Onko suursijoittajilta rahat lopussa, kun taviksia yritetään ajaa kuumeisesti sijoittamaan jopa tässä nykyisessä tilanteessa?
Korot nousee, inflaatio syö palkasta ison palan, asunnon arvo laskee ja elinkustannukset kasvaa.
Ja nyt pitäisi lähteä vielä aivan miten sattuu heiluville osakemarkkinoille tukemaan suursijoittajien varallisuutta?
Kommentit (483)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole sijoittaminen tuonut muutaman vuoden aikana onnea. Salkku miinuksella siitä huolimatta että kymppitonni tullut osinkoja. Tilillä ne rahat sentään olisi vielä eikä olisi mennyt miinukselle. Vai voiko sijoittajagurut luvata että kohta raketoi?
Sulla on ajoitus perseellään. Ite pudottelen moukkuja aina kun dippaa kunnolla. Olet ostanut liian korkeaan hintaan etkä ole huolehtinnu turva marginaalista.
Sijoittaminen on jännä peli. Tälläkin palstalla kaikkia tollukoita kannustetaan sijoittamaan ylimääräiset rahansa ja kerrotaan, että jos sijoittaa tarpeeksi varmoihin kohteisiin, riski on mitätön, eikä mitään erityisiä tietoja ja taitoja tarvita.
Mutta sitten kun jotain menee pieleen, se on AINA tollukkasijoittajan oma moka. Mitäs läksit. Mitäs et tiennyt. Mitäs olit tollukka.
-eri
Historian valossa se menee noin. Sijoita sinne minne muutkin ja muutaman kymmenen vuoden kuluttua se on tuottanut.
100% varmaa ei tietenkään kukaan voi luvata koska kukaan ei ole selvännäkijä.
Jos olisi se 100% varmuus ja nollariski, niin kaikki miljardöörit laittaisi sinne miljardinsa.
Newsflash. miljardööreillä on ne miljardit osakkeissa (niiden jahtien, new yorkin kattohuoneistojen yms lisäksi).
Pointti oli siinä, että jos joku tietäisi hyvän tuoton nollariskillä, niin kaikki laittaisi sinne rahansa ja sen jälkeen se tuotto per sijoittaja laskee. Koska ei sitä rahaa tyhjästä ule loputtomasti.
Se raha "niihin osakkeisiin" tulee niiden YHTIÖIDEN LIIKETOIMINNASTA. Tämä on monelta sijoittajaltakin nykyään unohtunut. Viimekädessä se osakkeen arvon pitäisi (tiedän ei aina kuvasta) kuvastaa firman liiketoimintaa ja sen kannattavuutta. Minä tämän olen muistanut ja siksi sijoitankin yhtiöihin joiden liiketoiminnan ymmärrän (tiedän mistä ja miten raha firmaan tulee). Luen säännölisesti omistamieni yhtiöiden osavuosikatsaukset ja tilinpäätökset, seuraan megatrendejä. En taasen sijoita stonkseihin, enkä yhtiöiden joiden arvostustasot ovat älyttömiä. Jos yhtiön osakkeen hinta vastaa 500 vuoden firman tuottoja, en osta, ihan sama ostaako tuhannet muut. Viime kädessä ainoa mikä merkitsee on se firman liiketoiminta ja sen kasvunäkymät (ja kuinka realistisena pidän kasvunäkymiä).
Kyllä olen tällä tavalla missannut useitakin kurssiraketteja, mutta toisaalta salkkuni tuotto on ollut hyvä ja salkun minulle tuottama nettokassavirta ollut noin 6% salkun arvosta vuosittain.
Onko todellakin vielä jotain ihmisiä, jotka ostavat ylikalliita osakkeita? Siis ihan oikeesti kaikesta mahdollisesta tiedosta huolimatta työntävät rahansa varmaan tappioon? No mikäs siinä. Jokainen kuluttaa rahansa miten haluaa. Itselle vain käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuulipukuihin pätee seuraava sääntö:
Kun kurssit ovat nousseet vuosia, rynnätään innolla sijoittamaan menneiden tuottojen perusteella. Vaikka silloin arvostuskertoimet ovat pilvissä eivätkä kurssitasot kestä huonoja uutisia.
Kun tilanne näyttää uhkaavalta ja kurssit ovat laskeneet, tuulipuvut eivät halua sijoittaa. NYT ei kannata kun kaikki näyttää huonolta.
Jokainen voi päätellä kummassa tilanteessa pitkässä juoksussa kannattaa sijoittaa. "Odottelen että tilanne paranee ensin". No sitten on myöhäistä, merkittävin kurssinousu on jo nähty.
Ei tämä nyt finanssikriisin kaltainen kaikkien aikojen tilaisuus ole, mutta mielelläni ostan järkevään hintaan laatuyhtiöiden osakkeita.
Olet todennäköisesti hyvin rikas, koska osaat ostaa silloin kun kurrsit on alhaalla ja TIEDÄT että ne ei siitäkin vielä tipu esim. 50%
Kukaan ei tiedä milloin kurssit ovat pohjilla tai tippuvatko ne 5% tai 50% lisää.
Mutta sitä et voi tietä myöskään silloin kun menee hyvin, tuottohistoriat näyttävät kivoilta ja naapurin mummokin sijoittaa osakkeisiin.
Se minnkä tiedän on että olemalla sijoittamatta ei ainakaan saa minkäänlaisia tuottoja, ja toistaiseksi parhaat tuotot olen saanut sijoituksilla jotka olen tehnyt kun tuulipuvut ovat katsoneet ettei juuri nyt kannata sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tasan halutaan keski- ja pienituloisten rahat ja vain koska rikkaat eivät sijoita, koska he eivät näe mahdollisuuksia hyviin voittoihin.
Siinä vaiheessa kun työttömiä aletaan houkutella sijoittamaan, ollaan aika heikoilla, ja minua on houkuteltu koko työttömyyteni ajan.
On tarjottu lainaa, jonka lyhennys kuukaudessa on enemmän kuin mitä saan työttömyyskorvausta.
Tulee mieleen pörssiromahdus 1929.
Jaa, paljonko siinä silloin sulle tuli takkiin?
Vierailija kirjoitti:
Pörssipelurit hävinneet jo kaikki rahansa niin hamuavat tavistenkin rahat pelattavaksi taivaan tuuliin.
Pörssipelit on luuserien hommaa, rahat häviävät savuna ilmaan ennemmin tai myöhemmin väistämättä.
Joku mainitsi indeksirahastot. Siinä Suomi-indeksirahaston 20v tuottohistoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssipelurit hävinneet jo kaikki rahansa niin hamuavat tavistenkin rahat pelattavaksi taivaan tuuliin.
Pörssipelit on luuserien hommaa, rahat häviävät savuna ilmaan ennemmin tai myöhemmin väistämättä.
Ei kun taitaakin olla 1998-2023
Tuossa on IT-kuplan puhkeaminen (-50%), finanssikriisi (-50%), korona, Ukrainan sota ja kaikki.
Osuuden arvo on noussut koko aikana yli 500%.
Se, että sijoituspalveluita tarjoavat yhtiöt ovat nyt kiinnostuneita tavallisista kansalaisista ja heidän varallisuudesta, kertoo mielestäni enemmän sijoituspalveluita tarjoavien yhtiöiden tilasta.
Samat yhtiöt, joiden tiloihin en olisi -90 luvulla päässyt vastaanottotiskiä pidemmälle, ovat nyt kiinnostuneita sijoittamaan rahojani puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Se, että sijoituspalveluita tarjoavat yhtiöt ovat nyt kiinnostuneita tavallisista kansalaisista ja heidän varallisuudesta, kertoo mielestäni enemmän sijoituspalveluita tarjoavien yhtiöiden tilasta.
Samat yhtiöt, joiden tiloihin en olisi -90 luvulla päässyt vastaanottotiskiä pidemmälle, ovat nyt kiinnostuneita sijoittamaan rahojani puolestani.
Kysyntä ja tarjonta totta kai.
Sijoituspalveluyhtiöt saavat tuotonsa hallinnointipalkkioista. Kun asiakkaat katoavat markkinoilta, asiakkaita halutaan hankkia lisää.
Tuo ei kerro mitään sijoittamisen kannattavuudesta. Jos tavalliset ihmiset myyvät, joku ostaa. Ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa, se joku hymyilee taas kun kursit aikanaan nousevat. Nousun jälkeen se joku myy ja tavalliset asiakkaa jonottavat sijoituspalveluyrityksen kassaoille.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin puhutaan halveksivasti tuulipuvuista, 80- ja 90-luvuilla tavallinen ihminen toi vain hiekkaa kengissään pankin marmorilattialle, joten kiehukoot nyt itse keittämissään liemissä, minä en rahojani pörssin tuuliviiriin sijoita. Pankkien olisi pitänyt antaa kaatua omien hölmöilyjensä takia, sama muitakin yrityksiä koskien, ei mitään tukia vaan jos ei yritys onnistu, konkurssiin vaan.
Sitäkö ne pelkää, että totuus paljastuu, mikään yrittäminen ei kannatakaan...
Kuluttaminenko sitten parempi vaihtoehto? Ostat jotakin turhaa roinaa autotalliin kuolinpesän vaivaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin puhutaan halveksivasti tuulipuvuista, 80- ja 90-luvuilla tavallinen ihminen toi vain hiekkaa kengissään pankin marmorilattialle, joten kiehukoot nyt itse keittämissään liemissä, minä en rahojani pörssin tuuliviiriin sijoita. Pankkien olisi pitänyt antaa kaatua omien hölmöilyjensä takia, sama muitakin yrityksiä koskien, ei mitään tukia vaan jos ei yritys onnistu, konkurssiin vaan.
Hyvä, jääpä minulle enemmän halvemmalla ostettavaa.
Ja vain toinen meistä on miljonääri. Ja se miljonääri et ole sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan kiukuttelet.
Moni on vaurastunut sijoittamalla. Se jos sinä et halua niin tehdä, on se oma päätöksesi. Tuulipukujen surin ongelma on siin ettei pysytä kurssissa. Sijoitetaan vasta kun kaikki näyttää ruusuiselta ja on noustu vuosia, myydään pettyneinä heti kun tulee laskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuulipukuihin pätee seuraava sääntö:
Kun kurssit ovat nousseet vuosia, rynnätään innolla sijoittamaan menneiden tuottojen perusteella. Vaikka silloin arvostuskertoimet ovat pilvissä eivätkä kurssitasot kestä huonoja uutisia.
Kun tilanne näyttää uhkaavalta ja kurssit ovat laskeneet, tuulipuvut eivät halua sijoittaa. NYT ei kannata kun kaikki näyttää huonolta.
Jokainen voi päätellä kummassa tilanteessa pitkässä juoksussa kannattaa sijoittaa. "Odottelen että tilanne paranee ensin". No sitten on myöhäistä, merkittävin kurssinousu on jo nähty.
Ei tämä nyt finanssikriisin kaltainen kaikkien aikojen tilaisuus ole, mutta mielelläni ostan järkevään hintaan laatuyhtiöiden osakkeita.
Olet todennäköisesti hyvin rikas, koska osaat ostaa silloin kun kurrsit on alhaalla ja TIEDÄT että ne ei siitäkin vielä tipu esim. 50%
Kukaan ei tiedä milloin kurssit ovat pohjilla tai tippuvatko ne 5% tai 50% lisää.
Mutta sitä et voi tietä myöskään silloin kun menee hyvin, tuottohistoriat näyttävät kivoilta ja naapurin mummokin sijoittaa osakkeisiin.
Se minnkä tiedän on että olemalla sijoittamatta ei ainakaan saa minkäänlaisia tuottoja, ja toistaiseksi parhaat tuotot olen saanut sijoituksilla jotka olen tehnyt kun tuulipuvut ovat katsoneet ettei juuri nyt kannata sijoittaa.
Ei tämä ole heikkohermoisten hommaa. Itse laitoin neljäsosan koko pääomastani kiinni muutamaan jenkkiläiseen sijoituskoriin juuri ennen koronaa. Siihen mennessä sen tuotot oli ollut luokkaa +40% vuosi. Korona leikkasi siitä suunnilleen 35% heti kättelyssä. Sitten tuli sota ja melkein saman verran takkiin lisää.
En minä mieti enkä hermoile, nyt kaikki on hiljalleen palautunut ja olen jotain 7% plussalla lähtötilanteeseen nähden.
Ei olla rikastuttu tuolla mutta eipä ollaa hävittykään mitään kun en panikoinut.
Tässä on se viisaus takana, että osta ja unohda. Kun visio oli alunperinkin hyvä, niin kyllä sen aika sitten korjaa. Maailma on sekaisin jonkun aikaa ja sitten taas palataan vähitellen normaaliin.
Tämä vaan esimerkkinä näille maailmanlopun messiaille ja "romahduksia" pelkääville.
Kenenkään ei ole pakko sijoittaa. Itse aloitin sijoittamisen vuonna 2003. Harmittaa, etten ollut kiinnostunut aiemmin. Tämä on ollut elämäni toistaiseksi ainoa harrastus, joka myös tuo rahaa, eikä vain vie sitä.
Tällä aikajaksolla muutamista kriiseistä huolimatta olen selvästi plussan puolella. Pari isoa kotiutusta olen tehnyt tänä aikana. Ostin elämäni ensimmäisen uuden auton ja sitä varten välirahaa otin osakkeistani 19 000 euron edestä. En halunnut ottaa lainaa sitä varten.
Sama juttu oli kattoremontin kanssa, jossa osuuteni oli 13000 euroa. Senkin rahoitin suoraan ilman lainaa osakkeitani myymällä. Osakesalkkuni on nyt 92 000 euron arvoinen ja kasvaa hitaasti, mutta varmasti. Osakkeita ostan pikkuhiljaa lisää. Ennen kaikkea nämä osakkeet tuo turvaa ja rauhaa, että on puskuria elämän yllättäviä tilanteita varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Amerikka on parempi 15 vuoden aikajänteellä. +440 % verrattuna +210 %.
Ei mitään hinkua laittaa säästöjään johonkin keinotteluun.
Ap:lla on asennevamma, ennakkoluuloja eikä tietoa.Ei kannattais kirjoittaa asioista joihin ei perehtynyt.
On sulla surkea elämä ap.Näet salaliittoja joka puolella.
Ota pää pois ahterista, näet enemmän.
Olen tälläkin viikolla ostanut osakkeita ja saanut osinkoa toisista osakkeista enemmän kuin tän viikon osakeostot. Palkanmaksajasta riippumaton kassavirta kasvaa joka kuukausi.
Juurikin toisin päin. Elikkä kuset housussa halutaan saada omat mokat realisoitua, ennen kuin romahtaa. Tai sitten loputon ahneus - elikkä halutaan saada ne viimeisetkin pennit, mitä irti saadaan (useimmat kun vaan häviävät tuossa pelissä - vain aniharva rikastuu)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään hinkua laittaa säästöjään johonkin keinotteluun.
Sulle tiedoksi että sijoittaminen ei ole keinottelua. Sijoittaminen on sitä että ostaa osuuden firmasta jonka aattelee pärjäävän ja kasvavan.
Jos sun mielestä sijoittaminen on keinottelua toivon että luovut myös siitä S-kaupan osuudesta jonka olet ostanut koska sekin on sijoittamista eli keinottelua.
Teillä tietämättömillä menee treidaaminen ja sijoittaminen sekaisin. Selvittäkää edes mitä noi termit tarkoittaa ettette nolaa itseänne täällä.
Itse sijoitan vain firmoihin jotka jakavat osan tuloksestaan osinkoina omistajilleen. Tarkistan ennen sijoituspäätöstä miten firmalla on mennyt, tekeekö plussaa vai miinusta. Ja kierrän tappiolliset teknoyhtiöt kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole pakko sijoittaa. Itse aloitin sijoittamisen vuonna 2003. Harmittaa, etten ollut kiinnostunut aiemmin. Tämä on ollut elämäni toistaiseksi ainoa harrastus, joka myös tuo rahaa, eikä vain vie sitä.
Tällä aikajaksolla muutamista kriiseistä huolimatta olen selvästi plussan puolella. Pari isoa kotiutusta olen tehnyt tänä aikana. Ostin elämäni ensimmäisen uuden auton ja sitä varten välirahaa otin osakkeistani 19 000 euron edestä. En halunnut ottaa lainaa sitä varten.
Sama juttu oli kattoremontin kanssa, jossa osuuteni oli 13000 euroa. Senkin rahoitin suoraan ilman lainaa osakkeitani myymällä. Osakesalkkuni on nyt 92 000 euron arvoinen ja kasvaa hitaasti, mutta varmasti. Osakkeita ostan pikkuhiljaa lisää. Ennen kaikkea nämä osakkeet tuo turvaa ja rauhaa, että on puskuria elämän yllättäviä tilanteita varten.
Tuliko elämäsi Kallein auto? Tiedän vastaavia tapauksia. Yksikin osti auton Nesteen osakkeilla (vuonna 18) Kun osake oli noin 10x ostohinnasta. Tuumasi vasta että on kyllä ehdottomasti elämänsä kallein auto.