Onko kenelläkään omaista/läheistä edunvalvonnassa?
Eli tilanteeni on se, että äitini on edunvalvonnassa ja asuu palvelutalossa koska mt-ongelmien takia ei pärjää yksin. On asunut siellä jo yli 20 vuotta. Se minua kiinnostaa, että kun hän joskus kuolee niin onko edunvalvojalla (ulkopuolinen ihminen) velvollisuus ns säästää jotain rahaa tilillä vai jakaako hän kaiken mitä tulee (pieni eläke kai) palvelukotiin ja taskurahana äidilleni? Ei kai hän sentään velkaa voi ottaa äitini nimiin tai tuskin sitä kukaan myöntäisi? En tiedä kehtaako tästä hänelle soittaakaan niin siksi kyselen täällä millaisia kokemuksia teillä on? Onko tullut ikäviä yllätyksiä edunvalvonnassa olleen kuollessa?
Kommentit (26)
Paljonko äitisi hoito maksaa kuukaudessa? Miten hän pystyy pienellä eläkkeellä maksamaan sen? Sori meni ohi aiheen?
Edunvalvoja huolehtii varoista siihen asti, kunnes valvottava kuolee. Sen jälkeen asia siirtyy omaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään kokemusta?
Edunvalvojan kuuluu toimia päämiehensä parhaaksi, joten kyllä siihen sisältyy myös jonkinlaisen vararahaston kartuttaminen jos eläkkeestä riittää laitettavaksi sivuun, ja tietysti otetaan toiveet huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko äitisi hoito maksaa kuukaudessa? Miten hän pystyy pienellä eläkkeellä maksamaan sen? Sori meni ohi aiheen?
Sepä se kun en tiedä. Olen ollut 15-vuotias kun äiti joutunut hoitokotiin ja edunvalvonta järjestetty. Mutta äiti ollut aina pienituloinen. Siksi mietin että mistä hänen menonsa maksetaan ja miten viralliset edunvalvojat asioita hoitaa. Äidiltä turha kysyä kun hän ei tiedä tai käsitä asioita. Edunvalvojalta kai kysyttävä.
Hoitomaksu on noon 85 prosenttia tuloista, kuitenkin Sirén, että kk jää tilille noon 150e. Tästä maksetaan vaatteet, edunvalvontapalkkio etc. En usko, että äitisi tilille jää edes rahaa hautajaisia varten.
Edunvalvojan tehtävä ei ole säästää sinulle perintöä vaan käyttää äitisi omaisuutta hänen hoitoonsa.
Muutaman vuoden takaa on tapaus jossa sukulaiset vei käräjille asian jossa edunvalvoja käytti vanhuksen säästöjä 74.000e vanhuksen hoitoon vuoden aikana. Sukulaiset hävisi riidan.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005841074.html
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvojan tehtävä ei ole säästää sinulle perintöä vaan käyttää äitisi omaisuutta hänen hoitoonsa.
Muutaman vuoden takaa on tapaus jossa sukulaiset vei käräjille asian jossa edunvalvoja käytti vanhuksen säästöjä 74.000e vanhuksen hoitoon vuoden aikana. Sukulaiset hävisi riidan.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005841074.html
En minä perintöä odota vaan mietin että jääkö millainen soppa, esim velkoja tms hänestä jälkeen ja hautauskulut tietysti maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005841074.htmlEn minä perintöä odota vaan mietin että jääkö millainen soppa, esim velkoja tms hänestä jälkeen ja hautauskulut tietysti maksettavaksi.
Ei kannata niitä etukäteen murehtia. Velat ei periydy ja varattomalle saa hautausavustusta. Oikeusaputoimisto auttaa perunkirjoituksessa jos ei ole varaa
Onko äidilläsi yhtään työeläkettä vai onko ihan minimituloilla? Jos on minimillä niin todennäköisesti edunvalvoja joutuu hakemaan ajoittain toimeentulotukeakin esim vaatehankintoihin ym. Rahaa tuskin säästyy.
Toimin lähiomaiseni edunvalvojana. Kuten täällä toinen vastasikin, niin edunvalvojan tehtävä on käyttää rahoja päämiehen hyväksi eikä kerryttää perintöä lapsille. Todennäköisesti äidiltäsi jää hoitomaksujen jälkeen rahaa niin vähän, että siitä ei jää säästettäväksi edes pientä vararahastoa. Mutta tätä on mahdoton sanoa täysin varmasti, koska palveluasumisestakin on erilaisia versioita, joiden maksut määräytyvät eri tavoilla.
Edunvalvoja on myös lain mukaan vaitiolovelvollinen päämiehensä raha-asioista. Vaikka ottaisit edunvalvojaan yhteyttä, hän ei saa kertoa sinulle mitään tarkempaa äitisi raha-asioista, vaikka hän haluaisi.
Sitä sinun ei kuitenkaan tarvitse pelätä, että äitisi kuollessa häneltä jäisi velkoja, jotka kaatuisivat sinun niskaasi. Sinä et joudu vastuuseen äitisi mahdollisista veloista, kunhan et ota mitään äitisi omaisuutta ja huolehdit siitä, että perunkirjoitus tehdään 3 kk:n sisällä äitisi kuolemasta.
Jos äidiltäsi ei jää tarpeeksi rahaa hautajaisiin, sossusta saa hautajaisavustuksen, joka kattaa hautaamisen minimikulut. Mahdollisen muistotilaisuuden tarjoilut ym. joudut kuitenkin maksamaan itse, jos äidiltäsi ei jää niihin rahaa ja haluat järjestää muistotilaisuuden.
Miksi sinä et ole äitisi edunvalvoja, sitä ihmettelen, eikö äitisi halunnut niin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et ole äitisi edunvalvoja, sitä ihmettelen, eikö äitisi halunnut niin?
Ap kertoo olleensa 15-vuotias, kun edunvalvonta on järjestetty. Alaikäinen ei pääse mitenkään edunvalvojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei ole helppo homma huolehtia myös toisen asioista + omat asia päälle. Muutenkin saattaa olla ulkopuolinen edunvalvoja parempi kuin oma sukulainen
Edunvalvojan toimia valvoo maistraatti ja jokaisesta tapahtumasta ja maksusta tulee olla kuitti, jotka maistraatti hyväksyy vuosittain.
Äitisi eläke todennäköisesti menee hoitomaksuihin ja satasen pari jää omaan käyttöön kuukausittain, kuten silmälaseihin, parturiin, jalkahoitoon ja muihin henk.kohtaisiin menoihin.
Joskus surullista, edunvalvoja ei omaisten pelosta uskalla ostaa edes suklaakonvehteja jouluksi, vaikka edunvalvottava kuinka pyytäisi.
Senkin olen omin silmin nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005841074.htmlEn minä perintöä odota vaan mietin että jääkö millainen soppa, esim velkoja tms hänestä jälkeen ja hautauskulut tietysti maksettavaksi.
Ei saa jäädä velkoja tai muita maksuja perillisille maksettavaksi. Jos ei ole säästöjä, hautauskulut maksetaan verovaroista, jotka haetaan Kelalta.
Minä en ole koskaan puuttunut edunvalvontaan koska olin tosiaan alaikäinen kun tilanne/tarve tuli ja olin ulkomailla myös vuosia. Nytkin asun 350 km päässä äidistäni, kerran pari vuodessa käyn häntä tapaamassa ja soitan sillon tällöin. Tuskin minun pelossa edunvalvoja jättäisi hankintoja tekemättä. Mietinkin voiko tehdä niitä liikaa. Tuskin varattoman henkilön nimiin velkaa saa tehtyä, sitä vain mietin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Alaikäinen lapsi ei voi olla edunvalvoja.
Ja on todennäköistä, että myös ap. on itsellään ollut edunvalvoja. Se on lapsen etu ja oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan puuttunut edunvalvontaan koska olin tosiaan alaikäinen kun tilanne/tarve tuli ja olin ulkomailla myös vuosia. Nytkin asun 350 km päässä äidistäni, kerran pari vuodessa käyn häntä tapaamassa ja soitan sillon tällöin. Tuskin minun pelossa edunvalvoja jättäisi hankintoja tekemättä. Mietinkin voiko tehdä niitä liikaa. Tuskin varattoman henkilön nimiin velkaa saa tehtyä, sitä vain mietin. Ap
Sulle on jo moneen kertaan vastattu miten edunvalvonta toimii ja aikuinen ihminen osaa vaikka googlata sen. Mitä vielä jankkaat siitä?
Olen oman isäni edunvalvoja ja lain silmissä kuten kuka tahansa ulkopuolinen edunvalvoja. Edunvalvoja huolehtii, että valvottava saa hoivakotiin riittävän käyttörahan kuukaudessa, hyvinvointialueesta riippuen noin 200€ kuussa. Edunvalvoja tekee myös kaikki hoitoa koskevat päätökset.
Edunvalvoja ei voi ottaa lainaa valvottavan nimissä, toisaalta ei ole myöskään velvoitetta erityisesti säästää mitään.
Edunvalvojan toiminta on laissa säädeltyä ja joka vuosi pitää tehdä edunvalvojan ilmoitus, ns. kauden tilinpäätös.
Siinä täytyy ilmetä tilien saldot kauden alussa ja lopussa. Kaikki menot pitää kirjata ja niiden täytyy täsmätä. Menoja ovat mm. hoivakotimaksut, sairaalakäynnit, puhelinliittymät jne.
Jokainen euro täytyy siis täsmätä ottoihin ja tilisiirtoihin.
M56
Eikö kellään kokemusta?