ELÄKE
Jään eläkkeelle lokakuun viimeinen päivä.
Eläkkeeni tule olemaan noin 1500€
Eipä ole kehumista.
Töissä ollut 39vuotta,tässä on sitten kiitos.
Paljonko teillä on eläke?
Kommentit (226)
Vain 10 %:lla eläkkeensaajista eläke on yli 3000 /kk. Mediaani on noin 1700.
Mul on eläke tällä hetkellä 2370 euroo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkelakien säännöt ovat olleet kaikkien tiedossa yli 50 v, joten kaikki tietävät, että jos aikoo saada n. 60 % loppupalkasta eläkettä, pitää sitä kerryttää 40 v. Vuodessa kertyy n. 1,5 %. Aiemmin alle 23 vuotiaille, opiskelijoille ja äitiyslomalaisille eläke ei kertynyt.
Ei työeläkelait ole olleet kaikkien tiedossa yli 50 vuotta! Kannattaisi hieman perehtyä aiheeseen. Viimeisin eläkeuudistus tuli vuonna 2017!
Mitä sitten? Työrupeamani aikana uudistettiin ja reformoitiin yhtä sun toista, myös eläkkeitä. Kyllä niistä pitää olla selvillä ja ottaa selvää koko ajan eikä vasta silloin kun eläkeikä alkaa häämöttää lähitulevaisuudessa. Itse huomasin alle 40 v. että jos näin jatkuu niin eläke ei kovinkaan erikoinen ole. Tämän jälkeen tein yksityisen eläkesopimuksen lisäksi ja maksoin sinne pikkusumman kuukaudessa 28 vuotta. Nyt sieltä tulee 1.100 e kuukaudessa lisäeläkettä. Työeläke on 1800 e kuukaudessa - molemmat siis nettona, noista jo verot pois.
Eläkekertymä nyt vähän yli 3000e/kk ja ikää nyt 53. Vielä kuitenkin yli 12 vuotta alimpaan eläkeikään. 60-vuotiaana voisin aloittaa nostamaan työnantajan eläkettä tämän hetken arvion mukaan reilut 1400e/kk 5 vuoden ajan.
Tiedän, että naiselle tuo on kova eläke, mutta tiedä pääseekö siitä edes nauttimaan.
37v töissä,eläke brutto 2670€,netto 2040€.
Talvet myös Espanjassa
Joo se on meidän kaikkien ihmisten velvollisuus. Nuorena tehdään töitä maksetaan veroja ostetaan asunto tehdään lapsia kuka niitä haluaa. Itse 50 vuotta tein töitä tälle yhteiskunnalle maksoin veroja yrittäjänä paljon.En ole koskaan ollut työttömänä. Nykyisin kaikki nuoret ei tee työtä vaikka pystyisi ei kiinnosta opiskelu eikä työnteko. Eletään yhteiskunnan tukien varassa. Sairaus on eri asia mutta terveiden on tehtävä työtä. Jos ei ole opiskellut ammattia ei voi odottaa että saa hyvapalkkaisia töitä
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaan 39 vuotta töissä? Aika myöhään menit töihin.
Meidän ikäpolven eläkekertymä alkoi vasta 24-vuotiaana, vaikka moni oli tehnyt töitä siinä vaiheessa jo lähemmäs 10 vuotta.
Nettoeläke 1800€/kk. Työura n. 14 vuotta.
Ikä 50. Ei valittamista.
Vielä kun sais aikaseks lähtee suomesta pois.
Joopa joo eläkeyhtiolla on varoja n. 400 miljardia. Sijoituksia asuntoja rahoja on vuosikymmenten saatossa sijoitettu. Nyt puhutaan että nämä nykyiset työtä tekevät maksavat meidän eläkkeet Ei pidä paikkaansa. Eläke varat eivät ole loppumassa. Ikäluokat pienee syntyvyys alhainen. Tulevaisuuden elekelaisia on vähän. Joka vuosi kuolee Suomessa 60.000 ihmistä. Siis kuolee enemmän kuin syntyy. Eläkkeiden maksu loppuu 60.000 ihmiseltä. Osa on myos nuoria joiden eläkkeen maksu ei ole edes alkanut. Nämä faktat ja kertomatta kun elake varoista puhutaan.
Niin alkoi 23-vuotiaana eläke kertyä ehti tehdä 10 vuotta töissa Eikä kettyny mitään. Aloitin hommat 13-vuotiaana.
Aina puhutaan kun valittaa et on pieni eläke oisit tehny parempi palkkaisia hommia. Kaikki ei nyt vaan niin voi tehdä. Jonkun on nekin hommat tehtävä. Eläkeen pitäisi olla sellainen että sillä pärjää. 1000 €/kk on aivan liian pieni
Jos nyt jäisin eläkkeelle, eläke olisi 1940 euroa. Ikää on 53v, joten työuraa on vielä jäljellä. Eläke asettunee jonnekin 2500 euron paikkeille.
Aloin 35- vuotiaana säästämään ja sijoittamaan tulevaisuutta varten. Joka kuukausi pikku summa talteen osakkeisiin ja rahastoihin. Ei niissä vielä ole valtavaa kertymää, yhteensä noin 65 000 euroa, mutta varmasti tulee tarpeeseen tulevaisuudessa. Kyllähän tuokin potti vielä kasvaa, ennen kuin eläkkeelle pääsee.
Asunto on myös maksettu kolmen vuoden kuluttua kokonaan, joten siinäkin on sitten yksi selkänoja, jos niikseen tulee.
Katsoin eläkekertymääni, joka on tällä hetkellä noin 540 euroa.
Eläkkeeseen aikaa 7 vuotta.
23-vuotiaana alkoi vasta eläke kertyä. Eläkeyhtiö keräsi kyllä maksut. Valtava joukko suuret ikäluokat joutui tähän Taas tuli miljoonia eläkeyhtiolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1040 euroa, työvuosia oli pikkusen vajaa 30. Olen vielä vuoden työkyvyttömyyseläkkeellä ennen vanhuuseläkettä, mutta ei eläke tuosta muuksi muutu kuin indeksikorotuksilla.
Miten voi olla noin onneton työeläke+kansaneläke?
Kuule, kaikki edes pienellä työeläkkeellä olevat eivät saa kansaneläkettä.
On kyllä surkea eläke 540/kk mutta saa siihen kansaneläkkeen lopputulos on se 1000 euroa /kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan veroprosentti kahden ja puolentonnin eläkkeestä?
Riippuu tietysti kotikunnastasi ja -seurakunnasta. Minulla taitaa olla 22 % kun en kuulu kirkollisverotettaviin.
20-22% ajattelin itsekin.
Kiitos vastauksesta.
On se varmaan 23. Minulla 2087 brutosta 22.
Itselläni brutto 3550 e. Työvuosia n. 35. Opiskeluvuosista ja hoitovapaasta sekä alle 23-vuotiaana ansaituista palkoista ei eläkettä kertynyt. Ekäkkeelle 61,5 -vuotiaana, minkä jälkeeen työnantajan maksama yhtiöeläke 1,5 v ja varsinaiselle vanhuuseläkkeelle 63-vuotiaana. Asiantuntijatyö ja nainen olen. Työhaluja olisi ollut pitempäänkin. Tyytyväinen olen.
Mun eläke nousee ensi vuoden alussa n.140e
Bruttoeläkkeeni on 2640€