Miksi ihmiset pettää parisuhteessa?
Ymmärrän jos on vuosikymmeniä oltu yhdessä eikä lähtö ole niin yksinkertaista. Mutta jos yhteiseloa takana joku vuosi tai pari, miksei vaan lähdetä pois?
Minulle on aivan sama jos mieheni panee muita naisia, kunhan kertoo minulle ja antaa tilaisuuden päättää suhde. Miksi pitää valehdella?
Mies jäi viikko sitten kiinni pettämisestä ja olo on lähinnä tyrmistynyt.
Kommentit (267)
Liian pitkä aihe ja sä liian tunnetiloissa. Se miksi olen pettänyt on yleisesti seksin vähyys. Rakastan ja näin, en halua eroa, mutta eipähän tuota seksiä saa kuin hyvällä tuurilla lauantaisin. Onko puhuttu? On. Mitä puoliso sanoi? Että joo ollaan usemmin. Onko oltu? Ei. Kysyinkö uudestaan? Kyllä. Mitä siihen sanottiin? No että joo useammin. Tuliko useammin? Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi eivät ole rehellisesti avoimissa suhteissa sitten?
Mikä siinä on niin vaikeaa elää omannäköistä elämää rehellisesti sekä itselleen että muille?
Harvemman puoliso suostuu avoimeen suhteeseen. Joko kituuttaa lopun ikänsä ilman tyydyttävää seksiä, eroaa kaikkine ikävine seurauksineen alkaen omaisuuden jaosta ja huoltoriidoista. Avoimeen suhteeseen ei ole niin helppoa löytää kumppania.
Tulihan se sieltä. Fakta on että avoimet suhteey äärimmäisen harvinaisia vaikka jotkut toista yrittävät väittää harhaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Petin, mutta en seksin, vaan tunnepuolen vuoksi. Edes hetken sain tuntea, että joku oli mukava mua kohtaan, koska mieheni ei ollut. Ja miksi en vian eronnut? Koska mies uhkaili kaikella, jos haluaisin erota. Ja ei kuitenkaan väkivallalla, joten turvakotikaan ei olisi ollut ratkaisu. Ja koska oli nuori ja tyhmä, uskoin uhkauksiin.
Millä uhkaili?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä voi yllättää uskollisenkin.
Pitkä suhde takana ja yhdessä ollaan pysytty ongelmista huolimatta. Ollaan käyty pariterapiassa ja siellä psyykattiin keskittymään hyviin puoliin. Olen tyytynyt siihen, että vaikka elämästäni puuttuu syvä yhteys ja intohimo kumppaniin, ainakin hän on luotettava ja voimme vanheta yhdessä.
Sitten elämääni tuli pyörremyrskyn lailla toinen mies, jonka kanssa tunnen eläimellistä vetovoimaa ja sielujen liiton. Luovuuteni on puhjennut kukkaan ja koen vihdoin olevani minä. Puolisoni näki heti, että välillämme tulee kehittymään jotain ja sanoi, että ei sitten halua nähdä tai kuulla, kun jotain tapahtuu. En siis ole kertonut siitä, kuinka haluan vain olla toisen sylissä. Pakko sekin on jossain vaiheessa tehdä. Elämä on julmaa. Mutta ei kai minun tosiaan kuulu kuivua kasaan väärän miehen vierellä.
Tarinaa epävakaan ihmisen näppikseltä.
No tuo kirjoittaja ei ole epävakaata nähnytkään. Minä näen naisen, joka on aluperinkin mennyt yhteen aivan väärän miehen kanssa. Miehen, johon ei ole koskaan tuntenut mitään vetoa, syvää yhteyttä tai intohimoa.
Nainen on ikäänkuin tyytynyt tuollaiseen liittoon, säälin tuossa naisen miestä. Kenenkään ei soisi joutuvan olevan kumppanilleen vain joku, johon on tyydytty syystä tai toisesta ja jota ei oikeasti hullun lailla rakasta.
Mitä on hullun lailla rakastaminen? Jotain fantasiaa sateenkaaren takana odottavasta aarteesta? Elämä on muutakin.
Pitää saada naisen olla jännäleuan kanssa aina välillä . Näin se maailma toimii . Oma mies sitten putsailee paikat Körmyniskan jälkeen .
Siksi, ettei ihminen ole luonnostaan yksiavioinen. Ja mustasukkaisuus ja omistuksenhalu näissä asioissa ovat pyhiä lehmiä, joiden pillin mukaan kaiken pitäisi pyöriä. Ainoita negatiivisia tunteita, joita meitä ei opeteta mitenkään järkevästi hallitsemaan. Päinvastoin toitotetaan, miten ihmisarvo ja rakkaus on sillä ja tuolla tavalla kiinni jostain seksuaalisista touhuista. Järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, ettei ihminen ole luonnostaan yksiavioinen. Ja mustasukkaisuus ja omistuksenhalu näissä asioissa ovat pyhiä lehmiä, joiden pillin mukaan kaiken pitäisi pyöriä. Ainoita negatiivisia tunteita, joita meitä ei opeteta mitenkään järkevästi hallitsemaan. Päinvastoin toitotetaan, miten ihmisarvo ja rakkaus on sillä ja tuolla tavalla kiinni jostain seksuaalisista touhuista. Järjetöntä.
Ihmisen erottaakin eläimestä moni asia. Kuten yksiavioisuus. Missä on sanottu mustasukkaisuudesta ja omistuksenhaluisuudesta? Näitä kuulee vain sarjapettäjien suusta. Ei normaalien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen erottaakin eläimestä moni asia. Kuten yksiavioisuus. Missä on sanottu mustasukkaisuudesta ja omistuksenhaluisuudesta? Näitä kuulee vain sarjapettäjien suusta. Ei normaalien.
Mihin muuhun yksiavioisuus perustuu kuin mustasukkaisuuteen ja omistuksenhaluun? Mitä hyvää niissä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin muuhun yksiavioisuus perustuu kuin mustasukkaisuuteen ja omistuksenhaluun? Mitä hyvää niissä on?
Ei perustuu kumpaakaan. Se perustuu vakaiden ihmisten aitoon rakkaussuhteeseen. Sinulla ei ilmeisesti ole ollut koskaan sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perustuu kumpaakaan. Se perustuu vakaiden ihmisten aitoon rakkaussuhteeseen. Sinulla ei ilmeisesti ole ollut koskaan sellaista.
Tai sitten käsityksemme vakaudesta ja aidosta rakkaudesta eroavat aika vahvasti. Minun elämässäni se ei vaadi minkäänlaista omistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten käsityksemme vakaudesta ja aidosta rakkaudesta eroavat aika vahvasti. Minun elämässäni se ei vaadi minkäänlaista omistamista.
Mitä tarkoitat omistamisella? Tarkennatko koska ei tuosta kukaan saa selvää mitä yrität sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tullut fiilis että ylimiellyttämiseen taipuvaiset läheisriippuvaiset sarjapettäjät puhuvat jatkuvasti tuosta omistamisesta
. Ei kukaan normaali puhu niin. Koska heillä ei ole tarvetta olla riippuuvuus- tai tapasuhteessa.
Ehkä nuo sarjapettäjät kateuttaan ja katkeruuttaan riehuvat tälläkin kommenttipalstalla.kun elämä on ollut niiin epävakaata eikä tasapainoista ja pitkäkestoista onnellisuutta löydy itsestään. Koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en yhtään miksi eräs mies petti jonkun aikaa kumppaniaan kanssani? Heillä ei ollut mitään ongelmia. Olen vielä ihan tavis.
Miksi lähdit tuohon suhteeseen?
Hän halusi olla voittaja, se nainen, jonka mies lopulta valitsi.
Mulle kävi niin, että mies ihastui toiseen. Toinen nainen tiesi, että mieheni on varattu mutta silti pommitti miestäni kuukausia. Kyllästyin, Mies ei olisi halunnut että lähden, mutta minä lähdin, enkä ole menossa takaisin, minua takaisin jo pyysi, vaikka tässä uudessa suhteessa vielä onkin.
Vähän tiesi toinen nainen, mies ei hänelle kerro, että minua jo vonkasi takaisin. Saati ettei halunnut minun ylipäätään lähtevän.Sanoin suoraan miehelle, vielä kun oltiin yhdessä, että yleensä vaihdetaan parempaan, että miksi noin paljon huonompaan ihastuit (pettäjä ja ilkeä nainen, aina puhuu pahaa muista ja on vähän yksinkertainen hihittelijä).
Ei mies tähän osannut sanoa mitään.No minulla on jo parempi mies kiikarissa. Erolla oli tarkoitus. Kaipailkoot nyt minua, niin makaa kuin petaa.
En tiedä.. tästä tuli jotenkin surullinen mieli. Ymmärrän että olet pettynyt ja hukassa kun olit ajatellut olevasi täydellinen paketti ja silti heitettiin sivuun kuin joku arvoton tavara ja vielä jonkun mitättömyyden vuoksi. Kuinka vähän sitä voi toiselle ihmiselle merkitä kun ihastutaan noin vaan johonkin huonompaan ja vaarannetaan kaikki.
Toivon että löydät miehen jonka itsetunnolle ei käy raskaaksi poikkeuksellisen upea naisyksilö ja saat paremman suhteen kuin edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tullut fiilis että ylimiellyttämiseen taipuvaiset läheisriippuvaiset sarjapettäjät puhuvat jatkuvasti tuosta omistamisesta
. Ei kukaan normaali puhu niin. Koska heillä ei ole tarvetta olla riippuuvuus- tai tapasuhteessa.
Ehkä nuo sarjapettäjät kateuttaan ja katkeruuttaan riehuvat tälläkin kommenttipalstalla.kun elämä on ollut niiin epävakaata eikä tasapainoista ja pitkäkestoista onnellisuutta löydy itsestään. Koskaan.
En kyllä alkaisi mihinkään avoimeen suhteeseen kun kolmansien tuominen suhteeseen on veren kaivamista nenästä.
Kuitenkin ymmärrän tuon pointin omistamisesta. Moni pitää oikeutenaan määrätä puolison ajankäytöstä ja muista ihmissuhteista, mikä muu tuossa on taustalla kuin tunne että jollain lailla omistaa toisen ajan ja mielen?
Aina silloin tällöin hätkähdän kun kuulen jonkun puhuvan kumppanilleen / kumppanistaan. Tunnen piston sydämessä koska itse olin pitkässä nuoruudensuhteessani juuri niin epäitsenäinen ja toisen itsemääräämisoikeutta ymmärtämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä voi yllättää uskollisenkin.
Pitkä suhde takana ja yhdessä ollaan pysytty ongelmista huolimatta. Ollaan käyty pariterapiassa ja siellä psyykattiin keskittymään hyviin puoliin. Olen tyytynyt siihen, että vaikka elämästäni puuttuu syvä yhteys ja intohimo kumppaniin, ainakin hän on luotettava ja voimme vanheta yhdessä.
Sitten elämääni tuli pyörremyrskyn lailla toinen mies, jonka kanssa tunnen eläimellistä vetovoimaa ja sielujen liiton. Luovuuteni on puhjennut kukkaan ja koen vihdoin olevani minä. Puolisoni näki heti, että välillämme tulee kehittymään jotain ja sanoi, että ei sitten halua nähdä tai kuulla, kun jotain tapahtuu. En siis ole kertonut siitä, kuinka haluan vain olla toisen sylissä. Pakko sekin on jossain vaiheessa tehdä. Elämä on julmaa. Mutta ei kai minun tosiaan kuulu kuivua kasaan väärän miehen vierellä.
Tarinaa epävakaan ihmisen näppikseltä.
Olen eri, mutta alan tällä palstalla päätyä vähitellen siihen, että ehkä mieluummin olisin kuitenkin epävakaa täysillä tuntija kun kaltaisesi kitkerä parisuhdevankilassa kituuttaja. Mutta miksi te ette ikuisesta ylemmyydentunteesta huolimatta kuulosta järin onnellisilta, vaan pikemminkin pahantuulisilta, tuomitsevilta ja katkerilta?
No mutta juuri siihen parisuhdevankilaan ja vielä väärän miehen kanssahan tuon kirjoittaja aikoo jäädä. Kunhan vain haluaa siihen lisäksi seksiä sielunkumppaninsa kanssa. Siis hänenhän on siis ihan pakko nyt mennä ja tehdä se pettämisen teko.
Se on valittu vaihtoehto, ei parisuhdevankilasta pakeneminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadikaan, vaan rehellisyyttä. Oletko kertonut puolisollesi että paneskelet ympäri kyliä? Muuten on kaikkea muuta kuin kunnioittavaa ja rakastavaa käytöstä.
Klassinen pershäiriöisen pettäjän perustelu. Samaan aikaan on kyllä erittäin ok että kumppani kuvittelee olevansa yksiavioisessa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadikaan, vaan rehellisyyttä. Oletko kertonut puolisollesi että paneskelet ympäri kyliä? Muuten on kaikkea muuta kuin kunnioittavaa ja rakastavaa käytöstä.
Klassinen pershäiriöisen pettäjän perustelu. Samaan aikaan on kyllä erittäin ok että kumppani kuvittelee olevansa yksiavioisessa suhteessa.
Näinpä. Eihän siitä tarvitse sopia tai puhua toiselle koska asiahan on pettäjän mielestä itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en yhtään miksi eräs mies petti jonkun aikaa kumppaniaan kanssani? Heillä ei ollut mitään ongelmia. Olen vielä ihan tavis.
Miksi lähdit tuohon suhteeseen?
Hän halusi olla voittaja, se nainen, jonka mies lopulta valitsi.
Mulle kävi niin, että mies ihastui toiseen. Toinen nainen tiesi, että mieheni on varattu mutta silti pommitti miestäni kuukausia. Kyllästyin, Mies ei olisi halunnut että lähden, mutta minä lähdin, enkä ole menossa takaisin, minua takaisin jo pyysi, vaikka tässä uudessa suhteessa vielä onkin.
Vähän tiesi toinen nainen, mies ei hänelle kerro, että minua jo vonkasi takaisin. Saati ettei halunnut minun ylipäätään lähtevän.Sanoin suoraan miehelle, vielä kun oltiin yhdessä, että yleensä vaihdetaan parempaan, että miksi noin paljon huonompaan ihastuit (pettäjä ja ilkeä nainen, aina puhuu pahaa muista ja on vähän yksinkertainen hihittelijä).
Ei mies tähän osannut sanoa mitään.No minulla on jo parempi mies kiikarissa. Erolla oli tarkoitus. Kaipailkoot nyt minua, niin makaa kuin petaa.
En tiedä.. tästä tuli jotenkin surullinen mieli. Ymmärrän että olet pettynyt ja hukassa kun olit ajatellut olevasi täydellinen paketti ja silti heitettiin sivuun kuin joku arvoton tavara ja vielä jonkun mitättömyyden vuoksi. Kuinka vähän sitä voi toiselle ihmiselle merkitä kun ihastutaan noin vaan johonkin huonompaan ja vaarannetaan kaikki.
Toivon että löydät miehen jonka itsetunnolle ei käy raskaaksi poikkeuksellisen upea naisyksilö ja saat paremman suhteen kuin edellinen <3
Ymmärrän alkuperäisen tunteet. Onpas ikävää arvostelua silti tässä vastauksessa, ihastutaan huonompaan ja mitättömyyteen. Tässä kyllä nostetaan itseä aika paljon paremmaksi, voipi olla että tuollaiset arvostelijat on jonkun silmissä mitättömiä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi eivät ole rehellisesti avoimissa suhteissa sitten?
Mikä siinä on niin vaikeaa elää omannäköistä elämää rehellisesti sekä itselleen että muille?
Harvemman puoliso suostuu avoimeen suhteeseen. Joko kituuttaa lopun ikänsä ilman tyydyttävää seksiä, eroaa kaikkine ikävine seurauksineen alkaen omaisuuden jaosta ja huoltoriidoista. Avoimeen suhteeseen ei ole niin helppoa löytää kumppania.
Tulihan se sieltä. Fakta on että avoimet suhteey äärimmäisen harvinaisia vaikka jotkut toista yrittävät väittää harhaisesti.
Avoimia suhteita arvioidaan olevan 1-2 prosentilla. Samaa tasoa kuin narsisteja arvioidaan olevan. Eipä tuossa pitkään aikaan mitään murrosta perinteisistä yksiavioisista suhteista avoimiin suhteisiin tosiaan ole nähtävissä.
Kannattaa googlata Marianne Stolbown uskottomuuden optinen harha.
Selittää suurimman osan tuon tyyppisistä tarinoista. Juurisyy ja seuraukset lähes aina samat.