ala?
Öistä kapakin vessojen siivousta niiden ollessa samaan aikaan täynnä kännisiä.
Edellinen lopetti saatuaan turpaan, minä en ehtinyt saada samaa "bonusta" vaan lopetin itse ajoissa.
siis ymmärsin että kännin oto duunissa tuottaa potkut, ja ajattelin että saa mennä niin, paras vaihtoehto.
Hoitalalla sinut käsketään kotiin ja toivotaan, että olet seuraavassa vuorossa selvinpäin.
Isäni sai potkut, ensin sai 2 kertaa varoituksen ja kolmannella kerralla sai potkut.
Itse esimiestehtävässä ensin humalainen laitetaan kotiin sairaspäivää viettämään, sitten kun palaa (toivottavasti seuraavana päivänä) töihin, niin jutellaan. Yritän pitää juttelun positiivisena, koska meillä on hyviä ja sitoutuneita työntekijöitä. Eli jutellaan siitä, onko elämässä kaikki hyvin niin työn kuin työn ulkopuolisen elämän suhteen, haluaisiko hän jutella työterveyshuollon kanssa alkoholiasioista jne. Korostan työntekijälle, että tarkoitus EI ole leimata eikä avun hakeminen mahdolliseen alkoholiongelmaan ole negatiivinen asia työn jatkumisen kannalta.
Vuosien varrella suurin osa on ollut yksittäistapauksia, jotka ei ole koskaan toistuneet, eikä nämä ihmiset ole halunneet mitään apua. Sitten on pari keski-ikäistä miestä, jotka tarvitsivat työterveyshuollon apua alkoholiriippuvuudesta pääsemiseen, mutta pääsivät taas työkuntoon ja ovat edelleen meillä töissä. 2 tapausta on vain, missä jouduttiin lähtemään varoituksiin ja irtisanomiseen. Ensimmäinen oli melko uusi työntekijä, joka oli jo aiemmin mm. nukahdellut työpalavereissa ja työn oppiminen vaikutti hyvin hitaalta. Sitten vielä selvästi juovuksissa töihin tulo johti varoitukseen, ja myöhemmin irtisanomiseen. 1 oli noin viisikymppinen nainen, aivan loistava asiantuntija, mutta eron jälkeen ajautui alkoholismiin. Hän ei halunnut apua eikä oikeastaan tainnut edes välittää työn jatkumisesta enää, oli selvästi masentunut mutta ei tahtonut siihenkään apua. Ei siinä oikein voinut muuta kuin irtisanoa, mitä hän itse jopa lopulta pyysi, koska sanoi ettei voi irtisanoutua itse ettei tule karenssia.
Lentäjille ja autokuskeille sekä veturinkuljettajille saattaa tulla lopputili ja lomarahat hyvinkin nopeasti. Muissa tehtävissä tulee todennäköisesti ehdotus hoitoon menemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin varoitus ja riippuen työtehtävästä voi seurata potkut.
Varpitus ja hoitoonohjaus. Jos ei ole pahasti sösdinyt, niin työnantaja ei uskalla heti irtisanoa. Tosin nythän laki on muuttumassa siten, että irtisanominen on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse esimiestehtävässä ensin humalainen laitetaan kotiin sairaspäivää viettämään, sitten kun palaa (toivottavasti seuraavana päivänä) töihin, niin jutellaan. Yritän pitää juttelun positiivisena, koska meillä on hyviä ja sitoutuneita työntekijöitä. Eli jutellaan siitä, onko elämässä kaikki hyvin niin työn kuin työn ulkopuolisen elämän suhteen, haluaisiko hän jutella työterveyshuollon kanssa alkoholiasioista jne. Korostan työntekijälle, että tarkoitus EI ole leimata eikä avun hakeminen mahdolliseen alkoholiongelmaan ole negatiivinen asia työn jatkumisen kannalta.
Vuosien varrella suurin osa on ollut yksittäistapauksia, jotka ei ole koskaan toistuneet, eikä nämä ihmiset ole halunneet mitään apua. Sitten on pari keski-ikäistä miestä, jotka tarvitsivat työterveyshuollon apua alkoholiriippuvuudesta pääsemiseen, mutta pääsivät taas työkuntoon ja ovat edelleen meillä töissä. 2 tapausta on vain, missä jouduttiin lähtemään varoituksiin ja irtisanomiseen. Ensimmäinen oli melko uusi työntekijä, joka oli jo aiemmin mm. nukahdellut työpalavereissa ja työn oppiminen vaikutti hyvin hitaalta. Sitten vielä selvästi juovuksissa töihin tulo johti varoitukseen, ja myöhemmin irtisanomiseen. 1 oli noin viisikymppinen nainen, aivan loistava asiantuntija, mutta eron jälkeen ajautui alkoholismiin. Hän ei halunnut apua eikä oikeastaan tainnut edes välittää työn jatkumisesta enää, oli selvästi masentunut mutta ei tahtonut siihenkään apua. Ei siinä oikein voinut muuta kuin irtisanoa, mitä hän itse jopa lopulta pyysi, koska sanoi ettei voi irtisanoutua itse ettei tule karenssia.
Aika jännä juttu, etyä sinä täällä netin keskustelupalstalla esimiehenä kerrot työntekijöistäsi näin. Joku voi tunnistaa, eikä olisi eka kerta.
Alasta riippuu joko varoitus ja hoitoon ohjaus tai sitten lopputili heti.
Meillä tehtaalla saa ainakin varoituksen ja lähetetään hoitoon. Jos kieltäytyy hoitoonohjauksesta niin tulee heti potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työpaikasta. Varmaan eri säännöt kirurgille kuin siwan kassalle.
Mitä tapahtuu kirurgille?
Kollegat naureskelee ja käskee mennä kotiin nukkuun päänsä selväksi.
Ei mitään. Jatketaan vaan juhlimista.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoon ohjaus on laissa. Eli työsuhdetta ei saa purkaa heti, vaan pitää antaa mahdollisuus mennä hoitoon.
t. tällaisen tilanteen sivusta seurannut, silloin pomo selvitteli lakiasioita paljon
Riippuu vähän työpaikasta ja työsopimuksesta. Esim Finnairilla taitaa olla kumisaappaan kuva takamuksessa ihan samantien jos lentäjä jää kiinni.
Meillä bussikuskina, iso firma, on hoitoon ohjaus. Jos kieltäytyy siitä, se on lopputili. Mutta jos siis tulee humalassa töihin (ei saa puhallettua alkolukkoo tai käy muuten käry) työnantaja ei saa suoraan irtisanoa. Sitä en tiedä, miten käy, jos vapaa-ajalla käryää ratista.
Mä olen ollut kännissä etätöissä. Aika moni muukin varmasti. Kahvikuppiin valkkaria ja vasta palaverien jälkeen voi riuhtasta loput pullosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se humalassa töissä oleminenko ei itsestään ole huono asia? Vasta sitten pitää huolestua, jos jää kiinni?
Miten niin? Jos ei jää kiinni niin tuskin siitä mitään sanktioita tulee ellei niitä anna itse itselleen
Toivottavasti et ole alalla, jossa jonkun henki on käsissäsi.
Ekasta hoitoonohjausja varoitus. Tokasta kenkää. Tämä valtion virastossa.
Tulee varmaan potkut. Kaveri oli töissä kännissä ja jäi kiinni koska ajoi humalassa työ autoa, poliisit pysäytti ja pomo sai tietää koska joutui hakemaan auton tien vierestä.