Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen yksinäinen, työkyvytön, masentunut ja autismin kirjoilla oleva

Vierailija
30.07.2023 |

Elämä on vaikeaa ja välillä todella vaikeaa, paniikkikohtauksia tulee pienistäkin asioista. Liikaa stressiä, kesä kohta ohi ja meni taas nopeasti. Talvi mennäänkin neljän seinän sisällä istuen, tunnin kävely päivässä ei paljoa auta. Tänään vähän ulkona mutta muuten meni päivä ohi kun joutui ikkunoita pesemään, puolet sain pestyä mutta samalla sain käden kipeäksi. Viimeksi pessyt 2 vuotta sitten. Mattoja en saa enää pestyksi, kelit alkaa olla liian kosteat siihen, olisi kuivilla helteillä pitänyt. Viime vuonna tosin pesty et kai ne menee tuossa. Pesulaan en tiedä viedä kun voi maksaa liikaa minulle.

Tunnin voi kävellä tai pidemmän sellainen 5-7km jos saa käveltyä mutta silti se ei auta kun muutoin ei paljoa ole ohjelmaa. Tai olisi tuossa pihassa ja talon sisällä tekemistä mutta kaikkeen ei riitä energia, jotain välillä voi innostua tai saada aikaiseksi tehtyä mutta minulla ei riitä virtaa niin että joka päivä tekisi useamman tunnin sitä ja tätä. Tunnin päivässä hommaan taas ei meinaa saada itseään liikkeelle.

Työelämässä en ole muutoin kun jotain 1-2 kuukautta töissä jos mahdollista ja sekin tuntuu olevan äärirajoilla. Työkyvyttömyyseläkkeellä olen.

Tuntuu ettei meinaa enää jaksaa innostua mistään kun niin stressaa ja masentunut kun ei voi nauttia elämästä niin kuin normaalit työssäkäyvät ihmiset. Kiinnostuksen kohteet on kalliita minun mittapuulla mutta en voi valita niitä kun aivot ne valitsee mistä kiinnostun ja minun aivot on rikki.

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaus <3

Vierailija
2/116 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyydessä taakat pyrkivät kasvamaan entisestään. Minäkin olen aika yksinäinen ja monesti on tunne kuin katsoisi täysin ulkopuolisena elämää ympärillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko autismiin tukea jostain? Voisi olla hyvä tavata toisia autisteja.

Suunnittele asiat kuntoon: uni, liikunta, ruokavalio, sosiaaliset suhteet, merkityksellinen tekeminen esim. opiskelu. Pyydä apua vaikka terveydenhuollosta. Tsemppiä!

Vierailija
4/116 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paikkakunnallasi on pesula24 niin siellä tosi ison mattokoneellisen hinta on 17 euroa, muovipohjaisille matoille on oma tasopesukone. Varmaan siellä päin on myös matonpesupaikka, voit viedä pyöräntarakalla matto kerrallaan sinne ja pestä itse.

https://24pesula.fi/

Vierailija
5/116 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen eläkkeestä, se pelastaa sut monelta pahalta ml. työkkärin hiillostajat. Ja sun aivot eivät ole rikki  Yhteiskunta sen sijaan on. Onko sulla mitään hoitokontaktia mihinkään? Itsellä on neuropsykologi, joskin yksityinen mutta Kela tukee tässä.

Itse olen assi + adhd ja mulle ei eläkettä suostuta myöntämään, koska olen työttömänä. Jopa työkkärin virkailija sanoi mulle, että mun ei pitäisi olla heidän pompoteltavana vaan eläkkeellä. Mulla pisin työsuhde oli vuoden mittainen osa-aikainen etätyö, toimistossa ei hommat onnistu ja olen saanut kolmesti potkut koeajalla koska työyhteisössä ei kaltaistani hiljaista, työkeskeistä naista siedetä. En myöskään jaksanut tehdä kotitöitä silloin, kun olin työelämässä. Nytkään en jaksa, koska työttömyys tuntuu niin musertavalta häpeältä ja olen peruspäivärahalla. Toisaalta eihän n. 600 € voi edes syödä mitenkään.

Vierailija
6/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yksinäinen, masentunut ja töissä käyvä. Eli ole onnellinen, ettei tarvitse vähäistä energiaa tuhlata vain työasioihin.

Vierailija
7/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

I can feel you sis - maailma ja yhteiskunta on meille kovasti kylmä ja karu paikka. Päivä toisensa perään ihmettelen, miksi minun tarvitsee elää täällä energiattomana, jaksamattomana, kipeänä, muiden alistamana ja pilkkaamana. Vielä vuosikymmen sitten pystyin osallistumaan jotenkin, mutta silloinkin piti ihmisten painaa se vähäinenkin yrittäminen maahan; syrjiä, jättää yksin. Kiusata. Lopulta sitä todella on asunnossaan vuodesta toiseen ihmettelevä kehäraakki. Ei kuntoutusta, ei apua, silti vaade että pitäisi jotakin. Ja jos sitten yrität, työntävät ihmiset sinut pois, tallovat jalkoihinsa, alistavat ja käyttävät hyväkseen. Koko kiusaamisen arsenaali syttyy erilaisuudesta; Et Ole Normaali!

Vierailija
8/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole onnellinen eläkkeestä, se pelastaa sut monelta pahalta ml. työkkärin hiillostajat. Ja sun aivot eivät ole rikki  Yhteiskunta sen sijaan on. Onko sulla mitään hoitokontaktia mihinkään? Itsellä on neuropsykologi, joskin yksityinen mutta Kela tukee tässä.

Itse olen assi + adhd ja mulle ei eläkettä suostuta myöntämään, koska olen työttömänä. Jopa työkkärin virkailija sanoi mulle, että mun ei pitäisi olla heidän pompoteltavana vaan eläkkeellä. Mulla pisin työsuhde oli vuoden mittainen osa-aikainen etätyö, toimistossa ei hommat onnistu ja olen saanut kolmesti potkut koeajalla koska työyhteisössä ei kaltaistani hiljaista, työkeskeistä naista siedetä. En myöskään jaksanut tehdä kotitöitä silloin, kun olin työelämässä. Nytkään en jaksa, koska työttömyys tuntuu niin musertavalta häpeältä ja olen peruspäivärahalla. Toisaalta eihän n. 600 € voi edes syödä mitenkään.

Heräsi syystä tai toisesta vähän klo 6 jälkeen niin mennyt sitten aamu maatessa ja odotellessa kun tietty rytmi jonka mukaan päivä menee.

Mutta asiaan joo kyllähän tuo eläke auttaa todella paljon, en kyllä mitenkään selviäisi tässä tilassa siitä jatkuvasta työnhausta ym. mitä työtön joutuu kestämään. Tietysti tässä iässä (37) niin ei kellekkään tuosta uskalla kertoa muutakuin terveydenhuollon henkilökunnalle koska kyllähän tuo ihmetystä ym. varmasti aiheuttaisi. En tiedä tietääkö sukulaiset ym. koska niin vähän olen töissä jne.

Toivottavasti pääsisit eläkkeelle, itse olen kelan työkyvyttömyys/kuntoutustuella mikä onkaan jota joutuu tietyin väliajoin hakemaan uudestaan vielä ainakin. Olen paikallisen mielenterveystoimiston asiakkaana ja hoitokontakti ja hoitajan kanssa kerran kuussa vähintään käyn juttelemassa ja lääkäri joka sieltä lääkitystä ym. hoitaa niin ehdotti että haettaisiin tätä eläkettä minulle. Ensin täytyi vuosi olla sairaslomalla tai jotain ja siitä sitten hakemus eli lääkärin lausunto jne. Tästäkin pari vuotta ettei oikein muista miten kyseinen prosessi meni mutta tätä kautta itse pääsin tälle. Mutta vakuutusyhtiöt nyt ainakaan ei minulle tätä suostu myöntämään vaan pitävät ihan työkykyisenä ja selväjärkisenä vaikka lääkärinlausunto kertoo ihan muuta. ap

Vierailija
9/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että normaali työssäkäyvä ihminen nauttii elämästä. Jos ne nauttisi niin työttömät ei olisi niille niin kova ongelma

Vierailija
10/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos paikkakunnallasi on pesula24 niin siellä tosi ison mattokoneellisen hinta on 17 euroa, muovipohjaisille matoille on oma tasopesukone. Varmaan siellä päin on myös matonpesupaikka, voit viedä pyöräntarakalla matto kerrallaan sinne ja pestä itse.

https://24pesula.fi/

Asun syrjässä niin tuollaista pesulaa ei lähellä ole. Täällä on kyllä pesula mutta en ole siellä käyttänyt mattoja. Mattojen pesupaikka on kyllä mutta täytyisi autolla ajella sinne kun matkaa eikä pyörää lisäksi matot sen verran isoja ettei mikään pyörä niitä kuljeta. Viime kesänä pesin ihan kotosalla painepesurilla mutta ongelma ei ollut pesu vaan kuivatus että mihin ne saa järkevästi kuivumaan etteivät sotkeennu uudestaan linnunpaskasta ym. Täytyisi tehdä sellainen teline itse niille puutavarasta mutta monta projektia ollut vuosia tai yli vuosikymmenen suunnitteilla eikä ole saannut aikaiseksi. ap

Vierailija
11/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä stressaat? Vertailetko itseäsi muihin ikäisiisi vai mistä stressi kumpuaa?

Vierailija
12/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sentään olla onnellinen eläkkeestäsi. Se on lottovoitto.

Olen samassa tilanteessa mutta minulta tippuvat kohta tuet alta.

Vierailija
13/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ne muutkin on. Tervetuloa!

Vierailija
14/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin reagoin yksinäisyyteen samalla tavalla

Vierailija
15/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen samanlainen. Ihan kuin olisin kirjoittanut tuon. Tsemppiä.

Vierailija
16/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi myöntää työkyvyttömyyseläkkeen Asperger/autismikirjon ihmisille. Suomi ei, mutta ei myöskään kuntouta tai tarjoa apua. Normaalit työmarkkinat harvemmin meitä huolivat mihinkään. Täysin toivoton yhtälö.

Vierailija
17/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi myöntää työkyvyttömyyseläkkeen Asperger/autismikirjon ihmisille. Suomi ei, mutta ei myöskään kuntouta tai tarjoa apua. Normaalit työmarkkinat harvemmin meitä huolivat mihinkään. Täysin toivoton yhtälö.

Eipä se onnistu Suomessa kun n. 90 % ihmisistä on autisteja

Vierailija
18/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Olemme tilanteessa jossa emme kelpaa minnekään, mutta saamme kuunnella jatkuvaa veetuilua koska meitä pidetään normaaleina.

Vierailija
19/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin, että mitähän teille kävisi jos ette eläisi tuollaisessa hyvinvointivaltiossa? Itse esimerkiksi asun Jenkeissä Michganin osavaltiossa ja täällä kun ei tuollaista katsottaisi yhtään. Olisitte luultavasti osa-aikatyössä tai asuisitte vanhempienne tai muiden sukulaistenne kanssa. Ei pahemmin kysellä, että jaksatko tehdä töitä tai pystytkö tekemään töitä, vaan sä menet töihin.

Jos yhtään lohduttaa niin ei se meille normaaleillekaan (ADHD ja hahmotushäiriö) ole mitenkään helppoa. Ihan on pitänyt tutkinnot tehdä ja töihin on vain mentävä. Jotenkin olen asiat luivinut, koska on kuitenkin korkeakoulututkinto ja jatkuvasti töitä ja saa jopa valuta. Vähintään kerran vuodessa olen tosin loppuun palanut, mutta joka kerralta opin uutta estääkseni uuden. Ainut sosiaalinen kontakti on työkaverit töissä. Edes sukulaiset ei jaksa katsoa.

Vierailija
20/116 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Olemme tilanteessa jossa emme kelpaa minnekään, mutta saamme kuunnella jatkuvaa veetuilua koska meitä pidetään normaaleina.

Ei toki pidetä normaaleina, vaan siitä ihmiset _nauttivat_ kiusata! Silti pitäisi pärjätä ja pitää puoliaan, kun kaatuu, suomalainen nauttii sadistisesti. Tätä kohdannut runsaasti; lyödään kuin vierasta sikaa.