Miksi jotkut onnittelee ensin yksityisviestillä ja sitten vielä julkisesti facebookissa?
Mikä logiikka? Jos on hyvä ystävä ja laittaa viestin suoraan luuriin, miksi pitää laittaa onnittelut vielä julkisesti muiden näkyville? Onko se jonkinlaista itsetehostusta?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onnea vielä tätäkin kautta!"
Aarghhh! Raivostuttavaa yhteydenpidon ylikorostusta.Tää on niin hellyttävää kun joidenkin pitää korostaa jossain somessa, että tunnetaan vähän paremmin tän tyypin kanssa :-D ja sitten laitetaan yhteiskuva kun ollaan oltu joskus yhdessä dinnerillä <3
Tämä! Niin tämä. Mulla on yks tuttava, joka AINA juuri noin ylikorostaa somessa.
"Ai nyt se sitten tapahtui".
"No niinhän me puhuttiin".
"On tätä odotettukin".
"Nyt se siis on virallista".
Ym. vastaavaa ihan koko ajan. En kerta kaikkiaan ymmärrä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen piilottanut syntymäpäiväni somessa, koska nuo onnittelut ovat typeriä ihmisiltä joiden kanssa en oikeasti ole juuri tekemisissä.
Miksi ne ovat sitten sun kaverilistalla?
Kuka tässä on typerä?
Ihan ihme kysymys. Mulla on melkein 400 facekaveria, 15 vuoden aikana sinne kertyneet, harvoin ketään poistelen. Suurin osa ympäri maailmaa ja työkontakteja tai kavereiden kavereita, osasta en edes muista, mistä ovat tuttuja. En todellakaan halua heidän tietävän edes missä kuussa olen syntynyt, ja olis kertakaikkisen idioottimaista saada joltain random-tutulta synttärionnittelut. Mutta sitten taas joillakin ihmisillä tai joissain kulttuureissa niiden saattaa olla "pakko" onnitella kaikkia.
Joillekin ihmisille face on enemmän työväline kuin sydänystävien ryhmä.
Toteutan sinun huomiohuoran toiveita.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Laitan facen seinälle onnentoivotukset tai osanotot vain niille, joiden kanssa en vaihda yksityisviestejä. Läheisemmille lähetän toivotukset luonnollisesti yksityisesti.
Miksi ylipäätään onnittelet ihmisiä joiden kanssa et ole sen vertaa läheinen että lähettäisit yksityisviestejä?
Haluat onnitteluita, joten sitten onnitellaan.
Piilota se syntymäpäivä, niin ongelma poistuu.
Ensin pidät syntymäpäivän esillä ja sitten valitat?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihmetellyt aina tuota somessa (insta/facebook tms) synttärionnittelua. Itse laitan onnittelut yksityisviestillä tai onnittelen kasvotusten. En koskaan missään somessa. Olen 35v.
En ole some ,en omista älypuhelinta. Laitan postitse kortin , jollen henkilöä kohtaa onnitellakseni häntä, vanhempana naiena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko asiaa kysyä tuolla tavalla onnittelevalta?
Nythän kysyn. Kai täällä joku sellainenkin on kuka laittaa tuplaonnitteluja.
Jotta facessa/muualla muut ihmiset näkevät minun onnittelevan päivänsankaria. Ihmiset tekevät todella helposti oletuksia ihmisten somekäyttäytymisen perusteella. Ei tarvi tulla sitten muutaman kuukauden päästä mutkan kautta ihmettelyä, oonko riidoissa Minnan kanssa kun en onnitellut sitä facessa/muualla, kun kaikki tietää että me ollaan kavereita ja minä olin ainoa, joka ei onnitellut, niin minkäköhänlainen ongelma nyt meidän välillä on.
Joissain tilanteissa onnittelemattomuutta tai tuplaviestiä pahempaakin voi olla, jos muille käy ilmi mun olevan niin hyvä kaveri Minnan kanssa, että laitan sille vaan yksärin enkä julkista onnittelua. Kun ne muut on vaan someonnittelujen tasoisia kavereita.
Tästähän tuossa on kyse, myönnettiin sitä tai ei. Iso syy sille miksi poistuin facesta jo vuosia sitten, oltuani siellä muutaman kuukauden vain huomatakseni että se on pelkkää pelien pelailua jolle olisi itse pitänyt olla yleisönä. Ei kiitos.
Useampi vastaaja sanoo että muiden takia. Että muut eivät ihmettele. Oletteko todella niin lampaita että laitatte onnistteluviestin - ei päivänsankarin takia- vaan koska muut muuten ihmettelee? Katsooko muka joku muiden onnitteluja? Minua ainakaan ei voisi vähempää kiinnostaa, kuka onnittelee ketäkin. Facebookin seinä tuntuu aika etäiseltä. Paremmat ystävät soittaa tai laittaa yksärin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan sen takia, ettei muut ihmettele miksi en onnittele hyvää ystävääni facebookissa.
Onko itsekeskeinen ajatus olettaa, että muut seuraavat viestintääsi somessa?
Ovat lähettäneet kaveripyynnön joskus. En huoli onnitteluja, oliko epäselvää?