Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan
Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.
Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.
Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.
Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.
Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä! Kurkkimassa ketjua lounastauolla. Nielen ruokahaluttomana kaurapuuroa, kun on niin paha olla.
Splitwiseen muuten saisi näköjään lisättyä kuvia jokaiseen kulumerkintään - miksei mies laittanut jokaisesta kuitista kuvaa, kun on kerran niin tarkka, että kaikki menee 50/50? Hän ainoastaan lisää maksamansa summan ja sovellus sitten laskee mitä minä olen velkaa. Jumitan samassa aiheessa, kun en vain saa päähäni edelleenkään sitä polttoaineen määrää.. Muuten olisin voinutkin keskustella vielä ja katsoa, mihin tämä etenee. Nyt on niin huijattu olo, ettei edes tee mieli nähdä koko ihmistä. Eilen pistin flunssan piikkiin, etten voinut nähdä iltalenkin merkeissä.
Jos ei olisi näin pettynyt ja surullinen olo, varmaan tekisin niin pikkumaisesti, että alkaisin jakamaan kaiken tasan eri purnukoihin ja vaatisin, ettei minun puolikkaisiin kosketa. Jos ihmettelisi minun pikkumaisuuttani, vastaisin, että minähän vain teen samaa kuin hän - puolitan kaiken tasan, kuten on maksukin hoidettu.
Mitään ylimääräistä en enää tekisi, en hemmottelisi hieronnoilla, juomilla tai herkuilla, kukkia ei ilmestyisi pöydälle ja muutenkin alkaisin olemaan hankala, esim auton kyytiin en enää menisi.Mutten tiedä jaksaisinko alkaa tähän pelleilyyn ja antaisiko mun luonne ylipäätään ruveta antamaan samalla mitalla takaisin. Olisiko parempi liueta hiljaa ja antaa miehen jatkaa suhdettansa Splitwisen ja Excelien kanssa.
Ap
Voisit iältäsi olla lapseni, joten annan neuvon äitisi näkövinkkelistä: älä jatka tuossa suhteessa, tuo ei vuosien myötä parane. Joko joudut hyväksikäytetyksi tai joudut jatkuvasti venkslaamaan ruokien ja muun jakamisen kanssa. Ihan oikeasti, olet vielä nuori ja varmasti löydät hyväsydämisemmän miehen itsellesi. Tuossa suhteessa et tule onnelliseksi.
Liukene vaan. Nyt tuntuu pahalta, mutta sitten on paljon kivempaa kuin viimeiset puoli vuotta.
Et sinä tuon ankeuttajan kanssa saa ikinä sellaista rentoa ja kivaa suhdetta, hän EI HALUA sellaista.
Itse jätin tuollaisen, kun olen samanlainen kuin sinä. Nyt hän sitten kulkee nykyisen naisensa kanssa molemmat myrkyn nielleen näköisinä. Ei ole kivaa heillä, ei. Eivätkä taida edes sellaista haluta. Mulla on mukava elämä, iloa ja hyvinvointia ja yltäkylläisyyttä ja anteliaisuutta.
En todellakaan lukenut koko ketjua, mutta pari sanaa syömisistä ja rahankäytöstä meidän perheessämme. Voisiko olla että olet itse ap tässä nyt se pihi kyttääjä? Miksi et merkkaa kulujasi sovellukseen, jos sen käytöstä kerran olette sopineet?
Meillä pistetään kaikki yhteiseen talouteen liittyvät kulut puoliksi. Ruoat, taloustarvikkeet, autojen kulut, bensat jne. Meillä on yhteinen taloustili tätä varten, johon siirrämme tietyn summan joka kuussa. Omilta tileiltä sitten maksellaan omia harrastuskuluja, vaatteita jne henkilökohtaista. Olen kokenut tämän erittäin hyväksi systeemiksi.
Ei myöskään tulisi mieleenkään valittaa miehen syömisistä. Hän syö miehenä joka tapauksessa enemmän kuin minä, joten en todellakaan oleta että kaikki tekemämme ruoka jaetaan tasan puoliksi. Kun ruoka loppuu, tehdään uutta eikä niin että toiselle jätetään jokin osa sitä ruokaa jos toinen on syönyt enemmän. En ymmärrä ollenkaan tuota näkökulmaa.
Nuukuus tulee yleensä vielä pahenemaan iän myötä. Isäni on ollut ikänsä nuuka kuin piru. Lapsuudessani äiti osti ruuat, piti lapset vaatteissa jne. Isäni joskus saattoi painostuksen alla ostaa sen pyörän tai jonkun muun urheiluvälineen. Isäni kun kävi kaupassa, hän toi itselleen sieltä syötävää. Äitini raahasi koko perheelle.
Enää eivät ole yhdessä ja isän nuukuus on vain lisääntynyt. Kun tulee kylään, saattaa tuoda lapsenlapsille karkkipussit. Ei mitään muuta. Muuten monen päivän kyläilyn aikana vetelee naamariinsa kaikki ruuat mitä näköpiirissä on, juo oluet ja muut juomat. Omatkin on mukana mutta niitä ei tarjoile vaan nauttii itse. Tulee kauppaan mukaan ja ostattaa omia ruokiaan minulle.
Ja ei, kyse ei ole köyhästä eläkeläisestä. Sattumalta tiedän, että hänellä on säästöjä aika paljon. Hänellä olisi varsin varaa edes joskus piffata lapsensa perheelle yksi ateria. Mutta noinhan sitä varallisuutta saa kerättyä kun koko ikänsä elelee muiden siivellä. Siitä oli suht hyvästä palkasta pistää roimasti säästöön työvuosinakin. Eläkekään ei mikään huono ole.
Mutta tuollainen nuukuus on todella vastenmielinen piirre ihmisessä.
Vierailija kirjoitti:
En ryhtyisi tai jäisi noin tarkkaa rahavirtaa seuraavaan suhteeseen.
Pahimmassa tapauksessa saa vielä loppulaskun peräänsä.
Ehkä tälläisen tyypin pitäisi tehdä inventaario heti suhteen alussa ja vaatia vähän ennakkoa mahdollisen eron varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos lähdet penäämään mieheltä rahaa, jonka hän on sinulta lokkeillut, mies heittäytyy hankalaksi känkkäränkäksi ja polkee jalkaa ja yrittää kaasuvalottaa sinua, että sinun idea, se johtuu siitä ja tästä, mutta kun sinäkin jne. Sieltä tulee vastaan itku, poru, syyttely ja viha. Miksikö? Koska mies kokee, ettähän on oikeutettu lokkeilemaan ja sinä et saa kieltää sitä.
Luonnevikaiset on tuollaisia. Aina on syy muissa kuin itsessä. Siksi ehdotan vaan hiljaista eroa ja that's it. Pääset vähemmällä vidutuksella ja päänvaivalla.
Joo, en usko, että minusta on enää riitelemään ja penäämään menetettyjä euroja. En usko, että tuon luontoisen ihmisen kanssa se edes olisi mahdollista.
Olisin ollut valmis vielä keskustelemaan, mistä tällainen kilpailu syömisessä ja armoton nuukailu johtuu, mutta tuon polttoaine -oivalluksen jälkeen mä olen aivan sanaton. Yli 2000 km en saa mittariin vaikka kuinka paljon pyöristäisin yläkanttiin.
Sain vihdoin konkretiaa sille, että mua todella huijataan, eikä mun tunteista välitetä ja etten mä ole vain liian herkkä. Olen surullinen ja pettynyt, vihainen en jaksa olla. Hirmu kiitollinen myös, että täällä niin moni jaksoi lukea aloitukseni ja paneutua mun ongelmiin ja auttaa avatakseen silmäni.
Kaikista eniten sattuu, kun uskalsin luottaa ja oikeasti luulin löytäneeni tästä miehestä sen loppuelämän kumppanin.
Ap
Elämässä vaan usein käy niin, että pitää käydä läpi kurjia kokemuksia, jotta voisi ymmärtää, mikä on itsestä hyvää ja haluttavaa elämää. Sentään teit jo vuodessa oivalluksen, että
tällaista et halua, kun monilla menee 20 vuotta avioliitossa ennen kuin se havainto tapahtuu. Kaikki miehet eivät ole myöskään lainkaan tällaisia, sulla on ollut vaan huonoa tuuria matkassa. Jaksuja ja aurinkoisempaa tulevaisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Mies oli minun synttäreiden aikaan ulkomailla (työharjoittelu + meni jouluksi matkalle Havaijille). Lähetti kortin ja kynttilän mikä oli sitten kai sekä synttäri- että joululahja. Minä annoin myös aika vaatimattoman joululahjan, neuloin villasukat.
Touko hän sulle mitään tuliaisia matkalta, esim . Suklaata?
Asperger aiheuttaa tuollaista käytöstä. Se voi olla lieväpiirteinenkin.
Naisesta tulee parisuhteessa lokki, jos mies maksaa liian helposti naisen kuluja. Nainen heittäytyy lapsen asemaan parisuhteessa.
Olen allerginen saituudelle ja huonoille käytöstavoille. Jos kutsun miehen kotiini, tarjoan ja pidän huolen, että kaikkea on tarpeeksi. Jos mies syö reilusti, sehän tarkoittaa, että tarjottavat olivat hyviä. Vien myös mennessäni aina tuliaisia reilusti.
Olen myös allerginen hyväksikäytölle. Jos huomaan, että toinen on koko ajan vain ottamassa, loppuu minunkin hyvänlaisuuteni.
Tästä kai tuossa alkuperäisessä tarinassakin on kyse. Hiukan ahneen ja itsekeskeisen vibat ap:n poikaystävästä tulee. Kertoo luonteesta, joten minusta keskustelusta ei taida olla paljon hyötyä. Itse jättäisin tuon suhteen taakseni. Voin sanoa, että toisen harjoittama hyväksikäyttö alkaa risoa aina vaan enemmän ja suhde loppuu ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan lukenut koko ketjua, mutta pari sanaa syömisistä ja rahankäytöstä meidän perheessämme. Voisiko olla että olet itse ap tässä nyt se pihi kyttääjä? Miksi et merkkaa kulujasi sovellukseen, jos sen käytöstä kerran olette sopineet?
Meillä pistetään kaikki yhteiseen talouteen liittyvät kulut puoliksi. Ruoat, taloustarvikkeet, autojen kulut, bensat jne. Meillä on yhteinen taloustili tätä varten, johon siirrämme tietyn summan joka kuussa. Omilta tileiltä sitten maksellaan omia harrastuskuluja, vaatteita jne henkilökohtaista. Olen kokenut tämän erittäin hyväksi systeemiksi.
Ei myöskään tulisi mieleenkään valittaa miehen syömisistä. Hän syö miehenä joka tapauksessa enemmän kuin minä, joten en todellakaan oleta että kaikki tekemämme ruoka jaetaan tasan puoliksi. Kun ruoka loppuu, tehdään uutta eikä niin että toiselle jätetään jokin osa sitä ruokaa jos toinen on syönyt enemmän. En ymmärrä ollenkaan tuota näkökulmaa.
Onneksi ei tarvitse itse olla parisuhteessa näiden av-mammojen kanssa, jotka dissaavat ihan normaalia käytöstä! Etsikää vaan maailman tappiin niitä olemattomia satuprinssejänne, jotka tarjoavat teille kalliita lahjoja, palveluksia ja huomiointia ja jotka syövät ja kuluttavat juuri niin kuin te toivotte.
Ei ole mitään tekemistä nuukuuden kanssa tällä ketjulla. Taloudenpito ei tee ihmisestä nuukaa. Kuten joku sanoi, ap se kyttääjä ja pihi tässä on, kun haluaa että kaikki on jaettu tasan kahtia.
Mikäli suhteen päättäminen ei ole vaihtoehto, niin suositan, että alat toimimaan kuten poikaystäväsi. Eli kaikki yhteiset kulut laitat sinne sovellukseen, myös omien leipomusten ainekset. Mikäli poikaystävä jatkossakin syö sovellukseen laitetuista aineksista suuren osan, käyt poistamassa sovelluksesta oman osuutesi kuluista.
Vierailija kirjoitti:
😩😂🙄
Oma mies on välillä myös melkeinpä sairaalloisen nuuka. Välillä pää hajoaa ja meinaa mennä totaalisesti hermot, kun ei olisi valmis käyttämään meidän omia rahoja(ne olleet aina kyllä yhteiset käytännön syistä). Sitten olisi kuitenkin valmis matkustamaan ja ravintolaan, jos joku toinen maksaa. Hänen vanhemmat tuon käytöksen ovat opettaneet ja ovat kymmenen kertaa pahempia toisten piikkiin loisioita. Miehen lapsuudessa on todellakin jääty vaille kaikkea. Ei ole ollut ruokaa eikä puhtaita vaatteita, koska vanhemmat ovat säästäneet rahat. Mies ei ole saanut tehdä mitään lapsena, mikä olisi maksanut jotain. Ei harrastuksia, ei reissuja, ei mitään. Kaikki on jaettu neljän veljeksen kesken ja niistä on ollut verinen kilpailu. 0,33l limukin on jaettu veljesten kesken kerran kuussa, kun on raaskittu lämmittää sauna. Eikä miehen vanhempien ammateilla ole todellakaan ollut kyse köyhyydestä.
En varmaan kestäisi moista käytöstä, jos se olisi kokoaikaista. Meillä mies alkaa nuukailemaan, jos stressaa muutenkin. Saa kauheita ahdistuskohtauksia rahasta välillä, vaikka meillä on enemmän kuin hyvät tulot. Lähinnä säälittää, koska lapsuus vaikuttaa edelleen lähes nelikymppisenäkin noin paljon. Aiheesta on vuosien varrella puhuttu paljon. Käytös on lieventynyt vuosien varrella myös. Mutta traumahan tuo on.
Ap:lle sanoisin, että kannattaa puhua aiheesta avoimesti ja syyttämättä. Sieltä voi paljastua vaikka mitä taustalta. Jos on muuten hyvä mies, ei ehkä kannata ihan suoraan vaan luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tekemistä nuukuuden kanssa tällä ketjulla. Taloudenpito ei tee ihmisestä nuukaa. Kuten joku sanoi, ap se kyttääjä ja pihi tässä on, kun haluaa että kaikki on jaettu tasan kahtia.
Luitko sinä aloituksen?
Ymmärtänyt ainakaan et.
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika
Juu, hän EI todellakaan ole ihana ja rakastava.
Pahenee vaan ajan myötä.
Kertoo jotain että mies on kohta 30 ja ekaa kertaa parisuhteessa. Muut naiset on osanneet kiertää kaukaa jo eka treffien jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Naisesta tulee parisuhteessa lokki, jos mies maksaa liian helposti naisen kuluja. Nainen heittäytyy lapsen asemaan parisuhteessa.
Tässä aloittajan "miehen" ajatusmaailma; pitää varmuuden vuoksi hyväksikäyttää kumppania ensin, ettei vaan kumppani pääsisi hyötymään mitenkään. Mies on mielestään voittaja, kun on näin päässyt niskan päällä.
Toivottavasti mua ei nyt kukaan tunnista täältä, niin yksityiskohtaisesti olen kertonut kaiken D:
Ap