"Minun lapsi ei mahdu minnekään" - Katja Särkkää surettaa muiden käytös pientä tytärtä kohtaan julkisilla paikoilla
Tämän palstan käytösmalli vuotaa jo tosielämään :o
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Minä vähän luulen, että tämä pyörätuoli mies on kerran jos toinenkin jätetty niin ettei ole päässyt ulos silloin kun piti, varsinkaan jonkun lasten vaunujen takia. Me ei eletä maailmassa jossa kaikkeen on rajattomasti aikaa eikä lapselle pidä opettaa, että muu maailma seisoo sen aikaa paikallaan odottamassa kun hän valmistautuu siihen. Minun isä opetti, että on tasan 3 minuuttia aikaa valmistautua lähtöön ja jos ei ollut paikalla niin jäi kyydistä ja sitä tosiaan jäi. Siinä oppi olemaan aina ajoissa ja valmis samaan tahtiin kuin muut eikä jääty odottamaan prinsessa kohtelua.
Mikä pyörätuolimies? Miehellä oli pyörä, ei pyörätuolia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä lapsivihamielisyydellä, mikä tässäkin ketjussa vallitsee, ihmettelen ettei ihmiskunta ole kuollut sukupuuttoon jo aikaa sitten.
Ei ole kuollut sukupuuttoon, koska ennenwanhaan ihmiset vaivautuivat kasvattamaan lapsensa kunnon salaisiksi, eikä annettu valtoimenaan riehua ja rääkyä julkisilla paikoilla. Juoksennella , huutaa ja riehua voi esim. Leikkikentällä tai luonnossa siten että ei häiritse muita.
Salaisiksi tosiaan.
Taitaa olla pökäle kun hakemalla haetaan vihamielisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vähän luulen, että tämä pyörätuoli mies on kerran jos toinenkin jätetty niin ettei ole päässyt ulos silloin kun piti, varsinkaan jonkun lasten vaunujen takia. Me ei eletä maailmassa jossa kaikkeen on rajattomasti aikaa eikä lapselle pidä opettaa, että muu maailma seisoo sen aikaa paikallaan odottamassa kun hän valmistautuu siihen. Minun isä opetti, että on tasan 3 minuuttia aikaa valmistautua lähtöön ja jos ei ollut paikalla niin jäi kyydistä ja sitä tosiaan jäi. Siinä oppi olemaan aina ajoissa ja valmis samaan tahtiin kuin muut eikä jääty odottamaan prinsessa kohtelua.
Mikä pyörätuolimies? Miehellä oli pyörä, ei pyörätuolia?
Pääkaupunkiseudulla on siis oikeasti aika tavallista, että ihmiset tulevat metroon polkupyöränsä kanssa. Se on minusta ihan eri asia kuin jos tulisi metroon pyörätuolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestä tosi monet näistä vanhemmista jotka valittavat lapsivihasta, eivät ymmärrä, ettei kyseessä todellakaan aina ole lapsiviha. Oon itse lapseton, mutta näitä tapauksia löytyy lähipiiristä. Ihmiset on vaan kyllästyneitä siihen, että lapset käyttäytyy nykyään todella huonosti. Vanhemmat valittaa netissä mutta eivät keskity kunnolla lastensa kasvattamiseen - ei edes sen vertaa, että heillä olisi peruskäytöstavat opittuina. Lapsilla ei ole mitään erityisoikeutta käyttytyä huonosti ja muita ihmisiä huomioimatta, varsinkin julkisilla paikoilla. Usein nämä tapaukset johtuvat ainoastaan siitä, että lapset ja heidän vanhempansa eivät itse osaa käyttäytyä. Esim. lapsiperheet sotkevat ja jättävät yleiset tilat kauheaan kuntoon, ja kun siitä huomautetaan, se on mukamas lapsivihaa. Mulle opetettiin jo pienestä pitäen, että julkisilla paikoilla käyttäydytään nätisti ja ei esim. huudeta, eikä seistä ovien edessä. Mä sanoin toissapäivänä todella tiukasti (varmaan kuulosti vihaiselta) ratikassa lapselle, joka potki mun nilkkoja. Mulla on tällä hetkellä penikkatauti molemmissa jaloissa, ja arvatkaa koskiko kun tää pentu potkii niitä. Kuka edes potkii vieraan ihmisen jalkoja? Äiti ei huomioinut käytöstä mitenkään, paitsi vasta sitten kun sanoin että jos hän kasvattaisi lapsensa kunnolla, niin mun ei tarvitsisi tehdä sitä. Oon ihan kyllästynyt siihen, että jo valmiiksi huonoille tavoille opetetuille pennuille ei saisi sanoa mitään vastaan.
No ei se silti oikeuta aikuisia ihmisiä käyttäymään huonosti, jos lapsi käyttäytyy huonosti ja se kyllästyttää.
Siis sun mielestä lapset saa potkia vieraiden nilkkoja? Voi luoja millaisia ihmisiä tässä maassa on. Jos jotain ei täällä osata niin se on lastenkasvatus.
Eii, tarkoitin ihmisiä jotka jättävät väistämättä lapsia tai matkivat lapsen itkua. Kyllästyminen ei ole hyvä syy aikuisten huonoon käytökseen.
No, mulla on 2 poikaa, ikäero 2 vuotta. Nyt jo teinejä.
Olivat äärettömän vilkkaita, uteliaita ja äänekkäitä
Liikuin kaksostenrattailla jatkuvasti. Käytiin kaikissa mahdollisissa paikoissa ja julkisilla mentiin.
Aina sain apua, meille oltiin kohteliaita, pojille juteltiin ja heidän kanssa vitsailtiin.
Mutta kasvatin heidät napakasti siihen, että ei kiljuta busseissa, junissa, kahviloissa, baareissa jne.
Ei rynnitä eteen, annetaan aina tilaa vanhuksille, ollaan kohteliaita ja ystävällisiä.
Käytiin usein vilkkaassa kahvilassa. Söivät munkit, joivat pillimehut, minä kahvit.
Muistan kun oltiin siellä jokusen kerran oltu, niin saivat jätskiannokset kahvilan työntekijältä, ilmaiseksi. Kysyin, miksi?
Sanoi, että heidän vakiasiakkaat, joku duunari porukka halusi tarjota " Taunoille". Olivat kuulemma minun selkäni takana, kun olin kassalla hakemassa jotakin, kyselleet pojilta miltä munkit maistuu, niin olivat vastanneet : " Että emme haa puhua munkki huuhha, kohka meihtä kahvaa hivihtyneitä miehiä, eikä mitään taunoja".
Kumpikaan ei vielä osannut sanoa ässää. No, se oli herättänyt hilpeyttä heissä.
Ajattelin, että no onpa mennyt oppi perille.
Kyllä he osasivat riehuakin, mutta kotioloissa, siellä saivat energiaansa purkaa.
Enkä usko, että he tuosta minun tapakasvatuksestani kärsivät.
Ei tämä Särkän tapaus todellakaan ole mikään yleinen ongelma. Itse olen kulkenut kolmen lapseni ja sittemmin kahden lapsenlapseni kanssa todella paljon, aikaisemmin Helsingin keskustassa ja myöhemmin lähiöissä, noin viidenkymmenen vuoden aikahaarukassa. Kertaakaan ei olla saatu kielteistä huomiota. Kontakteja on kyllä tullut kanssakulkijoilta mutta poikkeuksetta sävyltään myönteisiä ja auttavaisia.
Mielestäni tämä Ylen juttu kaipaa kipeästi lisäselvitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä lapsivihamielisyydellä, mikä tässäkin ketjussa vallitsee, ihmettelen ettei ihmiskunta ole kuollut sukupuuttoon jo aikaa sitten.
Ei ole kuollut sukupuuttoon, koska ennenwanhaan ihmiset vaivautuivat kasvattamaan lapsensa kunnon salaisiksi, eikä annettu valtoimenaan riehua ja rääkyä julkisilla paikoilla. Juoksennella , huutaa ja riehua voi esim. Leikkikentällä tai luonnossa siten että ei häiritse muita.
No mites kun se normaalikin juoksentelu häiritsee sitä lapsivihaajaa? Sittenkö pitää sen lapsivihaajan mukaan mennä siellä leikkipuistossakin?
Mikään koetuista väärinkohteluista ei tapahtunut leikkipuistossa? Leikkipuistoissa sopii lasten purkaa tarmoaan ja kiipeillä laitteissa ja juosta. Leikeistä saa kuulua ääntä, mutta ei silti tarvitse rääkyä turhaan. Toki täytyy muistaa ottaa myös leikkijät huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mites kun se normaalikin juoksentelu häiritsee sitä lapsivihaajaa? Sittenkö pitää sen lapsivihaajan mukaan mennä siellä leikkipuistossakin?
korjattu
Mikään koetuista väärinkohteluista ei tapahtunut leikkipuistossa? Leikkipuistoissa sopii lasten purkaa tarmoaan ja kiipeillä laitteissa ja juosta. Leikeistä saa kuulua ääntä, mutta ei silti tarvitse rääkyä turhaan. Toki täytyy muistaa ottaa myös muut leikkijät huomioon.korjattu
Itselläkin esikoinen oli rauhallinen lapsena ja aina sai kiitosta käytöksestään kun liikuttiin yleisillä paikoilla. Nuoremmat lapset syntyivät vuoden välein ja olivat "eloisampia", mutta oppivat kyllä käyttäytymään hekin. Jos tuli ylilyöntejä niin sitten taas harjoiteltiin käyttäytymistä kotona/pienemmässä kaveripiirissä. On ihan normaalia, että vanhempi katsoo ettei lapsi jää kenenkään eteen julkisissa kulkuvälineissä, ei juokse ja törmäile yleisillä paikoilla ja huutaminen ja riehuminen tehdään muualla kuin siellä missä se häiritsee muita.
Vierailija kirjoitti:
No, mulla on 2 poikaa, ikäero 2 vuotta. Nyt jo teinejä.
Olivat äärettömän vilkkaita, uteliaita ja äänekkäitä
Liikuin kaksostenrattailla jatkuvasti. Käytiin kaikissa mahdollisissa paikoissa ja julkisilla mentiin.
Aina sain apua, meille oltiin kohteliaita, pojille juteltiin ja heidän kanssa vitsailtiin.
Mutta kasvatin heidät napakasti siihen, että ei kiljuta busseissa, junissa, kahviloissa, baareissa jne.
Ei rynnitä eteen, annetaan aina tilaa vanhuksille, ollaan kohteliaita ja ystävällisiä.
Käytiin usein vilkkaassa kahvilassa. Söivät munkit, joivat pillimehut, minä kahvit.
Muistan kun oltiin siellä jokusen kerran oltu, niin saivat jätskiannokset kahvilan työntekijältä, ilmaiseksi. Kysyin, miksi?
Sanoi, että heidän vakiasiakkaat, joku duunari porukka halusi tarjota " Taunoille". Olivat kuulemma minun selkäni takana, kun olin kassalla hakemassa jotakin, kyselleet pojilta miltä munkit maistuu, niin olivat vastanneet : " Että emme haa puhua munkki huuhha, kohka meihtä kahvaa hivihtyneitä miehiä, eikä mitään taunoja".
Kumpikaan ei vielä osannut sanoa ässää. No, se oli herättänyt hilpeyttä heissä.
Ajattelin, että no onpa mennyt oppi perille.
Kyllä he osasivat riehuakin, mutta kotioloissa, siellä saivat energiaansa purkaa.
Enkä usko, että he tuosta minun tapakasvatuksestani kärsivät.
Hyvin osasi pojat vastata, hyvä sinä. Nauratti ääneen, kun vielä tarjosivat Taunoille jätskit. Sen oli pojat todella ansainneet.
Minua ei haittaa noin suuret tatuoinnit, mutta voisin päätellä että joitakin miehiä haittaa.
Tatuoinnit voi tehdä kovan näköiseksi, joka haastetaan helpommin.
Hohhoijaa. Olen lukuisia kertoja ojentanut perseilevää lasta , useimmissa tapauksissa vanhempi, yleensä äiti, on tullut silmille. Jos vanhempi ei itse tajua lastaan pitää ojennuksessa, minä teen sen ilomielin. En todellakaan istu tuppisuuna lentokoneessa penkkiä potkivan ja kiukuttelevan lapsen edessä. En todellakaan katso vieressä jos lapsi hätyyttää eläintä, oli se eläin sitten lokki, koira tai kissa
Vierailija kirjoitti:
Ite oon lapseton, mutten oo kuullut kertaakaan, et sisarukseni tai kaverini lapsineen olivat kokeneet mitään tollaista!!
Tapahtuuko tota vaan Helsingissä vai haastateltavan mielikuvituksessa?
Lapsiasiavaltuutettu loihe lausumaan, että kuritusväkivaltaan suhtaudutaan nykyään sallivammin kuin aiemmin. Outoja, tosi outoja turisee tämä palkattu huippuasiantuntija. Hoetaan kuinka lapset meillä ovat rajattomia, päättäkää nyt ihmeessä missä täällä mennään.
Liian monta kokkia ja soppa on tätä luokkaa ja syyllisiä haetaan aivan väärästä suunnasta.
Itselläni on eräs suomalainen kaveri, joka olettaa samalla tavalla kaikki rasisteiksi. Syy tähän on se, että hänellä on ihan tavalliset mukavat lapset afrikkalaisen miehen kanssa ja mies sekä lapset saavat valitettavasti osakseen ikävää käytöstä.
En itsekään voi sietää rasismia missään muodossa mutta seuraavat todistamani esimerkkitapaukset osoittavat, että tämä äiti näkee sitä kaikkialla ja kuvittelee rasistiseksi ihan tavallisiakin tilanteita.
Tapahtuma 1: lapsensa on juoksemassa vanhempansa edellä suojatien yli katsomatta mihinkään suuntaan. Ohikulkija pysäyttää lapsen ennen autotietä ja lysyy huolestuneena ympärillä olijoilta kenen lapsi on, onko esim karannut joltain läheisestä leikkipuistosta. Tämä äitituttavani oletti että huolestunut ihminen oletti että lapsi on jotenkin heitteillä ihonvärinsä takia. (Ihan samalla tavalla olisin itsekin pysäyttänyt minkä värisen lapsen tahansa...)
Tapahtuma 2: lapsi a sanoi toiselle puistossa että tuolla on mun kaveri, mennään moikkaamaan. Toinen pyysi tarkennusta- ai toi kellä on musta pipo? -ei kun toi kellä on sininen takki. Toinen varmisti: - ai toi, siinä takissa on pumainen raita? Vastaus joo. Lapsi B varmentaa, että tummempi siis, okei nyt tajusin mihin suuntaan kun olin menossa tuonne (eri suuntaan). Tämä äitikaverin mielestä edes tuossa tapauksessa ei olisi saanut käyttää kyseistä tuntomerkkiä. Huomatkaa, että se ei ollut kummankaan lapsen käyttämä ensisijainen tuntomerkki eikä sitä sanottu mitenkään halveksuen.
En itsekään loukkaannu jos jossain Afrikassa minusta käytetään tuntomerkkinä vaaleaihoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on oikeasti lasten vihaaja, niin minkään logiikan mukaan hän ei hakeudu ainakaan leikkipuistoon. Älä lisäänny, pliis.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvin pitkälti kultturiimme, joka on tosissaan vihamielinen. Ei pelkästään lapsivihamielinen, vaan lapsiperhevihamielinen. Useamman äitinä olen myös saanut osani tästä kuvottavasta ilmiöstä. Lapseni 2,5 v. sai julkisella paikalla uhmaraivarin, n.50-v. nainen tuli huutamaan etten osaa kasvatta lastani ja olen huono äiti. Edellisessä asuinpaikaissamme naapuri, myöskin n.keski-ikäinen nainen teki lasun koska lapsemme itki ja kiukutteli uhmaansa. Siitä seurasi palavereja sossun kanssa, koska hän oli mennyt värittämään tarinaansa.
Lopulta selvisi toisen naapurin avulla että eniten tätä naista oli mukamas häirinnyt se ettei pystynyt nukkumaan öisin lapsen itkun takia, mutta taustalla oli selkeä ennakkoluulo perhettämme kohtaan. Erikoista oli se, että nainen asui viistoon vastapäisessä asunnossa, ja meitä vastapäätä asuneet tai seinänaapurit eivät olleet kuulleet mitään häiritsevää koskaan. Tämä henkilö oli mennyt mustamaalaamaan meitä yhteiselle naapurillemme joka paljasti kaiken mitä tämä nainen oli keksinyt.
No onhan se vanhempien vika, mikäli vie väsyneen 2,5 vuotiaan yleiselle paikalle raivareita saamaan, eikä osaa osaa ohjata lasta pois siitä raivokohtauksesta kiinnittämällä lapsen huomio johonkin muuhun.
Olin kyläilemässä tuttavaperheessä, jossa on kaksi esikouluikäistä lasta lyhyellä ikäerolla. Toinen lapsista yritti mm. kaataa akvaarion julkisessa tilassa ja paikan asiakaspalvelijan piti puuttua tilanteeseen. Vanhemmat eivät olleet moksiskaan. Toinen lapsi sai raivokohtauksen, koska ei halunnut syödä ranskalaisia. Pidin suuni kiinni, mutta häpesin kyllä vaikken vanhempi ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole lapsivihamielinen, mutta rajat laitan, tarvittaessa myös sille vanhemmaksi ajautuneelle epäkypsälle lapsiaikuiselle. Jos sen kokee vihamieliseksi niin siitä vaan. Ei auta muuta kuin sitten elää sen tunteen kanssa.