Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihmisten huumorintaju jotenkin vähentynyt? Ollaanko nykyään tosikompia kuin ennen?

Vierailija
29.07.2023 |

Tuntuu että hirveän harvoin enää ymmärretään vitsejä tai nauretaan niille. Koko ajan ollaan vain niin kauhean tosissaan ja kiristellään hampaita ja stressataan ja on liian kiire huumorille. Mielestäni ennen oli toisin ja ihmisillä oli parempi huumorintaju. Mikä on muuttunut?

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisistä on tullu tosikkoja. Ja ihan kaikessa kilpailevia. "Kenelläkään nyt ei voi olla mua parempia juttuja ja jos onkin, niin en varmasti naura saati tunnusta."

Usealla vaikuttaa olevan alati kokonainen ananas poikittain peräsuolessa ja palkokasvipensasplantaasi nenässä. Vaikeahan sitä sitten on repiä.

Mun vinkki: älä vitsaile muista ihmisistä vaan vitsaile itsestäsi. Muut nauravat ihan mielellään sinulle ja ainoa, joka voi heidän nauramisestaan loukkaantua, olet sinä itse. 

No sitähän just ei juuri kukaan tajua, että joku on itseironinen saati sarkastinen vaan kaikki tuollaiset vitsit otetaan totena ja tyyppiä aletaan pitää kuspäänä.

Toisaalta kaikki tuntemani kusipäät ovat julkituoneet pahimmat ajatuksensa vitseinä.

Julkisuudestakin löytyy erinomaisia esimerkkejä, kun nassesympatiat ovat "huumoria" ja rasistiset kirjoitukset "sarkasmia".

Noup. Sä vaan pidät niitä kuspäinä koska et ymmärrä heitä vaan otat kaiken sarkasmin totena ja sitten kun sitä joudutaan selittämään sulle auki rautalangasta vääntämällä niin et edelleenkään tajua, etkä varsinkaan halua tajuta, vaan loukkaannut ja pidät tyyppejä entistäkin kuspäisempinä.

Kyllä rasistit ja nasset ovat kusipäitä. Ja kaikki niitä ymmärtävät myös. Olette nähneet mitä Suomen kansa on teistä mieltä.

Sä vaan haluat leimata ihmisiä natsirasseiksi vaikka sitten väkisin, kun et niitä muuten löydä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisistä on tullu tosikkoja. Ja ihan kaikessa kilpailevia. "Kenelläkään nyt ei voi olla mua parempia juttuja ja jos onkin, niin en varmasti naura saati tunnusta."

Usealla vaikuttaa olevan alati kokonainen ananas poikittain peräsuolessa ja palkokasvipensasplantaasi nenässä. Vaikeahan sitä sitten on repiä.

Mun vinkki: älä vitsaile muista ihmisistä vaan vitsaile itsestäsi. Muut nauravat ihan mielellään sinulle ja ainoa, joka voi heidän nauramisestaan loukkaantua, olet sinä itse. 

Voi huokaus. Nyt ei voi kuin vain alleviivata tuota tosikkomaisuutta.

Huumorintaju o n taitolaji. Kirjoitettuna vielä vaikeampi kuin livenä ilmeiden ja eleiden kera. Nostan käteni ylös virheen merkiksi, ei sitten ihan kaikkiin kolahtanut tämä läppäni :D, sori siitä, jatkan uhallakin harjoituksia :D! Ja vaikka sitä huumoria on huonoakin tarjolla, niin en koe että sitä pitää kenenkään toiselle opettamalla opettamaan. Siinä voi mennä isosti vikaan. Jokaisen pitää löytää tyylinsä itse.

No voi voi. Jos sä vitsailet naapurillesi naapuristasi, älä ihmettele, jos naapurisi ei naurakaan. Vika ei silloin ole naapurisi huumorintajussa vaan siinä, että sinä kerroit huonon vitsin. Helpoin tapa saada muut ihmiset nauramaan on, kun kerrot itsestäsi vitsejä eli teet itsestäsi tai sinulle tapahtuneesta asiasta naurettavan. Näin kukaan ei loukkaannu eikä sun tarvitse nostaa käsiäsi ylös, kun kukaan ei ymmärtänyt sun läppääsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on niin paska huumorintaju ettei paljon naurata. Ja nykyään uhriudutaan kaikesta niin parempi olla hiljaa

Vierailija
84/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perussuomalaiset on uhreja, joten heistä ei saa vitsailla.

Tämä opetettiin meille jo 80-luvulla koulussa.

Vierailija
85/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos huumorisi on vaan tosi huonoa? Kuvauksesi ainakin viittaa siihen hyvin vahvasti. Tai ehkä se mitä nimität huumoriksi on ihan rehellisesti riidan haastamista. Se selittäisi miksi ihmiset suuttuvat sinulle koko ajan.

Aivan varmasti on huonoa! Ja sitä huonoutta on paljon! Eikä välttämättä kukaan muu sille naura kuin minä :D! Mutta suuttunut mulle ei huonosta huumorintajustani ole kukaan. Usko tai ole uskomatta, ei haittaa. Chillaa sinäkin, joko. Ei tämä nyt noin vakavaa ole, eihän.

En ymmärrä miksi vastaat kommenttiin jota ei ollut tarkoitettu sinulle ja esität että siinä puhuttiin sinusta ja sinulle.

Ööö...siinä lainattiin mun kommenttia, niin jotenkin erehdyin ajattelemaan, että siihen voisin jopa ihan itse vastata. Eikö niin täällä toimitakaan? Huudellaan vaan puskista sinne tänne ja varsinkin tuonne ja loukkaannutaan, jos joku erehtyy vastaamaan? Hitto, mokasin taas :D

Vierailija
86/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hauskat asiat naurattaa ja hymyilyttää ihan päivittäinkin. Ehkä et vain ole hauska? 

Vierailija
87/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kersat aukovat päätään enemmän.

Vierailija
88/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

"Huumorintaju ja kyky saada ihmiset nauramaan on vahva merkki älykkyydestä, University of Aberystwythin Gil Greengross kertoi Daily Mailille. Hän julkaisi asiasta tutkimuksen 2010.

Hyvä huumorintaju on tutkimuksen mukaan myös viehättävää. Se kertoo mahdollisille kumppaneille älykkyydestä, luovuudesta ja hyvistä geeneistä.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005048343.html

Hyvä huumori on parhaimmillaan älykästä ja oivaltavaa, absurdia. Se on parasta pienissä hassuissa nyansseissa, kuten joissakin Kummelin sketseissä. Toisinaan älyvapaa puujalkahuumori on parasta. Mutta itseäni ei lainkaan naurata pilkallinen "huumori", toisen kustannuksella nauraminen. "Huumori", joka nauraa eri värisille, seksuaalivähemmistöille tai fyysisesti poikkeaville, esim. vamman takia. Yleensä noille asioille nauravat ovat mitä suuremmassa määrin oikeasti tosikkoja, jotka eivät pisaraakaan itseensä kohdistuvaa pilailua.

En tiedä, mutta kenties ap tarkoittaa - toivottavasti ei? - aloituksellaan että viime aikoina paljastuneet persupoliitikkojen lohkaisut tulisi ottaa kevyemmin, huumorilla. Itse en näe mitään hauskaa mm. jossain KuKluxKlan-lumiukoissa tai keskitysleirivitseissä. Tuollaisen edessä ainakin itselläni hymy hyytyy ja vapautuneen hyvän huumorin jättämän olon sijaan alan voida sekä henkisesti että fyysisesti pahoin.

Vierailija
89/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onhan tää kovin vakavaks mennyt tää maailma. Mut hei onneks sentään persujen vaaliehdokaskuvista saa aina vain irvailla, eli siinä tapauksessa ihmisten ulkonäölle nauraminen on edelleen ok. Jes!

Vierailija
90/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nyt on ymmärretty se, että kaikki ei ole hyvää huumoria.

Jos sanoo lopuksi "röh, röh, se oli vitsi" se ei enää pelasta huonoa vitsiä.

Ai ennenkö oli ihmiset tyhmempiä?

Ei ehkä tyhmempiä, mutta laumasieluisempia. Kylän ainoasta kehitysvammaisesta lapsesta saatettiin laukoa vaikka miten pilkallista vitsiä ja kaikki muut nauroivat katketakseen paitsi se kehitysvammainen ja hänen vanhempansa. Mutta se vammainen vanhempineen olikin muiden mielestä huumorintajuttomia. 

Juuri näin. Surullista. Jotenkin sitä olettaisi ja toivoisi, että tällaisesta "huumorista" oltaisiin kehityksen ja sivistyksen myötä päästy, mutta edelleen näyttää olevan ihmisiä, jopa hallituksen jäsenissä, jotka katsovat oikeudekseen vitsailla kaikenlaisen erilaisuuden kustannuksella.

Vierailija
91/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin on niin paska huumorintaju ettei paljon naurata. Ja nykyään uhriudutaan kaikesta niin parempi olla hiljaa

Huomaatko, että juuri sitä teet tuossa itsekin, eli uhriudut!

"Ollaanpa sitten hiljaa vaan kun mun vitsit ei naurata..."

Vierailija
92/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitähän just ei juuri kukaan tajua, että joku on itseironinen saati sarkastinen vaan kaikki tuollaiset vitsit otetaan totena ja tyyppiä aletaan pitää kuspäänä.

Toisaalta kaikki tuntemani kusipäät ovat julkituoneet pahimmat ajatuksensa vitseinä.

Julkisuudestakin löytyy erinomaisia esimerkkejä, kun nassesympatiat ovat "huumoria" ja rasistiset kirjoitukset "sarkasmia".

No itseasiassahan nuo nimenomaan on olleetkin sarkasmia ja itseironiaa, mutta se ei tosiaan kaikille aukea.

Ai että on vitsikästä nauraa lasten kaasuttamisesta keskitysleireillä? Oikeasti, kyllä menisi p*skat Junnilan, Rydmannin, Allah-ahon ja Purran housuun, mikäli olisivat itse joukkotuhonnan kohteina. Historiantajun ja sivistyksen  puutetta eikä mitään "sarkasmia", huumorista puhumattakaan.

Vierailija
93/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa ennää yhtää mittää. Eileki baarissa alko joku mussuttaamkun omalla porukalla vitsailtiin Halla-ahon ja Tynkkysen homosuhteesta ja siitä miten Allan auttaa Jussin puoliheijarin sisään kenkälusikalla!

Täältäki joku tosikkomainen vihervasemmistolainen poisti tän kommentin eli ei oo enää huumorintajjuu kellää!

? Eiköhän poistattaja ole ollut oikeistolainen loukkaantuja.

Mitä hauskaa tuollaisessa valehtelussa ja ihmisten pilkkaamisessa on?

Älä suutu sarkasmista. Nykyään ei saisi sanoa mitään.

Kun ei sun "vitsit" naurata, niin sitten uhriudutaan. Yhyy, äitii, ei saa enää kertoa juutalaisvitsejä....

Vierailija
94/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi koko ajan oletat että tässä oltaisiin jotenkin muita pilkkaamassa?.. muutakin huumoria on olemassa!

Vierailija
95/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään tarvetta huumorille tai vitseille. Nykyaikana asiat ovat suhteellisen hyvin verrattuna menneisiin. Olkaamme siitä iloisia ja kiittäkäämme siitä mitä meillä on. Ei pilata sitä turhalla tyhjännauramisella. Kovina aikoina taas ei tullut kuuloonkaan keksiä huumoria vakavissa olosuhteissa. Tuskin sota-aikana mitään vitsejä tai kaskuja juoksuhaudoissa kerrottiin. Hengen asioista siellä keskusteltiin ja saatiin näin pidettyä mieli korkealla. Ei olisi tullut kuuloonkaan mitään vitsejä alkaa kertomaan kun henki oli koko ajan vaarassa.

Vierailija
96/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nyt on ymmärretty se, että kaikki ei ole hyvää huumoria.

Jos sanoo lopuksi "röh, röh, se oli vitsi" se ei enää pelasta huonoa vitsiä.

Ai ennenkö oli ihmiset tyhmempiä?

Ei ehkä tyhmempiä, mutta laumasieluisempia. Kylän ainoasta kehitysvammaisesta lapsesta saatettiin laukoa vaikka miten pilkallista vitsiä ja kaikki muut nauroivat katketakseen paitsi se kehitysvammainen ja hänen vanhempansa. Mutta se vammainen vanhempineen olikin muiden mielestä huumorintajuttomia. 

Taivaan tähden, millaisessa yhteisössä olet elänyt?

Lapsuudessani ja nuorena en muista kenenkään pilkanneen kehitysvammaisia tai muitakaan heikommassa asemassa olevia. Toista on nykyään. Ei tarvitse paljoakaan valtavirrasta poiketa, kun jo joutuu silmätikuksi, ja "huumorin" kohteeksi.

Vierailija
97/121 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen analysoinut tämän niin että ihmiset ovat nykyisin vähemmän normaalissa, fyysisessä ja sosiaalisessa kanssakäymisessä keskenään. Silloin ei todellista vuorovaikutusta ja yhteyttä muihin ihmisiin tapahdu, eikä huumoriakaan muodostu.

Toki huumoria on nykyisin erilaista, kuten meemit jne. Mutta sellainen monimutkainen, inhimillisyyden ja persoonien eri sävyistä kumpuava yhteenkuuluvuus ei pääse muodostumaan.

Ihmiset ovat nykyisin jyrkkiä mielipiteissään, aggressiivisia ja sosiaalisesti usein jopa hyvin kömpelöitä. Siinä ihmislaji on mennyt selvästi taaksepäin.

Vierailija
98/121 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se.

Vierailija
99/121 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ihmisten loukkaantuminen -eli vedetään herne nenään pikkuasioista- lienee ainakin lisääntynyt?

Vierailija
100/121 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä Raamatussa maininitusta Jumalattomuudesta.