Olen DI ja KTM mutta en löydä työpaikkaa, missä se työvoimapula on?
Enkä asu missään syrjäkylässä, ihan keskikokoinen kaupunki missä paljon vientiteollisuutta. Ongelma on lähes aina että pitää olla 10v todistettava kokemus jostain hyvin tietystä alueesta.
Maan ongelma ei taida olla työvoimapula vaan se ettei yritykset halua käyttää yhtään aikaa jotta työntekijät voisi töissä oppia, vaikka löytyy korkeakoulututkinto alalta ei riitä mihkään. Pitää juuri kyseisestä tehtävästä aina olla vähintään 10v kokemus ettei yrityksen vaan tarvisi antaa yhtään aikaa oppia mitään töissä.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Verkostua = otetaan kaveri tekemään vaikkei niin osaakaan, puhutaan myös hyvävelijärjestöstä
Monessa työssä itseasiassa ne vuorovaikutustaidot ovat yhtä tärkeitä kuin "osaaminen". Toisaalta en usko että esim. DIksi pystyy valmistumaan ikäänkuin vahingossa ilman osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika merkillistä. Omat muksut ovat kokoajan tehneet opiskelujen sivussa oman alansa töitä (toinen DI, toinen KTM) ja helposti työllistyivät valmistumisen jälkeen. Se työura ja verkostot luodaan jo opiskeluaikana niin ei tarvitse ihmetellä työttömyyttä valmistuttua.
Toisaalta, jos tekee töitä opiskeluaikana, se hidastaa valmistumista ja se on paha juttu se.
Tämä on nyt toisen ääripään esimerkki, mutta muistan joskus aikoja sitten (oliko jopa 90-luvulla) lukeneneeni, että kun oli tutkittu kolmessa vuodessa DI:ksi valmistuneita, niin he kaikki olivat olleet töissä opintojen ohella. Mutta he olivat niissä oman alan hommissa, jolloin työssäkäynti ja opiskelut tukivat toisiaan. Töissä pääsi heti soveltamaan oppimaansa ja siitä tuli lisämotivaatiota opiskeluun.
Toki tavallisempi kuvio on se, että kesätöiden jälkeen jatketaan osa-aikaisena, jolloin ne opinnot saattavat venyä. Mutta mitä väliä sillä opintojen venymisellä on siinä vaiheessa, kun on päässyt jo niihin oman alan töihin? Työkokemus merkkaa kuitenkin enemmän kuin se tutkinnon suoritusaika. Jos opintoihin meneekin 7 vuotta, mutta on samassa ajassa ehtinyt saada jo kunnolla työkokemusta, niin ei sitä 7 vuoden opiskeluaikaa katsota karsaasti.
Sekään ei välttämättä haittaa, vaikka ne opinnot jäisivät ikuisesti kesken, jos niitä on riittävästi ja on pystynyt vakiinnuttamaan asemansa työelämässä.
Ap ei ole tainnut aloitusviestin jälkeen kirjoittaa mitään. Olisi ollut kiva kuulla miten hän on suuntautunut KTM-tutkinnossaan ja minkä alan DI hän on. Ja mitä työkokemusta hänellä on tähän mennessä ollut ja minkälaisia hommia hakee.
Vierailija kirjoitti:
Se on vaikeaa työllistyä jos tänä keväänä on valmistunut, ehkä kannattaisi hakea töitä ulkomailta niin saisi pienenkin kokemuksen sitten se on helpompaa työllistyä Suomessakin.
Totta. Ainakin täällä Satakunnassa on Kemin biotuotetehtaan rakentamiseen osallistuneet yritykset järjestään menneet konkkaan kun eivät saa Metsä Fibreltä rahojaan.
Kyllä vuosituhannen vaiheessa kaikki tietotekniikan DI-opiskelijat revittiin koulunpenkiltä töihin. Tuskin kukaan valmistui niin että olisi ollut vaan kesätyöt ja harjoittelut CV:ssä. Tai kyllä mä yhden tiesin, oli vähän sellainen "surkea" tapaus. Kirjatietoa kyllä oli, mutta elämänhallintataidot oli vähän hukassa, asui äitinsä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan naurettavaa puhua huutavasta työvoimapulasta tilanteessa, jossa vain "parhaat" kelpaavat. Todellisessa työvoimapulassa työpaikoille revitään kaikki vähänkään otolliset vaihtoehdot.
Sama kun naiset puhuvat etteivät löydä miestä. Eivät siis löydä vaatimuksiinsa sopivaa miestä.
Mitä kummassakaan tapauksessa tekee tyypillä josta ei ole siihen hommaan, mihin hänet on valittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan naurettavaa puhua huutavasta työvoimapulasta tilanteessa, jossa vain "parhaat" kelpaavat. Todellisessa työvoimapulassa työpaikoille revitään kaikki vähänkään otolliset vaihtoehdot.
Sama kun naiset puhuvat etteivät löydä miestä. Eivät siis löydä vaatimuksiinsa sopivaa miestä.
Mitä kummassakaan tapauksessa tekee tyypillä josta ei ole siihen hommaan, mihin hänet on valittu?
Niin. Pitää siis puhua tarkemmin millaisesta pulasta on kyse. Suomessa ei ole työvoimapulaa, vaan pulaa hyvistä työntekijöistä. Ja poliittinen kannanotto: Afrikan sarvesta tuotavalla työväellä ei tätä pulaa poisteta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vuosituhannen vaiheessa kaikki tietotekniikan DI-opiskelijat revittiin koulunpenkiltä töihin. Tuskin kukaan valmistui niin että olisi ollut vaan kesätyöt ja harjoittelut CV:ssä. Tai kyllä mä yhden tiesin, oli vähän sellainen "surkea" tapaus. Kirjatietoa kyllä oli, mutta elämänhallintataidot oli vähän hukassa, asui äitinsä kanssa.
Vielä useammalta jäi se valmistuminen kokonaan väliin, kun työelämä vei mennessään. IT-alalla tutkinnon puuttuminen ei ole mikään ongelma. Poikkeuksena sellaiset työpaikat (julkinen sektori ja TietoEvryn kaltaiset konsulttifirmat), joihin todelliset osaajat eivät edes halua.
Suomen työelämä on pelkkää ihmisten rikollisluontoista vedättämistä minkä pitäisi olla laitonta ihmisoikeuslakien nojalla!!
Kanankasvatuksen DI ei vie kovin pitkälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä useammalta jäi se valmistuminen kokonaan väliin, kun työelämä vei mennessään. IT-alalla tutkinnon puuttuminen ei ole mikään ongelma. Poikkeuksena sellaiset työpaikat (julkinen sektori ja TietoEvryn kaltaiset konsulttifirmat), joihin todelliset osaajat eivät edes halua.
Näin juuri. Ei ole harvinaista, että firmojen hyvillä paikoilla istuu pelkästään ylioppilastutkinnon läpi käyneitä.
Olen BI ja RKM (rakennusmies) mutta en löydä työpaikkaa, missä se työvoimapula on?
olen Bi ja Gay
Missä voin ilmoittautua?
Verkostoituminen voi olla hankalaa. Mä en ole ainakaan yhtään sosiaalinen tyyppi, en hillunut bileissä enkä jutellut muille luennoilla tai kahvilassa. En yksinkertaisesti uskalla.
Biiahtava raksajullikka kirjoitti:
Olen BI ja RKM (rakennusmies) mutta en löydä työpaikkaa, missä se työvoimapula on?
Työvoimapula on niillä aloilla, missä maksetaan paskaa palkkaa. Enkä yhtään ihmettele. En itsekään menisi niillä liksoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Pitää siis puhua tarkemmin millaisesta pulasta on kyse. Suomessa ei ole työvoimapulaa, vaan pulaa hyvistä työntekijöistä. Ja poliittinen kannanotto: Afrikan sarvesta tuotavalla työväellä ei tätä pulaa poisteta.
Isoimmat tulijaryhmät ovatkin venäläiset ja virolaiset sekä yllättäen pakistanialaiset. Rasset vaan keskittyy räyhäämään muutamasta. POCista.
Vierailija kirjoitti:
Pitkältihän se on näin vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Verkostoituminen voi olla hankalaa. Mä en ole ainakaan yhtään sosiaalinen tyyppi, en hillunut bileissä enkä jutellut muille luennoilla tai kahvilassa. En yksinkertaisesti uskalla.
Miten sitten selviydyt työelämässä sanomatta kellekään mitään? Vai oletatko näiden taitojen jostakin itsestään kehkeytyvän napista painamalla?
Vierailija kirjoitti:
KTM on Ruotsalainen moottoripyörä.
DI, Di tai di tarkoittaa seuraavia: 501, roomalaisin numeroin DI, lukusana. Dagens Industri, DI, ruotsalainen talouslehti. dba, IATA-koodi DI, lentoyhtiö
eli mitä yrität sanoa.
Me kaikki muut ymmärsimme nämä korkeakoulututkintojen lyhenteet... työnhausta kyse, niin helppo päätellä...
Oletko koskaan muuttanut töiden perässä?
Halusin jättää ruuhkasuomen ja muuttaa maalle. Siinä vaiheessa tingin vaatimustasosta, ja en etsinyt vastaavia hommia mitä Espoossa tuli tehtyä. Pääsin samanlaiseen työhön kuin valmistuttuani vuosia sitten. Muutaman vuoden kuluessa ylenin vastaavaan positioon mitä aiemmin.
En koe että olisi ollut kauheaa tuo uralla taaksepäin meno. Ihan oli piristävää, olen paljon onnellisempi nykyään.