Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuolinpesän laskut? Tilillä ei ole rahaa, mutta talo löytyy.

Vierailija
24.07.2023 |

Hei, osaako joku vastata? Olen yrittänyt löytää netistä tietoa, mutta en ole onnistunut. Ei mielellään mutu-tietoa, vaan jos joku ihan oikeasti olisi tietoinen, kuinka menee, niin olisin tosi kiitollinen!

Tilanne siis se, että hoidan ainoana perillisenä menehtyneen vanhempani kuolinpesää. Vainajan tilillä ei jäänyt rahaa hautauskustannusten jälkeen, mutta on vanha, huonokuntoinen talo ja tontti muuttotappioalueella, jolla periaatteessa joitakin tuhansia arvoa. Jos talon arvon merkitsee perukirjaan, kuolinpesällä on varoja, jolloin laskut pystyy maksamaan. Ongelmana kuitenkin se, että ei voi olla varmuutta, että taloa saa koskaan myytyä. Onko minulla siis velvollisuus maksaa vainajan laskuja tämän kiinteistön arvon edestä, kun perukirjan mukaan viivan alle jää kuitenkin rahaa kiinteistön arvon verran? Kiinteistön jätemaksut, kiinteistäverot ym. laskut juoksee koko ajan. Hirvittää, että olen itse kohta taloudellisesti pulassa tämän hienon perinnön kanssa. Itsellä lapsi, niin perinnöstä kieltäytyminenkään ei ole vaihtoehto.

Kommentit (169)

Vierailija
161/169 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ekana ymärrä miksi et voi kieltäytyä perinnöstä? Mutta kuitenkin, varaa aika pankkisi johtajalle ja vie kaikki paperit sinne (äläkä kuuntele "pankki paha" kommentteja). Pankki tekee arviot/laskelmat ja toki ottaa osuutensa. Jos pankki tulee pättelmään että jotain jää viivan alle, he myös todennäköisesti myöntävät lainan jotta voit hoitaa asian/asiat. Säädä patterit pienelle jottei sähköä kulu ja joku jo sanoikin, Jätemaksu on asutulle kiinteistölle.

Kuten täällä on jo usein mainittu, niin perinnöstä kieltäytyminen ei ole järkevää, jos perillisellä on alaikäinen lapsi. Siirtyy vain lapsen vaivoiksi ja sitä ei varmaan kukaan järkevä vanhempi halua.

Perinnön siirtäminen/lykkääminen seuraavalle polvelle ja perinnöstä kieltäytyminen on eri asioita? Jeesus mitä tietäjiä taas vauhdissa, kenenkään jälkeläisen ei tarvitse olla missän tekemisissä vanhempien kuolinpesän kanssa! Pesee kätensä ja adios perintö paska.

Jos perinnöstä kieltäytyy, se siirtyy seuraavalle perilliselle, kuten olisi siinä tapauksessakin, jos ensisijainen perillinen olisi menehtynyt. Eli tässä tapauksessa ainoan perillisen jälkipolvelle. Ja alaikäinen ei voi itse (tai vanhempi ei voi hänen puolestaan), perinnöstä kieltäytyä. Asiaa hoitaa tähän määrätty viranomainen.

Vierailija
162/169 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on yksi perillinen niin ei ole mitään kuolinpesää perunkirjoituksen jälkeen!!!! Omaisuus siirtyy AP:lle heti perukirjan verottajalle toimittamisen jälkeen.

NEUVOTTE MITEN SATTUU, TIETÄMÄTTÄ ASIASTA YHTÄÄN MITÄÄN.

Eipä siirry ap:lle jos kieltäytyy vaan ap:n lapselle ja jos lapsi ala-ikäinen niin viranomaisen hoidettava asiaa (ap jäävi).

Ei voi kieltäytyä kun on ryhtynyt perintöön jo

Missä sanotaan, että on ryhtynyt perintöön? Ei perunkirjoituksen tekeminen ole perintöön ryhtymistä. Kun tässä tapauksessa on yksi perillinen ja hänellä yksi alaikäinen lapsi, ei perinnöstä luopuminen pelasta mitään.

Kuolinpesän laskut kuuluvat perilliselle - mutta ne huomioidaan perunkirjoituksessa velkoina eli vähentävät perittävää omaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/169 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa ottaa yhteys vainajan kotipaikkakunnan oikeusaputoimistoon. Kuolinpesä pitää hakea konkurssiin, näin välttyy kaikilta maksuilta (ja perinnöltä myös). Vouti sitten realisoi mitä pystyy.

Vierailija
164/169 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolleen velat pitää olla maksettu ennen perinnönjakoa, tätä ennnen voi kieltäytyä perinnöstä. Kolmessa kuukaudessa perunkirjoituksen laiminlyönnistä, voi perillinen joutua vastuuseen vainajan veloista.

Kyllä tuokin on siinä määrin sekavasti kirjoitettu että tulee mieleen entisen neuvostojohtaja Hruštšovin kommentti modernista taiteesta "kuin lehmä hännällänsä huiskaissut".

Itsellä sinusta tulee mieleen ihminen joka ei osaa käyttää nettiä ja varmaan asut venäjällä, omasta näppäimistöstä en löydä kirjaimia joita käytit (Hruštšovin). Finlex on kaikkien käytössä suomessa?

Kovasti tuntuu joillakin olevan tarve saattaa mielenliikkeensä julki. Jopa tällaiseen ketjuun jossa olisi kaiketi hyvä jos tieto olisi faktaa eikä oletuksellista mielikuvitusta.

Myönnän että omassa nettiosaamisessani on parantamisen varaa enkä kuvittele että koskaan kehittyisin siinä lähellekään täydellisyyttä.

Erikoista on tuo oletusviittaus venäjällä asumisestani. En ole koskaan ollut Veäjällä (ja muutoinkin olen ollut yli 45 viime vuotta ihan Suomen rajojen sisällä).

Tuon Nikitan sukunimen aioin ensin kirjoittaa translitteroituna perinteisemmin mutta tuota käyttämääni muotoa havaitsin suomalaisen Wikipedian käyttävän. Ja ihan kännykällä kirjoitin. Tuo o (aiemmin käytettiin e-kirjainta) pohjautuu venäläiseen ë:hen; štš-yhdistelmän takana on taas yksi venäjän kielen kirjain mutta digitaitoni eivät riitä sen välittömään kirjoittamiseen tähän kyrillisesti.

Toinenkin kommentoija teki jo aiemmin kirjoittamisestani oletuksia kun arveli minun kirjoittaneen kommentin jossa esitettiin että kuolinpesä lakkaa perunkirjoituksessa. Tosiasiallisesti olin kyllä tuota aiemmin asiaan liittyen todennut että olen itse ollut osallisena eräässä kuolinpesässä perunkirjoituksen jälkeen yli neljännesvuosisadan.

Jos joillakin on siis kova hinku saattaa oletuksellisia kuvitelmiansa muidenkin luettavaksi, niin voisi olla hyvä jos he välttäisivät tällaisia ketjuja joissa mitä ilmeisimmin olisi hyvä jos tiedot olisivat tosiasioita ja tosiasioihin perustuvia ja sen sijaan hakeutuisivat ja keskittyisivät tarinointeihin jotka ovat luonteeltaan lähempänä satusetä Topeliuksen kirjoitelmia.

Vierailija
165/169 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro velkojille mikä tilanne, laita perukirja heille tiedoksi. Älä maksa kuolinpesän nimissä olevia velkoja.

Vierailija
166/169 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kannattaa ottaa yhteys vainajan kotipaikkakunnan oikeusaputoimistoon. Kuolinpesä pitää hakea konkurssiin, näin välttyy kaikilta maksuilta (ja perinnöltä myös). Vouti sitten realisoi mitä pystyy.

Konkurssiin hakeminen on varmaan järkevintä jos haluaa päästä kiinteistöstä eroon.

Silloin perinnöstä ei voi ottaa mitään itselleen, vaan kaikki jää konkurssipesään. Mutta eipähän tule mitään kuolinpesän maksujakaan maksettavaksi.

Vierailija
167/169 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesähän ei ole varaton tai ylivelkainen, tai ainakaan näin ei aloituksesta käy ilmi. Eli kuolinpesää ei voi hakea konkurssiin.

Vierailija
168/169 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä oikeesti menee?

Vierailija
169/169 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesän haku konkurssiin, jos pesä velkainen ja ei voi hoitaa, sekä omaisuus vaikeasti realisoitavissa. Ei peritä mitään, vaan luovutaan sen myötä vainajan jättämästä omaisuudesta myös. Mihin omaisuus siteen menee...??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan