"Minun lapsi ei mahdu minnekään" - Katja Särkkää surettaa muiden käytös pientä tytärtä kohtaan julkisilla paikoilla
Tämän palstan käytösmalli vuotaa jo tosielämään :o
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Nauratti tuo että on järkytytty jostain nististä joka on höpissyt metrossa lapselle helvetistä. Se ei ole lapsivihaa, vaikka kohde nyt sattuikin olemaan lapsi.
Tehty juttu, mutta minulle jäi hämäräksi mihin tällä pyrittiin.
En alkuukaan usko, että Suomi on näin alas viime vuosina vajonnut.
Auttaisiko jos tämä Katja Särkkä laittaisi rattaissa olevalle lapselleen huivin tiukasti päähän?
Jotain rajaa tähä provoiluun, ympäripäissään olevat miehet eivät käy viattoman lapsen kimppuun, päinvastoin alkavat laperetelemaan.
Sairaat yksilöt on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa kirkossa järjestetään lasten joululaulutapahtumia nimenomaan siksi, että lapset saavat niissä liikkua ja laulaa ilman että vanhempien tarvitsee jännittää sitä, että häiritseekö lapsi muita. T. Seurakunnan työntekijä
Vika onkin siinä, että lapsilta on otettu pois usko Jumalaan .Mihin kallistua hädän tullen.
Itse en ole uskovainen mutta osaan rukoilla . Usein ja kiittää hyvästä elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsien ja koirien kohdalla on aivan sama juttu, että käytös on kasvatuksen tulosta. Olipa koiranpentu/pieni lapsi tai jo vanhempi koira/lapsi sieltä tulee ihan sitä, mitä kotona on opetettu tai eri tilanteissa neuvottu. Asiallinenkin ja rakentava palaute syljetään takaisin silmille, niin pikku hiljaa ei enää huvita sietää mitään.
On väärin kostaa lapselle hänen vanhempiensa/kasvattajien typeryyttä ja miksi palaute on vaan edelleenkin osoitettava lapsen vanhemmalle, vaikka se sylkivana lentääkin taas omille silmille. Tosin tuotta jutussa haastateltu äiti tuntuu takertuvan aivan kaikkeen ja viettää todennäköisesti kurjaa elämää olipa kyse lapsesta tai hänestä itsestään
Anteeksi mutta miksi lapsen pitäisi käyttäytyä kuin aikuisen tai olla hiljaa ja näkymätön?
Miksi se, että on lapsi, antaa muka erikoisoikeuden mölytä ja häiriköidä? Yhteiskunnassa ja julkisilla paikoilla eletään siivosti ja toisia häiritsemättä. Jos se ei onnistu, on paras jäädä kotiin.
Koska kaltaisesi "aikuisen" mielestä lapsen (jonka aivot eivät ole lähellekään kypsyneet) tulisi kuitenkin osata käyttäytyä kuten aikuisen ihmisen. Mene takaisin koulunpenkille.
Lapsen ei tarvitse osata käyttäytyä kuten aikuisen, mutta jos sitä ei edes koeteta saada käyttäytymään ihmisiksi, eikä vanhemmat ymmärrä viedä jälkikasvuaan pois tilanteesta vaan pitävät oikeutenaan riehuttaa ja huudattaa lastaan milloin missäkin, on muilla oikeus siitä hermostua.
Museossa, kirjastossa, julkisissa liikennevälineissä, konserteissa, ravintoloissa jne. ei ole ok että joku pilaa kaikkien muiden tilan riehumalla ja huutamalla ja pahimmillaan fyysisesti repimällä ja tökkimällä pitkiä aikoja putkeen. Jokainen normaali ihminen ymmärtää, että lapsi voi hetkellisesti tehdä hölmöjä ja se vanhemman reaktion puute siinä nyppii, kun lapsi kiihdyttää häiriköintiään kuin sika juoksuaan, eikä vanhempi reagoi.
Lapset ei osaa luonnostaan toimia oikein ja vanhempien tehtävä on opastaa heitä yhteiskunnan tavoille. Jos sellaista ei näytä tapahtuvan, eikä lasta myöskään haluta viedä pois häiriköimästä, niin siitä hermostuminen ei ole lapsivihamielisyyttä.
Yleensä on kyse tyytymättömyydestä _vanhemman_ toimintaan, tai toimimattomuuteen, mutta kun vanhempi ei halua nähdä ongelmaa itsessään, syytellään (perusteetta) muita lapsivihamielisyydestä. Kritiikkiään näitä mammoja kohtaan ei voi asetella niin että ymmärtäisivät katsoa peiliin, vaan kaikki on heidän silmissään lapsivihamielistä.
Näytäpä mulla aikuinen, joka konsertissa istuu perseellään hiljaa.
Me oltiin kerran lasten kanssa Iloisissa joululauluissa ja lapset lauloi ja tanssi. Eikös joku vääränaama tullut sanomaan että lapsia ei kuuluisi päästää penkistä. Hänen paikkansa on kirkkohartaudessa, ei iloisissa lauluissa.
Aikuisen velvollisuus on hankkia sen verran yleissivistystä, että tuntee eri paikkojen erilaiset käytöstavat ja noudattaa niitä.
On konsertteja, joissa hillitään jopa yskimistä tai poistutaan muualle yskimään ettei häiritä muiden elämystä. Ja sitten niitä tapahtumia, joissa lauletaan ja tanssitaan mukana.
Sinun tapauksessasi ratkaisee ehkä se, oliko tilaisuudessa tarkoitus kuunnella iloisia joululauluja kuoron tai artistin esittämänä (kuunnellaan hiljaa) vai yhteislaulutilaisuus (jokainen saa osallistua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"minun lapsi" mitähän kieltä lapsi tulee aikuisena puhumaan?
Käytätkö itse possessiivisuffiksia puhekielessä?
Puhekielessä käytän ilmauksia lapseni, mieheni, poikani, tyttäreni jne. Se minun on sinänsä tarpeeton.
Totta, ilmaus "minun lapseni" on tautologinen, toistava. Sama informaatio jaetaan kahteen kertaan sanalla "minun" ja päätteellä "ni". Siksi tätä rakennetta ei käytetäkään juuri puhekielessä, joka pyrkii helppouteen ja nopeuteenkin. Nuorten on vaikea oppia sitä muistamaan kirjakieltä kirjoittaessaan, joten uskoisin, että se katoaa myös kirjakielestä ajan oloon.
Mutta onko tämä teistä tosiaan sellainen forum, jossa pitäisi kirjoittaa kirjakieltä? Minusta on ihan ok kirjoittaa tänne myös hiomatonta kirjakieltä, murretta tai slangia.
Kieli välineen mukaan, ja nämä keskustelut ovat lyhytaikaisia ja nimettömiä, miksi siis tuhlata aikaa kielen muokkauksen kimpussa, sisältö ratkaisee! t. äidinkielen ope
(Sori off-topic.)
Otsikko on Ylen jutusta ja varmaan haastateltava on noin sanonut. Ei voi mitään ,että särähtää korvaan.
Ja Suomen kielen kielioppituntikin sisältyi tähän kesksuteluun. Possessiivisuffiksi olikin unohtunut... Aika hauska että jaksatte .
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole siitä, että kohde on lapsi. Tuo nainen vain olettaa, että lapsivihamielisyys näkyy noin. Kyse on ihan tavallisesta elämästä pääkaupungissa, siellä jokainen kokee vastaavaa iästä, ihonväristä ja olemuksesta huolimatta. Minulle on huudeltu rumista hiuksista, tönitty sivuun rullaportaissa (seisoin oikeassa laidassa, ohittaja halusi ohittaa oikealta!) ja tultu kertomaan, että kiharatukkaiset palavat helvetissä. En ole olettanut, että viha kohdistuu suomalaisiin 37v ikäisiin naisiin, joten en ottanut yhteyttä mediaan.
Suvaitsevaisuus on päivän sana. Miksi Särkkä ei suvaitse narkkareita, vanhoja naisia, pyöräilijöitä tai muita kanssaihmisiä?
Ei kuulu mitenkään tavalliseen elämään tuollainen käytös mitä olet saanut osaksesi. Suvaitsevaisuus ei anna ihmisille oikeutta käyttäytyä huonosti. Sun asenne pitää sitä ookoona ja sallii sen. Ja kun yhä useampi sallii sen, se lisääntyy.
Asuin Helsingin keskustassa 10 vuotta 13v. sitten ja toki satunnaiset nistit/juopot joskus huuteli ratikassa yms., mutta ei kovin usein. Muutenkaan en törmännyt epäasialliseen käytökseen juuri koskaan. Eli ajat ja käytöstavat ilmeisesti muuttuneet. Miksi pitäisi sallia sellainen käytös, mikä aiheuttaa kanssaihmisissä (oli se sitten aikuinen, lapsi tai vanhus) turvattomuutta, pelkoa jne.? Sellaisen sallimisella ei ole mitään tekemistä suvaitsevaisuuden kanssa.
MINUN lapseni, MINÄ MINÄ ja MINÄ!!!!
Siinäpä se tulikin. Lisäksi karmean näköinen eukko. Varsinainen dramaqueen/femmefatale. Lähtisin karkuun, jos tulisi pimeällä kujalla vastaan. Johan tuota lapsikin säikähtää.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että lapsi ei näytä kantasuomalaiselta. Silloin jutussa onkin enemmän kyse rasismista kuin lapsivihamielisyydestä, mikä ei tietenkään ole yhtään sen parempi asia, mutta silti eri kysymys. Suomalaiset osaavat olla eri näköisille ihmisille aivan kammottavia.
Rasismista? Lopeta hemmetti .,älä vedä sitä joka paikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään ihmiset eivät ole kohteliaita ja ystävällisiä toisilleen etenkään Helsingissä, joten miksi ne olisi sitä lapsillekkaan.
Lapsia ei myöskään kannata roikottaa julkisilla paikoilla ennenkuin ne ovat oppineet käyttäytymään niin etteivät häiritse toisia.
Mikäli kokee tulevansa häirityksi siellä missä asuu kannattaa muuttaa pääkaupunkiseudulta pois väljemmille vesille.
Tai muuttaa hyvämaineiselle alueelle Helsingissä. Kyllä tällä alueella missä asun, osataan käyttäytyä. Kuljen useita kertoja viikossa bussilla keskustaan ja varsinkin aamupäivällä on äitejä vaunuineen matkassa. En ole kertaakaan nähnyt huonoa käytöstä muiden matkustajien taholta. Tuntuu tosi kummalliselta tuo äidin kokemus, toki ymmärrän että kokemukset ovat ikäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin lapsen kanssa on pers3eilty julkisessa liikenteessä, eikä ole väistetty kun joku yritti poistua omalla pysäkillään. Yhyy yhyy lapsivihaa kun matkustaja joutui poistumaan kiireessä jotta pääsi ajoissa ulos.
Seuraavaksi lapsen on annettu huutaa, ja ohikulkija matki huutoa. Kyynel, mikä trauma.
Kolmannessa tapauksessa mamma pysäköi syömään eväitä paikkaan, jossa ei saanut syödä omia eväitä. Lapsivihaa!
Vähän voisi peiliin katsoa, olisiko omassa käyttäytymisessä tai herkkänahkaisuudessa korjaamisen varaa.
Tuosta ensimmäisestä tapauksesta en sano mitään, kun en tiedä, miten tilanne on mennyt. Mutta muutoin tämä kommentti ja sen saamat yläpeukut kertovat lähinnä mielisairaasta ilmapiiristämme.
Toinen tapaus: onko tosiaan kohtuutonta, jos 4-vuotias itkee satuttaessaan polvensa pihakivetykseen?
Kolmas tapaus: kyllä kauppakeskuksissa on usein penkkejä, joilla omien eväiden nauttimista ei todellakaan ole kielletty. Niillä saa hörppiä noutokahvia tai haukata välipalakeksiä ennen shoppailun jatkamista. Monilla on myös rajoittavia allergioita, joiden takia ei voi mennä kuluttamaan kahviloiden penkkejä, koska niissä omat eväät on ymmärrettävästi kielletty.
Onko kohtuutonta odottaa, että vanhempi huolehtii sen verran lapsestaan ettei tämä juokse ja ryntäile niin että kaatuu. Kyllä 4-vuotiaan jo pitäisi pysyä pystyssä normaalilla kävelyvauhdilla. Aikuinen voi myös pitää kädestä kiinni, mikäli kävely on epävarmaa.
Huonointa käytöstä olen viime aikoina kohdannut junassa kun eräs aikuinen ihminen (!) hölötti kovaan ääneen aamun "työmatkajunassa" yli tunnin kuulumisiaan kaverilleen - jonka luokse oli illalla menossa grillaamaan! Voi miksi piti möykätä aamulla, kun koko muu vaunu oli (etätyö)läppäreillään? Kukaan lapsi ei ole minua näin piinannut.
Istuin noin vuosi sitten junassa, jossa oli pariskunta kahden alakouluikäisen poikansa kanssa. Käytävän toisella puolella oli keski-ikäisten naisten seurue. Toinen pojista päästeli kovia rääkäisyjä ja karjaisuja, vanhempien hyssyttely ei auttanut mitään. Jonkin ajan kuluttua yksi naisista kysyi karjuvalta pojalta kiinnostuneena, onko tämä karhu vai leijona.
Pojan suu lopsahti kiinni ja hän meni ihan hämilleen. Vanhempia tämä nauratti kovasti ja he totesivat iloisina, että johan auttoi. Siitä sitten sukeutuikin hauska keskustelu tämän naisen ja poikien välille ja loppumatka sujui iloisesti rupatellen.
Minulla on neljä lasta eikä kukaan ole koskaan kommentoinut mitenkään pahasti. Tämä nainen siis menee aamulla julkisella lapsensa kanssa, ei itse älyä käskeä lastaan pois edestä kun joku on lähdössä pyörän kanssa sieltä pois, sitten pahoittaa mielensä kun henkilö joka on mitä ilmeisimmin poistumassa ei väistä hänen lastaan, olisiko tämän pyörän kanssa matkustaneet pitänyt vain jatkaakin matkaa ettei yhden naisen mieli nyt pahoitu ? Minkälainen ihminen ei huomio muita kun on lapsensa kanssa liikenteessä eikä opeta lastaan istumaan julkisissa paikoillaan, silloin ei olisi myöskään toisten edessä kun he poistuvat. Ja mies joka matki lapsen itkua teki ihan oikein, veikkaan että itku loppui siihen, kyllä joku raja silläkin on vaikka haveri sattuu
Kaikki on helppo aina ja joka kerta selittää milloin milläkin vihamielisyydellä kun ei epämiellyttävän asian edessä kyetä eikä haluta katsoa peiliin, että olisiko sittenkin itsessä vikaa tällä kertaa eikä aina vain muissa.
Kasvatusko niin totaalisen pielessä?
Mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on neljä lasta eikä kukaan ole koskaan kommentoinut mitenkään pahasti. Tämä nainen siis menee aamulla julkisella lapsensa kanssa, ei itse älyä käskeä lastaan pois edestä kun joku on lähdössä pyörän kanssa sieltä pois, sitten pahoittaa mielensä kun henkilö joka on mitä ilmeisimmin poistumassa ei väistä hänen lastaan, olisiko tämän pyörän kanssa matkustaneet pitänyt vain jatkaakin matkaa ettei yhden naisen mieli nyt pahoitu ? Minkälainen ihminen ei huomio muita kun on lapsensa kanssa liikenteessä eikä opeta lastaan istumaan julkisissa paikoillaan, silloin ei olisi myöskään toisten edessä kun he poistuvat. Ja mies joka matki lapsen itkua teki ihan oikein, veikkaan että itku loppui siihen, kyllä joku raja silläkin on vaikka haveri sattuu
Tuollainen matkiminen on pelkkää ilkeyttä , kiusaamiseen verrattavaa.
Pitää ymmärtää, että jos lapsi käyttäytyy huonosti, on vika vanhempien. Lasta voi opastaa muutkin , mutta se pitää tehdä nöyryyttämättä. Ei siinä muuten mitään oikeaa oppia saa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa yritetään todeistella, ettei Suomessa ole lapsivihamielisyyttä ja kuitenkin siinä samalla tulette todistaneeksi täsmälleen päinvastaista.
Tietysti on lapsivihamielisyyttä. Ei tarvitse kuin Etelä-Eurooppaan matkustaa niin huomaa eron. Toisaalta, siellä suunnalla ehkä myös lapsilta vaaditaan parempia käytöstapoja.
Eihän monet nykyään osaa väistää aikuisiakaan. Toisaalta niin junassahan pitäisi myös lasten istua omalla paikalla penkissä. Eihän siinä käytävillä pitäisi oleilla, jos on tilaa istua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa yritetään todeistella, ettei Suomessa ole lapsivihamielisyyttä ja kuitenkin siinä samalla tulette todistaneeksi täsmälleen päinvastaista.
Tietysti on lapsivihamielisyyttä. Ei tarvitse kuin Etelä-Eurooppaan matkustaa niin huomaa eron. Toisaalta, siellä suunnalla ehkä myös lapsilta vaaditaan parempia käytöstapoja.
Aina tämä "toisaalta". Samanlailla muksut touhuaa Etelä-Euroopassakin, siellä ei odoteta että muksu makaa paikallaan kuin muumio kääreissään ja yhtä hiljaa.
No ei kyllä touhua julkisilla paikoilla. Siellä oletetaan, että lapsilla on käytöstavat. Toki jossain slummissa voi olla asiat toisin.
Voi olla, ettei aikuinen ihminen joka lähtee junasta pyörän kanssa niin ei välttämättä edes huomaa jos edessä on pieni lapsi. Kun junatkaan ei pysähdy kuin lyhyeksi aikaa.
Vähän sama juttu vanhuksia kohtaan. He eivät möykkää mutta ovat hitaina jaloissa. Kukaan vihaaja ei luonnollisesti ole itse ollut koskaan lapsi eikä tule olemaan koskaan vanhus.