Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan
Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.
Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.
Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.
Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.
Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Nuukuus on ihan eri asia kuin toisesta hyötyminen ja hyväksikäyttö. Voi olla nuuka ja silti reilu. Aloittajan mies ei ole välttämättä edes mitenkään nuuka, vaan hyväksikäyttäjä. Tarkoitan, että hän saattaa tuhlata itseensä ja omiin asioihinsa hyvinkin huolettomasti, vaikka minimoi omia arjen kustannuksiaan maksattamalla niitä tyttöystävällä.
Nuukaillessa ylittyy äkkiä terve raja. Äärimmäisen nuukat pullottaa vettä. Käy kavereilla vessassa. Lataa virtavirtalähteitä töissä ja tutuilla.
Täällä on ehdotettu että jaa ne oliivit ym omiin kuppeihin ja kaikki tasan, mutta se ei lainkaan vähennä ap:n ahdistusta vaan lisää, koska jos alkaa tekemään itse sitä mitä pitää alhaisena ja itsekkäänä, niin alkaa lopulta vihata toisen lisäksi itseään. Mun neuvo on, että tekeepä mitä tekee niin pysyy itselleen ja arvoilleen uskollisena että voi hyvillä mielillä katsoa peiliin. Ap:n syvin ongelma tässä ei ole raha ja oikeus vaan se, ettei tuo ole kumppanuutta vaan kilpailua eli ei mikään parisuhde. Kumppani on tässä siis vihollinen eikä ystävä.
Laitat kaiken puoliksi, esimerkiksi tekemäsi ruuan jaat heti kahteen osaan ja jos et jaksa syödä osuuttasi niin niin loput roskiin. Voit ottaa oman vessapaperin mukaan ja säilyttää sitä omassa laukussasi. Oliivit ym naposteltavat myös kahteen kippoon. Pidä kirjaa kuinka paljon olet miehen auton kyydissä, sen mukaan lasket paljonko on osuutesi polttoainekuluista.
Pidä puolesi, jos haluat jatkaa suhdetta noin ääliön miehen kanssa. Kyllähän tommoset tyypit mielellään maksattaisi ihan kaiken muilla, ja itse sitten tutkailevat pankkitilin saldoa tyytyväisyyttä hyristen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ap:lle; onko miehesi horoskoopilta skorpioni?
Maamerkit ne vasta pihejä on
Nuorempana olin pihi ja tarkka, mutta se kohdistui lähinnä omiin ostoksiini. Nyttemmin olen oikein leppoisa ja hyvätuloinen härkä ja tarjoan välillä mielelläni ihmisille, jotka koen läheisiksi. Kerjäläissukulaiset eivät toki rahoistani pääse hyötymään, koska syy yhteydenottoihin on vain se kerjääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehellä on korkeakoulututkinto niin hän on oppinut nuukaksi opiskeluaikana. Minun mielestäni nuukuus on tulevaisuuden kannalta paljon parempi ominaisuus kuin se että hassaa rahaa ajattelematta. Kun teillä sellainen sovellus on käytössä niin kirjaat sinne kaiken mitä ostat ihan niin kuin mieskin tekee. Se että mies kirjaa sovellukseen kaiken ei välttämättä kerro ainoastaan siitä että hän on nuuka ja haluaa sinun maksavan kaikesta puolet. Hänellä voi olla tullut sellainen tapa että kirjaa kaikki kulut ylös ja haluaa tehdä sen tarkasti. Sitä miehet eivät ikinä tule tajuamaan että heidän pitäisi maksaa enemmän kun syövätkin enemmän. Parisuhteessa pitää aina miettiä sitä että kukaan ei ole täydellinen, mutta mittenkä vikojen kanssa voi itse elää.
Minulle tuli kammo opiskeluaikoina, koska rahaa oli alle 100 euroa kuukaudessa. En uskalla enää kuluttaa ja on pakko säästää pahan päivän varalle.
Säästeliäisyys on hyve. Nuukuus on sairaus. Sairasta yksinäsi.
Nainen päättää mihin mies saa käyttää rahaa. Jos mies käyttää rahansa naiseen, se on hyvä. Jos säästää ja ostaa auton, se on saatanasta.
Parisuhteessa on siis aina kahdet rahat. Yhteiset ja naisen omat.
Taitaa olla y li ksen kasvattama poika, joka ajatusmaailmaltaan sellainen, että nainen yrittää vain hyötyä hänen rahoistaan ja jokainen nainen on jollain tavalla maksullinen. Voit elämäsi viettää noinkin, mutta miksi, sitä voi ihmetellä. Itse en jaksaisi "kouluttaa" ihmisiä olemaan sellaisia kuin kuuluisi, että oikeudenmukaisuus ja muu toteutuisi. He ilmentävät teoillaan itseään ja sinun tulee tehdä johtopäätökset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehellä on korkeakoulututkinto niin hän on oppinut nuukaksi opiskeluaikana. Minun mielestäni nuukuus on tulevaisuuden kannalta paljon parempi ominaisuus kuin se että hassaa rahaa ajattelematta. Kun teillä sellainen sovellus on käytössä niin kirjaat sinne kaiken mitä ostat ihan niin kuin mieskin tekee. Se että mies kirjaa sovellukseen kaiken ei välttämättä kerro ainoastaan siitä että hän on nuuka ja haluaa sinun maksavan kaikesta puolet. Hänellä voi olla tullut sellainen tapa että kirjaa kaikki kulut ylös ja haluaa tehdä sen tarkasti. Sitä miehet eivät ikinä tule tajuamaan että heidän pitäisi maksaa enemmän kun syövätkin enemmän. Parisuhteessa pitää aina miettiä sitä että kukaan ei ole täydellinen, mutta mittenkä vikojen kanssa voi itse elää.
Minulle tuli kammo opiskeluaikoina, koska rahaa oli alle 100 euroa kuukaudessa. En uskalla enää kuluttaa ja on pakko säästää pahan päivän varalle.
Säästeliäisyys on hyve. Nuukuus on sairaus. Sairasta yksinäsi.
Nainen päättää mihin mies saa käyttää rahaa. Jos mies käyttää rahansa naiseen, se on hyvä. Jos säästää ja ostaa auton, se on saatanasta.
Parisuhteessa on siis aina kahdet rahat. Yhteiset ja naisen omat.
Mun kaveri on tällainen halpa edustusrouva mistä moni mies haaveilee. Miehensä hallinnoi rahoja. Teettää kaverilla kotitöitä ja vaatii kaveria toimimaan kaiken tuon ohessa miehensä vapaa-ajan toiminnoissa vaativissa velvoteissa maksuttomana oikeana kätenä. 50/50 ei tarkoita excel uskontoa tai muista hyötymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuukuus on ihan eri asia kuin toisesta hyötyminen ja hyväksikäyttö. Voi olla nuuka ja silti reilu. Aloittajan mies ei ole välttämättä edes mitenkään nuuka, vaan hyväksikäyttäjä. Tarkoitan, että hän saattaa tuhlata itseensä ja omiin asioihinsa hyvinkin huolettomasti, vaikka minimoi omia arjen kustannuksiaan maksattamalla niitä tyttöystävällä.
Nuukaillessa ylittyy äkkiä terve raja. Äärimmäisen nuukat pullottaa vettä. Käy kavereilla vessassa. Lataa virtavirtalähteitä töissä ja tutuilla.
Kun tätä viedään vielä eteenpäin, tulee hamstrausta ja jopa varastelua. Omat vanhempani, molemmat siis, varastelevat, jopa omilta lapsiltaan ovat vieneet esim. aterimia yms. pientä. Ottavat myös jotain kaatopaikalle sopivia vaatekuormia ym. nurkkiinsa pyörimään, "koska niitähän voi käyttää." Joka paikka täynnä paskaa ja roskaa. Ovat syntyneet 60-luvun alussa, joten eivät edes mitään dementoituneita vanhuksia, jotka luulevat pula-ajan koittavan.
Lusikat jakoon, vaikka saisit vain 1/3 lusikoista. Olet arvokkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, älä ostele enää hänelle mitään tai sitten samalla lailla laitat kulut puoliksi.
Oliivien osalta tuli mieleen (jos ihan oikeasti haluat hänen kanssaan vielä olla) niin jaatte oliivit ja muut herkut/ruuat kummallekin omiin astioihin kuin lapsille :D
Jos erehtyy sinun osuudesta syömään niin laitat hinnan sille!
Ei ole vaivan arvoista. Ei minun koskaan tarvitse lapsillekaan karkkeja jakaa mihinkään kippoihin. Tasa-puolisesti jakavat ja syövät, ja monesti sanovat toisilleen, että "syö sinä loput". Helpompiakin ihmisiä on olemassa.
Mun naispuolinen työkaveri kertoi, että hän oli käymässä Jyväskylässä kaverinsa luona ja sinne oli kokoontunut eri puolilta Suomea joku 4-5 hengen ksveriporukka ja tarkoitus oli olla siellä yksi yö la-su. He olivat sopineet, että he käyvät sitten ulkona syömässä Rossossa. Tämä nainen, jonka luokse he majoittuvat, oli leiponut heille jotain pikkusuolaista ja -makeaa, joita he nauttivat ennen kaupungille lähtöä. Sitten kun sunnuntaina kukin kaveri oli lähtenyt kotimatkalle, tuli tältä naiselta viesti, johon hän oli kirjoittanut, että mitä leipomukset olivat maksaneet ja jokaisen osuus niistä on 3€ ja tilinumeronsa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies metsästää, kalastaa, sienestää ja marjastaa. Minä taas ostan kaupasta loput. Ei harmita yhtään maksaa ostoksia kun mies kantaa kotiin kuha- ja ahvenfilettä tai vaikka kauriinlihaa enemmän kuin jaksetaan syödä.
Myös minun mies kalastaa. Hän tuo kalat kotiin valmiiksi fileroituna ja vakumoituina paketteina, joten niistä on helppo tehdä ruokaa. Hänelle kalastus on harrastus ja kalat tulee harrastuksen sivutuotteena. Ruokakulut laitetaan kuitenkin puoliksi, ei siinä oteta huomioon miehen tuomia kaloja. Ihan samoin neulominen on minun harrastus, en peri mieheltä mitään maksuja, mitä neulon hänelle tai lapsille.
Itse pidän perheen menoista excel-seurantaa, koska se on mielenkiintoista. Olen harkinnut kaksinkertaisen kirjanpidon aloittamista ihan kirjanpito-ohjelmalla, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapureilla oli aikoineen lista jääkaapin ovessa ja sarakkeet kumpi oli ostanut mitäkin. Siellä oli kuulkaa isän puolella merkattu jopa lapselle ostettu nalle... Ja vaimolle ostettu supersalmiakkiaski. No erohan siitä tuli eikä kukaan yllättynyt.
Voi luoja miten vinksahtanutta 😂😂
Luin tältä palstalta jossain parisuhteessa lainataan rahaa puolisolle koroilla.
Kirjanpitoon menee aikaa, ja se on ainoa oikeasti todella niukka hyödyke. Aikansa voi käyttää paremminkin kuin kirjaamalla leipäpaketin ja maitolitran hintoja.
Mitä kuuluu ap?
Joko olet tuon aarteen jättänyt?
Toivottavasti et enää maksa mitään hänelle, kyllä olet saamapuolella reilusti.
Tulet huomaamaan että rahatilanteesi helpottuu kun unohdat tuon sankarin.
Ap täällä! Kurkkimassa ketjua lounastauolla. Nielen ruokahaluttomana kaurapuuroa, kun on niin paha olla.
Splitwiseen muuten saisi näköjään lisättyä kuvia jokaiseen kulumerkintään - miksei mies laittanut jokaisesta kuitista kuvaa, kun on kerran niin tarkka, että kaikki menee 50/50? Hän ainoastaan lisää maksamansa summan ja sovellus sitten laskee mitä minä olen velkaa. Jumitan samassa aiheessa, kun en vain saa päähäni edelleenkään sitä polttoaineen määrää.. Muuten olisin voinutkin keskustella vielä ja katsoa, mihin tämä etenee. Nyt on niin huijattu olo, ettei edes tee mieli nähdä koko ihmistä. Eilen pistin flunssan piikkiin, etten voinut nähdä iltalenkin merkeissä.
Jos ei olisi näin pettynyt ja surullinen olo, varmaan tekisin niin pikkumaisesti, että alkaisin jakamaan kaiken tasan eri purnukoihin ja vaatisin, ettei minun puolikkaisiin kosketa. Jos ihmettelisi minun pikkumaisuuttani, vastaisin, että minähän vain teen samaa kuin hän - puolitan kaiken tasan, kuten on maksukin hoidettu.
Mitään ylimääräistä en enää tekisi, en hemmottelisi hieronnoilla, juomilla tai herkuilla, kukkia ei ilmestyisi pöydälle ja muutenkin alkaisin olemaan hankala, esim auton kyytiin en enää menisi.
Mutten tiedä jaksaisinko alkaa tähän pelleilyyn ja antaisiko mun luonne ylipäätään ruveta antamaan samalla mitalla takaisin. Olisiko parempi liueta hiljaa ja antaa miehen jatkaa suhdettansa Splitwisen ja Excelien kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ap:lle; onko miehesi horoskoopilta skorpioni?
Härkä on, vaikka tuskinpa tuolla käytöksellä on mitään tekemistä horoskooppien kanssa. Jos miettisin horoskooppeja, en olisi varmaan edes sopiva match miehelle näin jousimiehenä :D
Ap
Christiiina kirjoitti:
HEI AP, TSEKKAA TÄÄ!
Onko mies ostanut sulle synttäri-/joululahjaa tai vaikka vienyt sut syömään synttärinä ravintolaan ja tarjonnut omasta pussista? Kirjoitit , että olette seurustelleet vuoden , joten oletan, että olette myös olleet yhdessä, kun kummallakin on ollut synttärit/joulu. Ostitko itse miehelle lahjoja?
Kun minä nuorena 21-vuotiaana seurustelin ekan poikaystävän kanssa puoli vuotta, oli mies myös yhtä pihi kuin AP:n miesystävä ja minulla oli synttärit tulossa, vihjaisin miehelle, että olisi kiva saada Nominationin rannekoru, joka siihen aikaan (vuonna 2008) maksoi n. 30€. Sitten tämä mies sattumalta jätti minut muutama päivä ennen mun synttäreitä. En tiedä, oliko se vaan sattumaa, että just silloin hänestä alkoi tuntua siltä, että hän ei enää halua jatkaa vai ajatteliko hän, että nyt kannattaa lopettaa seurustelu, niin ei tarvitse ostaa synttärilahjaa ja säästää senkin rahan. Itse olin kuukautta aiemmin ostanut hänelle kyllä synttärilahjan.
Mies oli minun synttäreiden aikaan ulkomailla (työharjoittelu + meni jouluksi matkalle Havaijille). Lähetti kortin ja kynttilän mikä oli sitten kai sekä synttäri- että joululahja. Minä annoin myös aika vaatimattoman joululahjan, neuloin villasukat.
Hänen synttäreitä vietimme keväällä hänen kavereidensa kesken. Leivoin kakun juhliin ja annoin kalliin, laadukkaan kylpytakin lahjaksi. En haluaisi vertailla lahjoja tai muistella kuinka paljon itse kulutin hänen lahjoihinsa rahaa. Mun synttärit on tosiaan vasta joulukuussa muutama päivä ennen joulua niin ei sitä jaksa edes ajatella niin pitkän ajan päähän. Varsinkin kun tulee 30 v täyteen.
Mies muuten jaksaa vitsailla aina, että olen old lady ja häntä vuoden vanhempi. Johon korjaan, että ikäeroa on huimat 5 kuukautta ja etsiköön nuoremman jos häiritsee. Kaikenlaista pientä sitä alkaa muistamaan nyt kun miettii.
Ap
Huh huh, älä ostele enää hänelle mitään tai sitten samalla lailla laitat kulut puoliksi.
Oliivien osalta tuli mieleen (jos ihan oikeasti haluat hänen kanssaan vielä olla) niin jaatte oliivit ja muut herkut/ruuat kummallekin omiin astioihin kuin lapsille :D
Jos erehtyy sinun osuudesta syömään niin laitat hinnan sille!