Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Minun lapsi ei mahdu minnekään" - Katja Särkkää surettaa muiden käytös pientä tytärtä kohtaan julkisilla paikoilla

Vierailija
24.07.2023 |

https://yle.fi/a/74-20041357

Tämän palstan käytösmalli vuotaa jo tosielämään :o

Kommentit (616)

Vierailija
161/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junien käytävät eivät ole lasten oleilu- tai juoksentelupaikkoja. Ne ovat kulku- ja poistumisväyliä, jotka tulisi pitää vapaana. Maailma ei pyöri lasten ympärillä.

Ehkäpä sen pitäisi pyöriä. Kun kohdeltaisiin heitä hyvin, niin ei olisi näin paljon maailmassa ja tälläkin palstalla pahaa oloaan oksentavia aikuisia.

No mites kun minä en näe siinä mitään pahaa, että omalle lapselleen asettaa rajoja? Se on minusta osa sitä hyvin kohtelemista. Kaikki ei kasvata lapsiaan samalla tavalla.

Vierailija
162/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen lapsen helsinkiläisenä vanhempana, en allekirjoita väitteitä siitä, että Suomessa, tai edes Helsingissä, olisi mitään erityistä lapsivihaa. Päinvastoin niiden 10 vuoden aikana mitä minä olen liikkunut parhaimmillaan kolmen lapsen kanssa Helsingissä, olen ihmetellyt kuinka monessa paikassa on lapset aina erikseen huomioitu.

Tosin rehellisyyden nimissä olen useammin kuin kerran ollut melko ärsyyntynyt rajattomien lasten vanhemmista, jotka joko jättävät oman lapsensa huonon käytöksen huomioimatta tai sitten kehuvat ja ylistävät tätä käytöksestään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasteni äitinä väitän, että Suomi on täysin ok maa niin lapsille kuin heidän keski-ikäisille vanhemmilleen. :D

Myönteisyys lapsiani kohtaan johtuu varmasti siitä, että he osaavat huomioida muutkin ihmiset ja olla kohteliaita ja usein kärsivällisiäkin.  

Pikemminkin asia on niin, että esimerkiksi junassa metelöivät ja ramppaavat nulikat saavat metelöidä ja rampata kuinka huvittaa, sillä heidän vanhempansa eivät kiellä, eikä kukaan muu kehtaa sanoa mitään, sillä on nimenomaan vanhempien tehtävä ojentaa jälkikasvuaan. Ja sitä ei monesti tapahdu.

Kyllä mäkin näkisin että suurempi ongelma on se miten iso osa kasvavista lapsista/nuorista käyttäytyy aivan kamalalla tavalla. Auotaan päätä ja h*oritellaan tuntemattomille, ei anneta muille tilaa, mölytään ja huudetaan ja kun joku kehtaa huomauttaa, saa pelätä väkivaltaista purkausta.

Vierailija
164/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AV-palstaa ja varsinkin tätä ketjua lukiessani olen tullut siihen lopputulokseen, että mä tapan kaikki.

Puukkojunkkarihäjy Rauskan Mikki tuumi 1800-luvulla vttuuntuneena: Mä tapan koko maailman!

Vierailija
165/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohdannut pääasiallisesti vain joko neutraalejaqq tai positiivisesti lapseeni suhtautuvia ihmisiä. Yksi huonosti käyttäytyvä nuorukainen tulee mieleen, mutta hän nyt olisi käyttäytynyt huonosti lapsesta huolimatta. Muutoin ihmiset ovat päin vastoin hymyilleet ja ihastelleet lastani, tulleet jopa lirkuttelemaan 😄. Yleensä kiinnitän niin paljon huomiota lapseni tekemisiin ja hänen kanssaan olemiseen etten ehdi huomioida sitä, miten muut ihmiset meihin suhtautuvat. Ehkä tilanne on eri pääkaupunkiseudulla?

Vierailija
166/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiviha on ihan normaalia. Ei lapset kimittävine äänineen kuulu suljettuun tilaan univajeisen tms. stressaantuneen porukan kanssa. Ihmiset haluaa matkoillaan meditoida ja katsoa maisemaa. Ei kaupunkitila ole mikään lasten paikka eikä aivoton mökä kuulu kaupunkitilaan. Suomessa tehdään karhunpalvelus kun yritetään väkisin tehdään kaikista tiloista lapsimyönteisiä, kun ne eivät luonnollisesti sitä koskaan ole olleet. Ennen sentään oli kunnon kuri ja lasten hiljaisuus ja niistä tuli rauhallisia ja älykkäitä aikuisia.

Vierailija
167/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junien käytävät eivät ole lasten oleilu- tai juoksentelupaikkoja. Ne ovat kulku- ja poistumisväyliä, jotka tulisi pitää vapaana. Maailma ei pyöri lasten ympärillä.

Ehkäpä sen pitäisi pyöriä. Kun kohdeltaisiin heitä hyvin, niin ei olisi näin paljon maailmassa ja tälläkin palstalla pahaa oloaan oksentavia aikuisia.

No mites kun minä en näe siinä mitään pahaa, että omalle lapselleen asettaa rajoja? Se on minusta osa sitä hyvin kohtelemista. Kaikki ei kasvata lapsiaan samalla tavalla.

No mites kun nämähän ei ole mitenkään toisiaan poissulkevia asioita? Lastaan voi kasvattaa ja asettaa hänelle rajoja ja hän voi silti olla rakastettu ja sen hänelle voi myös osoittaa.

Vierailija
168/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olipa outoa. Minulla on 10-vuotias lapsi ja mekin asumme Helsingissä ja liikumme usein metrolla, käymme Oodissa jne. Muistan ehkä kolme aivan yksittäistä tilannetta tältä koko 10 vuoden ajalta, kun joku tuntematon on reagoinut lapseeni jotenkin ikävästi (kaikissa tilanteissa oli muuten kyse vanhemmasta naisesta, joka selvästi purki omaa pahaa oloaan meihin). Erikoista, että jutun henkilön mukaan tällaista tapahtuu viikoittain.

Minustakin vaikuttaisi siltä, että elämme mm. ap:n kanssa eri todellisuudessa. Matkustan kolmen pienen lapsen kanssa usein julkisilla ja käymme kaupungilla yms, mutta todella harvoin kukaan huomauttaisi mitään. Suurin osa tuntemattomien kommenteista ovat ennemmin positiivisia kuin negatiivisia. Jos joka viikko saa negatiivisia huomaituksia kanssaeläjiltä, niin ehkä siinä olisi kuitenkin aika tarkastella omia toimintamalleja.

Vierailija
169/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiviha on ihan normaalia. Ei lapset kimittävine äänineen kuulu suljettuun tilaan univajeisen tms. stressaantuneen porukan kanssa. Ihmiset haluaa matkoillaan meditoida ja katsoa maisemaa. Ei kaupunkitila ole mikään lasten paikka eikä aivoton mökä kuulu kaupunkitilaan. Suomessa tehdään karhunpalvelus kun yritetään väkisin tehdään kaikista tiloista lapsimyönteisiä, kun ne eivät luonnollisesti sitä koskaan ole olleet. Ennen sentään oli kunnon kuri ja lasten hiljaisuus ja niistä tuli rauhallisia ja älykkäitä aikuisia.

...ja jotka istuvat aikuisena terapiassa kun on niin selittämättömän paha olla kun on lapsena väheksytty, mitätöity ja piiskattu hiljaiseksi.

Vierailija
170/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AV-palstaa ja varsinkin tätä ketjua lukiessani olen tullut siihen lopputulokseen, että mä tapan kaikki.

Puukkojunkkarihäjy Rauskan Mikki tuumi 1800-luvulla vttuuntuneena: Mä tapan koko maailman!

Siinäpä vasta päivänsäde. xD

Vierailija
171/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailijaw kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa yritetään todeistella, ettei Suomessa ole lapsivihamielisyyttä ja kuitenkin siinä samalla tulette todistaneeksi täsmälleen päinvastaista.

Tietysti on lapsivihamielisyyttä. Ei tarvitse kuin Etelä-Eurooppaan matkustaa niin huomaa eron. Toisaalta, siellä suunnalla ehkä myös lapsilta vaaditaan parempia käytöstapoja.

Käytöstavat opitaan ja harjoitellaan kotona ja perheen normaalissa elinpiirissä sukulaisten , naapurie

Aina tämä "toisaalta". Samanlailla muksut touhuaa Etelä-Euroopassakin, siellä ei odoteta että muksu makaa paikallaan kuin muumio kääreissään ja yhtä hiljaa.

No ei kyllä touhua julkisilla paikoilla. Siellä oletetaan, että lapsilla on käytöstavat. Toki jossain slummissa voi olla asiat toisin.

Miten sä kuvittelet että muksut oppii käytöstavat missään, jos eivät saa olla ja vuorovaikuttaa muiden ihmisten seurassa?

Käytöstavat opitaan ja harjoitellaan siellä kotona ja perheen lähipiirissä. Yleisille paikoille lähdetään siinä vaiheessa kun osataan käyttäytyä.

Vierailija
172/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...ja jotka istuvat aikuisena terapiassa kun on niin selittämättömän paha olla kun on lapsena väheksytty, mitätöity ja piiskattu hiljaiseksi.

Kyllä rajojen puute johtaa henkiseen pahoinvointiin. Lapsi tarvii selkeät mallit vanhemmiltaan. Rajaton lapsi oireilee turvattomuuttaan, häiriköi ja mekastaa ja odottaa, että vanhemmat vihdoin huomaa. Ei huomaa. Jos rajoja Ei kotoa löydy, voi vankilan kalterit olla edessä. Monella on.

Vierailija
173/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa yritetään todeistella, ettei Suomessa ole lapsivihamielisyyttä ja kuitenkin siinä samalla tulette todistaneeksi täsmälleen päinvastaista.

Tietysti on lapsivihamielisyyttä. Ei tarvitse kuin Etelä-Eurooppaan matkustaa niin huomaa eron. Toisaalta, siellä suunnalla ehkä myös lapsilta vaaditaan parempia käytöstapoja.

Aina tämä "toisaalta". Samanlailla muksut touhuaa Etelä-Euroopassakin, siellä ei odoteta että muksu makaa paikallaan kuin muumio kääreissään ja yhtä hiljaa.

No ei kyllä touhua julkisilla paikoilla. Siellä oletetaan, että lapsilla on käytöstavat. Toki jossain slummissa voi olla asiat toisin.

Niin, se kasvatus on sellaista, että oppivat paljon tapoja ja taitoja ja olemaan erilaisten ihmisten kanssa. Tosin näyttää siltä, että lasten eläväisyyteen ja kyselemiseen ei suhtauduta ollenkaan niin negatiivisesti kuin täällä. Eivät ole samalla tavalla turhautuneita ja kyllästyneitä, kun aina on seuraa.

Lapsia arvostetaan ja rakastetaan siellä, heidät nähdään tärkeinä. Sellaisesta kasvaa hyväitsetuntoisia lapsia, joilla on turvallista ja hyvä olla omalla paikallaan yhteisöä ja perhettä. Voi vertaa siihen lapseen, jolle täällä jatkuvasti äyskitään ja tiuskitaan, osoitetaan joka käänteessä että on tiellä ja epätoivottu. Paha olohan siitä lapselle tulee. Ja milläpä muulla lapsi sen osoittaa kuin kehollaan, äänellään ja käytöksellään, kun ei ole muita keinoja ilmaista pahaa oloa? Pieni lapsi ei vielä osaa sanoin kovin kattavasti ilmaista itseään.

Eiköhän sen äiskän kannata kas.vattaa se muksunsa ihan siellä kotona ja läheisten luona ja vaikkapa leikkipuistossa käyttäytymään niin ettei muksu riehu , huuda ja kerää ikävää kommentointia. Yleiset tilat ei ole mikään muksun kasvatusrata. Niihin pääsee kun osaa käyttäytyä ja hillitä impulssejaan.

Vierailija
174/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen lapsen helsinkiläisenä vanhempana, en allekirjoita väitteitä siitä, että Suomessa, tai edes Helsingissä, olisi mitään erityistä lapsivihaa. Päinvastoin niiden 10 vuoden aikana mitä minä olen liikkunut parhaimmillaan kolmen lapsen kanssa Helsingissä, olen ihmetellyt kuinka monessa paikassa on lapset aina erikseen huomioitu.

Tosin rehellisyyden nimissä olen useammin kuin kerran ollut melko ärsyyntynyt rajattomien lasten vanhemmista, jotka joko jättävät oman lapsensa huonon käytöksen huomioimatta tai sitten kehuvat ja ylistävät tätä käytöksestään...

Jos itse viestii ympärilleen kylmyyttä ja katkeruutta, se tulee vastaan.

Jos olet itse avoin, kohtelet lapsiasi ja muita ihmisiä hyvin,  kukaan ei taatusti tule silmille.

Vierailija
175/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse viestii ympärilleen kylmyyttä ja katkeruutta, se tulee vastaan.

Jos olet itse avoin, kohtelet lapsiasi ja muita ihmisiä hyvin,  kukaan ei taatusti tule silmille.

Näin se on -paitsi ei ihan aina. Ei tangoon aina tarvita kahta, eikä metsä aina vastaa niin kuin sinne huudetaan. Mutta pääsääntöisesti niin tapahtuu.

Vierailija
176/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se kasvatus on sellaista, että oppivat paljon tapoja ja taitoja ja olemaan erilaisten ihmisten kanssa. Tosin näyttää siltä, että lasten eläväisyyteen ja kyselemiseen ei suhtauduta ollenkaan niin negatiivisesti kuin täällä. Eivät ole samalla tavalla turhautuneita ja kyllästyneitä, kun aina on seuraa.

Lapsia arvostetaan ja rakastetaan siellä, heidät nähdään tärkeinä. Sellaisesta kasvaa hyväitsetuntoisia lapsia, joilla on turvallista ja hyvä olla omalla paikallaan yhteisöä ja perhettä. Voi vertaa siihen lapseen, jolle täällä jatkuvasti äyskitään ja tiuskitaan, osoitetaan joka käänteessä että on tiellä ja epätoivottu. Paha olohan siitä lapselle tulee. Ja milläpä muulla lapsi sen osoittaa kuin kehollaan, äänellään ja käytöksellään, kun ei ole muita keinoja ilmaista pahaa oloa? Pieni lapsi ei vielä osaa sanoin kovin kattavasti ilmaista itseään.

Siitähän siinä on pohjimmiltaan kyse, arvostuksesta ja rakkaudesta. Suomessa jopa se, että pitää pientä lasta sylissä, juttelee hoivakieltä ja muilla vastaavilla tavoilla osoittaa rakkautta, aiheuttaa toisinaan muissa ihmisissä jonkinlaisia vaivautuneita patoutuneen kiukun purkauksia tai joskus ihan avoimesti ilmaistua surua siitä, ettei ole uskaltanut helliä lastaan niin paljon kuin olisi halunnut, kun on kielletty.

Lapselle kannattaa puhua ihan normaalia hyvää suomenkieltä eikä lässyttää ja lätystellä. Helliminen muu hössötys kuuluu kotiin eikä julkisille paikoille.

Vierailija
177/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti tuo että on järkytytty jostain nististä joka on höpissyt metrossa lapselle helvetistä. Se ei ole lapsivihaa, vaikka kohde nyt sattuikin olemaan lapsi.

Kauheaa ajatella, että olemme pisteessä, jossa näiden nistien olemassa olo ja käytös nähdään ihan normaalina asiana, johon ei enää kuuluisi kiinnittää edes suuremmin huomiota.

Milloin aletaan tehdä jotain, että heistä ja heidän käytöksestään päästään eroon?

Vigilanténa hoidan homman livenä ja saman tien.

Vierailija
178/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin lapsen kanssa on pers3eilty julkisessa liikenteessä, eikä ole väistetty kun joku yritti poistua omalla pysäkillään. Yhyy yhyy lapsivihaa kun matkustaja joutui poistumaan kiireessä jotta pääsi ajoissa ulos.

Seuraavaksi lapsen on annettu huutaa, ja ohikulkija matki huutoa. Kyynel, mikä trauma.

Kolmannessa tapauksessa mamma pysäköi syömään eväitä paikkaan, jossa ei saanut syödä omia eväitä. Lapsivihaa!

Vähän voisi peiliin katsoa, olisiko omassa käyttäytymisessä tai herkkänahkaisuudessa korjaamisen varaa.

Huuto tapahtui lasten leikkipaikalla, ei esimerkiksi kirjaston aulassa. Kyllä minusta on todella asiatonta aikuiselta käyttäytyä noin etenkin kun kyseessä on paikka, joka on tarkoitettu lapsille. Lapsille nyt välillä sattuu ja silloin he itkevät ja se on ihan normaalia. Omituista käytöstä aikuiselta reagoida noin.

Ja mistä lähtien kauppakeskuksen penkillä ei ole saanut pitää sadetta ja syödä eväitä? Itse ainakin olen tehnyt noin sekä teininä että myöhemmin aikuisena ties kuinka monta kertaa, eikä tämä ole koskaan ollut kenellekään ongelma. Jos siellä ei ole näkyvää kylttiä, jossa sanotaan, että eväiden syönti kielletty, voi olettaa sen olevan sallittua. Ei myöskään annettu ymmärtää, että valittaja olisi ollut henkilökuntaa, vaan vain joku tuntematon nainen. Outoa, jos et näe missään näissä tapauksissa mitään kummallista.

Huuto tapahtui mennessä Oodi -kirjastoon. Onko kirjaston piha leikkipaikka, jossa saa huutaa ja riehua?

Olen käsittänyt että Oodi lapsiperheiden leiriytymispaikka, jossa syödään juodaan ja vessoissa kylvetään ja kylvetetään lapsia. Kirjastoväki sitten siivoaa purkit purnukat ja kakkavaivapat leiriytyjien jäljiltä. Tämän vuoksi en mene Oodiin.

Vierailija
179/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon lapseton, mutten oo kuullut kertaakaan, et sisarukseni tai kaverini lapsineen olivat kokeneet mitään tollaista!!

Tapahtuuko tota vaan Helsingissä vai haastateltavan mielikuvituksessa?

Vierailija
180/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestä tosi monet näistä vanhemmista jotka valittavat lapsivihasta, eivät ymmärrä, ettei kyseessä todellakaan aina ole lapsiviha. Oon itse lapseton, mutta näitä tapauksia löytyy lähipiiristä. Ihmiset on vaan kyllästyneitä siihen, että lapset käyttäytyy nykyään todella huonosti. Vanhemmat valittaa netissä mutta eivät keskity kunnolla lastensa kasvattamiseen - ei edes sen vertaa, että heillä olisi peruskäytöstavat opittuina. Lapsilla ei ole mitään erityisoikeutta käyttytyä huonosti ja muita ihmisiä huomioimatta, varsinkin julkisilla paikoilla. Usein nämä tapaukset johtuvat ainoastaan siitä, että lapset ja heidän vanhempansa eivät itse osaa käyttäytyä. Esim. lapsiperheet sotkevat ja jättävät yleiset tilat kauheaan kuntoon, ja kun siitä huomautetaan, se on mukamas lapsivihaa. Mulle opetettiin jo pienestä pitäen, että julkisilla paikoilla käyttäydytään nätisti ja ei esim. huudeta, eikä seistä ovien edessä. Mä sanoin toissapäivänä todella tiukasti (varmaan kuulosti vihaiselta) ratikassa lapselle, joka potki mun nilkkoja. Mulla on tällä hetkellä penikkatauti molemmissa jaloissa, ja arvatkaa koskiko kun tää pentu potkii niitä. Kuka edes potkii vieraan ihmisen jalkoja? Äiti ei huomioinut käytöstä mitenkään, paitsi vasta sitten kun sanoin että jos hän kasvattaisi lapsensa kunnolla, niin mun ei tarvitsisi tehdä sitä. Oon ihan kyllästynyt siihen, että jo valmiiksi huonoille tavoille opetetuille pennuille ei saisi sanoa mitään vastaan.

No ei se silti oikeuta aikuisia ihmisiä käyttäymään huonosti, jos lapsi käyttäytyy huonosti ja se kyllästyttää.

Siis sun mielestä lapset saa potkia vieraiden nilkkoja? Voi luoja millaisia ihmisiä tässä maassa on. Jos jotain ei täällä osata niin se on lastenkasvatus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi