Minkälainen mekko olisi monikäyttöisin?
Haluaisin hankkia mekon ja haluaisin sen myös olevan mahdollisimman monikäyttöinen. Siis sellainen mekko, mitä voisi käyttää arjessa ja ehkä juhlissakin. Mekon pitäisi kuitenkin olla luonnonmateriaalia. Minkätyylinen ja minkä värinen olisi sopiva?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli veljeni häissä olkaimeton mekko. Samoin kuin kymmenillä muilla vierailla. Veljeni pääsi naimisiin vaimonsa kanssa ihan kuten pitikin.
Tottakai pääsi. Sepä siinä, vaikka kirkkoon tuleekin kirkkoa epäkunnioittavia ihmisiä, niin ei heitä sieltä pois ajeta. Mutta ihmettelen kyllä, että näin monilla ihmisillä on vaikeuksia kunnioittaa jonkin toisen yhteisön tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli veljeni häissä olkaimeton mekko. Samoin kuin kymmenillä muilla vierailla. Veljeni pääsi naimisiin vaimonsa kanssa ihan kuten pitikin.
Tottakai pääsi. Sepä siinä, vaikka kirkkoon tuleekin kirkkoa epäkunnioittavia ihmisiä, niin ei heitä sieltä pois ajeta. Mutta ihmettelen kyllä, että näin monilla ihmisillä on vaikeuksia kunnioittaa jonkin toisen yhteisön tapoja.
Minä olin paikalla kunnioittamassa veljeni ja vaimonsa suurta hetkeä, en kirkkoa itsessään.
Kukaan ei pahoittanut mieltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin paikalla kunnioittamassa veljeni ja vaimonsa suurta hetkeä, en kirkkoa itsessään.
Sinähän et sitä tiedä. Hyviin tapoihin kun kuuluu myös se, että niitä epäkunnioittavia ihmisiä ei aseteta noloon tilanteeseen ojentamalla siitä epäkunnioituksesta kirkon tilaisuuksissa. Eli vaikka sinä olit epäkunnioittava, niin sinua silti pyrittiin kunnioittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menisin hautajaisiin tuossa lerpakehihaisessa mustassa mekossa, aiheuttaisin huomiota, joka ei olisi positiivista.
Monet hautajaiset käyneenä huomautan, että mikään ei kiinnitä enempää huomiota kuin musta bilemekko, joka ei peitä polvia eikä käytetä edes paksumpia sukkahousuja, että näyttäisi puetummalta.
Perussääntö on kirkossa pitää olkapäät ja polvet kankaan piilossa. Hautajaisasun ei tarvi olla mikään Pariisista ostettu pikkumusta. Jos et tunne oloasi mekossa omaksesi niin hanki musta jakku ja housut ja valkea peruspaitapusero. Jopa musta, tummanharmaa tai tummansininen neulemekkokin (neulelangasta, ei ohuesta trikoosta muulloin kuin pakon edessä kesähelteillä) on parempi vaihtoehto kuin bilemekko.
Pian on syysmallistot kaupassa ja sieltä voi löytää edullisestikin luonnonkuitupitoisen neulemekon, joka peittää polvet ja sen kanssa sopivat paksummat sukkahousut.
Menepä sanomaan tuo polvet ja olkapäät peitettynä kesähäävieraille. Muutenkin moinen juttu on aikalailla vanhentunut.
Hautajaiset myös usein järjestetään kappelissa, ei kirkossa.
Ei ole vanhentunut kirkkopukeutumisen etiketti. Sinä olet vain mauton ja epäkunnioittava jos et välitä niistä.
Ja kesällä vilpoisinta on juurikin pukeutua peittäviin, kevyisiin ja vilpoisiin materiaaleihin eikä paljastella sitä ihoaan mielin määrin. Vaatteiden on tarkoitus suojata ihoa ja luoda vilvoittava ilmakerros mahdollisimman laajalle alueelle.
Katsopa huviksesi, kuinka moni vaikka nyt häämekko jättää olkapäät paljaiksi.
Mikä siinä on niin kauheaa jos olkapäitä ei ole peitetty? Mitä sitten tapahtuu? Joku jumala suuttuu?
Voi olla olkaimeton puku, mutta silloin pitää kirkossa laittaa olkapäitä peittämään huivi tai jakku. Jos siis haluaa olla kunnioittava. Tietty nenäkkäät wt-porukat eivät kunnioita mitään.
Joo ja ennen lesken piti pukeutua vuoden verran vain mustaan asuun. Mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt.
Menepä katsomaan, monellako morsiamella on mitään huivia tai muuta rättiä olkapäitä peittämässä.
No ei teillä wt-morsiamilla varmaan olekaan.
Mitäs wt-huuteluja sieltä kuuluu? Ottaapa sinulla koville se, että jollakulla randomilla morsiamella ei ole koko olkapäitä peittävää mekkoa. Miksi?
Me menimme naimisiin muualla kuin kirkossa. Kirkossa olen ollut vain häävieraana.
Kirkko on paikka erikseen. On eri asia käydä vaikka maistraatissa suunnilleen aamu-uinnin jälkeen rantamekossa ja kuivat bikinit niiden alla ja mennä siten naimisiin jos siltä tuntuu.
Kannattaa näyttää vieraana, että arvostaa kutsujan uskontoa jos menee uskonnon harjoittamiseen tarkoitettuun paikkaan. Evankelisluterilaiselle ovat sopivan pukeutumisen säännöt minun mielestäni hyvin sallivat.
Itse ortodoksina peitän hiukseni kirkkoon huivilla, korvissa eikä muuallakaan ole muita koruja kuin risti ja kihlajais- sekä vihkisormus. Sen lisäksi naisilla pitää olla mieluiten vähintään pohkeeeseen ylettyvät mekot, joiden hihat ovat 3/4- tai täyspitkät.
Tietenkin otan huivin pois viimeistään kun tanssi alkaa. Koska huivini on varsin hinnakas muotitalon laatuhuivi niin en pue sitä kuin olisi pukeutunut pääsiäisnoidaksi. Äitini on opettanut minut sitomaan huivin kauniisti. Eiväthän ortodoksit vihaa kauneutta. Kyse on paikasta, johon ei ole soveliasta mennä toisin pukeutuneena. Jopa pappi sanoi, että kauneus on Jumalan lahja ja tietenkään kirkon ulkopuolella saa nainen näyttää kruunuaan eli hiuksiaan ja pukeutua maallisemmissa tilanteissa toisin kuin kirkkoon.
Minä olen tapauskovainen ja minusta vuoden kierto ja uskonnolliset juhlat ovat osa elämää. Siinä ero näkyy ystäviini, että he valmistelevat joulua ja heille Jeesuksen syntymäpäivä on tärkein asia. Ortodokseilla on laskiaisesta alkava paasto, joka päättyy pääsiäsenä ja nimenomaan pääsiäisenä on tärkeää laittaa pöytä koreaksi ja tehdä pashaa ja kulitsaa.
Ystäväni ovat käyneet meillä pääsiäisenä ja heistä monet eivät ole tottuneita syömään pashaa ja kulitsaa. Ymmärrän kun pashaa myydään pikkupurkeissa ja ruokaohjeissa se on jälkiruokakupissa. Oikeasti leikataan ensin kulitsasta siivu ja sen päälle otetaan pashaa.
Syödään siis pääsiäispullasiivun päällä rahkan, voin, kerman, munien ja rusinoiden sekä eriväriset pienien marmeladipalojen maistamaan sekoitusta, joka on meillä keitettyä pashaa. Meillä syödään kyllä mämmiäkin, mutta se ei ole se juhlavin jälkiruoka. Hyväähän sekin on. Monesti vitsailemme, että kovan paaston jälkeen syödään pääsiäisenä niin paljon hyvää, että paino ei muutu miksikään.
Takaisin asiaan: olisi kyllä omituista jos vieraat eivät olisi pukeutuneet iloisesti ja keväisesti kun tulevat ortodoksikotiin päivällistä syömään. Ei tarvi tulla pikkumusta päällä eikä synkistellä ja tietenkin saa ollakin väriä vuoden tärkeimmän juhlan aikaan. Nautitaan ruoasta, ystävistä ja elämästä. Olisi loukkaus emäntää tai isäntää kohtaan jos ei mitään uskaltaisi syödä. Nykyään voi kertoa erikoisruokavalioistaan jne.
Perus tummansininen kotelomekko. Käy juhliin, käy hautajaisiin, käy työhaastatteluun tai voi pitää muuten vaan
Se riippuu millaisesta tyylistä tykkää. Ohutta villakangasta oleva kotelomekko on takuutyylikäs moneen paikkaan, mutta voi olla turhan jäykän ja virallisen oloinen nykyaikana. Ehkä se pellavainen tai puuvillainen paitamekko olisi monikäyttöisin, istuvuus väljempi tai myötäilevämpi maun mukaan. Tuo Gauhar näyttäisi tekevän tosi kivoja, se onkin minulle uusi tuttavuus :) bypias on kauniita, mutta omaan makuun turhan kaapuja. Jollekin toiselle ne taas voi olla just nappivalinta.
Vaaleanpunainen (neon!!!) piukka ja lyhyt elastinen barbiemekko ja olet hetkessä zeitgeistin aallonharjalla oleva muoti-ikoni!
Vierailija kirjoitti:
Saako vainaja tulla hautajaisiinsa jos hänet on puettu arkussa olkaimettomaan mekkoon ja arkku on hautajaisissa avoinna?
Miksi omaiset haluavat asettaa läheisensä epäkunnioittavaan tilanteeseen? On syynsä, miksi hautaustoimisto myy standardina valkeaa ja peittävää pitkää paitaa sekä miehelle että naisille. Jos se ei käy niin kai edesmenneeltä löytyy joku neuletakki, hartiahuivi tai bolero?
Itse en haluaisi, että minusta tehtäisiin vainajana hautajaisten narri. Onneksi olen jo sopivan kirstupaitani hankkinut ajoissa ja kiellän hautajaistestamentissani pukemista minulle mitään muuta ylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako vainaja tulla hautajaisiinsa jos hänet on puettu arkussa olkaimettomaan mekkoon ja arkku on hautajaisissa avoinna?
Miksi omaiset haluavat asettaa läheisensä epäkunnioittavaan tilanteeseen? On syynsä, miksi hautaustoimisto myy standardina valkeaa ja peittävää pitkää paitaa sekä miehelle että naisille. Jos se ei käy niin kai edesmenneeltä löytyy joku neuletakki, hartiahuivi tai bolero?
Itse en haluaisi, että minusta tehtäisiin vainajana hautajaisten narri. Onneksi olen jo sopivan kirstupaitani hankkinut ajoissa ja kiellän hautajaistestamentissani pukemista minulle mitään muuta ylle.
Eiköhän se ole omaisten ja vainajan itsensä välinen asia. Mielensäpahoittajat voi varmasti pysyä kotona. Kukaan tuskin heitä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän et sitä tiedä. Hyviin tapoihin kun kuuluu myös se, että niitä epäkunnioittavia ihmisiä ei aseteta noloon tilanteeseen ojentamalla siitä epäkunnioituksesta kirkon tilaisuuksissa. Eli vaikka sinä olit epäkunnioittava, niin sinua silti pyrittiin kunnioittamaan.
Sinähän et sitä tiedä, miten juuri nämä ihmiset suhtautui. Koita nyt unohtaa tuo päähänpinttymäsi olkapäistä. Kaikille se ei ole juttu eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt voi oikeasti häiritä noin paljon, että alkaa kuolleellekin tuputtaa jotain villatakkia ylle.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sen vainajan suurin huoli tuskin muutenkaan on se, että olkapäät näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän et sitä tiedä, miten juuri nämä ihmiset suhtautui. Koita nyt unohtaa tuo päähänpinttymäsi olkapäistä. Kaikille se ei ole juttu eikä mikään.
No kyllä sen aika hyvin voi siitä päätellä, että kyse oli kirkollisesta tilaisuudesta ja kirkossa, kuten jo on mainittu useaan kertaan, on ihan tietty pukeutumisetiketti, jota tulisi noudattaa jos haluaa olla kunnioittava tilaa ja tilaisuutta kohtaan. Ehkä sinun vaan pitäisi hyväksyä oma epäkunnioittava asenteesi muita kohtaan ja miettiä, että vastaisuudessa ei ehkä kannata mennä sellaisiin tilaisuuksiin, joissa et osaa käyttäytyä?
Mielestäni yksinkertainen, neutraalin värinen ja yksivärinen paitamekko tai kietaisumekko on monikäyttöisin. Voi käyttää arkena vaikka ihan tennareiden kanssa ja korkojen ja korujen kanssa saa asustettua juhliin sopivaksi. Paitamekkoa voi asustaa myös juhlavalla vyöllä, kun taas rennon lookin saa ilman vyötä. Väri sen mukaan, mikä itselle hyvin sopii ja vähän kannattaa miettiä myös asusteita, joita itseltä jo valmiiksi löytyy, joita voi sitten mekkoon yhdistää. Itse valitsisin pitkät tai t-paita mittaiset hihat. Hihaton ei välttämättä sovi kaikkiin tilaisuuksiin. Itsellä musta pitkähihainen paitamekko, joka menee hautajaisista bileisiin. Saa piristettyä vaikka jollain värikkäillä asusteilla tarvittaessa. Lisäksi toinen murretun sävyinen kietaisumekko pitkillä hihoilla. Ovat mun luottomekot ja toimivat niin arjessa kuin juhlassa (ja nyt ei puhuta linnanjuhlista tms, nämä on asia erikseen). Nämä on myös malliltaan armollisia siten, että näissä ei ihan helposti vatsanturvotukset ym. erotu. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkumusta on aina hyvä.
Musta väri sopii todella harvalle suomalaiselle. Jos haluaa neutraalin värin niin korvaa sen mustan värin koruttomassa, mutta hyvin leikatussa mekossa sinisellä tai harmaalla. Joillekin sopii viininpunainen tai tummanvihreäkin jos silmät ovat ruskeat tai vihreät.
Ja sen perusmeikki väri voi olla murrettu jos sinun omat värisi ovat murretut eli et ole kuin Lumikki tai Marilyn Monroe.
Kiinnostaisi tietää minkä värisiä nämä harvat henkilöt ovat, joille musta sopii? Millainen kompleksion? Sopiiko todella vaalealle jääblondille?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen antavia ja avonaisia morsiuspukuja. Siinä sitte halaillaan kaikki vieraat. Siis, vieraat, miehet ja naiset joutuu halaamaan puolialastonta naista. Ällöä.
On kamalan näköistä, kun rehevä morsian joutuu jatkuvasti kiskomaan pukua ylemmäksi, ja jos puku on tarpeeksi tiukka ettei valu niin selkäpuolella on sitten d-kupin takatissit.
Midimekko sopii moneen tilanteeseen. Asusteilla saa paljon aikaan:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä sen aika hyvin voi siitä päätellä, että kyse oli kirkollisesta tilaisuudesta ja kirkossa, kuten jo on mainittu useaan kertaan, on ihan tietty pukeutumisetiketti, jota tulisi noudattaa jos haluaa olla kunnioittava tilaa ja tilaisuutta kohtaan. Ehkä sinun vaan pitäisi hyväksyä oma epäkunnioittava asenteesi muita kohtaan ja miettiä, että vastaisuudessa ei ehkä kannata mennä sellaisiin tilaisuuksiin, joissa et osaa käyttäytyä?
Eipä asia muutu mihinkään tuosta sinun vänkäämisestäsi. Sinä et tunne hääparia, toisin kuin minä. Ehkäpä sinun ei kannata mennä sellaisiin tilaisuuksiin, missä muiden aivan normaali pukeutuminen saa sinut käyttäytymään tuolla tavalla.
Ei se kirkko ole mikään samanlainen paikka kuin ammoisina aikoina. Nykyään naisetkin saa mennä kirkkoon vaikkei heitä olekaan kirkotettu synnytyksen jälkeen. Toisin kuin ennen.
Pellava on miellyttävä ja sopii esim. töihin, mutta juhlavaatetta siitä ei kyllä saa. Viskoosimekko voi olla kauniskin ja luonnonsilkkinen tietysti (ei kiiltävä), mutta siinä täytyisi kyllä olla irrotettava tai erillinen aluspuku, ettei itse mekkoa tarvitse pestä. Myös ohuesta villakrepistä voi tehdä jopa juhliin sopivan mekon. Puuvilla on ihana arkena, mutta ei kyllä juhlava materiaali.