Miksi suomalaiset kiittävät pysähtyvää autoilijaa suojatietä ylittäessä?
Typerä tapa, esimerkiksi Saksassa on oletus että KAIKKI autoilijat pysähtyvät jalankulkijan odottaessa suojatien edessä. Miksi tämä ei toimi Suomessa?
Kommentit (68)
Heilauttelen kiitoksia erityisesti kun liikun koiran kanssa. Meidän, tai siis koiran, eteneminen ei ole aina ihan suoraviivaista ja tasatahtista. On mukavaa, kun autoilijat antavat reilusti tietä ja saadaan rauhassa tassutella tien.
Suomessa on sen verran kylmä tapakulttuuri (usein ei esim. vahingossakaan tervehditä edes naapuria) että mielestäni tuo on mukava tapa sekä autoilijana että kävelijänä.
Siksi, että todella arvostan sitä.
Välillä välttelen reittejä, joilla pitää ylittää suojatie, koska täällä päin on hulluja, jotka pysähtymisen sijaan painavat kaasua, kun näkevät ihmisten olevan tulossa suojatielle, ja soittavat torvea, kun muut pysähtyvät vähänkin liian pitkäksi aikaa. On suorastaan ihme, ettei kolise enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitän siksi, ettei moni autoilija pysähdy. Se ei siis ole itsestäänselvyys. Kivointa on, kun kuski heilauttaa kättä takaisin. Eihän se kiittäminen maksa minulle mitään.
Mitä mieltä autoilijat olette kiittämisestä?
Missä pershikiällä te asutte? Meidän kaupungissa ainakin 99% autoilijoista pystähtyy suojatien eteen, mikäli näkevät jalankulkijan lähestyvän. Pyöräilijöitä ei liikennesäännöt koske.
Miten niin kiitetään? Ei minua ole kukaan tullut kiittämään ikkunaan koputellen.
Käden heilautus ei ole kiittämistä vaan heilautus että hyvä kun huomasit ja pysähdyit, molemmat näkivät toisensa-heilautus. Kiittäminen on sitä että sanotaan toiselle kiitos.
Yksi syy heilauttaa kättä on myös se, että siten tiedottaa autoilijalle aikeestaan lähteä ylittämään tietä.
Käden heilautus ei kai haittaa ketään. Pelkkää hyötyä vain.
Madeiralla se on jo niin luontevaa, siis pysähtyminen.
Täällä Suomessa meinaa jatkuvasti jäädä auton alle vaikka autojen kuuluisi pysähtyä, jos näkevät että joku on astumassa suojatielle. Siksi on kiva kiittää, jos joskus sattuukin eteen fiksu autokuski.
Usein autoilijat oikein kiihdyttävät kun suojatie lähestyy. Hyvä kun uskaltaa jalkaisin liikkua.
Mä olen kerran joutunut risteyksessä kolariin ajaessani pyörällä. Minä sekä autoilija pysähdyttiin. Tämän jälkeen molemmat osapuolet olettivat voivansa jatkaa matkaa ja molemmat lähdimme liikkeelle samaan aikaan. Auto törmäsi pyörääni ja autoon tuli maalivaurioita muttei minulle käynyt mitenkään. Tämänkin olisi voinut estää käyttämällä käsimerkkejä.
Autoilijoiden ja pyöräilijöiden käsimerkit edesauttavat sitä ettei kolareita synny ja kaikki sujuu hyvässä yhteisymmärryksessä.
Vierailija kirjoitti:
Saksa ja Suomi on eri maat, kyllä niiden liikennekulttuurissa saa olla eroja.
Täällä kulkee yksi auto muutaman minuutin välein. Ei ole mitenkään pöhköä, että se jalankulkija odottaa sen yhden auton, ja saa sen jälkeen ylittää tien rauhassa. Itse inhoan sitä, kun auto pysähtyy, ja pitää kiiruhtaa yli, vaikka auton jälkeen olisi aikaa ylittää tie vaikka kuperkeikkoja tehden.
Ei tarvii kiiruhtaa, ihan voi rauhassa kävellä. Kamalinta, kun jotkut vanhemmat naiset yrittävät juosta suojatien yli, vaikka heillä on vihreät valot, kun itse kääntyy valoista autolla (eli pitää väistää).
Ei sitä kättä kiitokseksi nosteta. Ollaan niin järkyttyneitä moisesta teosta (ettei ajanut yli) että käsi nousee ilmaan, voi härregyyd :)
Kun tuota ilkeyttä tulee niin lapsilta kuin aikuisilta lähes päivittäin. Varsinkin keski-ikäisiltä jotka kuvittelee, etteivät itse vanhene koskaan (lue: ovat kuolemattomia)
Miksi en? Tervehdin myös bussikuskia ja hiljaisilla linjoilla huikkaan hänelle kiitokset noustessani bussista. Myötistele rauhassa. :)
Kun pysähdyn, niin pyrin tekemään sen riittävän ajoissa ja selvästi, jotta suojatielle lähtevä tietää, että tuo iso auto pysähtyy eikä aja päälle. Silloin useasti kävelijä myös kiittää. Näin toimin itsekin kun olen jalkamiehenä.
Kiitän välillä jos pysähtyvät suojatien eteen, kun täälläpäin on tapana enemmänkin yrittää estää suojatielle pääsy. Saksassa homma tosiaan toimii moitteettomasti, jopa rekat pysähtyvät suojatien eteen.
Mikähän siinä on että varsinkaan nuoret naiset ei tiedä kohteliaisuuksista ja käytöstavoista yhtään mitään ja sitten saamme lukea tämmöisiä ihmettelyjä että miksi joku on kohtelias ja omaa käytöstavat
Onhan se kohteliasta kiittää autoilijaa joka pelastaa sinun hengen vaikka itse kövelee puhelin zombina suoraan eteen eikä edes katso tuleeko autoja
Kylläpä esimerkin keksit! Joutuvathan siinä pysähtelemään henkilöautotkin. Ja säännöt sanovat, että suojatietä pitkin katua ylittävälle on annettava esteetön oikeus ylitykseen. Mikä tässä mielestäsi mättää?