Onko nukutus kamalaa
Ahdistaa ja pelottaa aika paljon, kun mulla on edessä kirurginen toimenpide nukutuksessa. Itse toimenpide ei ahdista, eikä se ole mitenkään maatamullistava. Mutta tuo nukutus kammottaa tosi paljon. Se, että on niin tiedostamattomassa tilassa, ettei edes kipua tunne. Ja pelottaa tietysti, että en enää herää siitä. Millaisia kokemuksia teillä on, jotka olette joutuneet nukutetuksi?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutus aineen valutus suoneen polttelee hetken , mutta et ehdi edes viiteen laskea niin olet jo unessa . Kaksi kertaa on nukutettu ja hyvin on leikkaukset sujuneet .
Hemmetti mitä potaskaa! Ei nukutusaine mitään "polttele"!
Kyllä muuten voi sen tehdä. Ja siksi laittoivat viimeksi puudutetta kanyyliin. Ootko taas näitä kun ei mulla niin ei muillakaan- tyyppejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutus aineen valutus suoneen polttelee hetken , mutta et ehdi edes viiteen laskea niin olet jo unessa . Kaksi kertaa on nukutettu ja hyvin on leikkaukset sujuneet .
Hemmetti mitä potaskaa! Ei nukutusaine mitään "polttele"!
Kyllä muuten voi sen tehdä. Ja siksi laittoivat viimeksi puudutetta kanyyliin. Ootko taas näitä kun ei mulla niin ei muillakaan- tyyppejä?
Propofoli voi oikeasti tuntua hyvin epämiellyttävältä j a jotkut ovat kuvanneet kuin tuli olisi suonen sisällä. Puudutusainetta annetaan mutta eipä siitä juuri apua ole. Enemmän taitaa olla hyötyä jos antaa kipulääkettä reilusti ja odottaa hetken aikaa tai jos nukutusaine menee isoon suoneen. T: Lääkäri
Itse sain suun kautta kloraalihydraattia leikkausta varten. Siinä makoilin sitten sängyssä kun mut vietiin leikkaussaliin. Ei väsyttänyt ei yhtään mitään. Muistan kun mut siirrettiin leikkauspöydälle ja Zzzzadamm!! Valot katkesivat aivan täysin ja yhtäkkiä olinkin heräämössä.
Vain hyviä kokemuksia. Pari kertaa nukutettu. Jälkeenpäin kun mietin, niin hyvä kun nukutettiin, olisi voinut olla paljon ikävämpää olla hereillä ja jännittää toimenpidettä.
Sitä on turha jännittää. On hyvin helppoa nukutettavalle. Ja rauhoittavan esilääkkeen saat kyllä jos jännittää. Itse nukahdin jo sen vaikutuksesta. Sitten herätettiin ja nukutettiin uudelleen. Muistan kun heräsin tuntui kuin aikaa olisi kulunut vain aivan pieni hetki vaikka leikkaus oli tehty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihanaa. Esilääkityksestä tulee hyvä olo, ja sitten nukahtaa helposti ja vaivattomasti. Herätessä joku huolehtii, ja saa vain jatkaa nukkumista.
Meillä Suomen johtavassa sairaalassa ei yleensä anneta esilääkettä koska tarkistuslistan aikana potilaan on hyvä olla täysin asioistaan selvillä. Esilääkkeen saa toki pyytämällä tai hoitaja joskus soittaa jos näkee että potilasta kovasti jännittää.
Mulle viimeksi annettiin valmisteluhuoneessa tenox ja saliin päästyä se heilahti huppuun huolella. Hyvä kun pöydällä pysyin ja tiesin mitä vastata kysymyksiin. Lääke annettiin ihan pyytämättä, mielestäni en ollut kovasti jännittynyt enkä ensimmäisiä kertoja leikkurissa.
Mites kun nukkuessa syke laskee useasti 46 johon aina herään huimauksen tunteeseen ja hereillä ollessa syke nousee ajoittain jopa 200:sataan. Lisälyöntejä useita päivässä Mitäs ne näille pystyvät tekemään nukutuksen aikana?
Suomessahan kaikki tehdään muuta maailmaa jäljessä, en tiedä onko vieläkään EEG-seurantaa nukutusten aikana täällä( että näkis jos potilas hereillä kuitenki).
Koppa naamaan ja siitä heti nukahtaa. Se ei ole mitenkään pelottava.
Oletko siis mieluummin hereillä leikkauksen aikana?