IL : Maailma palaa, ja sinä olet syypää
Tunnustatko syyllisyytesi?
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/1eaf3809-19ce-45f1-9c9a-d331d89cad21
Kommentit (169)
Kreikan saarten metsät kaadettiin jo antiikin aikana. Kreikan saaristokin oli aikoinaan vihreää ja vehreää.
Eroosio on sitten kuluttanut ja kuivattanut maan rutikuivaksi. Jos tuolla olisi vielä olemassa se puusto, joka siellä on muinoin ollut, ne sitoisivat kosteutta ja paikalliset lämpötilat voisivat olla matalampia.
Joten puita istuttamaan noille palon tuhoamille alueille. Puulajit kannattaa valita huolella, niiden tulee olla palonkestäviä, mutta ei liian öljyisiä, jotka palavat tehokkaammin.
Amazing Race, kannattaa seurata telkkarista miten vassarit lentelee, johan unohtuu ilmastoahdinko :D
Tunnustan syyllisyyteni ja kadun ja pahoittelen ja pyydän kaikilta vilpittömästi anteeksi.
Mutta poliittista agendaani en muuta enkä pahoittele.
Sori. Mää se olin. Saanko anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän on aika kääntää katseet miljardööreihin ja muihin rikkaisiin, jotka aidosti tuottavat suurimman osan päästöistä. Nyt en todellakaan tarkoita sitä, että meidän muiden ei pitäisi kantaa vastuuta omista toimistamme. Itse kierrätän, ostan vaatteita vain kun tarvitsen ja käytän niitä sitten monta vuotta, en käytä polyesteriä ja muita synteettisiä aineita vaatteissa paitsi ulkoilu- ja treenivaatteissa tarpeen mukaan, en omista autoa vaan kävelen ja käytän julkisia, asun järkevän kokoisessa kerrostaloasunnossa, syön terveellistä ruokaa jossa painottuu luomu ja kotimaisuus, käytän luonnonkosmetiikkaa jne. Eli en yritä pakoilla mitää vastuita. Ja silti minusta on myös tärkeää miettiä, miten paljon rikkaiden narsistien valtavat kartanot, uima-altaat, omat laivat ja lentokoneet ja kaikki muut heille itsestään selvät asiat oikeasti kuormittavat luontoa. Vaaditaan heitä vastuuseen!
Miljardöörit ovat miljardöörejä, koska ovat älykkäämpiä, itsekkäämpiä ja häikäilemättömämpiä kuin me kaikki muut yhteensä. Heillä on myös päättäväisyyttä ja resursseja palkata tarvittaessa vaikka 100 000 hampaisiin asti aseistettua tappajaa. Että siitä vain vaatimaan vastuuta ja inisemään tasa-arvosta ja ihmisoikeuksista :D
Ja toisella puolen on ihmisten enemmistö. Ne loput 8 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Valtamedia on Suomessa niin täynnä propagandaa ettei sitä kannata enää lainkaan seurata... tämä malli rakennettiin Sannan viisikko hallinnon ja valtamedian yhteistyönä 2020-2023 kun ainoa viesti oli jatkuvasti että te kaikki olette onnellisia kun hallinto niin sanoo teille...
Sanna jakoi rahaa myös mediaan. Uusi hallitus aikoo nostaa median verotusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsäpalot ovat luonnolle hyväksi pitkällä aikavälillä. Luonnollista kulutusta.
Tilalle kasvaa entistä monimuotoisempaa kasvustoa.Totta. Ennen vanhaan kulotettiin ja se hallittu palo nimenomaan poisti metsistä se sellaisen ryteikön joka roihahtaa vahingossa herkimmin. Lisäksi punkkien lisääntymisen on epäilty ainakin osin johtuvan juurikin siitä ettei enää kuloteta.
Tottahan tuo, mutta vähän asian vierestä. Tämän hetkiset Rhodoksen palot on vähän eri mittaluokan ilmiö. Eheytymisen sijaan paikallisella luonnolla tulee kulumaan pitkä aika toipua ja kun yli kuumat kaudet ovat yleistyneet niin tuloksena voi olla karuja maisemia. Aavikoitumisen vaarakin lienee mahdollinen.
Ehdottomasti ollaan jokainen syypäitä! Niin minä, sinä kuin hän, me, te ja he. Ihminen on ainoa laji joka tuhoaa itse itsensä ja siinä sivussa vielä kaiken muunkin. Tyhmiä ollaan kuin saappaat. Itsekkäitä ja ahneita.
Milloin aurinko alkoi sytyttää tulipaloja? Kuivaa ja kuumaa etelä-Euroopassa on ollut kesäisin aina.
Toki nykyisin myös kuumempia kesiä kuin aiemmin, mutta kyllä nämä maastopalot ovat syttyneet tahallisesti tai tahattomasti huolimattomalla tulenkäsittelyllä.
Daily Mail paloista: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-12332003/What-caused-Gre…
"It has not yet been confirmed what caused the fires to start, but Greek firefighters suspect arson is to blame.
Yiannis Artopios, a fire service spokesman, said the authorities were currently questioning a group of suspects. "
'Fires are not sparked on their own,' he told Greek television network Skai TV.
'They are triggered by the human hand, be it intentionally or not. We currently have several people being questioned in connection with their probable involvement.'
The same is suspected in Corfu.
Giorgos Mahimaris, the mayor of North Corfu, told the BBC that the fire on the island was a result of arson by a 'group of people'.
Rhodoksen ja Korfun saarilla olisi pidätetty ihmisryhmiä epäiltynä tahallisesta sytyttämisestä.
En ole liikuskellut Rhodoksella tulitikkujen kanssa, joten syytön minä olen.
Yhtä syytä ilmastonmuutokseen ja sään ääri-ilmiöihin en vieläkään näe missään myönnettävän. Olemme lajina aivan liian materialistisia ja ahneita. Pyhä markkinatalous, teollisuus, rahan valta, oman eduntavoittelu ja kuluttaminen ja kaikki mitkä niihin liittyvät ovat syynä ilmastonmuutokseen. Onko tähän kenelläkään mitään rohkeutta myöntää, että asianlaita on juuri näin. Sitäpaitsi yksi asia pistää silmään tässä koko asiassa on se, että myös asiantuntijat antavat ymmärtää, että ilmastonmuutos pahenee, tai lämpötilat tulevat nousemaan vasta seuraavien 50 vuoden aikana. Minusta säissä ja lämpötiloissa on ollut selvää muutosta jo ainakin viimeisten 15 vuoden aikana, jopa meillä Suomessa, saatika sitten meitä lämpimämmissä maissa. Ilmastonmuutosta on tapahtunut huomattavasti pidemmällä aikavälillä. Ja säät ovat lämmenneet huomattavasti etuajassa, kuin mitä asiantuntijat alunperin ennustivat. Minusta tämä on jo hätätilanne, eikä tässä pitäisi enää enempää viivytellä niiden toimien suhteen. Aikaa ei enää oikeastaan kohta ole.
Vierailija kirjoitti:
Huonoa psykologiaa, syyllistämällä ei ihmiseläin toimi kuin hetken.
Onneksi tunnemanipuloinnin läpi aletaan jo nähdä.
Faktojen pitäisi riittää. Johdonmukaisten suositusten joissa jätetään kuitenkin pelivaraa ja kerrotaan rehellisesti mm veganismin ongelmista (raahataan kaukaa jalostettua sipsikaljaa tai teksturoitua soijaproteiinia).
Rakennettuun näyteikkunaelämään väsyvät onneksi yhä useammat. Havahtuvat tyhjyyteensä, lähipiirinsä kolkkoon ja ilottomaan sieluttomuuteen. Ilon esittäminen on eri asia kuin aito ilo.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistopolitikot senkus lentelee! Yleensä ilmastoahdistusta potevat ovat niitä kovimpia lentokoneella suhaajia. Helsingissä nuoret naiset ahdistuu mutta jokatoinen viikonloppu pitää päästä lentäen kaukomaille.
Lentämisestä ja matkailusta pitävän vihreän tai vasemmisto(nais)poliitikon mukaan syypää ilmastonmuutokseen maapallon saastumiseen maakunnassa asuva niukasti elävä veronmaksaja ja metsänomistaja.
Ei suinkaan muotivaatteissa kulkeva jatkuvasta matkailusta ja kuntosalista elämän sisällön saava pintakahvilan ja woltin vakioasiakas.
Etelä-Euroopassa on ollut aina kesäisin kuumaa, nyt siellä vaan jotkut ilmastohit le rit sytyttelee maastopaloja. Mitä taas tulee ilmastonmuutokseen niin siihen syynä on pelkästään kehitysmaiden järkyttävän hallitsematon ihmisten lisääntyminen. Intia, Kiina, Afrikan maat - lapsia sysätään ulos, vaikka edellisillekään ei ole tilaa. Joku Pohjois-Euroopan kuluttuja on aika pieni tekijä, kun Intiassa on miljardi ihmistä jotka kuluttavat, sotkevat, eivät todellakaan kierrätä ja vievät elintilaa ja tuhoavat luontoa. Mistäköhän johtuu, että nää Just stop oil terr o ristit eivät mene näihin maihin saarnaamaan, jotka pahentavat ilmastokriisiä? Ja kyllä, edelleen olen syyskuussa lähdössä kuukaudeksi Sisiliaan ja lentämällä menen.
Taidanpas tästä mennä tilaamaan matkan. Kiitos muistutuksesta!
En tunnusta. Ei mulla ole edes tulentekovälineitä, koska lopetin tupakoinnin jo yli 20 vuotta sitten.
Olen syytön. En matkusta edes kotimaassa. Ei ole autoa.
Just näin. Mulla ei ole autoa, joten en tosiaankaan syyllistä itseäni siitä, että lennän pari kertaa vuodessa.