Menetkö aamulla töihin vaikka olisit nukkunut vain muutaman hassun tunnin?
Kommentit (55)
Teen pelkkää aamuvuoroa, ja joka päivä tilanne on tuo. Tulis aika paljon poissaoloja, eli menen töihin joka päivä vain muutaman hassun tunnin unilla.
Vierailija kirjoitti:
Väsyneenä on sama kuin olisi juovuksissa eli en mene.
Minä menen kyllä juovuksissakin töihin, tai siis menin ennen.
Ei kai huonot valinnat työnantajan ongelma ole, ellet sitten jonkun sairauden tai vamman takia pysty nukkumaan.
Joo, ei se työnantajan "vika" ole, jos minä olen nukkunut huonosti. Mikäli yleisemmin unettomuudesta kyse ja se selvästi vaikuttaisi pidemmän päälle työkykyyn, niin kävisin työterveydessä hoidattamassa asian.
Tietysti. Olen nukkunut jo 8 vuotta työviikoilla maksimissaan 5h.
Mä toivon, että esim. lapseni koulukyytiä ajava kuski ei tulisi töihin, jos on nukkunut vain 2 tuntia.
Kerran menin muuten yksityiselle lääkärille, kun aattelin, että saisin parempaa ja perehtyneempää hoitoa. Aika oli aamulla klo 8.30 ja kun ilmoittauduin, kertoi hoitaja, että lääkäri on myöhässä, koska on ollut koko yön päivystämässä sairaalassa ja oli ollut leikkaamassa potilasta. Lääkäri tuli sitten noin 30 minuuttia myöhässä, ihan räjähtäneenä ja väsyneenä. Minua ketutti maksaa, olisin terveyskeskuksessa luultavasti saanut hoitoa lääkäriltä, joka olisi edellisen yön nukkunut ja ollut virkeä.
No, mikä sairausloman aihe se on ettei nukkunut. Tietenkin mennään töihin, seuraavana yönä ei uniongelmaa pitäs olla.
Nukun keskimäärin noin 4-5 tuntia per yö. Mietin rahahuolia ja muuta. Jatkunut vuosikausia. Mistä apua?
Mä ilmoitin kerran pomolle, etten voi väsymyksen takia tulla töihin. Pomo oli kysynyt asiaa HR:stä ja siellä sanottiin, ettei ole hyväksytty diagnoosi. Sain valita palkattoman, loman tai saldovapaan välillä. Tuli yllärinä. Onneksi oli saldoja sisällä.
Pitäisin etäpäivän ja käyttäisin lounastauon torkkuihin. Mulla on liki koko ajan liukumassa plussaa, niin voisin ottaa pidemmätkin unet, joten voisin myös ilmoittaa, että klo 11-13.30 olen poissa, turha koettaa tavoitella.
Siis mitä? Yksi uneton yö ja ollaan hakemassa saikkua tai vapaata? :D Kai aikuinen ihminen pystyy yhden 8-12 tuntisen sinnittelemään samoilla silmillä? Nukkuu sitten seuraavana yönä. Vai hakeeko pelastushenkilökunnan ja ambulanssi henkilökunnan jäsenet vapaata sen takia, että tekevät vuorokauden työrupeaman ja unet jää vähäisiksi? Sairaanhoitajat nyt uhriutuvat ja vetävät tottakai sen "mä olen vastuussa ihmishengistä, en voi tehdä mitään" -kortin, mutta normaali ihminen kykenee kyllä työnsä tekemään väsyneenä ja saa itsestään irti sen verran, että voi vuoronsa hoitaa.
Ei yksi uneton yö aiheuta terveelle ihmiselle mitään ongelmia. Työteho voi tietty olla huonompi, mutta ei sen hyvä tarvitse aina ollakaan.
Huvittavaa lukea tälläista kun on itse tehnyt pisimmillään 31 tuntia pitkiä ajovuoroja, eli neljä vuoroa putkeen työkoneen ratissa. Ei kirjaimellisesti, kyllä siinä kahvilla ehti välillä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Ei yksi uneton yö aiheuta terveelle ihmiselle mitään ongelmia. Työteho voi tietty olla huonompi, mutta ei sen hyvä tarvitse aina ollakaan.
Oikeasti se työteho voi mennä miinuksenkin puolelle, mutta ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti se työteho voi mennä miinuksenkin puolelle, mutta ei voi mitään.
Se on ihan normaalia. Välillä on muutenkin sellaisia päiviä että tulee tehtyä pelkkää sutta ja sekundaa mikä tulee firmalle kalliiksi, vaikka olisi nukkunut kuinka hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Yksi uneton yö ja ollaan hakemassa saikkua tai vapaata? :D Kai aikuinen ihminen pystyy yhden 8-12 tuntisen sinnittelemään samoilla silmillä? Nukkuu sitten seuraavana yönä. Vai hakeeko pelastushenkilökunnan ja ambulanssi henkilökunnan jäsenet vapaata sen takia, että tekevät vuorokauden työrupeaman ja unet jää vähäisiksi? Sairaanhoitajat nyt uhriutuvat ja vetävät tottakai sen "mä olen vastuussa ihmishengistä, en voi tehdä mitään" -kortin, mutta normaali ihminen kykenee kyllä työnsä tekemään väsyneenä ja saa itsestään irti sen verran, että voi vuoronsa hoitaa.
Vuorokauden vuoron jälkeen on 3 päivää vapaata. Vai siis luulitko, että pelastajat ja ensihoitajat on töissä 24h ja sen jälkeen menevät kotiin vähäksi aikaa ja tulevat seuraavana päivänä uudestaan töihin?
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa lukea tälläista kun on itse tehnyt pisimmillään 31 tuntia pitkiä ajovuoroja, eli neljä vuoroa putkeen työkoneen ratissa. Ei kirjaimellisesti, kyllä siinä kahvilla ehti välillä käydä.
Oliko viisasta ja turvallista?
Nuorena tein paljonkin esim. ilta+yö -tuplavuoroja ja kävin nukkumassa välissä pari tuntia kotona. Tai iltavuoron ja aamuvuoron välissä sai sen pari tuntia unta kun illalla ei saanut laskettua kierroksia. Nykyinen työni on sellaista että pitäisi pystyä keskittymään ja olemaan haukottelematta tai muuten mun paikalla olostani on haittaa eikä hyötyä, ja tässä iässä se univaje tuntuu nopeammin. Yhden huonon yön jälkeen onnistuu, useamman ei. Kerran olen ollut osin unettomuuteen liittyen pari päivää saikulla, kun oli niin voimakas stressireaktio oman lapsen tilanteeseen liittyen, että heräilin yöllä miljoona kertaa tärisen ja päivällä olin väsyneenä ihan liian pienestä itkuinen. Ei olis ollut (terapia)asiakkaille kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorokauden vuoron jälkeen on 3 päivää vapaata. Vai siis luulitko, että pelastajat ja ensihoitajat on töissä 24h ja sen jälkeen menevät kotiin vähäksi aikaa ja tulevat seuraavana päivänä uudestaan töihin?
Jep, eikä tässä kukaan ole tainnut edes puhua mistään yhdestä unettomasta yöstä, vaan isommasta ongelmasta. Eri
Yritän etten enää joutuisi menemään. Parikymppisenä tuota samoilla silmillä töihin menemistä vielä jaksoi mutta nyt vanhempana tulee jo sydän-ja paniikkioireita. Tämänhetkinen työtilanne tukee tätä ongelmaani unien ja aamuheräämisten suhteen, ja aion tehdä kaikkeni jotta näin myös pysyy. Aamutyöhön jos joku pakko taas käy niin sitten kyllä pukkaa jo jotain diagnoosia ja saa loppua koko työelämä, ei ole inhimillistä touhua.