Onko ihmisten huumorintaju jotenkin vähentynyt? Ollaanko nykyään tosikompia kuin ennen?
Tuntuu että hirveän harvoin enää ymmärretään vitsejä tai nauretaan niille. Koko ajan ollaan vain niin kauhean tosissaan ja kiristellään hampaita ja stressataan ja on liian kiire huumorille. Mielestäni ennen oli toisin ja ihmisillä oli parempi huumorintaju. Mikä on muuttunut?
Kommentit (121)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nyt on ymmärretty se, että kaikki ei ole hyvää huumoria.
Jos sanoo lopuksi "röh, röh, se oli vitsi" se ei enää pelasta huonoa vitsiä.Ai ennenkö oli ihmiset tyhmempiä?
Ei ehkä tyhmempiä, mutta laumasieluisempia. Kylän ainoasta kehitysvammaisesta lapsesta saatettiin laukoa vaikka miten pilkallista vitsiä ja kaikki muut nauroivat katketakseen paitsi se kehitysvammainen ja hänen vanhempansa. Mutta se vammainen vanhempineen olikin muiden mielestä huumorintajuttomia.
Onko kivaa etsiä toisten sanomisista aina joku mahdollinen loukkaantuja ja mielensäpahoittaja? Onko tämä sitä woketouhua? Tuleeko siitä hyvä mieli?
Oletko jo monesti loukkaantunut turkulaisten puolesta?
Vierailija kirjoitti:
En näe mitään tarvetta huumorille tai vitseille. Nykyaikana asiat ovat suhteellisen hyvin verrattuna menneisiin. Olkaamme siitä iloisia ja kiittäkäämme siitä mitä meillä on. Ei pilata sitä turhalla tyhjännauramisella. Kovina aikoina taas ei tullut kuuloonkaan keksiä huumoria vakavissa olosuhteissa. Tuskin sota-aikana mitään vitsejä tai kaskuja juoksuhaudoissa kerrottiin. Hengen asioista siellä keskusteltiin ja saatiin näin pidettyä mieli korkealla. Ei olisi tullut kuuloonkaan mitään vitsejä alkaa kertomaan kun henki oli koko ajan vaarassa.
Alapeukuista päätellen monelta meni huumorisi ohitse.
Selvästi on kiristynyt, kyllö minä itse huumorintajuisena olen sen huomannut.
Enää ei oikein uskalla letkauttaa mitään, kun aina joku kiristelee naamaansa, vaikkei letkauksessa olisi mitään pahaa.
Ollaan oikeasti siirrytty harppauksin kohti totalitarismia, eli Pohjois-Korean mallia. Ihmiset siellä ovat vakavia, syystäkin. Siellä voi saada kuolemantuomion vääristä sanoista, tai siitä että taittoi sanomalehden johtajan kuvan kohdalta. Nauru vaatii sen että on rento olo. Ei taida olla kovin rentoa elämä siinä ympäristössä. Kuten ei täälläkään. Ihmiset varmaan ovat jo alkaneet hävittää netin todisteita 15 vuotta sitten kerrotuista vitseistään.
Vierailija kirjoitti:
Keskitysleireillä ei varmaankaan ollut nauravia iloisia ihmisiä, joten se siitä huumori auttaa sanonnasta.
Tämähän ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Keskitysleireillä ei varmaankaan ollut nauravia iloisia ihmisiä, joten se siitä huumori auttaa sanonnasta.
Todellakin väärin. Asiasta on paljon kirjallisuutta ja tutkimuksia.
scholars treated humor to be only of second importance in the life of Holocaust survivors. In 2009 Yad Vashem published a book in Hebrew "Without humor we would have committed suicide". In 2014 it was published also in English "It kept us alive: humor as a defense mechanism in the Holocaust". In this book you can find interviews with 55 Holocaust survivors, carried out by Dr. Ostrower where the main question was "Can you describe or tell us about humor in the Holocaust?"[5]
Pitää erottaa toisistaan huumorintaju ja NAISTEN huumorintaju jota ei juuri ole.
Kyllähän sen näistäkin kommenteista näkee, huumorintaju kärsii huonosta itsetunnosta.
Vähän yllätyin kyl kuinka vihamielistä ja introspektiokyvytöntä palautetta ap saa.
Ei huumorintaju ole huono asia vaikka yksittäisillä ihmisillä on vaikeuksia olla ottamatta sitä henk koht kun olo itsestä on nii surkea että ihan kaikki tuntuu henk koht hyökkäykseltä.
Narsistit kasvattaa lisää narsisteja ja kaikki häviää. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan ja eletään murroksen aikaa eli enää ei ole ok nauraa heikoille tai vähemmistöille. Aiemmin se oli ok, ylipäätään oli ihan ok olla pirullinen, näykkivä ja sarkastinen. Sitä pidettiin älykkyyden merkkinä. Vaalitenttejä katsellessa omat vanhemmat hykerteli mahdollisimman näppäriä näpäytyksiä tehtaileville. Substanssista viis.
Olen yli 50v, hiukka enempi vasenta laitaa. Luojan kiitos asiat muuttuvat.
Toivoisin silti, että vanhoja kaivellessa ei unohdettaisi kontekstia ja aikaa. Itsekin 10-15v sitten olen murjaissut monesti aikamoisia sammakoita nykypäivän standardein. Nauranut vitseille, jotka eivät tähän päivään kuulu lainkaan.
Ja ei tarvitse mennä kuin viime talveen kun työpaikalla tauoilla puhuttiin useampikin kerta maahanmuuttajataksiautoilijoista tavalla, joka ei ehkä läpäisisi tämän kesän seulaa.
Hieman hävettää sanoa, mutta työpaikkana on koulu.
Pidän erikoisena ajatusta, että ihminen ei voi kasvaa ja kehittyä, että ennakkoluuko ja rasismi olisi pysyvä tila.
Kauhea ajatuskin, että emme kehittyisi ja muuttaisi ajattelutapaa. Persujen jutut tuntuvat pahalta. Vaikea edes yrittää kuvitella, miltä tuntuu kun rasismi osuu kohdalle. Vielä vaikeampaa on se, jos uskotaan, että kukaan ei voi muuttua.
Että Suomessa rasismi lakkaa vasta kun viimeinen persu saadaan mullan alle?
Tämä nyt taisi mennä ohi aiheen. Sori
Onko sinusta ok odottaa, että silloin tekemämme virheet unohdettaisiin eikä meitä vaadittaisi tilille?
Minusta on hyvä ihan julkisesti puida, miksi tuollainen on joskus hyväksytty ja miksi minä en tehnyt mitään.
Nythän sie haastat leikkiä tosissas.
Vierailija kirjoitti:
Olosuhteet ja vaikeudet hyydyttävät hymyn ihmisiltä.
Juuri nyt pitäisi osata nauraa itselleen ja muille. Miettikää nyt kuinka mehukasta poliittista satiiria syntyisi nykysuomen politiikasta.
Sais kyllä vedet silmissä nauraa kaikille puolueille, mutta nyt tosikko-uhriutumis-herneenveto nenään- aikakausi, jossa tuijotetaan vaan tylsää realityä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan ja eletään murroksen aikaa eli enää ei ole ok nauraa heikoille tai vähemmistöille. Aiemmin se oli ok, ylipäätään oli ihan ok olla pirullinen, näykkivä ja sarkastinen. Sitä pidettiin älykkyyden merkkinä. Vaalitenttejä katsellessa omat vanhemmat hykerteli mahdollisimman näppäriä näpäytyksiä tehtaileville. Substanssista viis.
Toivoisin silti, että vanhoja kaivellessa ei unohdettaisi kontekstia ja aikaa. Itsekin 10-15v sitten olen murjaissut monesti aikamoisia sammakoita nykypäivän standardein. Nauranut vitseille, jotka eivät tähän päivään kuulu lainkaan.
Ja ei tarvitse mennä kuin viime talveen kun työpaikalla tauoilla puhuttiin useampikin kerta maahanmuuttajataksiautoilijoista tavalla, joka ei ehkä läpäisisi tämän kesän seulaa.
Pidän erikoisena ajatusta, että ihminen ei voi kasvaa ja kehittyä, että ennakkoluuko ja rasismi olisi pysyvä tila.
Kauhea ajatuskin, että emme kehittyisi ja muuttaisi ajattelutapaa. Persujen jutut tuntuvat pahalta. Vaikea edes yrittää kuvitella, miltä tuntuu kun rasismi osuu kohdalle. Vielä vaikeampaa on se, jos uskotaan, että kukaan ei voi muuttua.
Onko sinusta ok odottaa, että silloin tekemämme virheet unohdettaisiin eikä meitä vaadittaisi tilille?
Minusta on hyvä ihan julkisesti puida, miksi tuollainen on joskus hyväksytty ja miksi minä en tehnyt mitään.
Minusta menneisyyttä ei tarvitse pyydellä anteeksi. Nyt on vaan kaikilla jonkin sortin identiteettikriisi, joka ei kestä huumoria tai satiiria.
Ette tajuakkaan minkälaista huumoria hoitajat heittävät asiakkaistaan, mutta silti välittävät heistä ihan aidosti( ei tietysti kaikki).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta menneisyyttä ei tarvitse pyydellä anteeksi. Nyt on vaan kaikilla jonkin sortin identiteettikriisi, joka ei kestä huumoria tai satiiria.
Ette tajuakkaan minkälaista huumoria hoitajat heittävät asiakkaistaan, mutta silti välittävät heistä ihan aidosti( ei tietysti kaikki).
Haluaisin esimerkin siitä mille nykyään saa nauraa...
Kaikki huumori pitää poistaa kuten luottomies, pirjo(vitsailee itsestään), hillo ym. hömppäohjelmat koska ne loukkaa aina jotain.
Sitten kun siirrytään komedialajiin joka ei loukkaa yhtäkään ihmistä, ei kuollutta ei elävää niin sitten huumori saa kukoistaa. Esim. Kissoista ja koirista saa tehdä huumoria paitsi ai niin joku kissan tai koiranomistaja voi loukkaantua.
Muutos alkoi kun persut keksivät twitterit scriptat yms alkoi sellainen ääri-ihmisten kerääntyminen ja loanheitto disinformaatio joka hukutti suomen henkisesti lähes kokonaan persu-ulosteeseen seuraavaksi suomi uppoaa vielä muilla tavoin. Ei niin kauheasti tee mieli nauraa suuauki kun on vain nenänpää tuon saastan yläpuolella...
Nauramisen sijaan keskitytään korostamaan omaa kauneutta/komeutta ja näyttämään omaa elämää ja vartaloa Suomessa mahdollisimman edustavilla kuvilla.
Kunnon huumoria ei enää ole vaan jonkin sortin viihdettä vielä yritetään tehdä, mutta sitäkään ei saa tehdä pian kun heteromies ja - heteronainenkin alkaa loukkaantumaan.
Ihan oikeaa hassuttelua aiheesta kuin aiheesta ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Nauramisen sijaan keskitytään korostamaan omaa kauneutta/komeutta ja näyttämään omaa elämää ja vartaloa Suomessa mahdollisimman edustavilla kuvilla.
Kunnon huumoria ei enää ole vaan jonkin sortin viihdettä vielä yritetään tehdä, mutta sitäkään ei saa tehdä pian kun heteromies ja - heteronainenkin alkaa loukkaantumaan.
Ihan oikeaa hassuttelua aiheesta kuin aiheesta ei enää ole.
Suomessa=somessa
Vierailija kirjoitti:
Selvästi on kiristynyt, kyllö minä itse huumorintajuisena olen sen huomannut.
Enää ei oikein uskalla letkauttaa mitään, kun aina joku kiristelee naamaansa, vaikkei letkauksessa olisi mitään pahaa.
Kyllä "letkauksessasi" on pahaa, kun ihmiset loukkaantuvat siitä säännöllisesti. Kun sinä et päätä mikä on hauskaa ja mikä vihamielistä, vaan yleisösi. Harmi kun tuollaiset eivät ikinä ole uskaltamatta oikeasti, vaan päinvastoin lisäävät volyymia.
Vitsailen usein toksisesta maskuliinisuudesta, palomiesten naisvihasta ja sotaveteraaneista. Miksi ihmiset suuttuvat minulle?
Oman isäni ikäiset sedät viljelee sitä huumoria, mihin he ovat tottuneet. Naiset on ties mitä eivätkä osaa mitään ja jos osaavat, niin eivät kuitenkaan oikeasti osaa. Pilkata voi kaikkia väestöryhmiä ja erityisesti nuoria.
Jos sitten ei naura mukana, kun joku sedistä huutelee kasvolävistetylle nuorelle, että tälle on jäänyt uistin naamaan kiinni, niin sitten on huumorintajuton tosikko. Kaikkein ronskeimmat kertoo, mitä huumorintajuttomalle tosikkonaiselle kannataisi tehdä.
Pieni osa väestöstä kaipaa tällaista, suurin osa huokaisee helpotuksesta kun näistä aika jättää.
Oli hänellä ainakin luovaa yritystä keksiä syitä miten hankkia ilmaista viinaa tai vältellä työntekoa. Huomattavasti älyllisempää onks viljoo näkyny tai nunnuka leikit.