Onko nukutus kamalaa
Ahdistaa ja pelottaa aika paljon, kun mulla on edessä kirurginen toimenpide nukutuksessa. Itse toimenpide ei ahdista, eikä se ole mitenkään maatamullistava. Mutta tuo nukutus kammottaa tosi paljon. Se, että on niin tiedostamattomassa tilassa, ettei edes kipua tunne. Ja pelottaa tietysti, että en enää herää siitä. Millaisia kokemuksia teillä on, jotka olette joutuneet nukutetuksi?
Kommentit (131)
Ennen nukutusta on yleensä annettu rauhoittava lääke, jos muistan oikein. Kun nukutetaan, pitää laskea kymmeneen, mutta ei siinä ehdi, koska taju menee kankaalle niin äkkiä. Seuraavaksi sitten herääkin ja operaatio on ohi. Noin se on mennyt tuttavillani.
Nukutus aineen valutus suoneen polttelee hetken , mutta et ehdi edes viiteen laskea niin olet jo unessa . Kaksi kertaa on nukutettu ja hyvin on leikkaukset sujuneet .
Toivottavasti et ole lukenut näitä kommentteja. 90% täyttä potaskaa. Kaikki menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen nukutusta on yleensä annettu rauhoittava lääke, jos muistan oikein. Kun nukutetaan, pitää laskea kymmeneen, mutta ei siinä ehdi, koska taju menee kankaalle niin äkkiä. Seuraavaksi sitten herääkin ja operaatio on ohi. Noin se on mennyt tuttavillani.
Ei aina anneta jos ei ole syytä. Nukutus on iisi. Nukahtaa ennen kuin ehtii laskea edes puoleen väliin
Vierailija kirjoitti:
Kauheimpia on ne tarinat kun ihminen ei muka olekkaan nukutuksessa vaan pelkästään liikunta ja puhekyvytön.
Joo näitäkin on. Emme tiedä, mitä yleisanestesia on, siis mitä aivoille anestesian aikana tapahtuu.
Osa potilaista kokee OBE
Hauskaahan toi on osastalla vedetään pitkää tikkua, kuka hoitaa jälkihoidon" . Helppoja tapauksia. Ei haittaa, vaikka joku instrumentti katoaa. Ei kukaan muista minne, keneen jäi.
Jaa'a, viimeisimmästä nukutuksesta on nyt kohta 20 vuotta, mutta muuta en muista kuin loputtoman kuivan suun, joka ei "kostunut" edes juomalla. Jokusen tunnin jälkeen se sitten palasi normaaliksi.
Tuplasti pelottavampaa, jos pitäisi ottaa vielä joku mielialalääke, ennen luon aivot laitetaan "tuntemattomaan tilaan, jossa et tajua kipua".
Kauheeta on se herääminen kun puhuu ja ehdottelee kaikenlaisia rivoja juttuja hoitajille. Hävettää sitten myöhemmin koko elämän ajan. :(
Mielialalääke olisi pelkopotilaalle, joka pelkää itse pelolta tainnuttavaa toimenpidettä (eli y.anestesiaa).
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et ole lukenut näitä kommentteja. 90% täyttä potaskaa. Kaikki menee hyvin.
Älä viitsi valehdella, että kaikki menee hyvin. Et voi tietää sitä.
Mut on nukutettu usein, alkuun pelkäsin sitä kovasti, mutta olen jo oppinut mitä kaikkea valmisteluihin kuuluu ja tiedän miten homma etenee. Tietenkin tiedän, että nukutuksessa on riskinsä, mutta luotan ympärilläni olevaan henkilökunnan ammattitaitoon.
Olen kokenut useita lyhyitä kevyitä nukutuksia ja yhden joka alkoi tiistaina illasta leikkaussalissa ja mut herätettiin teholla torstaina aamupäivällä. Ihan ensimmäisen nukutuksen jälkeen voin pahoin, sen jälkeen olen aina aina saanut jotain pahoinvointilääkettä ennen nukutusta, eikä samaa ongelmaa ole enää tullut.
Isoin asia oli kun en saanut pitää tyynyä pään alla vaan piti olla niskan alla. Katselin vaan kun iso ruutta kevytmaidon näköistä nestettä tyhjeni kanyyliin, mutta puolessavälissä pimeni. Heräsin intubaatioputki kurkussa, sellainen minkälaisia on kaikissa telkkarisarjoissa. Se hieman harmitti mutta nykäisin sen pois ja sammuin uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta on se herääminen kun puhuu ja ehdottelee kaikenlaisia rivoja juttuja hoitajille. Hävettää sitten myöhemmin koko elämän ajan. :(
Juttelee kuitenkin tahallaan, tilaisuuden tullen... kun on kuullut, että se voi johtua "muuntuneesta tietoisuudesta".
Parasta vaan laittaa varmuuden vuoksi peltinen siveysvyö päälle ennen nukutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35% nukutetuista ei herää koskaan. 12% tuntee kivun vaikka on nukutettuna.
Uuden tutkimuksen mukaan 47% nukutuksessa olleista kuoli sydänpysähdykseen.
Eikö sitä "Näin Naapurissa" -ohjelmaa ole lopetettu vieläkään?
Ja miksiköhän aloittaja suostuu yleisanestesiaan, kun paikallisanestesiakin riittäisi? Ei ole kerrottu, että vähemmälläkin pärjää? Onko ap höpöttäjä - siinä on tietysti hyvä syy tainnuttaa, oikeasti. Voi tulla virheitä, jos potilas höpöttää tyhmiä leikkauksen aikana.
On se kamalaa. Jää kovat traumat siitä.
Arvatenkin alapeukuttajat on hoitajia joilla ei ole minkäänlaista empatiakykyä tai ymmärrystä etteivät he määritä toisten kokemusta. Toivottavasti noin tunnekylmät ei koskaan hanki lapsia.