Onko nukutus kamalaa
Ahdistaa ja pelottaa aika paljon, kun mulla on edessä kirurginen toimenpide nukutuksessa. Itse toimenpide ei ahdista, eikä se ole mitenkään maatamullistava. Mutta tuo nukutus kammottaa tosi paljon. Se, että on niin tiedostamattomassa tilassa, ettei edes kipua tunne. Ja pelottaa tietysti, että en enää herää siitä. Millaisia kokemuksia teillä on, jotka olette joutuneet nukutetuksi?
Kommentit (131)
Miksi kaikki hauskat jutut on poistettu ketjusta pois. :(
Se on hyvin omituista kun taju lähtee heti ja herätessä tuntuu, että sekuntiakaan ei kulunut. Hyvin erilaista kuin nukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Koska joitakin totuus sattui.
Nuktus tuntuu ihanalta ja yleensö jälkeenkin (riippuu leikkauksesta) on mukavassa pöllyssä.
Nukutusta tarkkaillaan koko ajan ja se voidaan lopettaa suht nopeasti, jos tulee ongelmia. Tämä tieto auttoi minua (vaikkei täysin, mutta kuitenkin). Olin ajatellut joskus aiemmn, että nukutus on sellainen, että ihmiseen tuupataan yksi iso annos ainetta, ja sitten se kestää sen ajan minkä kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut on nukutettu muutaman kerran. Se tuntuu tavalliselle nukahtamiselle ja tapahtuu salamannopeasti. Anestesiahoitaja laittaa hengitysmaskin kasvojesi lähelle, katsoo hymyillen ja sanoo "Hyvä yötä" :) Sen muistaa vielä, seuraava hetki onkin se kun heräilet. Unia en muistaakseni nukutuksen aikana nähnyt.
Itseä naurattaa vieläkin kun kävin Tallinnssa leikkauksessa. Olin 18v ja niin pieni ja laiha ettei anestesiahoitaja meinannut millään löytää suonta minusta. Viimiset sanat mitkä muistan on kun mies kiroaa että ei sattana eikö tässä ihmisessä ole suonia ollenkaan.:D Sitten taju kankaalle. Olin niin nuori etten osanut yhtään jännittää.
Ei tuolla ole nuoruuden kanssa tekemistä, vaan luonteen. Jotkut ihmiset huolehtivat ja huolestuvat kaikista asioista hyvin pienestä asti. Kuolemanpelkoakin on lapsilla, vaikka jotkut väittävät, että lapset ja nuoret kokevat olevansa kuolemattomia ja tekevät sen takia tyhmyyksiä. Ei päde kaikkiin todellakaan.
Pyydettiin laskemaan kymmeneen kun maski laitettiin naamalle. Kolmeen kerkisin ja sitten seuraava muistikuva on kun virkisin valvomossa jonkun toisen tokkuraisen potilaan sekavaan pulinaan. Eli ei kannata nukutusta pelata. Kanyylin laittaa kateen sen sijaan sattui ihan hitosti 🤪.
Miksi ilkeät ihmiset tulevat ilkeilemään tähänkin, vastatkaa! Kerronpa nyt yhden ihan oikean ikävän kokemuksen. Se liittyy heräämiseen, kun oli vielä hengitysputki kurkussa. Sitä en tiedä, heräsinkö liian aikaisin vai oliko putki jostakin syystä kurkussa liian pitkään, mutta se tuntui kamalalta.
Ihan normaalia on nukutusta pelätä, monestakin syystä ja se leikkausta vaativa vaiva on yksi hyvä syy.
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimerkki jutusta, joka sinun mielestäsi oli hauska. Eräillä on jokseenkin kirjaimellisesti sairas huumorintaju.
Kannattaa hyvästellä läheiset ennekuin vajoaa unten maille, nimittäin jos salissa tulee joku isompi ylläri, niin ei ne sinua siitä enää herättele. Haava kiinni, lakana silmille ja kylmiöön. Haastattelussa kannattaa mainita isännöitsijän puhelinnumero, niin pääsevät sitten tyhjentämään huushollin.
Ei se nukutus, mutta toimenpiteestä riippuen herääminen voi olla kamalaa.
"väsyttääkö?"
"ei."
Kolme seiiaa ja tiedottomassa tilassa. Sitten heräät ja saatat jopa sopertaa törkeimmät fantasiasi hetkeä ennen kuin tajuat, missä olet.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hyvästellä läheiset ennekuin vajoaa unten maille, nimittäin jos salissa tulee joku isompi ylläri, niin ei ne sinua siitä enää herättele. Haava kiinni, lakana silmille ja kylmiöön. Haastattelussa kannattaa mainita isännöitsijän puhelinnumero, niin pääsevät sitten tyhjentämään huushollin.
Teen aina ennen leikkauksia kuolinsiivouksen ja deaktivoin somet, koska ei voi tietää tuleeko sieltä enää takaisin. Jotain häikkää aina on.
Vierailija kirjoitti:
"väsyttääkö?"
"ei."Kolme seiiaa ja tiedottomassa tilassa. Sitten heräät ja saatat jopa sopertaa törkeimmät fantasiasi hetkeä ennen kuin tajuat, missä olet.
seiiaa=sekkaa
Minusta se oli kamalaa. Nukutuslääkkeestä tuli levoton olo ja sydän hakkasi hulluna, pelkäsin etten nukahda ja pelkäsin että nukahdan. Nukutuksen jälkeen en saanut nukuttua varmaan kahteen päivään ja olin ihan tööt.
Sekä nukutuksen, että spinaalipuudutuksen kokeneena voin kertoa, että jos nyt pitäisi mennä toimenpiteeseen, valitsisin ehdottomasti nukutuksen. Nukutuksesta ei tullut minkäänlaisia jälkitiloja, mutta spinaalista jäi traumat sekä itse leikkauksesta, että kehon toimimattomuudesta leikkauksen jälkeen.
Minut on leikattu yli kymmenen kertaa ja niistä vain yhden olin hereillä kun halusin seurata ruudulta polven tähystysleikkauksen.
Nukutus on mielestäni oikein mukavaa. Vintti on pimeänä ennen kuin tajuaakaan.
Kanaalin laitto on minulla vaikeaa kun suonet on piilossa. Nykyään lämmitetään kädet lämmitetyn peiton alla ennen kanyylin laittoa se auttaa hyvin.
Ensimmäisistä nukutuksista tuli todella paha olo ja luulin että se täytyy vain kestää. Kunnes kerran ohimennen mainitsin siitä sairaanhoitajalle, niin heti annettiin jo etukäteen jotain lääkettä joka sen estää. Ainoa negatiivinen asia, jonka olen nukutuksista huomannut on että mitä useammin sen olen saanut, sitä kauemmin kestää palautua. Olen tosi pitkään todella väsynyt leikkauksen jälkeen. En tiedä onko se vain mielikuvitusta, vai mitä.
Heräämöstä ei mulla ole mitään negatiivisia kokemuksia. Kaikki hoitsut olleet oikein mukavia. Niin no joo, se nukutuksen jälkeinen jano on ihan kauhea.
Kyllä se nukutus jännittää joka kerta, että herääköhön sitä, mutta tähän asti on mennyt hyvin. ;)
Tsemppiä! Kyllä se hyvin menee.
Kanyylin laitto kämmenselän suoneen ei nyt suoranaisesti sattunut mutta eihän se mukavaakaan ole. Hetken ehtii kuulla ääniä ja nähdä leikkaussalin valon ylläni. Sitten vintti pimeni. Heräämössä olin huutanut jotakin ja aluksi olin pihalla kuin lintulauta.
Minulla on joskus tullut sellainen outo tunne että muistaisin leikkaussalista jonkun pätkän mitä ei pitäisi muistaa. Se on joku outo tunne alitajunnasta. Ja joku hetkellisen kivun tai ronkkimisen muisto. On vaikea sanoa onko se todellinen vai mielikuvituksen tuotetta mutta viidesti minut on nukutettu elämäni aikana.
En käsitä miten jotkut voi pelätä sitä etteivät koskaan heräisi. Eihän sitä itse edes tajuaisi. Enemmän itse pelkäisin sitä että herääkin kesken operaation. Useimmat kuitenkin kertoneet että se on vaan taju pois ja saman tien herää tikit nahassa osastolta.
Hulluja ei pitäisi leikata laisinkaan. Yhteiskunta säästäisi valtavasti sekä terveydenhuollossa, että sosiaalimenoissa.