Onko suursijoittajilta rahat lopussa, kun taviksia yritetään ajaa kuumeisesti sijoittamaan jopa tässä nykyisessä tilanteessa?
Korot nousee, inflaatio syö palkasta ison palan, asunnon arvo laskee ja elinkustannukset kasvaa.
Ja nyt pitäisi lähteä vielä aivan miten sattuu heiluville osakemarkkinoille tukemaan suursijoittajien varallisuutta?
Kommentit (483)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sijoituspalveluita tarjoavat yhtiöt ovat nyt kiinnostuneita tavallisista kansalaisista ja heidän varallisuudesta, kertoo mielestäni enemmän sijoituspalveluita tarjoavien yhtiöiden tilasta.
Samat yhtiöt, joiden tiloihin en olisi -90 luvulla päässyt vastaanottotiskiä pidemmälle, ovat nyt kiinnostuneita sijoittamaan rahojani puolestani.
Vieläkin puhutaan halveksivasti tuulipuvuista, 80- ja 90-luvuilla tavallinen ihminen toi vain hiekkaa kengissään pankin marmorilattialle, joten kiehukoot nyt itse keittämissään liemissä, minä en rahojani pörssin tuuliviiriin sijoita. Pankkien olisi pitänyt antaa kaatua omien hölmöilyjensä takia, sama muitakin yrityksiä koskien, ei mitään tukia vaan jos ei yritys onnistu, konkurssiin vaan.
Sitäkö ne pelkää, että totuus paljastuu, mikään yrittäminen ei kannatakaan...
Hyvä, jääpä minulle enemmän halvemmalla ostettavaa.
Ja vain toinen meistä on miljonääri. Ja se miljonääri et ole sinä.
Miljonääri ei viettäisi päiviään vauvapalstalla haukkumassa muita...
Nämä sijoittajat ja siihen muitakin kehoittajat ovat ihan oma ihmislajinsa. Heitä kiinnostaa raha, vaurastuminen ja pienikin 5 sentin voitto on elämää suurempi onni. Ja taas 5 sentin menetys vie monen yön unet.
Heidän elämänsä siis pyörii rahan miettimisen ympärillä.
He aloittavat aamunsa pörssikursseja lukemalla, se toistuu päivän mittaan, jopa yöllä herätessään.
Usein on niin, vaikka harvoin tunnustettu julkisesti, ovat syntyneet varakkaaseen sukuun, saaneet perintöjä, jonkun yllättävän isomman rahasumman tai ovat hyväpalkkaisessa työssä tms.
Heillä, uskokaa tai älkää, ei ole mitään yhteistä tavallisen köyhän ja pienituloiset ihmisen elämän kanssa. Joita nyt käyttävät sijoittamaan kirkkain ja "viattomin" silmin.
Nämä pienitulpiset ja köyhät eivät ihan oikeasti pysty laittamaan mitenkään oikeasti järjellistä summaa kuukaudessa sijoittamiseen. Ja heillä ei ole ikinä ollut mitään onnenkantamoista jolla olisi tullut kerralla joku suurempi summa rahaa.
Lopettakaa tämä höpinä sijoittamisesta silloin kun se ei ole missään järjen rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KUKAAN ei "yritä ajaa kuumeisesti sijoittamaan...". Sijoittaminen vain on järkevää rationaalista tekemistä. Ja tavisten rahat eivät mitenkään "tue suursijoittajien varallisuutta".
Nyt niitä valoja päälle.
Iso osa suomalaisista tuntuu ajattelevan, että sijoittaminen on joku miljonäärien pyramidihuijaus, millä viedään rehellisen työläisen viimeisetkin rahat.
Helsingin pörssiin jos sijoittaa niin sellaistahan se vähän onkin. Eikös tuota ollut juurikin sellaisia kupruja vuosituhannen vaihteessa. Sen vuoksi kiireesti muutettiin lainsäädäntöä. Mutta piensijoittajat tietenkään eivät saaneet takaisin menetettyjä varojaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KUKAAN ei "yritä ajaa kuumeisesti sijoittamaan...". Sijoittaminen vain on järkevää rationaalista tekemistä. Ja tavisten rahat eivät mitenkään "tue suursijoittajien varallisuutta".
Nyt niitä valoja päälle.
Iso osa suomalaisista tuntuu ajattelevan, että sijoittaminen on joku miljonäärien pyramidihuijaus, millä viedään rehellisen työläisen viimeisetkin rahat.
Se johtuu ainoastaan siittä että jos haluat sijoituksillesi tuottoa jolla olisi merkitystä omaan elämään vaatii niin suuren summan rahaa että duunarit näkee niitä vain elokuvissa ja päiväunissa. Sijoittaminen kun ei oikein ole tuottavaa semmosilla summilla mihin duunarilla olisi varallisuutta
Ei pidä paikaansa. Pienistä puroista syntyy suuri virta. Kyllä minulle ainakin 5 numeroinen osinkopotti vuosittain ON merkittävä. Ja kertasijoitukset ovat minulla olleet kympeistä pariin kolmeen tonniin kerralla.
Kuinka paljon olet kaiken kaikkiaan ottanut rahaa pois muusta elämästä keskimäärin kuukausittain että saavutit viisi numeroisen osinko potin ja milloin olet aloittanut sijoitus toiminnan? Tällä tarkoitan että aloititko sijoittamisen jo sillon 80-90 luvuilla jolloin elämä muutenkin oli suomessa halpaa ja ihmisillä oli vielä silloin mahdollisuus kerryyttää omaisuutta työlläkin eikö nykyisen kaltaisesti että ainoastaan omistamalla kykenet kerryttämään lisä omaisuutta. Varsinkaan kun palkankorotukset ei ole viimeiseen 30 vuoteen koskaan ollut lähelläkään inflaation tasoa.
Kuten tiedossa on niin elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan ja olen joutunut turvautumaan sijoituksiini useamman kerran elämässäni töyssyjen tapahtuessa. Viimeisin kerta, kun joudun melkein kaikki omistukseni realisoimaan oli vuonna 2018, jolloin sain osinkoja enää 3000 €. Ja yli 10 000 osingot sain vuonna 2022, eli käytännössä nosti osinkotuloni 3000 eurosta yli 10 000 euron neljässä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle aamussa siis oli juuri tästä asiantuntijat puhumassa.
Muistakaa pitää jäitä hatussa. Yhtä onnistunutta, iloista "sijoittajaa" kohti on aina yhdeksän sijoituksensa menettänyttä. Tämä on ihan yleinen klopaali nuotan veto. Välillä rahat vedetään takaisin jotta väki tulisi aamusella töihin...
Tämä, joissain oli kuukauden sisällä että neljä prosenttia uusista yrityksistä nousee ja tuottaa sijoittajilleen rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sijoituspalveluita tarjoavat yhtiöt ovat nyt kiinnostuneita tavallisista kansalaisista ja heidän varallisuudesta, kertoo mielestäni enemmän sijoituspalveluita tarjoavien yhtiöiden tilasta.
Samat yhtiöt, joiden tiloihin en olisi -90 luvulla päässyt vastaanottotiskiä pidemmälle, ovat nyt kiinnostuneita sijoittamaan rahojani puolestani.
Vieläkin puhutaan halveksivasti tuulipuvuista, 80- ja 90-luvuilla tavallinen ihminen toi vain hiekkaa kengissään pankin marmorilattialle, joten kiehukoot nyt itse keittämissään liemissä, minä en rahojani pörssin tuuliviiriin sijoita. Pankkien olisi pitänyt antaa kaatua omien hölmöilyjensä takia, sama muitakin yrityksiä koskien, ei mitään tukia vaan jos ei yritys onnistu, konkurssiin vaan.
Sitäkö ne pelkää, että totuus paljastuu, mikään yrittäminen ei kannatakaan...
Hyvä, jääpä minulle enemmän halvemmalla ostettavaa.
Ja vain toinen meistä on miljonääri. Ja se miljonääri et ole sinä.
Miljonääri ei viettäisi päiviään vauvapalstalla haukkumassa muita...
Totta. Jos minä olisin miljonääri niin olisi takuulla ihan muut ajanvietteet.
Minua ei silloin edes kiinnostaisi mitä köyhät tekevät.
Ihan se ja sama minulle silloin.
Tästä langasta huomaa, kuinka vähän iso osa keskustelijoista tietää sijoittamisesta.
Sijoittaa voi myös muutoinkin kun suoriin pörssiosakkeisiin.
Sijoittaa voi myös pienemmällä riskillä, tosin tuotot sitten vaatimattomia, mutta parempia kuin se, ettei sijoita lainkaan.
Sijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa, harvalla on resursseja keplotella nopeilla myynti/ostoprosesseilla.
Olen sijoittanut rahastoihin viiden vuoden ajan. Sijoittamani summa per kk on sama kuin mitä maksan palkastani eläkemaksua. Sijoituksen tähtäin on 23 vuoden päässä, jolloin jään eläkkeelle. Tuo eläkemaksun suuruinen summa on sellainen, joka minun on vara menettää, jos käy huonosti. Toistakseksi näyttää hyvältä, +16%. Haen sijoittamisella siis tulevan työeläkkeeni kaveriksi lisäeuroja.
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa siis mieluummin ostaa osakkeita kalliilla, ei halvalla. No makunsa kullakin. Lapseni osti juuri edullisesti. Hänellä on hyvä opettaja koulussa, joka kannustaa ja neuvoo osakesijoittamiseen.
Edullisesti? Lapsesi taitaa olla todellinen nero. Juuri luin huhtikuisen artikkelin jossa Neste Oyj osakkeen sanottiin olevan houkuttelevallla tasolla.. Kukaan ei tiedä mihin suuntaan menee ja mikä on edullinen. Mennyt ei ole tae tulevasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin kokeeksi 2000-luvun alun romahduksessa erään teollisuuslinjoja toimittavan firman osakkeita. Olen pitänyt ne 20 vuotta, ja niiden arvo on kolminkertaistunut. Samoihin aikoihin aloitin rahastosijoittamisen, hidasta mutta hyvää kasvua 20 vuoden aikana.
Olen myös "pelannut" vähän, mm Saunalahden osakkeen romahduksen & Elisa-fuusion myötä sain ostettua 10x voitolla uuden auton (joojoo, pöljä temppu, mutta se oli palkinto onnistuneesta osakepelistä...)
Eli toistaiseksi (pääosin maltillinen) sijoittaminen on kannattanut.
Eli yhtäkään tappiota et ole kärsinyt 20v urasi aikana, vai jätätkö ne jostain syystä mainitsematta?
No eihän niistä nyt koskaan mitään mainita. Se on vähän sama juttu kuin raveissa tai uhkapeleissä. Vain voitot mainitaan, häviöt ovat aina joko olemattomat, omillaan "No joskus hiukan". Mutta voittetaan aina takaisin, ainakin sitten "joskus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän epärealistinen ajatus, että pienipalkkainen alkaisi innokkaaksi sijoittajaksi, kun tulot menevät elämiseen. Vähän sama, kuin ehdottaisi syömään kaviaaria ja kermakakkua kaikilla aterioilla. Nämä jotka sijoittamisesta ja suursäöstöistä puhuvat eivät elä normaalia arkea, eivätkä oikein muutenkaan ole kiinni ns. tavallisessa elämässä. Rikkailla on rikkaiden fantasiamaailma.
Eilen A-Studiossakin joku äijä kehoitti rahavaikeuksissa olevia, maksuhäiriösiä tai ylivelkaantumisen partaalla olevia ihmisiä alkaa sijoittamaan. Oli siis aivan ulkona siitä, mikä on oikeasti köyhien ihmisten elämä.
Juontajakin kyllä puuttui ja ihan asiallisesti sanoi jotenkin, että nämä nyt ovat ihan eri luokan asioita. Sijoittaminen on aika kaukana näiden ihmisten elämästä.Kun tulot menevät elämiseen ja muihin pakollisiin kuluihin niin tuskin näillä ihmisillä on edes voimavaroja alkaa miettimään
Sijoitusmaailman koukeroita. Se vaatii tietoa, kiinnostusta, energiaa ja kaiken päälle ylimääräistä rahaa.
Kun ajatukset pyörivät oman toimeentulon ja rahanpuutteen ympärillä on joku ssijoitusmasilma varmaan viimeinen mitä silloin tulee mieleen.Onko näin: jos minulla olisi jossain kuussa ylimääräinen 10 euroa ja se olisi tililläni voisin ottaa sen tarvittaessa käyttöön heti ja ilman ylimääräisiä kuluja?
Jos se sama, satunnainen 10 euroa olisikin kiinni jossain sijoituksessa en saisi sitä tarvittaessa heti käyttööni ilman kuluja?Eli tililläni 10 euroa pysyy 10 eurona. Muta sijoitettuna siitä napataan kulut jos tarvitsen sitä esimerkiksi ruokaan ja joudun ottamaan pois. Ja kulut kai menevät jo sijoitettaessa.
Köyhän ei kannata ainokaista kymppiään laittaa sijoittamiseen. Vaan pitää se tilillään.
Kun on ilmeistä, että hän joutuu sen ottamaan johonkin muuhun käyttöön.
Tuon takia sä pysyt köyhänä. Mulla oli tammikuussa ylimääräinen 5 euroa ja sijoitin sen yhtiöön joka maksaa osinkoa kaksi kertaa vuodessa Helmikuussa ja maaliskuussa tein samoin. Kun osinko (0,54, kuluitta) tuli, sijoitin sen ja hieman alle sen normaalin 5 € eli mulle jäikin 0,54€ enemmän rahaa kuin yleensä joten jos osakkeen hinta hiukan sattuisi nousemaan niin erotuksen voi paikata tuolla summalla. Syyskuussa, toisen osingonmaksun aikaan osinkoja tulikin jo 18 osakkeesta eli yli euron. Jatkoin ostoja vaikka osakkeen hinta heilahteli. Seuraavan osingonmaksun aikaan potti oli kasvanut niin että osinkoja tuli jo miltei 3 euroa joten säästyneillä rahoilla ostin kahden sijaan jo kolme osaketta.
Puskuria oli kertynyt tähän mennessä yli 80 euroa mikä riittää hätätilassa viikon ruokaostoksiin. Mistään ei tarvinnut tinkiä eikä laittaa kymppiä kuukaudessa sijoituksiin. sijoitukset tehty pankissa joka ottaa toimeksiantopalkkiota prosentin ostosummasta eli pienistä sijoituksista menee senttejä. Hgin pörssissä on osinkoa maksavia firmoja joiden osakehinta on alhainen. Mikään ei estä aloittamasta sijoittamista sellaiseen ja kun sopiva potti on kasassa voi myydä osakkeet ja ostaa jotain muuta tilalle.
Köyhä pysy köyhänä jos ei laita rahojaan töihin. Köyhä joka haluaa vaurastua eli saada taloudellisesti turvatumman aseman tekee hieman enemmän jotta lakkaa olemasta köyhä. Sijoittaa sen vitosen tai kympin, tekee budjetin, miettii mistä saisi lisää rahaa (lisätyö, tarpeettomien tavaroiden myynti).
Voi joko nähä vaivaa tai pysyä köyhänä.
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut rahastoihin viiden vuoden ajan. Sijoittamani summa per kk on sama kuin mitä maksan palkastani eläkemaksua. Sijoituksen tähtäin on 23 vuoden päässä, jolloin jään eläkkeelle. Tuo eläkemaksun suuruinen summa on sellainen, joka minun on vara menettää, jos käy huonosti. Toistakseksi näyttää hyvältä, +16%. Haen sijoittamisella siis tulevan työeläkkeeni kaveriksi lisäeuroja.
Mitä usempi toimisi kuten sinä, sen parempi. Mulla menee vähintään työeläkemaksun verran osakeostoihin joka kk.Osingot sijoitan takaisin markkinoille samantien kun tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän epärealistinen ajatus, että pienipalkkainen alkaisi innokkaaksi sijoittajaksi, kun tulot menevät elämiseen. Vähän sama, kuin ehdottaisi syömään kaviaaria ja kermakakkua kaikilla aterioilla. Nämä jotka sijoittamisesta ja suursäöstöistä puhuvat eivät elä normaalia arkea, eivätkä oikein muutenkaan ole kiinni ns. tavallisessa elämässä. Rikkailla on rikkaiden fantasiamaailma.
Eilen A-Studiossakin joku äijä kehoitti rahavaikeuksissa olevia, maksuhäiriösiä tai ylivelkaantumisen partaalla olevia ihmisiä alkaa sijoittamaan. Oli siis aivan ulkona siitä, mikä on oikeasti köyhien ihmisten elämä.
Juontajakin kyllä puuttui ja ihan asiallisesti sanoi jotenkin, että nämä nyt ovat ihan eri luokan asioita. Sijoittaminen on aika kaukana näiden ihmisten elämästä.Kun tulot menevät elämiseen ja muihin pakollisiin kuluihin niin tuskin näillä ihmisillä on edes voimavaroja alkaa miettimään
Sijoitusmaailman koukeroita. Se vaatii tietoa, kiinnostusta, energiaa ja kaiken päälle ylimääräistä rahaa.
Kun ajatukset pyörivät oman toimeentulon ja rahanpuutteen ympärillä on joku ssijoitusmasilma varmaan viimeinen mitä silloin tulee mieleen.Onko näin: jos minulla olisi jossain kuussa ylimääräinen 10 euroa ja se olisi tililläni voisin ottaa sen tarvittaessa käyttöön heti ja ilman ylimääräisiä kuluja?
Jos se sama, satunnainen 10 euroa olisikin kiinni jossain sijoituksessa en saisi sitä tarvittaessa heti käyttööni ilman kuluja?Eli tililläni 10 euroa pysyy 10 eurona. Muta sijoitettuna siitä napataan kulut jos tarvitsen sitä esimerkiksi ruokaan ja joudun ottamaan pois. Ja kulut kai menevät jo sijoitettaessa.
Köyhän ei kannata ainokaista kymppiään laittaa sijoittamiseen. Vaan pitää se tilillään.
Kun on ilmeistä, että hän joutuu sen ottamaan johonkin muuhun käyttöön.
Tai voisit sen 10 sijoittaa ja jatkossa saisit siitä joka kuukausi vaikka 5 cnt lisää tuloa ikuisuuksiin asti. Eihän 5 cnt paljon ole, mutta ei ole 10 euron kertasijoituskaan. Tuon kun toistat 10 kertaa, niin saatkin jo 50 cnt joka kuukausi enemmän rahaa.... Jätät vaikka yhden tupakkiaskin ostamatta. tai parit saunakaljat.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamisen sääntö numero 1: älä menetä rahaa. Jos valmiiksi jo ajattelet että kokeillaan, ei haittaa vaikka kaikki menisi niin olet hakoteillä, sinulla on uhkapeli mindset.
Kenelläkään ei ole varaa menettää rahaa. Arvonvaihteluja tulee sietää mutta se on aivan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Tästä langasta huomaa, kuinka vähän iso osa keskustelijoista tietää sijoittamisesta.
Sijoittaa voi myös muutoinkin kun suoriin pörssiosakkeisiin.
Sijoittaa voi myös pienemmällä riskillä, tosin tuotot sitten vaatimattomia, mutta parempia kuin se, ettei sijoita lainkaan.
Sijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa, harvalla on resursseja keplotella nopeilla myynti/ostoprosesseilla.
Toki voi sijoittaa muutenkin kuin suoraan osakkeisiin mutta jos ei halua antaa rahojaan muiden hoidettavaksi niin miksi laittaisi niitä rahastoon? Rahastoa harkitsen vain jos kohdemaan osinkovero on epäedullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle aamussa siis oli juuri tästä asiantuntijat puhumassa.
Muistakaa pitää jäitä hatussa. Yhtä onnistunutta, iloista "sijoittajaa" kohti on aina yhdeksän sijoituksensa menettänyttä. Tämä on ihan yleinen klopaali nuotan veto. Välillä rahat vedetään takaisin jotta väki tulisi aamusella töihin...
Tämä, joissain oli kuukauden sisällä että neljä prosenttia uusista yrityksistä nousee ja tuottaa sijoittajilleen rahaa.
No silloin ei kannattane alkaa enkelisijoittajaksi vaan sijoittaa noihin 4 prosenttiin (eli niihin vanhempiin markkinoilla oleviin yrityksiin).
Vierailija kirjoitti:
Nämä sijoittajat ja siihen muitakin kehoittajat ovat ihan oma ihmislajinsa. Heitä kiinnostaa raha, vaurastuminen ja pienikin 5 sentin voitto on elämää suurempi onni. Ja taas 5 sentin menetys vie monen yön unet.
Heidän elämänsä siis pyörii rahan miettimisen ympärillä.
He aloittavat aamunsa pörssikursseja lukemalla, se toistuu päivän mittaan, jopa yöllä herätessään.
Usein on niin, vaikka harvoin tunnustettu julkisesti, ovat syntyneet varakkaaseen sukuun, saaneet perintöjä, jonkun yllättävän isomman rahasumman tai ovat hyväpalkkaisessa työssä tms.Heillä, uskokaa tai älkää, ei ole mitään yhteistä tavallisen köyhän ja pienituloiset ihmisen elämän kanssa. Joita nyt käyttävät sijoittamaan kirkkain ja "viattomin" silmin.
Nämä pienitulpiset ja köyhät eivät ihan oikeasti pysty laittamaan mitenkään oikeasti järjellistä summaa kuukaudessa sijoittamiseen. Ja heillä ei ole ikinä ollut mitään onnenkantamoista jolla olisi tullut kerralla joku suurempi summa rahaa.Lopettakaa tämä höpinä sijoittamisesta silloin kun se ei ole missään järjen rajoissa.
Noin minäkin ajattelin, olen köyhästä duunariperheestä. Kunnes aloin lukea sijoittamisesta. Se ei ole pelkästään rikkaiden puuhaa, iso joukko suomalaisia sijoittaa. Myös minä, tavallinen duunari. Sijoittaa voi alkuun vaikka kympin kuussa. Asenteesi estää sinua pääsemästä taloudelliseen tasapainoon.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei vaadi suuria summia joten sopii hyvin myös taviksille, pienituloisillekin. Pienillä sijoituksilla aloittaen voi saada, ja saakin varmasti jos aikaperspektiivi on pitkä, merkittävää kohennusta varallisuuteensa. Vasemmisto ei kannusta tähän koska pelkää kansalaisten varakkuuden kasvun johtavan oman suosionsa vähenemiseen.
Itsekin sijoittanut rahastoihin joka kuukausi 8 vuotta muutamalla kympillä ja olen nyt enimmillään 14 euroa plussalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tasan halutaan keski- ja pienituloisten rahat ja vain koska rikkaat eivät sijoita, koska he eivät näe mahdollisuuksia hyviin voittoihin.
Siinä vaiheessa kun työttömiä aletaan houkutella sijoittamaan, ollaan aika heikoilla, ja minua on houkuteltu koko työttömyyteni ajan.
On tarjottu lainaa, jonka lyhennys kuukaudessa on enemmän kuin mitä saan työttömyyskorvausta.
Miten niin emme sijoita? Olen tässäkin kuussa ostanut osakkeita 8 kertaa ja ostoslista on pitkä kuin nälkävuosi. Hyviä mahdollisuuksia voittoihin on valtavasti, mutta ei ole käteistä rahaa enempää juuri nyt laittaa sijoituksiin.
Tuo väite, että rikkaat eivät sijoita, on yksi typerimmistä, mitä olen koskaan kuullut. Kannattaa tarkistaa, missä todellisten superrikkaiden (esim. Musk, Gates, Bezos, Buffett, Soros jne.) rahat ovat kiinni. No yllätys, yllätys osakkeissa.
Ja mikähän tälle voisi olla syynä? No ehkäpä se, että osakkeissa omaisuus on parhaassa turvassa ja että he haluavat rikastua lisää (osakkeet tuottavat parhaiten).
Tämä on itse asiassa ihan hyvä tapa sijoittaa eli katsoo, mihin osakkeisiin superrikkaat ovat sijoittaneet ja kopioida kylmästi heitä. Nämä omistukset kun ovat julkisia eli pienellä googlailulla löydettävissä. Ei voi mennä pahasti pieleen.
Ap haluaa siis mieluummin ostaa osakkeita kalliilla, ei halvalla. No makunsa kullakin. Lapseni osti juuri edullisesti. Hänellä on hyvä opettaja koulussa, joka kannustaa ja neuvoo osakesijoittamiseen.