Paljonko lapsettomana säästyy rahaa?
Vaikka otettais huomioon lapsilisät ja muut tulonsiirrot. Tiedän että urheileva teinipoika maksaa enemmän kuin pikkulapsi, mutta noin keskimäärin.
Kommentit (72)
En tiedä, mutta kaikkea ei voi rahassa mitata. Elämä on liian lyhyt. Lapset itsessään ovat rikkaus. Ihanaa vanhuusiällä, kun on aikuisia lapsia ja lapsenlapsia ja perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten se lapseton säästää? Kenelle se mitään perintöäkään kerää?
Mukavaa loppuelämää varten. Opiskelukaverini, ikisinkku poikamies, elää nyt viiskybäisenä huoletonta elämää, tekee 25h duuniviikkoa. Kaikki pakollset oli maksettuna jo 10 vuotta sitten. Massia on mukavasti säästössä, pääomatuloilla sponssaa itselleen pari mukavaa parin viikon lomakeikkaa vuodessa, harrastaa ns extreme-lomailua (Inca trail, Ho Chi Minh trail yms vaelluskeikkoja).
Minä, viiskybäinen perhefaija - kaveriini verrattuna peeaa OK-velallinen "sosiaalisten rajoitteiden" kera.
Kun pääsis takaisin siihen aikaan kun oli pelipäätösten paikka. Jäisi tämä polku käymättä.
Minkä väärän pelipäätöksen teit? Lasten hankinnan vai jotain muuta?
Erittäin hyvä kaverini on viiskybänen kahden lapsen isä, joka tienaa 600k€ vuodessa ja jonka vuositulot tuntuvat joka vuosi nousevan. Lomakeikkoja perheen kanssa ympäri maailman, erityisesti kaukokohteisiin hän tekee aina kun hänellä on lomaa.
Itse tienaan vain 120 k€ vuodessa, mutta työaikani ovat todella joustavia ja tehtyjen työtuntien määrä on samoissa lukemissa tuon kaverisi 25h/vko kanssa. Olen myöskin viiskybänen kahden lapsen isä. En koe, että voisin tehdä mitään vähemmän kuin aiemmin lapsettomana.
Ylipäätään sitä kadun että hairahduin naisen kanssa saman katon alle.
Älä edes yritä valehdella että sanot duunissa "jepp, ensi viikolla lähden Rostojärvelle kalaan, sain ajatuksen noin tunti sitten". Lapseton/naiseton kaverini on meinaan tehnyt tuonkin. Siinä meinaan tulee aika nopesti kotona sanonista.
Toisinsanoen, perhe-elämä rajoittqa aika helvetisti taloudellista ja ajallista vapautta, ylipäätään mahdollisuuksia toteuttaa sellaista elämää kuin itse haluaa.
(Tuloilla keuliminen on mautonta, mutta sanotaanko nyt näin että tuo 120 k€/vuosi ilmestyi veropäätölseeni jo 10 vuotta sitten...)
No siis jäädessäni äitiyslomalle lähes kolme vuotta sitten minulla oli noin 15 000e enemmän rahaa tilillä kuin nyt. Että karkeasti 5000€/vuosi on mennyt ylimääräistä rahaa. Toki ekana vuonna tuet olivat paremmat ja sit asteittain pienentyneet, nyt surkein noin 300€/kk+lapsilisä, enemmän saisi työttömänä rahaa.
Meillä lapsi myös sairasteli, mikä näkynyt kuluissa ja esikoisen menee enemmän rahaa, kun pitää ostaa kaikki tarvikkeet ja vaatteet, jos ei ole tuuri ja saa ilmaiseksi sukulaisilta tai ystäviltä. Toinen tulossa ja en usko että rahaa menee niin paljon, kun on jo paljon valmiina. Toisaalta myös jos minulla ei olisi ollut säästöjä niin tuskin olisin noin paljon käyttänyt, paljon enemmän olisi silloin ostanut käytettynä ja vähemmän ollut maksullisia harrastuksia. Ei ole myöskään tarvinnut elintasoa tiputtaa, mitä moni tekee vanhempainvapaalla, on ollut varaa esim. käydä ulkona syömässä yms. Toisaalta myös mies osallistunut kuluihin, eli enemmänkin rahaa on mennyt kuin tuo oma osuuteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa loppuelämää varten. Opiskelukaverini, ikisinkku poikamies, elää nyt viiskybäisenä huoletonta elämää, tekee 25h duuniviikkoa. Kaikki pakollset oli maksettuna jo 10 vuotta sitten. Massia on mukavasti säästössä, pääomatuloilla sponssaa itselleen pari mukavaa parin viikon lomakeikkaa vuodessa, harrastaa ns extreme-lomailua (Inca trail, Ho Chi Minh trail yms vaelluskeikkoja).
Minä, viiskybäinen perhefaija - kaveriini verrattuna peeaa OK-velallinen "sosiaalisten rajoitteiden" kera.
Kun pääsis takaisin siihen aikaan kun oli pelipäätösten paikka. Jäisi tämä polku käymättä.
Erittäin hyvä kaverini on viiskybänen kahden lapsen isä, joka tienaa 600k€ vuodessa ja jonka vuositulot tuntuvat joka vuosi nousevan. Lomakeikkoja perheen kanssa ympäri maailman, erityisesti kaukokohteisiin hän tekee aina kun hänellä on lomaa.
Itse tienaan vain 120 k€ vuodessa, mutta työaikani ovat todella joustavia ja tehtyjen työtuntien määrä on samoissa lukemissa tuon kaverisi 25h/vko kanssa. Olen myöskin viiskybänen kahden lapsen isä. En koe, että voisin tehdä mitään vähemmän kuin aiemmin lapsettomana.
Älä edes yritä valehdella että sanot duunissa "jepp, ensi viikolla lähden Rostojärvelle kalaan, sain ajatuksen noin tunti sitten". Lapseton/naiseton kaverini on meinaan tehnyt tuonkin. Siinä meinaan tulee aika nopesti kotona sanonista.
Toisinsanoen, perhe-elämä rajoittqa aika helvetisti taloudellista ja ajallista vapautta, ylipäätään mahdollisuuksia toteuttaa sellaista elämää kuin itse haluaa.
(Tuloilla keuliminen on mautonta, mutta sanotaanko nyt näin että tuo 120 k€/vuosi ilmestyi veropäätölseeni jo 10 vuotta sitten...)
Noilla tuloillako et ole saanut mitään säästöön? Jestas, olet kyllä onneton rahankäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla tuloillako et ole saanut mitään säästöön? Jestas, olet kyllä onneton rahankäyttäjä.
Nykyään jää ja kuten sanoin, säästöjä on mutta ne eivät tuota vielä siihen malliin kuin kaverillani, jolla on siis väh 400 k€ etumatka.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs olis vaikka mukavaan elämään? Itse olen mm. ostanut asunnon lähes kokonaan ilman velkaa alle nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 200000 per lapsi, muistaakseni tuo on yhden lapsen kasvattamisen hinta Suomessa täysi-ikäisyyteen asti. Lisäksi saat lapsettomana parempaa eläkettä jos olet nainen.
Toi jaettuna kuukausitasolle on noin 925e. En usko että kovin monella menee tollaisia summia lapseen kuukaudessa. Ehkä lätkää pelaavaan teiniin joka syö kuin hevonen saattaisi mennäkin mutta keskivertolapseen en tajua miten saa tuollaisia summia kulumaan.
Varsinkaan jos alaikäinen maksaa itse ruokansa ja koulukirjansa jostain hankkimillaan rahoilla.
Lapsettomana joutuu maksamaan enemmän. Lapselliset voi vaunujen kanssa matkustaa ilmaiseksi, mutta vaunuton joutuu ostamaan lipun. Tai maksamaan tarkastusmaksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, duunissa voisin sanoa Rostojärven kalareissusta viikon varoitusajalla, mutta kotona ehkä en. Siinä mielessä totta, että perhe-elämä rajoittaa jonkin verran silloin kun lapset ovat kouluikäisiä. Toisaalta sain lapset aika myöhään eli nelikybäsenä, joten ehdin elää riittävän paljon vapaata elämää, matkustella ja kalastella lyhyellä varolla. Töitäkin tulee tehtyä enää säännöllisesti tuo 25 h/vko, kun aiemmin lapsettomana tuli välillä puskettua välillä aivan järjettömiä viikkoja ja sitten vastineeksi välillä ei mitään. Säännöllinen rytmi on terveellisempää mielelle ja ruumiille.
Minulla on myös hyvä kaveri, viiskybänen nainen, joka elää juuri tuollaista samanlaista elämää kuin sinun kaverisi. On lapseton, rahoissaan, matkustelee paljon ja tekee töitä minimin, senkin lähinnä ajankulukseen. Joidenkin syvempien keskustelujen kautta olen saanut selville, että sen rattoisaa ja rajatonta sinkkuelämää -kuoren alla kytee aikamoinen yksinäisyys, ikävä ja alakulo. Ehkä pari vuotta menisi sellaista elämää itsellekin, mutta lopulta perheen tuoma arvo ylittää kirkkaasti kaikki viiskybäsen sinkun seikkailut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 200000 per lapsi, muistaakseni tuo on yhden lapsen kasvattamisen hinta Suomessa täysi-ikäisyyteen asti. Lisäksi saat lapsettomana parempaa eläkettä jos olet nainen.
Se on 300 000 per lapsi.
T. 5 lapsen vanhempi jolla oltava yli 10ke tulot kuussa jotta lauman saa elätettyäKeskiluokkainen elintaso varmaan vaatii tuon, mutta oikeasti lapset saa kyllä elätettyä pienemmälläkin rahalla.
Mutta pointti se että iso perhe on todella kallis ylläpitää ns itse maksaen. Osa taitaa maksattaa valtiolla.
Joillekin ihmisille lapset eivät ole menoerä vaan päinvastoin tulonlähde.
Mikä ihmeen tulonlähde? Äläkä nyt sönkötä mistään lapsilisästä, se on aivan vitsi, riittää YHTEEN kauppreissuun.
Se niin vaihtelee. Tuttavani on yli viisi tonnia kuussa tienaava viisikymppinen lapseton mies. Näillä spekseillä varallisuustason olettaisi olevan jo jonkinlainen, mutta kuulemma kaikki menee mitä tulee. Asuu asumisoikeusasunnossa kerrostalossa, ajaa ihan tavallisella autolla ja jos jotain yllättäviä kuluja tulee, tili on kuulemma heti vaarassa mennä nollille. Ei siis mitään puskuria. Ei omista mökkiä eikä purjevenettä eikä lentele Malediiveille. Kysyin joskus vähän varoen että miten toi ylipäätään on mahdollista, mutta en saanut oikein järjellistä vastausta. Näitä tyyppejä tuntuu löytyvän ihan kaikista tuloluokista.
Mitähän nää tuloillaan pörhöilevät 50v iskät tekee työkseen? Kun tulot on 15 000 kuussa tai ylikin ja työaika joku 20-25h? Nyt kiinnostaa.
Tällä inflaatiolla riihikuivaa rahaa 200000 e/18 v/lapsi. Sekä vielä enemmän säästää aikaa ,vaivaa ja mielipahaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana joutuu maksamaan enemmän. Lapselliset voi vaunujen kanssa matkustaa ilmaiseksi, mutta vaunuton joutuu ostamaan lipun. Tai maksamaan tarkastusmaksun.
Se lapsellinenkin matkustaa välillä ilman lasta ja maksaa lipun. Monella onkin kuukausilippu eli he maksavat matkansa vaikka näyttää, että siinä mennään ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallista on. kirjoitti:
Asiaa on tutkittu, koska osin sen perusteella määräytyy elatusmaksut. Olen nähnyt samaisen myös tilastokeskuksen sivuilla, mutta siihen kai tuokin perustuu.
https://www.iltalehti.fi/raha-nyt/a/0110f65a-9ab2-4e60-8acc-43f487d6ad5b
Vähän erikoiselta näytti noi budjetit. Esim. teinipojan vaatteisiin menee enemmän kuin teinitytön? Luulis että asia on juuri toisin päin.
Pojat ja miehet suosivat tutkitusti merkkivaatteita, tulee kalliiksi.
Kaikki mitä saat, niin on sun. Lapsen/lasten kanssa saat varautua siihen, että ite jäät usein ilman
Köyhille ja tuhlareille ei jää mitään säästöön oli lapsia tai ei. Koirakaan ei ole mikään ilmainen turhake. Itselläni on kaksi lasta ja osakesalkun arvo nyt noin 300 000 euroa. Ensimmäinen lapseni syntyi ollessani 39-vuotias.