Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Minun lapsi ei mahdu minnekään" - Katja Särkkää surettaa muiden käytös pientä tytärtä kohtaan julkisilla paikoilla

Vierailija
24.07.2023 |

https://yle.fi/a/74-20041357

Tämän palstan käytösmalli vuotaa jo tosielämään :o

Kommentit (616)

Vierailija
241/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite oon lapseton, mutten oo kuullut kertaakaan, et sisarukseni tai kaverini lapsineen olivat kokeneet mitään tollaista!!

Tapahtuuko tota vaan Helsingissä vai haastateltavan mielikuvituksessa?

Tässä keskustelussahan moni helsinkiläisvanhempi on kertonut, ettei ole törmännyt mihinkään lapsivihaan.

Haastateltu mamma törmää omien sanojensa mukaan ns. lapsivihaan viikoittain. Kuulostaa siltä, että jotain omassa tai lapsen käytöksessä jätetään nyt kertomatta?

Tämä, sanoit sen ennen minua. Jotenkin vaan tuli tunne että jutun lapsi peilaa aikuista, kuten lapset tekee. Joko vanhemmat hössöttävät liikaa, tai liian vähän (mikä on parempi). Jotkut kärjistävät asioita, jotkut ei yhtään jne. Sellainen lapsi millainen vanhempi.

Oottakaas jos saatte lapsia, niin huomaatte itse että alkaa tapahtumaan. Siskonne ja kaverinne ovat voineet kiillottaa sädekehäänsä, että eihän heille nyt tietenkään ole sattunut mitään vastaavaa.

Vierailija
242/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä inhoan huonosti käyttäytyviä lapsia. Minä inhoan huonosti käyttäytyviä aikuisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvin pitkälti kultturiimme, joka on tosissaan vihamielinen. Ei pelkästään lapsivihamielinen, vaan lapsiperhevihamielinen. Useamman äitinä olen myös saanut osani tästä kuvottavasta ilmiöstä. Lapseni 2,5 v. sai julkisella paikalla uhmaraivarin, n.50-v. nainen tuli huutamaan etten osaa kasvatta lastani ja olen huono äiti. Edellisessä asuinpaikaissamme naapuri, myöskin n.keski-ikäinen nainen teki lasun koska lapsemme itki ja kiukutteli uhmaansa. Siitä seurasi palavereja sossun kanssa, koska hän oli mennyt värittämään tarinaansa.

Lopulta selvisi toisen naapurin avulla että eniten tätä naista oli mukamas häirinnyt se ettei pystynyt nukkumaan öisin lapsen itkun takia, mutta taustalla oli selkeä ennakkoluulo perhettämme kohtaan. Erikoista oli se, että nainen asui viistoon vastapäisessä asunnossa, ja meitä vastapäätä asuneet tai seinänaapurit eivät olleet kuulleet mitään häiritsevää koskaan. Tämä henkilö oli mennyt mustamaalaamaan meitä yhteiselle naapurillemme joka paljasti kaiken mitä tämä nainen oli keksinyt.

No onhan se vanhempien vika, mikäli vie väsyneen 2,5 vuotiaan yleiselle paikalle raivareita saamaan, eikä osaa osaa ohjata lasta pois siitä raivokohtauksesta kiinnittämällä lapsen huomio johonkin muuhun.

On aika inhimillistä että hyvinkin kasvatettu 2,5 vuotias saa raivokohtauksen julkisella paikalla uhmaiän takia, en ole vielä tavannut sellaista lasta joka ei toisinaan sellaista saisi. On aika huolestuttavaa, jos 2,5 vuotias käyttäytyy aina hillitysti ja on hajuton, näkymätön ja äänetön kaikin tavoin. Yleensä lapsi on silloin ha kat tu tottelevaiseksi ja sellaisetkin lapset joskus uhmaavat. Aika mahdottomaksi menee kaikkien lasten ja lapsiperheellisten elämä jos lapsista ei saa lähteä ääntäkään. Ja ei, en ole sitä mieltä että lasta ei saa kasvattaa ja ohjata. Jos oma lapseni huutaa esimerkiksi kirkossa tai kaupassa, menen pihalle lapsen kanssa rauhoittumaan.

Kun sen lapsen ei tarvitse HUUTAA!!! Raivarit alle 4-vuotiailta siedän vielä jotenkin mutta sekin ällistyttää että äidit useimmiten mumisevat avuttomina että älä viitti nyt hei.

Usein rauhallinen suhtautuminen on paras tapa kun ipana saa hepulin. Ei se avuttomuutta ole. Kun lapsella on tunteet päällä ei siinä auta äidin/vanhemman raivota. Täähän on ihan perusjuttuja lasten kanssa. Taidat olla kovin nuori ja kokematon.

Aivan. Viimeistään silloin pitää tajuta rauhallisesti lapsen kanssa poistua kyseisestä tilanteesta, mikäli ei ole älynnyt jo aiemmin lapsen kohta saavan itkupotkuraivarit.

Vierailija
244/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee heti mieleen kun on yltä päältä tatskattu muija paksut pakkelit ja metrin tekoripset naamassa, että tämä juttukin on tehty vain huomion hakemiseksi.

Tulee myös mieleen että ehkä on tultu ihan aiheesta sanomaan, jos on tultu. Ei ehkä ole ihan järjissään tämä muija, jotkut on voineet huolestua kun liikkuu lapsen kanssa jotenkin holtittomasti.

Vierailija
245/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä junissa polkupyöriään raahaavat itsekkäät ihmiset voisivat miettiä sitä että ensisijaisesti vaunuosasto, jossa pyöriäkin voi ikävä kyllä kuljettaa on tarkoitettu pyörätuolilla kulkeville ja lastenvaunuille. Jos päättää lähteä pyörällä liikenteeseen, niin sitten sillä pyörällä liikennöidään pääasiassa eikä ängetä täpötäyteen vaunuun, jossa jo valmiiksi lastenvaunut, pyörätuolit, rollaattorit ja ne polkupyörät sikinsokin vinksin vonksin.

Sitten odotetaan seuraavaa junaa johon pyörä mahtuu ja poljetaan rivakammin määränpäähän kun kerran pyörällä on lähdetty liikenteeseen. Toinen vaihtoehto on mennä kävellen, ja istua kävelijöille tarkoitettuun vaunuun. Ei voi ymmärtää myöskään kävelijöitä, jotka istuvat heti

ensimmäisenä rattaille varattuun ruuhkaiseen vaunuun, vaikka pitkälle näköpiirissä on tyhjää tilaa muualla junassa.

En toisaalta tajua kuka neropatti on alun alkaenkaan keksinyt laittaa vauvaperheet, polkupyörät, liikuntavammaiset ja rollaattori-ihmiset samaan ahtaaseen vaunuun. Mutta mitäs muutakaan järkeä näissä Veeärrän jutuissa olisikaan.

Kun pyörän käyttäjä on maksanut matkansa, on hänellä aivan yhtä suuri oikeus matkustaa ostamallaan lipulla siinä junassa kuin muillakin. Jos hän on noussut ennen pyörätuolimatkustajia ja vaunumamm ja kyytiin niin hänen ei tarvitse näitä myöhemmin kyytiin tulevia väistää vaan myöhemmin tulevat odottaa sen seuraavan junan.

Tätähän juuri sanottiin, se kuka tuli eka, saa jatkaa matkustamista. Aivan kuin bussissa, ensinnä tullut vaunuilija saa jatkaa matkaa ja jos ei mahdu seuraavat vaunut, odottaa seuraavaa bussivuoroa. Eli pyöräilijöiden ei kannata änkeä ja tunkea siihen pyörätuolin/en ja lastenvaunujen keskelle vaan ottaa reippaasti seuraavan vuoron, ainakaan pk-seudulla ja kehyskunnissa junat eivät liikennöi niin harvoin että ei sillä jo ostetulla lipulla ehtisi määränpäähänsä.

Myös pyöräilijä voi olla se ensimmäinen matkustaja ja vaunumamma se, joka tunkee väkisin täyteen junaan/ kulkuneuvon. Myöskään vaunumamman ei tarvitse odottaa kauan seuraavaa vuoroa.

Vierailija
246/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättäen naisen lapsi ei ole täysin suomalainen, julkisesta fb-profiilista näkee. Ei ole kyse siis lapsivihamielisyydestä, vaan puhtaasti r@sismista. Ylen perinteistä harhaanjohtavaa journalismia siis.

Kuljen päivittäin julkisilla enkä ole ikinä nähnyt että jonkun tumman lapsen päälle käydään sanallisesti eikä muutenkaan, vaikka moni niistä saattaa olla hyvin vilkas. Tuo äiti nyt vaan jättää kertomatta jotain hyvin olennaista.

Vierailija
247/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vasta nyt koko artikkelin.  Nakojaan mielensa voi pahoittaa kaikesta mahdollisesta.

Junassa varmaan jollain muulla matkustajalla on muutakin tekemista kuin miettia jotain random aitia ja lasta.  Mikaan ei ole rasittavampaa kuin se, etta yritat jaada omalla pysakillasi ja ehtia ovista ulos (ja pyoran kanssa!)  ja siina edessa soheltaa joku pikku-muksu.  Todellakin vanhemman tehtava siina tilanteessa ohjata lastaan ja pitaa pois tielta,  jotta kaikilla matkustajilla on hyva kokemus.  Valilla sita pitaa itsekin korottaa aantaan ja sanoa vaikka et "anteeksi voitko menna pois tielta!" jos ihmiset eivat mitenkaan ymmarra vaistaa.  En halua junalla menna jonnekin 10km paahan omasta pysakista vaan sen takia etta en pahoittaisi jonkun mielta!

Tuolla Oodilla ja julkisissa muutenkin pyorii sekakayttajia, ja myos han pahoittanut mielen jonkun mummelin sanoista?

Julkisissa kulkuneuvoissa on normaalia hyssyttaa lasta, jotta ei hairitse muita matkustajia.  Ei siella hyvalla katsota jos aikuinenkaan molisee.  Kuuluu normaaleihin kaytostapoihin.  

Resilienssi on jotain mita hanen kannattaisi kasvattaa.

Vierailija
248/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättäen naisen lapsi ei ole täysin suomalainen, julkisesta fb-profiilista näkee. Ei ole kyse siis lapsivihamielisyydestä, vaan puhtaasti r@sismista. Ylen perinteistä harhaanjohtavaa journalismia siis.

Kuljen päivittäin julkisilla enkä ole ikinä nähnyt että jonkun tumman lapsen päälle käydään sanallisesti eikä muutenkaan, vaikka moni niistä saattaa olla hyvin vilkas. Tuo äiti nyt vaan jättää kertomatta jotain hyvin olennaista.

Tietenkin jättää. Eihän muuten saada hyvää juttua aikaseksi.

Vierailija
249/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsivihamielisyys?  Anna mun kaikki kestaa!

Nykyaanhan lapset saavat tehda mita haluavat.  Kuria ei saa pitaa edes koulussa opettajien taholta.  Erilaiset "gentle parenting" jne metodit kukoistavat.  En yhtaan ihmettele etta opettajat vaihtavat joukoin alaa.

Ja hyvä niin. Suomalaisella kun se kuri on ihan liian usein alistamista ja pahoinpitelyä.

Onneksi muualla maailmassa ei moista esiinny, mekin ihan varmasti opimme oikeille tavoille🥱 

Vierailija
250/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnen tyttö, minun lapseni mahtuu ei ole koskaan potkittu tai syljetty päälle.

Vierailija
251/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junien käytävät eivät ole lasten oleilu- tai juoksentelupaikkoja. Ne ovat kulku- ja poistumisväyliä, jotka tulisi pitää vapaana. Maailma ei pyöri lasten ympärillä.

Ehkäpä sen pitäisi pyöriä. Kun kohdeltaisiin heitä hyvin, niin ei olisi näin paljon maailmassa ja tälläkin palstalla pahaa oloaan oksentavia aikuisia.

Ei noin voi opettaa. Kun sen maailman navan kuitenkin pitää pärjätä muiden ihmisten, myös niiden toisten lasten kanssa.

Lasten hyvä kohtelu sisältää kurin, joka hiljalleen muuttuu itsekuriksi. Se ei tapahdu sinä päivänä kun lapsi täyttää 18 vuotta, vaan jokaisena päivänä sitä ennen ja vielä aikuisenakin.

Parhaiten lapsi oppii vanhempien esimerkistä. Jos he ovat asiallisia ja osaavat käyttäytyä, lapset tekevät samoin. Lapset ottavat mallia vanhemmistaan.

Komentaminen ja rankaiseminen kertoo, etteivät vanhemmat ole kyenneet olemaan hyvänä esimerkkinä.

Lapsia ei voi huijata. He paljastavat käytöksellään, millainen koti on.

Itseasiassa tätä samaa lastenhoitaja lasten päiväkodista. Meidän lapset oli rauhallisia ,toiset huomioon ottavia ja hyvin suosittuja leikkikavereita kaikille. Hän arveli, että johtuu pitkälti kotioloissa ja vanhempien rauhallisesta käyttäytymisestä.

Meilläkin on todella rauhalliset ja suositut lapset joiden käyttäytymistä ihaillaan joka paikassa. Toinen saanut hymypatsaan, saa pelkkiä kiitettäviä koulusta ja on hyvin pedanttinen ja järjestelmällinen. Silti nämä suorastaan enkelimäiset lapset saavat toisinaan itkulohtauksia ja kiukunpuuskia, jotka näyttävät meille vanhemmille. Harvemmin kylläkin. Olisin todella huolestunut jos lapset eivät uskaltaisi ikinä itkeä tai kiukutella. Lapset eivät ole puolijumalia tai pikkuaikuisia, vaan kasvavia ja kehittyviä lapsia joiden tunnesäätely kehittyy vuosien mittaan turvallisessa ympäristössä. Jos lapsi ei uskalla ikinä uhmata eikä kiukutella, ympäristö ei ole turvallinen.

Miksi lapset itkusi ja kiukkuttelusi kun siihen ei ole mitään syytä? Lapset tarvitsevat turvalliset rutiinit, säännöllisesti ruokaa ja lepoa vanhempien huomiota ja läsnäoloa. Tällöin kiukuttelulle ja uhmalle ei ole mitään tarvetta, kun asiat voidaan lapsen kanssa iänmukaisesti keskustella ja tilanteet ennakoida. Meillä lasten ei ole koskaan tarvinnut hakea huomiota itkupitkuraivareilla, heitä on kuultu ja huomioitu muutenkin.

Jotain mätää kasvatusmetodeissanne siis on, ja/tai lapsissanne. Normaaliin lapsen kehitykseen kuuluu rajojen koettelu/kynsien teroittelu maailmaa varten. Olisipahan mielenkiintoista nähdä miten lapsenne pärjää tiukan paikan tullen.

Höpö höpö. Normaaleja ,kohteliaita tasapainoisia aikuisia niistä on tullut. Kaikilla korkeakoulututkinnto ja hyvät työpaikat . Vanhimmalla jo oma perhe ja lapsia, jotka myöskin osaavat käyttäytyä myös julkisilla paikoilla ilman raivareita.

Juu juu, ei ikinä ja ei ne mummun kullatkaan koskaan.

Vierailija
252/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vanhana tehnyt ekan lapsen sanon minä. Luulee et elämä pyörii nyt hänen navan ympärillä. Ihan höpöä koko juttu. Itsellä on kolme lasta ja olen paljon liikkunut heidän kanssa kun olivat pieniä, eikä tämmöistä tullut vastaan. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Ja miksi 4 vuotias on vielä vaunuissa?

Vierailija
253/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap: tämän palstan käytösmalli on tullut tosielämästä eikä toisinpäin

Vierailija
254/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian vanhana tehnyt ekan lapsen sanon minä. Luulee et elämä pyörii nyt hänen navan ympärillä. Ihan höpöä koko juttu. Itsellä on kolme lasta ja olen paljon liikkunut heidän kanssa kun olivat pieniä, eikä tämmöistä tullut vastaan. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Ja miksi 4 vuotias on vielä vaunuissa?

Pääsee  mamma ilmaiseksi joukkoliikenteessä?

Vierailija
255/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten alas Yle voi vajota? säälittävää, riidanhaku mielessä ja oma ideologia edellä taas. Valeuutisia ja sitten tällaisia uutisia.

Lapset on ihania, oli ne minkä värisiä tahansa, miksi tehdä edes juttu tällaisesta?

Vierailija
256/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ollaan sitä mieltä, että lapset ovat rajattomia ja että vanhempien kasvatus on hukassa. Tällaiselle ei ole mitään näyttöä. Meidän lapset käyttäytyvät paremmin kuin ikinä."https://yle.fi/a/74-20041357

Tuossa olen eri mieltä. Näen päivittäin ulkona lapsia, joiden käytös on todella ala-arvoista. Potkivat autojen renkaita, heittelevät hiekkaa toisten päälle. Jos joku alkaa siitä itkemään, niin siitähän he vasta riemastuvat. Kiljuvat kerrostalolähiön pihalla (siellä kaikuu kivasti, kun ympärillä on vain betonielementtitaloja). Vanhemmat eivät välitä eivätkä tee mitään, vaikka joku siitä vanhemmille huomauttaisi. Sitten valitetaan, jos ihmiset alkavat suhtautua nuivasti lapsiin tai jopa alkavat kasvattaa lasta (en tarkoita kuritusväkivaltaa, vaan kohteliaasti ja sanallisesti kerrotaan miksei saa tehdä niin ja näin). Nykyvanhemmista moni loukkaantuu verisesti, jos heidän lastaan ojentaa.

Mutta on myös todella hyvin käyttäytyviä lapsia. Ja on niitä lapsia, jotka jo 13-vuotiaana ovat kadulla myymässä huimausaineita.  Heistä olisin todella huolissani.

Vierailija
257/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmettelin kohtaa, jossa äiti sanoo toteavansa lapselle, että pitää olla hiljaa, koska aikuiset eivät halua kuulla lapsen laulua.

1.) jos on huolissaan miten kaikki mainittu käytös vaikuttaa lapseen, onkohan tuo ihan oikea tapa sanoa? 

2.) ylipäätään jos äiti rehellisesti ajattelee noin, niin onkohan sekään ihan terve ajatusmalli, että ollaan pahoillaan, etteivät kaikki halua kuulla juuri minun lapseni laulua?  

Vierailija
258/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli sen erään kuuluisan trikoohousuisen lapsikin rattaissa nelivuotiaana eikä monikaan ihmetellyt. Ei ole niin paljon vahtimista kun laps on kärryissä.

Vierailija
259/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli sen erään kuuluisan trikoohousuisen lapsikin rattaissa nelivuotiaana eikä monikaan ihmetellyt. Ei ole niin paljon vahtimista kun laps on kärryissä.

Lisäksi julkisilla pääsee ilmaiseksi kun lapsi on rattaissa

Vierailija
260/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vastaajien mukaan lapsivihamielisyys näkyy esimerkiksi niin, ettei julkisissa liikennevälineissä anneta aina tilaa."

Minä annan aina pienille lapsille tilaa julkisissa, en heille, jotka varmasti pysyvät jaloillaan. Mutta tilaa en anna lapsen kanssa tulevalle aikuiselle. Jos olen saanut itumapaikan ensin ja vieressäni on esim. yksi tyhjä paikka niin en näe mitään syytä miksi minun pitäisi luovuttaa oma paikkani lapsen kanssa tulevalle aikuiselle (asia, jota usein lapsen mukana tullut aikuinen pitää itsestään selvänä, että jos hän tulee sisään lapsensa kanaa, niin jonkun on annettava myös hänelle istuinpaikka eikä pelkästään lapselle). Lapsi voi istua vieressäni, aikuinen voi seistä käytävllä lapsen vieressä, tai halutessaan käydä itse istumaan sille vapaalle paikalle ja ottaa lapsensa syliinsä. Vain jos lapsen mukana tuleva aikuinen on raskaana tai vaikka kepeillä kävelee, niin voin antaa myös oman paikkani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi