Onko nukutus kamalaa
Ahdistaa ja pelottaa aika paljon, kun mulla on edessä kirurginen toimenpide nukutuksessa. Itse toimenpide ei ahdista, eikä se ole mitenkään maatamullistava. Mutta tuo nukutus kammottaa tosi paljon. Se, että on niin tiedostamattomassa tilassa, ettei edes kipua tunne. Ja pelottaa tietysti, että en enää herää siitä. Millaisia kokemuksia teillä on, jotka olette joutuneet nukutetuksi?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35% nukutetuista ei herää koskaan. 12% tuntee kivun vaikka on nukutettuna.
Uuden tutkimuksen mukaan 47% nukutuksessa olleista kuoli sydänpysähdykseen.
Sydän täytyy joskus pysäyttää operaation ajaksi, sitten se käynnistetään.
Jotenkin kuvittelin että 100 % nukutuksessa olleista kuolee sydänpysähdykseen. Mihin ne loput 53 % sitten kuolee?
Ei ole kamalaa, luottavaisesti suhtauduin kun kerran on nukutettu. Ihana uni .
Vierailija kirjoitti:
Serkku on leikkaussalissa hoitsuna. Se kertoo kuinka esim. lihavaa potilasta haukutaan todella rumasti ja nauretaan. Sitten kun se herää sille leperrellään ja ollaan ystävällisiä.
Tää nyt on ot mutta kyllä. Potilaita ja omaisia arvostellaan kaikissa hpitoalan paikoissa, sitä tekevät lääkärit ja potilaat. Ja barmaan muissakin "asiakaspalvelu"ammateissa haukutaan asiakkaita.
Ei sitä edes tajua itse - vimeinen muistikuva on anestesiahoitajan naama ja seuraava heräämöstä. Ei missään nimessä tarvitse jännittää. Ihan kun nukkuisi yön niin, ettei aamulla muista unia.
Minut on nukutettu kymmenen kertaa (keisarinleikkauksia, selän välilevyjä jne) Ei kannata turhaa pelätä, miellyttävä kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nukutus, mutta se pahoinvointi jälkeenpäin on aivan järkyttävää. Mitään oksennettavaa ei ole, mutta kroppa kakoo oksua.
En tiedä ketään, joka olisi voinut pahoin oltuaan nukutettuna enkä itsekään olen oksentanut nukutuksen jälkeen. Miksi ihmiset kertovat näitä paskajuttuja pelotellakseen muita
Vierailija kirjoitti:
Minut on nukutettu monesti, näin menee: leikkauspäivän aamuna ei teetä eikä voikkuleipää, sain vain jonkun lääkenapin.
Sh vie sängyllä leikkaussaliin, jännittää, siirryt leikkauspöydälle, sinua valmistellaan ja anestesia lääkäri laittaa kopan kasvoille + kehottaa laskemaan kympistä ykköseen.
Nukahdat. Valpastut heräämössä ja sinut pian kärrätään osastolle takaisin.
Saat tarvittaessa kipulääkettä. Saat taas ruokaa ja kotiin pääset kun sen aika koittaa.
"Voikkuleipää". Onko sinulla joku vika joka estää sinua kirjoittamasta voileipä.
Vierailija kirjoitti:
Nukutus aineen valutus suoneen polttelee hetken , mutta et ehdi edes viiteen laskea niin olet jo unessa . Kaksi kertaa on nukutettu ja hyvin on leikkaukset sujuneet .
Hemmetti mitä potaskaa! Ei nukutusaine mitään "polttele"!
Ei ollut mulle ainakaan :) Nukutushoitaja (vai anestesialääkäri mikä se nyt on) käski laskemaan takaperin kymmenestä alaspäin, seiskan kohdalle taisin päästä kun taju meni. Heräämöstä vain sumuisia muistikuvia siitä kun joku on vieressä ja jotain kyselee, seuraava osastolta kun kurkkuun sattui. Sekin meni pikku hiljaa ja ihan vain vettä juomalla ohi.
Itse leikkauksesta toipuminen oli rankempi juttu, kun yleensä tähystyksenä ja päiväkirurgisena toimenpiteenä tehtävä leikkaus piti tehdä hätäversiona ja avoleikkauksena.
Vierailija kirjoitti:
Nukutus on aina riski. On tapauksia joissa potilas ei enää herää. Minulle kokemus oli myös aika kammottava. Noh, ei siinä paljoa ehtinyt pelätä kun anestesiahoitaja tuli ja laittoi aineet suoneen niin taju oli pois vähän kuin sammuttaisi yht'äkkiä valot. Kun heräsin, oli epätodellinen olo, sen jälkeen pääsi itku, hoitaja oli mukava, taputteli minun jalkoja, jotenkin se kauhea pelko tulikin vasta heräämisen jälkeen ja se tuntui niin oudolta kun taju lähti niinkuin naps vaan, sitä pohdin jälkeenpäin useasti, että on melkoiset aineet kun ei ehdi oikeastaan edes odottaa nukahtamista kun se tulee niin törmäyksessä. Tsemppiä kuitenkin !
On myös riski että ajaa kolarin kun nousee auton kyytiin. Oikeastaan se riski on suurempi kuin nukutuksissa kuolla, on autokolarissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nukahtaminen, mutta heräämössä olet kanttuvei ja hoitaja yksi toisensa perään tulee sähisemään, kuka on saattaja?
Kuka on sun saattaja? Sano saattajan nimi, tänne pitää joku tulla vastaan. Sano nimi!!!
Olet hirveän kipeä, ei ole saattajaa eikä tule, kerrot että ainoa omaisesi on niin sairas ettei pysty tulemaan. Vai ei ole saattajaa??
SE ON SITTEN VIRANOMAISASIA !!!!
Sinua solvataan kuin rikollista.
Terveisiä HUS heräämöön. Aiheutitte elinikäisen trauman.
Täyttä valhetta. Keksit omasta päästäsi
Aika jännä, että aina ihmiset pelkää uutta ja erilaista. Silti esim. autolla ajamista ei pelätä, tai sitä ajaessa ei ajatella, että voi kuolla.
"Vuonna 2022 tapahtui ennakkotietojen mukaan 3 073 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 196 ja loukkaantui 3 794 ihmistä."
"VIIDEN vuoden aikana yhteensä 126 potilasta menehtyi toimenpiteiden komplikaatioihin ja näistä tehtiin ilmoitus Potilasvakuutuskeskukseen. Tapauksista yhteensä 94 oli leikkauksen jälkeisiä kuolemia."
En ole saanut mitään esilääkkeitä tai koppaa päähän, kyllä se on nukutusaine laitettu tippaletkun kautta. Eikös lapset nukuteta kopalla jottei tarvitse pistää?
Vierailija kirjoitti:
Tuttavalle lääkäri teki lihavuusleikkauksessa käytännön pilan ja suurensi mahalaukun kolminkertaiseksi. Nykyään tuttava hakee joka aamu jäätelökioskilta kokonaisen rasiallisen mangomelonia ja silti jää nälkä.
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut mitään esilääkkeitä tai koppaa päähän, kyllä se on nukutusaine laitettu tippaletkun kautta. Eikös lapset nukuteta kopalla jottei tarvitse pistää?
Minut lapsenakin nukutettiin kanyylin kautta. Samoin lapseni .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nukutus, mutta se pahoinvointi jälkeenpäin on aivan järkyttävää. Mitään oksennettavaa ei ole, mutta kroppa kakoo oksua.
En tiedä ketään, joka olisi voinut pahoin oltuaan nukutettuna enkä itsekään olen oksentanut nukutuksen jälkeen. Miksi ihmiset kertovat näitä paskajuttuja pelotellakseen muita
Minä tiedän, itseni mukaanlukien. Nykyään mun tiedoissa lukee että antavat valmiiksi pahoinvointilääkettä. Sinä ja tietämäsi eivät edusta koko nukutettujen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihanaa. Esilääkityksestä tulee hyvä olo, ja sitten nukahtaa helposti ja vaivattomasti. Herätessä joku huolehtii, ja saa vain jatkaa nukkumista.
Meillä Suomen johtavassa sairaalassa ei yleensä anneta esilääkettä koska tarkistuslistan aikana potilaan on hyvä olla täysin asioistaan selvillä. Esilääkkeen saa toki pyytämällä tai hoitaja joskus soittaa jos näkee että potilasta kovasti jännittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutus aineen valutus suoneen polttelee hetken , mutta et ehdi edes viiteen laskea niin olet jo unessa . Kaksi kertaa on nukutettu ja hyvin on leikkaukset sujuneet .
Hemmetti mitä potaskaa! Ei nukutusaine mitään "polttele"!
No minulla ainakin pari kk sitten tuntui se nukutusaine ihan hirveälle. Tosi ahdistavaa, kun yritti sanoa siitä, mutta ei pystynyt kun sitä maskia painettiin kasvoille. Toivottavasti ei tarvitsisi enää tuollaista kokea!
Vierailija kirjoitti:
Se on sallittua terveille lapsille mutta sairasta lasta ei kannata tuolla tavalla nukuttaa. Pistopaikan voi puuduttaa EMLA:lla ja ultraäänellä näkee suonet hyvin niin harvoin maskinukutukseen on tarvetta. Sitä paitsi silloin henkilökunta altistuu unikaasulle ainakin jossain määrin.
Ei nauhoiteta tai kuvata leikkauksia. Mutta siitäkään huolimatta leikkaussalissa ei todellakaan pilkata tai haukuta potilaita. Mikä ihmeen juttu tämä on kun toistuu aika ajoin näissä keskusteluissa? Leikkaussalissa työskentelee ammattilaiset jotka ovat nähneet kaikenlaista, ei meillä ole mitään syytä solvata ketään. On tietysti asioita; potilaasta johtuvia ongelmia ja hankaluuksia jotka aiheuttavat päänvaivaa myös leikkaussalissa. Ylipainoiset ovat riskipotilaita sekä anestesian että kirurgian kannalta, mutta me olemme tottuneet kohtaamaan myös heidät ihan ammatillisesti.
t. sh leikkaussalista