Ateistit, käykö lapsenne riparin?
Millaiseen ratkaisuun olette päätyneet ja kuinka paljon vanhemmat ohjasi lapsen päätöstä? Riparin puolesta puhuu ainakin se että kaveritkin menee riparille ja omakohtaiset kokemukset kirkon toiminnasta auttaa saamaan paremman käsityksen kansankirkosta, josta tietäminen kuuluu yleissivistykseen. Tavallisilla ripareilla ei myöskään tuputeta mitään (kuulemma kaikki isosetkaan ei usko mihinkään, vaan moni menee isoseksi pelkästään siksi kun leireillä on niin kivaa). Kukaan ei myöskään pakota riparin käyvää lasta liittymään kirkkoon ja osallistumaan konfirmaatioon, vaan lapselle voidaan muutenkin järjestää riparin jälkeen omat juhlat lahjoineen. Eli miten on? Kannattaako lapsen käydä protu, ripari vai molemmat?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kansankirkosta, josta tietäminen kuuluu yleissivistykseen"
Miten niin? Miten kuuluu yleissivistykseen tietää jostain organisaatiosta, johon ei itse kuulu? Tuo kansankirkko-sanakin alkaa olla vähän muinaisjäänne, kun päivä päivältä pienempi osa kansasta on jäseniä.
On olemassa sellaisia valtioita, jotka pohjautuvat toisenlaiseen elämänkatsomukseen. Esim. ei ole sananvapautta, uskonnonvapautta tai toimivaa oikeuslaitosta. Epäilen suuresti, että moni suomalainen haluaisi muuttaa pysyvästi sinne. Itse asiassa joisakin maista pyritään kaikin keinoin johonkin euroopppalaiseen maahan.
Puhutko nyt teokratiasta, pappisvallasta? Keskiaikainen Eurooppa oli tosiaan uskonnon kahleissa melko lähellä sitä. Sellaisia maita löytyy edelleen.
Mun äiti on ateisti ja isä ei. Meistä lapsista kolme ei käynyt riparia ja yksi kävi. Jokainen sai itse päättää käykö vai ei.
Jeesustelu ja kirkkoilu ei muuten kuulu yleissivistykseen.
Eiköhän se lapsi saa itse päättää. Ei teiniä voi vaan lähettää tai olla lähettämättä.
Saavat käydä jos haluavat. Esikoinen ei aikoinaan halunnut, kahdesta nuorimmasta ei vielä tiedä kun on vielä jokunen vuosi ripari-ikään.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä uskonnossa niin pelottaa, että lasta ei voi kastaa eikä laittaa riparille? Ootteko te menneet siitä jotenkin rikki? Minusta lapset voisivat paremmin tänä päivänä jos heillä olisi samanlainen uskonnonopetus kuin itselläni oli aikoinaan. Tämän päivän yolo-ajattelu kasvattaa vastuuttomia ja huonosti käyttäytyviä nuoria joilla ei ole mitään suurempaa elämän tarkoitusta.
Tarkoitat, että pitää pelotella puolikuoliaaksi helvetintulella? Tullaan synnintuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Voiko konfirmaatioon osallistua, jos ei ole kirkon jäsen?
Ei voi. Konfirmaatio on tarkoitettu vain kastetuille kirkon jäsenille, vaikka rippikoulun voi käydä kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on sääli, että vanhemmat riistää lapselta tällaisen kokemuksen. Omasta kirkkoon kuulumisesta voi päättää nuori itsekin myöhemmin mutta ripari on silti mukava kokemus ja lapset saa siitä paljon iloa.
Olen eri mieltä kanssasi, vaikka olenkin uskova. Ripari on (tai ainakin sen on tarkoitus olla) vahvasti uskonnollinen tapahtuma, johon kuuluu olennaisena osana uskonnonharjoitus. Kaikki halukkaat uskonnosta riippumatta saa toki osallistua siihen, mutta mielestäni on surullista, että jotkut näkee sen ensisijaisesti mukavana kokemuksena josta kaikki lapset uskonnosta riippumatta saa paljon iloa. Ymmärrän oikein hyvin niitä, jotka ei tahdo lapsensa osallistuvan vieraan uskonnon harjoittamiseen.
Minkä vieraan uskonnon? Riparille tulisi mielestäni päästä ne ketkä ovat kastettuja ja kuuluvat kirkkoon. Riparilla käytävät asiat tulisi olla jo jollain tapaa tuttuja jos lapsi on saanut kotonansa edes jonkinlaisen kasvatuksen aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Miten kuuluu yleissivistykseen tietää jostain organisaatiosta, johon ei itse kuulu? Tuo kansankirkko-sanakin alkaa olla vähän muinaisjäänne, kun päivä päivältä pienempi osa kansasta on jäseniä.
Länsimainen kulttuuri ja ajattelutapa perustuvat kristinuskoon. Jotkut ihmiset arvostavat tätä, vaikka moni ei tiedä mistä suhtautuminen asioihin on peräisin. Se, että korostetaan anteeksiantamista. Humaani asenne. Oikeuslaitos, jossa pahaa tehnyt rikollinen voi puolustaa itseään ja lainkuuliaiset kansalaiset joutuvat kustantamaan hänelle asianajajan. Pyrkimys ihmisten tasa-arvoisuuteen. Ajatus, että jokaisella onihmisarvo. Jne.
Höpöhöpö. Antiikin Kreikassa on länsimaisen sivistyksen kehto, ja ne olivat muuten pakanoita, kristittyjen silmissä. Kristinusko halvaannutti kaiken kehityksen tuhanneksi vuodeksi.
Juu ei. Ne vaan irstaili siellä ja palvoi pakanajumalia. Antiikin Kreikka on ehkä filosofian kehto, mutta siinä se.
Ei ollut menossa. Ja miksi olisikaan ollut, ei ollut mitään syytä.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä uskonnossa niin pelottaa, että lasta ei voi kastaa eikä laittaa riparille? Ootteko te menneet siitä jotenkin rikki? Minusta lapset voisivat paremmin tänä päivänä jos heillä olisi samanlainen uskonnonopetus kuin itselläni oli aikoinaan. Tämän päivän yolo-ajattelu kasvattaa vastuuttomia ja huonosti käyttäytyviä nuoria joilla ei ole mitään suurempaa elämän tarkoitusta.
Mä uskon kristinuskon jumalaan yhtä vähän kuin voimakristalleihin ja manifestointiin. En lähettäisi lastani johonkin kivistä voimaantumisen viikoille tai kastaisi jonkun shamaanin nimeen.
Nykyajan nuoret on sitäpaitsi nyky-yhteiskunnan tulos. Ihan voi jokainen katsoa peiliin ja miettiä omaa osaansa. Kristinusko ja yolo-ajattelu ei ole toisensa poissulkevia asioita, sen voi todeta katsomalla vaikka Yhdysvaltoja.
Tytär on 14 v. Saa halutessaan mennä riparille ja liittyä kirkkoon. Olen sanonut että mummot varmaan antavat rahaa, jos menee. Voin myös varata paikan Prometheus-leiriltä jos haluaa sinne. Vähän epäilen ettei halua kumpaankaan, kun käy useammalla partioleirillä kesäisin ja siinä todennäköisesti tarpeeksi leirittelyä. Ellei nyt sitten joku kaveri innosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimainen kulttuuri ja ajattelutapa perustuvat kristinuskoon.
Paskapuhetta. Oletko ikinä lukenut raamattua?
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on ateisti ja isä ei. Meistä lapsista kolme ei käynyt riparia ja yksi kävi. Jokainen sai itse päättää käykö vai ei.
Jeesustelu ja kirkkoilu ei muuten kuulu yleissivistykseen.
Ei mutta Raamatun lukeminen kuuluu. Tosin sen voi tehdä ilman leirejäkin jos on kiinnostusta. Jumala kutsuu Raamatun mukaan vain omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat, että pitää pelotella puolikuoliaaksi helvetintulella? Tullaan synnintuntoon.
Riparilla ei puhuttu mistään sellaisesta eikä se muuten ole edes noin yksioikoista. No mistäs sinä voisit tietää, kun et ole edes käynyt riparia tai tutkinut Raamattua itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimainen kulttuuri ja ajattelutapa perustuvat kristinuskoon. Jotkut ihmiset arvostavat tätä, vaikka moni ei tiedä mistä suhtautuminen asioihin on peräisin. Se, että korostetaan anteeksiantamista. Humaani asenne. Oikeuslaitos, jossa pahaa tehnyt rikollinen voi puolustaa itseään ja lainkuuliaiset kansalaiset joutuvat kustantamaan hänelle asianajajan. Pyrkimys ihmisten tasa-arvoisuuteen. Ajatus, että jokaisella onihmisarvo. Jne.
Höpöhöpö. Antiikin Kreikassa on länsimaisen sivistyksen kehto, ja ne olivat muuten pakanoita, kristittyjen silmissä. Kristinusko halvaannutti kaiken kehityksen tuhanneksi vuodeksi.
Juu ei. Ne vaan irstaili siellä ja palvoi pakanajumalia. Antiikin Kreikka on ehkä filosofian kehto, mutta siinä se.
Demokratia tai Hippokrateen vala ei taida olla tuttuja?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se lapsi saa itse päättää. Ei teiniä voi vaan lähettää tai olla lähettämättä.
Vamhemmilla on täysi oikeus päättää, meneekö lapsi riparille vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olet mennyt rikki. Eiköhän se tee jokaisella hyvää, että omia valintoja voi arvioida synnintunnon kautta eikä helvetintulella pelottelukaan ole pahasta jos nuori jättää tekemättä sen vuoksi väärin. En ymmärrä mikä tässä on nyt ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän seuraavaksi ihmettelet.
"Vegaanit, opetatteko lapsenne syömään veristä T-luupihviä?"
"veristä" önnönnönnöö et parempaa keksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on sääli, että vanhemmat riistää lapselta tällaisen kokemuksen. Omasta kirkkoon kuulumisesta voi päättää nuori itsekin myöhemmin mutta ripari on silti mukava kokemus ja lapset saa siitä paljon iloa.
Olen eri mieltä kanssasi, vaikka olenkin uskova. Ripari on (tai ainakin sen on tarkoitus olla) vahvasti uskonnollinen tapahtuma, johon kuuluu olennaisena osana uskonnonharjoitus. Kaikki halukkaat uskonnosta riippumatta saa toki osallistua siihen, mutta mielestäni on surullista, että jotkut näkee sen ensisijaisesti mukavana kokemuksena josta kaikki lapset uskonnosta riippumatta saa paljon iloa. Ymmärrän oikein hyvin niitä, jotka ei tahdo lapsensa osallistuvan vieraan uskonnon harjoittamiseen.
Minkä vieraan uskonnon? Riparille tulisi mielestäni päästä ne ketkä ovat kastettuja ja kuuluvat kirkkoon. Riparilla käytävät asiat tulisi olla jo jollain tapaa tuttuja jos lapsi on saanut kotonansa edes jonkinlaisen kasvatuksen aiheeseen.
Tarkoitin vieraalla uskonnolla mitä tahansa sellaista uskontoa, jota lapsi ei tunnusta.
Kyllä. Jos ei liity, konfirmaatio on erilainen, ei saa albaa eikä ehtoollista, mutta mukana alttarilla saa olla.