Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan

Vierailija
25.07.2023 |

Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.

Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.

Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.

Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.

Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.

Kommentit (1406)

Vierailija
1361/1406 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole vain nykypäivän ilmiö.

Nuoruudessani tapailin pihiä miestä. Suhde jäi pelkäksi tapailuksi joka tapahtui aina hänen luonaan, hän itse ei vaivautunut liikkumaan minun luokseni. Lopulta hän asui toisessa kaupungissa johon kuljin tavatakseni häntä. Matkakuluni otettiin kyllä huomioon, mutta vaiva matkustamisesta oli aina minun puolellani.

Olin nuori, pohjattoman ihastunut ja halusin enemmän, enempää ei koskaan tullut. Koin lopulta jonkinlaisen herätyksen ja lopetin tapailun. Mies halusi tulla käymään luonani, mietin mitähän asiaa hänellä mahtaa olla. Hän tuli keromaan, että mielestään olin velkaa hänelle x määrän euroja..puolikkaasta yli puolen vuoden takaisesta kesäreissun majoituksesta, joka oli varmasti ainoa asia jonka hän oli ikinä minulle kustantanut. Minä olin opiskelija, vähätuloinen, hän työelämässä ja hyvät tulot.

Tämä pihiys todellakin liittyi paitsi rahaan, myös minkäänlaiseen vaivan tai ajan antamiseen toiselle ihmiselle.

Mies oli kuitenkin hyvin vihainen, kun lopetin suhteen.

Vierailija
1362/1406 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole vain nykypäivän ilmiö.

Nuoruudessani tapailin pihiä miestä. Suhde jäi pelkäksi tapailuksi joka tapahtui aina hänen luonaan, hän itse ei vaivautunut liikkumaan minun luokseni. Lopulta hän asui toisessa kaupungissa johon kuljin tavatakseni häntä. Matkakuluni otettiin kyllä huomioon, mutta vaiva matkustamisesta oli aina minun puolellani.

Olin nuori, pohjattoman ihastunut ja halusin enemmän, enempää ei koskaan tullut. Koin lopulta jonkinlaisen herätyksen ja lopetin tapailun. Mies halusi tulla käymään luonani, mietin mitähän asiaa hänellä mahtaa olla. Hän tuli keromaan, että mielestään olin velkaa hänelle x määrän euroja..puolikkaasta yli puolen vuoden takaisesta kesäreissun majoituksesta, joka oli varmasti ainoa asia jonka hän oli ikinä minulle kustantanut. Minä olin opiskelija, vähätuloinen, hän työelämässä ja hyvät tulot.

Tämä pihiys todellakin liittyi paitsi rahaan, myös minkäänlaiseen vaivan tai ajan antamiseen toiselle ihmiselle.

Mies oli kuitenkin hyvin vihainen, kun lopetin suhteen.

Toivottavasti et maksanut sitä puolikasta majoitustakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/1406 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi olen sinkku.

No rakastu fiksuun niin ei tarvitse kärsii mulkeroista.

1364/1406 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita kommentteja?

Vierailija
1365/1406 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain ja ainostaan nainen voi saada tälläisestäkin asiasta käännettyä oman virheensä miehen viaksi ja vauvapalstan miesvihokit lähtee mukaan innoissaan määkymään.

Ihan oikeesti hemmetti.

1. Rupeat itsekkin laittamaan IHAN KAIKKI kulut sinne sovellukseen. On niin huvittavaa, kun eka itse mainitset, että olet rento ja antelias ja sinua ei haittaa, kun välillä ostat ylimääräistä etkä laita kaikkia kuluja sinne sovellukseen mutta sitten kuitenkin itket täällä sitä, kun poika ystävä laittaa kaikki kulut sinne kondoomeja myöten. Eli ei ihan vastaa tuo kuvauksesi itsestäsi, kun se sitten haittaakin kun kulut ei oikeesti mene tasan. Eli laita sinäkin jatkossa ne kaikki kulut sinne. Toinen, poika ystävä syö enemmän, kuin sinä vaikka olette maksaneet tasan. Eli taas tämä sama, että olet huoleton ja antavainen? Missä kohtaa olet sitä, kun kuitenkin valitat sitten, kun miesystävä syö enemmän, kuin sinä ja oikein viellä vauhdilla ottaa. Tähänkin on vastaus. Eli seuraava kohta.

2. Jakakaa oliivit, sipsit ja syömiset täysin tasan kippoihin/astioihin niin ei tarvitse sitten valittaa, kun toinen syö enemmän.

Meillä esim on puolison kanssa erilainen tapa syödä eri asioita. Minä syön 1 popkornin kerrallaan kiposta ja puoliso ottaa kourallisen ja työntää sen suuhunsa. Sen vuoksi meillä on kaksi erillistä kippoa missä on molemmille jaettu popkornit silmämääräisesti puoliksi.

Toiseksi kuka käyttää tuollaisia sovelluksia :O Ehkä jotkut kaveriporukat, kun menee jonnekkin mökille, mut mitä hittoa :O Pariskunta käyttää sovellusta mihin tulee kondoomeja myöten ostokset :O

Voi noin tehdä, mutta uuvuttavaa loppujen lopuksi. Mulla oli samanlainen mies kun apn mies.

Siinä vaiheessa, kun mietin toisen jääkaapin ostamista, kun jääkaapin hyllyt oli jo jaoteltu omille ruuille, ja olin kotihoidon tuella 9kk vauvan kanssa, hankin oman asunnon ja erosin.

Vierailija
1366/1406 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on miesystävä, joka maksaa kaiken. Ja yritän itse välillä laittaa hänelle jotain kivaa, koska hän haluaa maksaa ruoat, asumisen, reissut ym. Harvinainen mies, se täytyy todeta. Toki itse makselen omia nettiostoksiani, tilaan hänellekin vaatetta tms. mutta pääsääntöisesti kulut hoitaa mies

Ap:n tapauksessa en jaksaisi tuollaista menoa.

Ap:n mies kirjoittaisi juuri tuollaisen viestin kuin sinä kirjoitit. Sinä elät miehen rahoilla, samoin kuin ap:n mies elää ap:n rahoilla.

Tää nykyajan ajatusmalli on jännä. Ihan kuin tuo "joku elää jonkun rahoilla" olisi joku maailman hirvittävin vääryys ja uhriutuminen, väärin ainakin. Joskus se voi ollakin vääryys, mut surullista miten rahakeskeisiä nykykolmekymppiset ovat.

Minulle ja miehelleni raha on vain väline, ei minkäänlainen itseisarvo. Ollaan vuosikymmenien avioliiton aikana vuoroin tienattu enemmän ja vähemmän, työttömyysjaksoakin ollut,  molemmat ollaan saatu pienehköjä perintöjä vuoroin, ja ajatellaan 100%, että meillä on yhteiset rahat. 

Miksi se on niin hirveää, jos rakkausliitossa rahat on yhteisiä, tulotasosta riippumatta? Se on helppoa ja mukavaa, kun ei tartte riidellä ja pitää kynsin hampain kiinni "minun rahoistani". Ihmiset palvoo materiaa aivan liikaa, SE on hirveää!

Miten ihmeessä tuo sinun tilanteesi liittyy toisen rahoilla elämiseen? Etkö ymmärrä mitä se tarkoittaa?

Vierailija
1367/1406 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on miesystävä, joka maksaa kaiken. Ja yritän itse välillä laittaa hänelle jotain kivaa, koska hän haluaa maksaa ruoat, asumisen, reissut ym. Harvinainen mies, se täytyy todeta. Toki itse makselen omia nettiostoksiani, tilaan hänellekin vaatetta tms. mutta pääsääntöisesti kulut hoitaa mies

Ap:n tapauksessa en jaksaisi tuollaista menoa.

Ap:n mies kirjoittaisi juuri tuollaisen viestin kuin sinä kirjoitit. Sinä elät miehen rahoilla, samoin kuin ap:n mies elää ap:n rahoilla.

Tää nykyajan ajatusmalli on jännä. Ihan kuin tuo "joku elää jonkun rahoilla" olisi joku maailman hirvittävin vääryys ja uhriutuminen, väärin ainakin. Joskus se voi ollakin vääryys, mut surullista miten rahakeskeisiä nykykolmekymppiset ovat.

Minulle ja miehelleni raha on vain väline, ei minkäänlainen itseisarvo. Ollaan vuosikymmenien avioliiton aikana vuoroin tienattu enemmän ja vähemmän, työttömyysjaksoakin ollut,  molemmat ollaan saatu pienehköjä perintöjä vuoroin, ja ajatellaan 100%, että meillä on yhteiset rahat. 

Miksi se on niin hirveää, jos rakkausliitossa rahat on yhteisiä, tulotasosta riippumatta? Se on helppoa ja mukavaa, kun ei tartte riidellä ja pitää kynsin hampain kiinni "minun rahoistani". Ihmiset palvoo materiaa aivan liikaa, SE on hirveää!

Ei kaikki joilla on erilliset rahat koe tarvetta tapella niistä. Ja toisinpäin, ei yhteiset rahat suojele rahariidoilta, päinvastoin. Jotkut kokee niin päin, että etenkin kovin erilaisilla kulutustottumuksilla varustetuilla pareilla suhde sujuu paljon sopuisammin kun rahat on omia.

Onhan näitä pariskuntia paljon missä enemmän tienaava on vihainen kun toinen tuhlaa minkä ehtii eikä viitsi hankkia parempaa työtä. Ja vastapuoli sanoo että meillä menee hienosti kun on yhteiset rahat.

Vierailija
1368/1406 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkee jo hyvin sen kuinka perhe-elämä ei ole kaikkien juttu. Ihan hirveetä perhe-elämää olisi tuollainen ja kun nyt tapailu vaiheessa on jo noin hankalaa. 😅 Kannattaa miettiä mitä sinä itse haluat ja mikä ok sinulle oikea tapa elää ja sitten tehdä päätöksiä.

Vierailija
1369/1406 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ok, että kumpikin maksaa omat jutut. Se ei ole ok, että ne kirjataan johonkin sovellukseen ylös tai ylipäänsä pidetään niitä kirjaa mitä ostettu ja kuka osti ja kuka söi ja kuinka monta.

Vierailija
1370/1406 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:sta ei kuulu, koska mies ei hyväksynyt suhteen päättymistä. Eristi hänet ulkomaailmaasta, otti kännykän pois ja antoi varmaan turpaa.

1371/1406 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet toiminut ap viime päivinä käydessäsi poikaystävän luona? Laitatko Splitwiseen kaikki tuliaiset ja ostokset?

1372/1406 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kommentteja?

Vierailija
1373/1406 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois kiva kuulla mihin päätökseen ap tuli suhteen osalta. Miehen reaktio kiinnostaa toki myös.

1374/1406 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on nyt tilanne ap`?

Vierailija
1375/1406 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap huhuu, uskaltaudu kertomaan onko kaikki ok ja miten menee?

1376/1406 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu?

Vierailija
1377/1406 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Huhuu?

Asia loppuun käsitelty, voit sinäkin jo unohtaa.

Vierailija
1378/1406 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi olen sinkku.

Ihminen on luotu pärjäämään yksin,näkyy kyllä kaikessa.Muu on hyväksikäyttöä

Vierailija
1379/1406 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jatkoon, en jaksaisi parisuhteessa tuollaista sentinvenytystä. On ihan ok että suunnilleen maksetaan ostokset tasan jos molemmilla on suurinpiirtein saman verran rahaa käytössä. Mutta että joka hiton kortsuostos merkataan jonnekin sovellukseen, sairasta! Juokse!!

Miksi se on sairasta että yhdessä käytettävät asiat maksetaan puoliksi? Avaa vähän.

Jos mies kuluttaa ruokaostoksista toistuvasti 2/3 niin miksi silloin ne pitäisi maksaa puoliksi?

Ei tietenkään pidä, mutta lainasin kommenttia jossa pidetään sairaana sitä että kortsut maksetaan puoliksi.

Kyllä tuo on jo ihan sairasta jos aikuinen työssäkäyvä ihminen vaatii että kaikki kulut laitetaan sentilleen puoliksi.

Noin pihin ihmisen kanssa en todellakaan muuttaisi yhteen enkä varsinkaan tekisi lapsia.

Ai. Me laitetaan miehen kanssa kaikki puoliksi edelleen kymmenen vuoden yhdessäolon jälkeen, enkä ole vielä nähnyt siinä mitään sairasta. Siksi kysyin mutta ei auennut vieläkään.

Ei ole pihiä maksaa oma osuutensa elämisestään.

On hiukan eri elää ukkona ja akkana samassa taloudessa. Silloinhan kaikki muukin on yhteistä, usein asunto ja muutakin yhteistä omaisuutta. Ja jos erotaan niin toinen saa yleensä tasinkoa.

Nyt vasta seurustellaan. Kun aloittaja nyt kokee, ettei kulujen jako on hänelle tasapuolista niin suhtee loppuessa hän ei saa mitään tasinkoa lähettämilleen rahoille.

Ei aloittaja tasapuolista kulujen jakamista kielläkään, nimen omaan epätasapuolista.

Ei voida verrata kymmeniä vuosia yhdessä olleita, ehkä naimisissa olevia pariskuntia vasta seurustelevaan pariskuntaan.

Kukaan tuskin siis kritisoi täällä kulujen jakamista. Mutta liikaa nuukailua ja poikaystävän omien puolien pitämistä kyllä.

Seurustelussa se kulujen jakaminen vasta järkevää onkin. En ehkä ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat.

En viitannut kommentissani aapeen tilanteeseen, vaan vastasin sille joka piti kulujen puolittamista sairaana. Aapeen tilanne on muuten sama kuin omani, paitsi että meillä kumpikaan ei rohmua yhteisistä ruoista enempää kuin toinenkaan vaan ne syödään ja kulutetaan oikeasti puoliksi. Eikä mies syötä minun ruokiani ystävilleen. Aapeen suhde ei ole tasapuolinen, kun kaikki maksetaan puoliksi ja mies käyttää ja syö valtaosan.

Kirjoitin kai sitten epäselvästi.

Kun vasta seurustellaan ja asutaan omia talouksiaan ei mitään kaiken kattavaa yhteistä tiliä silloin pitäisi olla. Siinähän on juuri se väärä, että toinen käyttää sitä hyväkseen. Kuten ehkä nyt on käynyt aloittajan kohdalla.

Ei siis mitään yhteistä kulutili, se kuuluu mielestäni vasta kun asutaan yhdessä ja on jo vakiintunut suhde.

Mutta en minä sitä sanonut, etteikö myös jo seurustelusta pitäisu0i kuluja jakaa yhdessä.

MUTTA nimenomaan VAIN siihen seurusteluun ja yhteisen ajan viettoon liittyviä kuluja.

Myös on otettava huomioon jos toinen esimerkiksi syö paljon enemmän tai ylipäätään käyttää henkilökihtaisiin asioihin enemmän rahaa niin silloin ne eivät kuulu yhteisiin kuluihin.

Miehen omaan ajoon käytetyt bebsakulut eivät kuulu aloittajalle, esimerkiksi.

Jos mies on ne tälle yhteiselle tilille laittanut.

Eikä esimerkiksi miehen parturissa käynti tms. Jos mies on näitä yhteiselle tilille laittanut.

Seurustellessa nämä ovat ihan eri tason asioita kuin naimisissa ollessa.

Minä ymmärsin että mitään yhteistä tiliä ei ole, vaan kulut merkitään ylös sovellukseen joka puolittaan ne molempien maksettavaksi.

Juu ei ole yhteistä tiliä, vaan tämä Splitwise -sovellus, johon kumpikin saa merkitä mitä on ostanut ja paljonko toinen on velkaa sitten.

Mies tienaa minua monta sataa euroa enemmän ja olenkin sanonut siitä hänelle, että minä tykkään pistää rahani hyvään ihonhoitoon ja kampaajakäynteihin, (jotka eivät ole mitään halvimpia melkein napaan asti ulottuvilla hiuksilla), kun taas hän mieluummin pistää rahansa ruokaan, juomiin ja matkusteluun ja käyttää samoja vaatteita niin kauan kunnes ne menevät rikki. Että meillä on erilaiset mieltymykset. Mun pitää esimerkiksi ulkonaanmatkoja varten säästää pitkään ja miettiä miten kulutan rahaa ruokaan silloin, kun säästän. Eikä niin, että rahaa menee kauheasti yhteisiin ruokiin jotka hupenevat heti. Nojoo, herätti kivasti keskustelua tämä avautumiseni ja sain paljon mietittävää.

Ap

Kirjaat sovellukseen hänen juomansa juoman ja syömänsä kakun, lisäät kahvipaketit jne. 

Jos mies on saita ja haluat jatkaa hänen kanssaan, niin sinun pitää toimia hänen tavallaan

eikä tukea häntä.

Hänen on helppo matkustaa, koska sinä sponsoroit hänen syömisiään ja juomisiaan koko ajan. 

Vierailija
1380/1406 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sika on varmaan jo jätetty ja uusi, tuleva sika löydetty.