Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan
Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.
Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.
Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.
Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.
Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oikeesti. Tuollaiset apit ja idea "tasajaosta" hyödyttää aina sitä, joka syö enemmän.
Jos tällaiset miehet saisivat päättää tässäkin maassa ihmisten asioista, niin säkissä tässä kohta käveltäisiin naisihmisinä, ja ihmisoikeudet vähitellen liudentuisivat katuojaan. Epäkohteliaisuudesta ja joustamattomuudesta se toisen hyödyntämisen tapa alkaa.
Pidä varasi ettei lapsia tuohon yhtälöön.
Ja ketä hyödyttää naisten suosima "maksetaan tulojen suhteessa"-malli, kun mies tienaa naista enemmän (niin kuin useimmissa tapauksissa asia on, kts. tilastokeskus)?
Se on hassua kuinka naiset laskevat millintarkasti kuka syö enemmän jne silloin kun mies pääsisi hyötymään, mutta kun nainen on saamapuolella niin pitäisi olla suurpiirteinen ja sitten on sairasta laskea kuka hyötyy.
Tässä tapauksessa ap on ollut suurpiirteinen, todennäköisesti pienemmällä palkalla kun toinen on olevinaan tarkka, mutta on vain pihi rahastaan, kun tavara on maksettu hän voikin käyttää sitä niinkuin haluaa, itsekkäästi.
Sitten ihmetellään miksi niitä lapsia ei tule... No ei varmasti kukaan halua lapsia AP:n miehen tasoisen kanssa.
"Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa."
Ei johdu tuollaisesta asiasta. Itse olen ainoa lapsi ja erittäin antelias ja muut huomioiva. Lähipiirissä oli tuollainen pariskunta, jossa meni samalla tavalla epäsynkassa nuukuus ja epänuukuus - ei toiminut. Kannattaa tuon osalta löytää matchaava puoliso. Tulee muuten aivan liikaa säröjä arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessa pitäisi osata ajatella niin, että kaikki on yhteistä. Meillä ei ole yhteisiä tilejä, mutta jos minun mieheni nyt sanoisi, että hänellä on rahat loppu, niin siirtäisin välittömästi rahaa hänen tililleen. Ja olen joskus siirtänytkin. Eikä tarvitse maksaa takaisin. Ja sama toisinpäin. Mutta ei tätä käytetä kuin oikeassa hädässä. Toista ei käytetä hyväksi. Ei parisuhteessa lokkeilla, vaan yritetään olla reiluja ja tasapuolisia. Sama ostosten maksamisessa. Jos mies maksaa tänään, niin itsestään selvää on, että minä maksan huomenna. Mutta minulle on ihan sama vaikka maksaisin tässä kuussa satasiakin enemmän ruokakuluja kuin mies. Seuraavassa kuussa mies taas maksaa. Reilu ja tasapuolinen voi olla ilman sovelluksia ja exeliäkin.
Miksi pitäisi ajatella että kaikki on yhteistä, voidakseen olla parisuhteessa? Kuka tällaiset asiat määrittelee? Minun rahani pysyvät omina rahoinani vaikka suhteessa olenkin, samoin puolisoni.
Jokainen pariskunta sen itse määrittelee. Meillä on liuta yhteisiä lapsia ja seurusteltu ollaan jo kymmeniä vuosia. Kaikki on yhteisesti hankittua. Kyllä meilläkin on omat tilit ja omat säästöt. Mutta silti kaikki on loppupeleissä yhteistä.
Niin minustakin se on jokaisen itse määriteltävissä. Siksi ihmetyttää kun täällä jauhetaan että pitäisi elää suhteessa tietyllä tavalla. En ikinä suostuisi suhteeseen jossa rahat ovat yhteisiä, enkä jaksa uskoa olevani ainut.
Siksi jokainen valitsee kumppaninsa itse. Minä en jaksaisi elää exel-suhteessa, ja tiedän ettei miehenikään. Meillä on elämässä vähän suuremmat linjat. Mutta ei se tarkoita sitä, että exel olisi mitenkään väärin. Sopii ehkä joillekin insinöörityyppisille ihmisille, jotka nauttivat lukujen kanssa näpräilystä. Itse en jaksaisi.
Siirtelettekö te sitten aina kuun lopussa jotain rahoja toisillenne? Ja anna mä arvaan, että sinä olet miehen laskelmien jälkeen aina se, joka on velkaa 🤪
Kuulostaa kyllä ankealta suhteelta kaikin puolin. Mietipä ap, että normaaleja miehiäkin olisi tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, sanoisin myös että jos ei tilanne parane, se tulevaisuudessa vain pahenee.
Mulle viimeinen niitti oli kun olin paistanut lettuja ja en saanut itse ainuttakaan.
Joo, meillekin osti emäntä (siis maksan 70% kuluista) 7 askia jäätelöä, niin yhtään en saanut. Ois kuulemma pitänyt hakea omat kaupasta.
Taitaa saada ensi kerralla hoitaa oman autonsa korjauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessa pitäisi osata ajatella niin, että kaikki on yhteistä. Meillä ei ole yhteisiä tilejä, mutta jos minun mieheni nyt sanoisi, että hänellä on rahat loppu, niin siirtäisin välittömästi rahaa hänen tililleen. Ja olen joskus siirtänytkin. Eikä tarvitse maksaa takaisin. Ja sama toisinpäin. Mutta ei tätä käytetä kuin oikeassa hädässä. Toista ei käytetä hyväksi. Ei parisuhteessa lokkeilla, vaan yritetään olla reiluja ja tasapuolisia. Sama ostosten maksamisessa. Jos mies maksaa tänään, niin itsestään selvää on, että minä maksan huomenna. Mutta minulle on ihan sama vaikka maksaisin tässä kuussa satasiakin enemmän ruokakuluja kuin mies. Seuraavassa kuussa mies taas maksaa. Reilu ja tasapuolinen voi olla ilman sovelluksia ja exeliäkin.
Miksi pitäisi ajatella että kaikki on yhteistä, voidakseen olla parisuhteessa? Kuka tällaiset asiat määrittelee? Minun rahani pysyvät omina rahoinani vaikka suhteessa olenkin, samoin puolisoni.
Jokainen pariskunta sen itse määrittelee. Meillä on liuta yhteisiä lapsia ja seurusteltu ollaan jo kymmeniä vuosia. Kaikki on yhteisesti hankittua. Kyllä meilläkin on omat tilit ja omat säästöt. Mutta silti kaikki on loppupeleissä yhteistä.
Niin minustakin se on jokaisen itse määriteltävissä. Siksi ihmetyttää kun täällä jauhetaan että pitäisi elää suhteessa tietyllä tavalla. En ikinä suostuisi suhteeseen jossa rahat ovat yhteisiä, enkä jaksa uskoa olevani ainut.
Jokainen suhde on erilainen, aikoinaan lasten isän kanssa menimme yhteen opiskelijoina, joilla ei ollut mitään. Kaikki hankittiin yhdessä ja se, jolla oli rahaa maksoi, aika pian hankittiin yhteinen tili, että kumpikin voi mennä kauppaan ostamaan ruokaa ilman että toinen antoi rahaa, rahansiirto ei ollut niin helppoa kuin nykyisin.
Nyt jos olisin suhteessa olettaisin että molemmilla olisi omat rahat, mutta mitään Excel taulukko elämää en suostuisi elämään vaan tyyliin sinä maksoit viimeksi minä nyt. Ja juuri niin että tulisi sanomista kumpi saa maksaa kuin minä maksoin viimeksi sinä nyt.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväpariskunta on ollut yhdessä jo 25 vuotta. Ovat yhtä pihejä, ahneita ja tarkkoja rahasta.
Parisuhde varmaan toimii silloin, kun molemmat ovat yhtä pihejä ja tarkkoja rahasta .
Tuskin, kun kumpikaan ei haluaisi maksaa mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies metsästää, kalastaa, sienestää ja marjastaa. Minä taas ostan kaupasta loput. Ei harmita yhtään maksaa ostoksia kun mies kantaa kotiin kuha- ja ahvenfilettä tai vaikka kauriinlihaa enemmän kuin jaksetaan syödä.
Mikä tässä on oleellista helsinkiläispariskunnan tapaukseen liittyen?
Tahtoo kertoa miten hyvin heillä asiat, jos vaikka muut haluaisivat kadehtia :)
Vierailija kirjoitti:
"Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä."
Ja tämän tulisi tarkoittaa sitä että mies on antelias.
Kyllä moni nainen on antelias ja hemmotteleva luonteeltaan, ei ole sukupuolisidonnaista.
Täytyy valita hyväksyykö sen, että jää taloudellisesti tappiolle ja saa tämän miehen, vai vaihtaaki kytkintä ja kaasuttelee menemään. Minä puhuisin suoraan noista asioista ja sitten lähtisin (joka tapauksessa). Katsoisin miten mies käyttäytyy, yrittääkö saada takaisin ja muuttua. Voisin ehkä pienen miettimis- ja kasvukauden jälkeen vaikka palatakkin. Mikään ei ole lopullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oikeesti. Tuollaiset apit ja idea "tasajaosta" hyödyttää aina sitä, joka syö enemmän.
Jos tällaiset miehet saisivat päättää tässäkin maassa ihmisten asioista, niin säkissä tässä kohta käveltäisiin naisihmisinä, ja ihmisoikeudet vähitellen liudentuisivat katuojaan. Epäkohteliaisuudesta ja joustamattomuudesta se toisen hyödyntämisen tapa alkaa.
Pidä varasi ettei lapsia tuohon yhtälöön.
Ja ketä hyödyttää naisten suosima "maksetaan tulojen suhteessa"-malli, kun mies tienaa naista enemmän (niin kuin useimmissa tapauksissa asia on, kts. tilastokeskus)?
Se on hassua kuinka naiset laskevat millintarkasti kuka syö enemmän jne silloin kun mies pääsisi hyötymään, mutta kun nainen on saamapuolella niin pitäisi olla suurpiirteinen ja sitten on sairasta laskea kuka hyötyy.
Minä tienasin 30% enemmän kuin mieheni, kunnes saimme lapsia. Mies ei jäänyt perhevapaille ja oli melkoinen vapaamatkustaja siinä, ettei muutenkaan yhtään joustanut työajoistaan lasten hyväksi. Muutamassa vuodessa hänen tulonsa nousivat ohi minusta ja ovat edelleen 20% paremmat kuin minulla.
Tämä ei ole ihan harvinainen kehityskulku. Ja todellakin miehen paremmat tulot käytetään yhteisesti perheen hyväksi!
Miten voi olla noin itseriittoinen... uskomatonta. Miten sinä muka voit olla velkaa yhteisistä käytettävistä tavaroista. Ei rakastunut ihminen toimi tuolla lailla tai sitten hän on pakkomielteisen säitä ja toimii noin 'rakkaansa' hyvinvoinnin kustannuksella.
Jos olette yhtään katsoneet sitä ohjelmaa missä on sairaalloisen nuukia ihmisiä (se jenkkiläinen) olen tullut siihen tulokseen että kyllä sellainen ihmislaji on olemassa. Siinä on vain sellainen puoli etteivät he edes käytä rahaa mihinkään. Hyvin useinhan he sitten jäävät yksin ja eivät siitä varmaan ole moksiskaan kun sitten saavat keskittyä täysin siihen kitsastelevaan elämäänsä.
Muuttakaa yhteen ja jakakaa kulut tulojen mukaan.
Sitten kun ap jättää miehen, vastaukseksi tulee varmaan: "selvä, mutta olet minulle 5 euroa ja 32 senttiä velkaa. Tässä tilinumeroni. Voit maksaa myös Mobile Pay:lla".
Tuo käytös varmaan vain pahenee ajan myötä!
Jos olisin sinä niin jakaisin oliivit kahteen astiaan (tasan tottakai), jäätelön heti avatessa puoliksi jne. Ja laittaisin myös jatkossa ihan kaikki kulut sinne jakoappiin. Tämä siis jos parisuhde muuten olisi vaivan arvoinen... Vaihtoehtoisesti jatkaisin matkaa.
Anna kun arvaan; miehellä on hyvin kuiva huumorintaju... Sellainen että nauraa itselleen mutta kukaan muu ei naura.
Vierailija kirjoitti:
Pidä sinäkin piruuttaan omaa listaa mitä ostat omilla rahoillasi ja sitten kun olet kirjoittanut kaikki ylös niin ilmoita että on ne velkaa sinulle. Jos suuttuu ja hämmentyy niin sano että hän toimii ihan samalla lailla sinua kohtaan, että mikä siinä on ongelma. Ehkä hän heräisi tuosta nuukuuskuplastaan.
Tämä kannattaa kokeilla jos meinaa suhteessa pysyä. Voihan mies yllättää ja tajuata asian.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun ap jättää miehen, vastaukseksi tulee varmaan: "selvä, mutta olet minulle 5 euroa ja 32 senttiä velkaa. Tässä tilinumeroni. Voit maksaa myös Mobile Pay:lla".
Totta kai tulee loppulasku. Siksi jo eilen kirjoitin ap:lle, ettei maksa euroakaan enää! On maksanut jo ihan liikaa.