Apulaisprofessori arvostelee HS:n julkaisupäätöstä Rydman-kohussa: Kestämätöntä
"Pidän Helsingin Sanomien päätöstä lähteä julkaisemaan ministerin vanhoja yksityisviestejä erittäin huonosti harkittuna, vaarallisena ja hämmästyttävänä, Jokisipilä kirjoitti"
Kommentit (2581)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaisi ala-asteelta (vai eskarista, lapset kun saavat kännykät jo hyvin nuorena) saakka lisätä opetussuunnitelmaan varovaisuuden opettelu. Koulutetaan lapset muistamaan jo pienestä pitäen, että yhtään sellaista viestiä, jonka ei haluaisi kenenkään ylimääräisen lukevan tai näkevän, ei kannata lähettää. Itsesensuuri on paras puolustus. Koskaan ei tiedä, kuka koulukavereista haluaa myöhemmin palauttaa maanpinnalle jonkun liiaksi menestyneen ja lähettelee lehtiin 37 vuotta aiemmin lähetettyjä vitsejä. Ei kannata enää vitsailla, olla ironinen tai viljellä mustaa huumoria. Parempi olla myös ajatuksiltaan puhtoinen, ettei kukaan vaan koskaan pääse sanomaan yhtään mitään.
Sairasta.
Olisi todellakin suotavaa kouluissa opettaa välttämään noin sairaita tekstejä, mitä Rydman on kirjoitellut.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaisi ala-asteelta (vai eskarista, lapset kun saavat kännykät jo hyvin nuorena) saakka lisätä opetussuunnitelmaan varovaisuuden opettelu. Koulutetaan lapset muistamaan jo pienestä pitäen, että yhtään sellaista viestiä, jonka ei haluaisi kenenkään ylimääräisen lukevan tai näkevän, ei kannata lähettää. Itsesensuuri on paras puolustus. Koskaan ei tiedä, kuka koulukavereista haluaa myöhemmin palauttaa maanpinnalle jonkun liiaksi menestyneen ja lähettelee lehtiin 37 vuotta aiemmin lähetettyjä vitsejä. Ei kannata enää vitsailla, olla ironinen tai viljellä mustaa huumoria. Parempi olla myös ajatuksiltaan puhtoinen, ettei kukaan vaan koskaan pääse sanomaan yhtään mitään.
Sairasta.
Sanotaan peruskäytöstavoiksi, ja ihan kuule päiväkodissa niitä jo opetellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Rydman voi ja kehtaa olla nasse, kun olisi itse saanut 1930-luvun Saksassa kyydin leirille? Aidosti tätä ihmettelen.
Hän ei ole n*tsi, tuo on kunnianloukkaus.
On Israelin ja juutalaisen seurakunnan suuri ja pitkäaikainen ystävä. Suomen juutalaisen seurakunnan johtaja juuri julkisesti puolusti häntä ja sanoi, että Rydman ei varmasti ole antisemitisti.
Mutta sinäkö ei usko juutalaisia? Silloin sinä olet antisemitisti.
Siis Rydmanhan itse sanoi olevansa niissä v. 2016 viesteissä. Minä taas en ymmärrä, miten hän voisi olla. Sehän tässä se pointti oli!
Minusta se on aina ollut ilmetyn nat sin näköinen ja oloinen.
Vaikka tässä puolustankin hyypiön oikeutta yksityisviesteissä verrata kieloja somaleihin, niin kyllä hän menis hyvin nat sista vaikka elokuvaroolissa.Sitäpaitsi kielot on kauniita, toisin kuin..
Eihän Rydman näytä yhtään edes eurooppalaiselta, ja olen luullut että hänen sukujuurensa ovat muualla kuin Suomessa. Siksi vilpittömästi ihmettelen.
Mäkin oon lullut Willeä arabiks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purra oli yhtä hymyä kun hallitusohjelma julkaistiin. Kyllähän se osoittaa, miten tärkeää työväestön ja köyhien aseman huonontaminen persuille on!
Oppositiota ei ole köyhien asiat kiinnostaneet, vaan aikoinaan mahdollisesti kirjoitetut rasistiset tekstit. En tiedä kenen asiaa tuo ajaa, mutta ei ainakaan suomalaisten työntekijöiden.
Täsmälleen samaa mieltä. Tuo on ollut järkyttävintä tässä koko kesän, että ketään ei oikeasti yhtään kiinnosta hallitusohjelma, jossa nyt kuitenkin on aika paljon jyrkkiä muutoksia työelämälle. Mutta ei, niistä ei puhuta vaan suunnataan huomio johonkin vanhoihin tekstiviesteihin exälle. Kieltämättä tulee mieleen, että Suomen rikkain mies, Antti Herlin, omistaa pääosan Sanomasta, joten käyttää sitä omien tavoitteidensa ajamiseen. Toisin sanoen, työntekijöiden aseman heikentämiseen, sekä myös työelämän ulkopuolella olevien aseman heikentämiseen. Mikä toki sopii miljardöörille. Siinä on kätevää suunnata kaikkien huomio muualle samalla kun työntekijöiden asemaa heikennetään.
Tänään Jussi Pullinen esim. kirjoittaa Hesarissa aukuiskoulutustuen leikkaamisesta, mikä on yksi järjetön hallitusohjelman kirjaus.
Eilen SAK:n Elorannan pitkä haastattelu ho:n työmarkkinavaikutuksista.
No sitten ongelma on mitä HS nostaa etusivulleen digiversiossa. Tänään siellä esimerkiksi on timanttijuttu F1-kisoista sekä juttuja alkoholista, broilerista, Barbiesta, säästä. Pääosin siellä on juttuja etusivulla asioista kuten ne somalilääkärit jotka mielestään kokivat rasismia päivittäin, Wille Rydmanin yksityisviesteistä ex-kihlatulleen, yms.
Itse en ainakaan viitsi tilata paperi-Hesaria koska siinä pitäisi olla jatkuvasta kantamassa sitä paperinkierrätykseen. Netti on nykypäivää joten siihen, miten Hesariin suhtaudutaan ja mitä sieltä luetaan, vaikuttaa eniten se mitä kyseinen yritys nostaa etusivun jutuiksi netissä.
Sinne nousee ne mitä luetaan.
Ei. Etusivulle lehtii nostaa mitä haluaa. "Luetuimmat" -kolumnissa näkyvät ne mitä eniten luetaan. Kaksi eri asiaa.
Ja kummassakaan kategoriassa ei ole tänään mitään hallitusohjelman kritiikkiä. Jokainen voi helposti itse tsekata.
Luetuimmissa Pullisen kolumni kutosena.
Mitäs mieltä sisällöstä? Jättääkö joku opiskelematta jos ei saa tarpeeksi tukia?
Olen viisikymppinen nainen ja lähipiirissäni on ollut useita alanvaihtajia. Kyllä se on aina iso taloudellisen pohdinnan paikka. Juttu oli minusta hyvä. Jos arvostamme koulutusta, elinikäistä oppimista ja yksilön valinnanvapauksia oman työn suhteen, niin tuki on paikkansa ansainnut.
Miksi? Otetaanko rahat esim. vanhuspalvelusta jotta alanvaihtajilla olisi löllömmät olot? Tai nostetaanko lääkkeiden omavastuun suuruutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta.
Sanotaan peruskäytöstavoiksi, ja ihan kuule päiväkodissa niitä jo opetellaan.
Tuli tarkkislaiselle yllätykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta.
Olisi todellakin suotavaa kouluissa opettaa välttämään noin sairaita tekstejä, mitä Rydman on kirjoitellut.
Minusta on erikoista kun vihervasemmisto yhdessä median kanssa on kouluttanut meidän tulevaisuuden toivoja käyttämään rasistista kieltä eri tilanteissa. Tämän kesän jälkeen lapset ovat jo paljon parempia rasisteja.
Tiesittekö "tiedostavat" nuoret sellaista faktaa, että na ze ihin kuului myös monia juuta lai sia. Osa oli jopa korkeassa sotilasvirsssa N-Saksassa ja jahtasi itse kaltaisiaan.
Entä tiedättekö sitä faktaa, että nassejakin tehokkaammin ovat mu slim it ta vai non neet jut ku ja ja harjoittaneet muutakin ra sis mia iän kaiken.
Ja mitähän juut.. laiset v ai no aa ja v i ha a, varmasti aika monia ihmisryhmiä.
Mutta, aina on kaikki vika suomalaisissa. Mikä vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Rydman voi ja kehtaa olla nasse, kun olisi itse saanut 1930-luvun Saksassa kyydin leirille? Aidosti tätä ihmettelen.
On Israelin ja juutalaisen seurakunnan suuri ja pitkäaikainen ystävä. Suomen juutalaisen seurakunnan johtaja juuri julkisesti puolusti häntä ja sanoi, että Rydman ei varmasti ole antisemitisti.
Siis Rydmanhan itse sanoi olevansa niissä v. 2016 viesteissä. Minä taas en ymmärrä, miten hän voisi olla. Sehän tässä se pointti oli!
No, hän ei ole, kuten Suomen juutalainen seurakunta on todennut.
Kyse oli vitsistä.
Juutalainen seurakunta päättää, kuka on nazze? Hyvä tietää. Voisko Halla-aho käydä siellä testattavana? Hitto, menkòöt kaikki persuministerit myös.
Ok, ei nuo juutailaiset mitään n*tsismista tiedä, joten pitäkööt suunsa kiinni ja kuunnelkoot arabeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli vitsistä.
Juutalainen seurakunta päättää, kuka on nazze? Hyvä tietää. Voisko Halla-aho käydä siellä testattavana? Hitto, menkòöt kaikki persuministerit myös.
Kyllä, heillä on paras ymmärrys antisemitismista ja siitä kuka on antisemitisti ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on aina ollut ilmetyn nat sin näköinen ja oloinen.
Vaikka tässä puolustankin hyypiön oikeutta yksityisviesteissä verrata kieloja somaleihin, niin kyllä hän menis hyvin nat sista vaikka elokuvaroolissa.Sitäpaitsi kielot on kauniita, toisin kuin..
Eihän Rydman näytä yhtään edes eurooppalaiselta, ja olen luullut että hänen sukujuurensa ovat muualla kuin Suomessa. Siksi vilpittömästi ihmettelen.
Mäkin oon lullut Willeä arabiks.
Minä luulin tataariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta.
Minusta on erikoista kun vihervasemmisto yhdessä median kanssa on kouluttanut meidän tulevaisuuden toivoja käyttämään rasistista kieltä eri tilanteissa. Tämän kesän jälkeen lapset ovat jo paljon parempia rasisteja.
Niinpä. Tän jälkeen kielot lisääntyy kuin somalit kaikkialla ja pesukarhu on rasistinen ulkomaan eläin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli vitsistä.
Ok, ei nuo juutailaiset mitään n*tsismista tiedä, joten pitäkööt suunsa kiinni ja kuunnelkoot arabeja.
Ne näki Willen puhtaaseen sydämeen, joka sykkii rakkautta jutkuille. Söpöä 🤗.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purra oli yhtä hymyä kun hallitusohjelma julkaistiin. Kyllähän se osoittaa, miten tärkeää työväestön ja köyhien aseman huonontaminen persuille on!
Oppositiota ei ole köyhien asiat kiinnostaneet, vaan aikoinaan mahdollisesti kirjoitetut rasistiset tekstit. En tiedä kenen asiaa tuo ajaa, mutta ei ainakaan suomalaisten työntekijöiden.
Täsmälleen samaa mieltä. Tuo on ollut järkyttävintä tässä koko kesän, että ketään ei oikeasti yhtään kiinnosta hallitusohjelma, jossa nyt kuitenkin on aika paljon jyrkkiä muutoksia työelämälle. Mutta ei, niistä ei puhuta vaan suunnataan huomio johonkin vanhoihin tekstiviesteihin exälle. Kieltämättä tulee mieleen, että Suomen rikkain mies, Antti Herlin, omistaa pääosan Sanomasta, joten käyttää sitä omien tavoitteidensa ajamiseen. Toisin sanoen, työntekijöiden aseman heikentämiseen, sekä myös työelämän ulkopuolella olevien aseman heikentämiseen. Mikä toki sopii miljardöörille. Siinä on kätevää suunnata kaikkien huomio muualle samalla kun työntekijöiden asemaa heikennetään.
Tänään Jussi Pullinen esim. kirjoittaa Hesarissa aukuiskoulutustuen leikkaamisesta, mikä on yksi järjetön hallitusohjelman kirjaus.
Eilen SAK:n Elorannan pitkä haastattelu ho:n työmarkkinavaikutuksista.
No sitten ongelma on mitä HS nostaa etusivulleen digiversiossa. Tänään siellä esimerkiksi on timanttijuttu F1-kisoista sekä juttuja alkoholista, broilerista, Barbiesta, säästä. Pääosin siellä on juttuja etusivulla asioista kuten ne somalilääkärit jotka mielestään kokivat rasismia päivittäin, Wille Rydmanin yksityisviesteistä ex-kihlatulleen, yms.
Itse en ainakaan viitsi tilata paperi-Hesaria koska siinä pitäisi olla jatkuvasta kantamassa sitä paperinkierrätykseen. Netti on nykypäivää joten siihen, miten Hesariin suhtaudutaan ja mitä sieltä luetaan, vaikuttaa eniten se mitä kyseinen yritys nostaa etusivun jutuiksi netissä.
Sinne nousee ne mitä luetaan.
Ei. Etusivulle lehtii nostaa mitä haluaa. "Luetuimmat" -kolumnissa näkyvät ne mitä eniten luetaan. Kaksi eri asiaa.
Ja kummassakaan kategoriassa ei ole tänään mitään hallitusohjelman kritiikkiä. Jokainen voi helposti itse tsekata.
Luetuimmissa Pullisen kolumni kutosena.
Mitäs mieltä sisällöstä? Jättääkö joku opiskelematta jos ei saa tarpeeksi tukia?
Olen viisikymppinen nainen ja lähipiirissäni on ollut useita alanvaihtajia. Kyllä se on aina iso taloudellisen pohdinnan paikka. Juttu oli minusta hyvä. Jos arvostamme koulutusta, elinikäistä oppimista ja yksilön valinnanvapauksia oman työn suhteen, niin tuki on paikkansa ansainnut.
Miksi? Otetaanko rahat esim. vanhuspalvelusta jotta alanvaihtajilla olisi löllömmät olot? Tai nostetaanko lääkkeiden omavastuun suuruutta?
En myöskään tajua, miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa siitä, että joku vaihtelee ammattia useita kertoja. Työttömyyskorvauksella voi opiskella jos entinen ammatti ei työllistä. Pelkästään huvin vuoksi vaihtelu pitää jokaisen maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli vitsistä.
Kyllä, heillä on paras ymmärrys antisemitismista ja siitä kuka on antisemitisti ja kuka ei.
Miten heillä on paras ymmärrys siitä, onko ministeri antisemitisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta.
Niinpä. Tän jälkeen kielot lisääntyy kuin somalit kaikkialla ja pesukarhu on rasistinen ulkomaan eläin.
Säkkejä unohtamatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihmisen pitää olla todella todellisuudesta vieraantunut, jotta pitää noita yksityisviestejä todisteena juutalaisvastaisuudesta.
Tyttöystävä heittää, että pitää joitain hepreankielisiä nimiä kauniina (oletettavasti ehdotuksena tuleville yhteisille lapsille). Mies ajattelee, että onpa paska idea. Jos ei nyt epäkunnioittavaa juutalaisia kohtaan, niin vähintäänkin todella WT antaa juutalaisnimi ilman kytköksiä juutalaisuuteen. Mutta miten tyrmätä nimiehdotukset ilman, että loukkaa toisen tunteita, kun se poloinen taitaa olla ihan tosissaan? Miten keventää tunnelmaa? Miten olisi vaikka huono vitsi, että me nasset ei oikein tykätä tuollaisista jutskujutuista. Ihan ajankohtainenkin, kun tässä ollaan kerran matkalla ja juuri puhuttu natsismiin liittyvistä historiallisista muistomerkeistä.
Minusta ihmiseltä ei voi edellyttää perheenjäsenten, puolison tai läheisten ystävien kanssa käymissään keskusteluissa vakaata harkintaa ja poliittista korrektiutta. Kenen kanssa sitten voi jättää ns. aivot narikkaan ja vaihtaa vapaalle, jos ei oman puolison? Tässä ei ole kyse mistään "kyllä ihmisen yksityiset keskustelut paljastaa todellisen luonteen teeskentelyn takana" -asiasta. Kukaan meistä ei heittäisi samanlaista läppää parhaan kaverinsa ja 85-vuotiaan isoäitinsä kanssa, mutta olisi kuitenkin oma itsensä kummankin seurassa. Poliitikolta odotetaan tilannetajua, eikä tässä ole kyse tilanteen väärinarvioinnista.
Haluammeko oikeasti elää maassa, jossa ihminen ei voi toimia julkisessa luottamustehtävässä, jos esim. hänen sisaruksensa on saanut videolle kymmenen vuotta sitten kun henkilö röhönauraa väsyneenä jollekin törkeälle ja loukkaavalle vitsille katsellessaan Family Guyta?
Onneksi ei ole pakko ottaa puolisoksi semmoista, jonka mielestä koti on sellainen paikka, joss puhutaan willetyyliin, riikasta nyt puhumattakaan. Onneksi on sellaisia, jotka puhuvat ja käyttäytyvät kauniisti ihan omina itseinään ja vapaaehtoisesti, sillä tavalla, johon itsekin on tottunut.
Siinä taas yksi mustavalkoisessa maailmassa elävä siveyden sipuli, joka ei halua edes yrittää ymmärtää.
Pidän hyvistä tavoista, pahoittelut.
Miksi sitten olet rasisti? Pahimpia rasisteja ovat ne jotka eivät myönnä olevansa rasisteja. Kaikki valkoiset ovat rasisteja, myös sinä. Myönnä se itsellesi ja kadu ja häpeä.
Tämä on harvinaisen kömpelö yritys normalisoida rasismia. Ei mene läpi, vaikka kuinka jankutat.
Ällistyttävää, jos joku vielä tänä päivänä ei tunne antirasismia! Puhut kuin olisit jumissa jossain 1950-luvulla. Nyt sieltä tähän päivään! Eihän tuo ole mikään yritys "normalisoida" rasismia vaan se on nykyajan antirasismia. Vai etkö sinä ole sitoutunut antirasismiin? Voidaksesi taistella rasismia vastaan, sinun pitää olla antirasisti. Se vaatii sitä, että ensiksi tunnustaa seuraavat seikat:
- vain ”valkoiset” voivat olla rasisteja, sillä rasismi on ylivaltaa yhdistettynä ennakkoluuloihin, ja kaikki valkoiset ovat rasisteja
- siksi vain värillisillä ihmisillä on oikeus puhua rasismista, kun taas valkoisten tehtävä on kuunnella
- värisokeus ihonväriä kohtaan ei riitä, sillä kaikkien yhdenvertainen kohtelu on yhä rasismia ja yritystä kieltää ympärillä rehottava rasismi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Antirasismi
Toisin sanoen, niin kauan kuin et myönnä olevasi rasisti, et tee antirasistista työtä. Sen lisäksi valkoisena sinulla ei ole oikeutta puhua rasismista, vain värillisillä on. Lisäksi, jos haluat että kaikkia kohdellaan yhdenvertaisesti niin sekin on rasismia ja yritystä kieltää yhteiskunnan läpäisevä rasismi. Tämän lisäksi et voi vaatia värillisiä ihmisiä olemaan tekemisissä valkoisten kanssa, sillä se aiheuttaa heille vähemmistöstressiä, jonka takia he tarvitsevat turvallisia tiloja ilman valkoisia. Siksi yrityksesi olla tekemisissä värillisten kanssa ovat nekin rasismia.
Ryhdy nyt hyvä ihminen vihdoin antirasistiksi! Edellinen hallitus teki sinullekin ohjeet siihen miten olla antirasisti. Nyt olet pahasti hakoteillä. Niin kauan kuin et ole antirasisti olet rasisti. Joten hopihopi opiskelemaan antirasismia ja toimimaan sen mukaan: https://yhdenvertaisuus.fi/arjen-antirasistiset-teot
Jankutijankurijankutijankutijankutijankutijankuti.
Rasisti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli vitsistä.
Miten heillä on paras ymmärrys siitä, onko ministeri antisemitisti?
Varmaankin parempi kuin monella muulla kun ovat toimineet Willen kanssa yhteistyössä vuosia.
Onko Wille tehnyt päivääkään oikeita töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta.
Kyllä ne on persut jotka sitä on opettaneet viimeiset vuodet.
Sairasta.