Sopiva korvaus muuttoavusta
Minun pitäisi muuttaa kuukauden päästä ja olen ihan pinteessä isojen kalusteiden kanssa.
Olen suht pienituloinen yh eikä minulla ole erityisen paljoa ystäviä joilta pyytää apua 😔
Katsoin että muuttofirman kautta palvelu maksaisi 500-800€ eikä minulla todellakaan ole sellaiseen varaa.
Jos joku puolituttu pyytäisi sinua/sinun miestäsi auttamaan niin paljonko pyytäisit vaivanpalkkaa? Uskoisin että näiden isojen kalusteiden roudaus olisi ~2-3 tunnin homma.
Ajattelin että 50€ voisi olla riittävästi mutta aloin epäilemään että ehkä ei olekaan 😑
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muuttavat ne joilla ei ole varaa muuttoon, mutta joutuu lähtemään, eikä muuttotuki edes riitä. Eikä pysty itse kantamaan, jos tulee kipuja. Ja ei ole sukulaisia. Vievätkö vain kaatopaikalle ja lasku perässä? Onko joku ajatellut pienituloisten tilannetta enemmän. Sossu yleensä vain huutaa ihmisille ja syyllistää.
Luulisi että jonkun viranomaisen täytyy tarjota kantoapua, jos fyysinen terveys ei riitä pakkaamiseen ja kantamiseen.
Mikähän viranomainen kantoavuksi lähtee???
Ystäviä autan ikävissäkin hommissa - ja he auttavat minua - ilman sen kummempia korvauksia. Muuttaminen ei ole edes kovin ikävä homma.
Jos joku puolituttu pyytäisi apuun niin en kyllä ottaisi siitäkään palkkiota. En kuitenkaan ole mikään jeesausautomaatti eli jos en ehdi tai viitsi niin sitten en ehdi tai viitsi.
Itse olin kerran kaverille muuttoapuna kantamassa kamoja kuorma-autoon.
Sit 100 km autolla perille, autossa vähän evästä ja juomaa, tavarat siellä sisään ja seisovaan pöytään syömään ja lopuksi 100 km autolla takaisin.
Käytännössä päivä meni.
Kyse on siis kaveriavusta ja silloin se seisovan pöydän korvaus oli jees.
Jollekin tuntemattomalle pitää setelirahan vaihtaa omistajaa. Tietty jos on kyse selkeästä hyväntekeväisyydestä, se on vähän eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Miten muuttavat ne joilla ei ole varaa muuttoon, mutta joutuu lähtemään, eikä muuttotuki edes riitä. Eikä pysty itse kantamaan, jos tulee kipuja. Ja ei ole sukulaisia. Vievätkö vain kaatopaikalle ja lasku perässä? Onko joku ajatellut pienituloisten tilannetta enemmän. Sossu yleensä vain huutaa ihmisille ja syyllistää.
Voi jeesus taas. Olkoot muuttamatta sitten, jos ei muuttotuetkaan riitä eikä voi jättää sitä tupakkaa ja viinaa.
Meillä Vantaalla kysellään apuja alueen facebook-ryhmässä ja aina on sellaisia, jotka auttavat olemalla kantoapuna, lainaamalla peräkärryä, nokkakärryä yms. Eivätkä edes tunne toisia kummemmin, asutaan vaan samalla alueella.
Onneksi kaikki ei ole ahneita. Ja toiset ajattelee, että joskus voit itsekin tarvita muiden apua.
Vierailija kirjoitti:
Suikkarilla (naiselta) lähtisin.
Koska sä olet noin epätoivoinen, niin sä ja sun mulkkukin on varmaan todella vastenmielinen. Kuulostat visvamunalta, haisevalta ja syyläiseltä. Kantaisin mieluummin yksin flyygeliä kuin ottaisin sulta suihin 🤮
Tänä kesänä ystävät ovat kysyneet jo kahdelle mökille puita kaatamaan ja pilkkomaan, kun kuulivat, että OK-talon pihallani kaadoin ja pilkoin 2 puuta.
Maksusta tai mistään muusta korvauksesta ei ollut mitään puhetta.
Miksi menisin toisten mökeille metsuriksi?
Sama pätee tuohon muuttoon.
Mikä on se koukku, jolla YH-nainen saa miehet kantoavukseen?
T. M50
Milloin ap viimeksi autoit jotain tuttavaasi?
Jos apua pyydät, kerro suoraan että pyydän teitä sen takia ettei ole varaa muuttofirmaan, voitteko auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä urheiluseuroista nuoria poikia avuksi. Ne voivat tehdä tällaisia kuntoilutöitä pienemmillä summilla, jos ovat alaikäisiä.
Lapsityövoimaa ja veronkiertoa? Myös alaikäiset ovat verovelvollisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että jonkun viranomaisen täytyy tarjota kantoapua, jos fyysinen terveys ei riitä pakkaamiseen ja kantamiseen.
Kaupungin teknisen puolen ukot. Samat jotka tekee pikkuremppoja, esim ramppeja ja kaiteita, vanhuksille ja vammaisille niitten koteihin.
Jos ei ole varaa maksaa, niin kantaa itse. Se on ihan niin yksinkertaista.
Jos mua joku puolituttu, tyyliin naapuri, kysyisi kantoavuksi muuttoon, menisin kyllä ihan ilmaiseksi, koska ko. ihminen olisi satavarmasti siinä tilanteessa, ettei mitään muuta vaihtoehtoa ole kuin mennä hattu kourassa hyvänpäiväntutun ovelle. Suomalainenhan mieluummin ottaa lainaa muuttofirmaa varten tai raahaa, kirjaimellisesti, kalusteensa yksin uuteen kotiin kuin pyytää apua muilta kuin kaikkein lähimmiltä ystäviltä ja perheeltään.
Voisit kokeilla myös laittaa avunpyynnön paikalliseen puskaradioon tai muuhun FB-ryhmään, jos olet siellä? Monesti tuntemattomilta löytyy auttamishalua enemmän kuin niiltä puolitutuilta. Laita reilusti, ettet pysty tarjoamaan kuin safkat ja juomat (Limsaa/kivennäivettä. Kaljaa silloin, jos muuton jälkeen on mahdollista jäädä viettämään iltaa, saunomaan jne.).
Vierailija kirjoitti:
Suikkarilla (naiselta) lähtisin.
Joo, täältä tullaan jo muuttoavuksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin teknisen puolen ukot. Samat jotka tekee pikkuremppoja, esim ramppeja ja kaiteita, vanhuksille ja vammaisille niitten koteihin.
Ne eivät ole viranomaisia. Ja koetapa saada ne muuttoavuksi. Voit yllättyä.
Tahtoo vain aina jäädä nämä muuttoavut yksipuolisiksi. Mieheni auttoi -yllätys yllätys - yh-siskonsa muutoissa tila-autollaan varmaan kolme kertaa vuosien varrella. Kolmannella kerralla hän sanoi, että jatkossa muutat ihan itse. Hänen osuus on nyt tehty.
Myös veljeään auttoi parissa muutossa. Me olemme osanneet hoitaa asian ajan kanssa ihan itse. Eikä ole 80-luvun lopun jälkeen muutettukaan. Omaa lastamme autamme, jos hän tarvitsee apua.
Eli ei ole yhtään kaveria vaan puolituttuja pitää pyytää? Olisiko helpompi myydä/purkaa ne isot kalusteet ja ostaa uudet tai pärjätä ilman.
Vierailija kirjoitti:
Tänä kesänä ystävät ovat kysyneet jo kahdelle mökille puita kaatamaan ja pilkkomaan, kun kuulivat, että OK-talon pihallani kaadoin ja pilkoin 2 puuta.
Maksusta tai mistään muusta korvauksesta ei ollut mitään puhetta.
Miksi menisin toisten mökeille metsuriksi?Sama pätee tuohon muuttoon.
Mikä on se koukku, jolla YH-nainen saa miehet kantoavukseen?T. M50
Just.
Kuvitellaan.
Ajaa autolla jonnekin korpeen, mukana saha ja bensaa. Sitten kohteena joku puoli metriä halkaisijaltaan oleva laho koivu, aivan mökin kulmalta. Voi kaatua melkein minne vaan.
Se kun ehkä lopulta nurin, karsittu ja pätkitty, vielä pitäisi halkoa. Aikaa menee 6-tuntia kaikkinensa.
Lopuksi emäntä ja isäntä keittää kiitokseksi kahvit ja tarjoaa ihan pullat.
Pizzat jokaiselle ja bensat autokuskille lisäksi.
Puolitutuilta en kehtaisi kysyä apua. Kilpailuta muutto niin joku pieni firma todennäköisesti tarjoaa halvempaa muuttoa. Onko tukiin mahdollisuutta? Pystytkö ottamaan lainaa?
Kyllä lähtisin ruokapalkallakin avuksi, jos tarvitsee puolituttua pyytää niin on varmasti todellinen avun tarve. Lahjoitan myös rahaa hyväntekeväisyyteen, voi kai joskus lahjoittaa aikaakin. Ellei sit kyseessä olisi henkilö joka on aina vailla apua johonkin, eikä koskaan auta takaisin, mutta sellaisia ei mun tuttavapiiriin kuulu.