Miksi suomalaiset kiittävät pysähtyvää autoilijaa suojatietä ylittäessä?
Typerä tapa, esimerkiksi Saksassa on oletus että KAIKKI autoilijat pysähtyvät jalankulkijan odottaessa suojatien edessä. Miksi tämä ei toimi Suomessa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitän siksi, ettei moni autoilija pysähdy. Se ei siis ole itsestäänselvyys. Kivointa on, kun kuski heilauttaa kättä takaisin. Eihän se kiittäminen maksa minulle mitään.
Mitä mieltä autoilijat olette kiittämisestä?Missä pershikiällä te asutte? Meidän kaupungissa ainakin 99% autoilijoista pystähtyy suojatien eteen, mikäli näkevät jalankulkijan lähestyvän. Pyöräilijöitä ei liikennesäännöt koske.
Pakkohan se on autoilijan pysähtyä kun ikävå kyllä tuomio tulee murhasta jos fillaristi tai kövelijö tulee katsomatta alle. Jotenkin sairasta että liikenteen sujuvuus ja turvallisuus on ainoastaan autoilijoilla ja rangaistuksetkin tulee pelkästään autoilijoille kun kävelijät ja pyöräiliät ei viitsi katsoa edes tuleeko autoja. Kävelijä tuijottaa ainoastaan puhelintaan ja spandeks sankari katsoo ainoastaan metri tai pari eturenkaan eteen eikä mihinkään muualle
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin autoilija tai pyöräilijä päästää kävelijan suojatietä yli. Siksi on hyvä kiittää niitä jotka toimivat oikein.
Kyllä ja sietääkin kiitellä ja kumarrella kun se autoilija ei ajanut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitän siksi, ettei moni autoilija pysähdy. Se ei siis ole itsestäänselvyys. Kivointa on, kun kuski heilauttaa kättä takaisin. Eihän se kiittäminen maksa minulle mitään.
Mitä mieltä autoilijat olette kiittämisestä?Missä pershikiällä te asutte? Meidän kaupungissa ainakin 99% autoilijoista pystähtyy suojatien eteen, mikäli näkevät jalankulkijan lähestyvän. Pyöräilijöitä ei liikennesäännöt koske.
No asun sellaisessa pikkukylässä kuin Espoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No asun sellaisessa pikkukylässä kuin Espoo.
Siellä ei siis autoilijat osaa käyttäytyä. Älä yleistä.
Vierailija kirjoitti:
En minä ole koskaan kiittänyt, eikö se ole aika epäkäytännöllistä kävellä sinne auton luo, viittoa avaamaan ikkuna ja sanoa kiitos?
Kiittäminen kättä heilauttamalla on lisääntynyt aivan viime vuosina.
Kyllä kohteliaisuus kuuluu liikenteeseen. Siksi autolla liikkuessani heilautan aina kättä kolmion takana odottaville toisille autoilijoille: hehän antavat minun mennä ensin, kuten liikennesääntöjen mukaan kuuluukin. Kiitos heille siitä.
Stop-merkin takana odottaville heilutan aina, koska olen niin kovin hyvätapainen: he odottavat omaa vuoroaan eivätkä tule eteeni liikennesääntöjä rikkoen. Kiitos tosi paljon!
Ja tietenkin heilutan myös risteyksessä jokaiselle punaisissa valoissa odottavalle kuskille. He tekevät kuten kuuluukin, ihania ovat, kiitos heille.
Kai te kaikki muutkin toimitte näin, ettekä ole epäkohteliaita moukkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiittäminen on kohteliaisuutta, tilanteessa kuin tilanteessa. Tämäkin keskustelu todistaa sen, miten harvalle kohteliaisuuden käsite on tuttu.
No ei se autolijakaan kiitä kun ajaa suojatien yli pysähtymättä. Miksi pitää kiittää oikeudesta ylittää suojatie ennen autoilijaa?
No melkein kaikki ovat kiittäneet.
Euroopassa nyökätään, Japanissa kumarretaan.
Intiassa jäädään alle.