Kauanko pitää lenkkeillä, että masennus lakkaa?
Aina sanotaan, että masentuneen pitää lenkkeillä. Minä olen jo 7 kk käynyt joka päivä 2 tunnin kävelyllä säällä kuin säällä, mutta mitään ei tapahdu. Mitä teen väärin?
Kommentit (15)
Ei kukaa oo koskaa väittäny et liikunta parantaa automaattisesti masennuksen. Se pointti koko siinä jutussa on se että ihminen tekee jotain kongreettista mistä sille tulee luontasesti hyvä olo ja mistä se tuntee ylpeyttä. Ne on ne pienet teot, vähän sama kun siivoat esim asuntosi, se tuottaa heti mielihyvää ollla puhtaassa asunnossa.
Ne pienet teot on niitä mitkä johdattaa ihmisen niihin suurempiin tekoihin, ja sitä kautta pois masennuksesta.
Jos ihminen vaa makaa ja valittaa ja tilaa ruuat kotiin niin mikä siinä on se endgame?
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaa oo koskaa väittäny et liikunta parantaa automaattisesti masennuksen. Se pointti koko siinä jutussa on se että ihminen tekee jotain kongreettista mistä sille tulee luontasesti hyvä olo ja mistä se tuntee ylpeyttä. Ne on ne pienet teot, vähän sama kun siivoat esim asuntosi, se tuottaa heti mielihyvää ollla puhtaassa asunnossa.
Ne pienet teot on niitä mitkä johdattaa ihmisen niihin suurempiin tekoihin, ja sitä kautta pois masennuksesta.
Jos ihminen vaa makaa ja valittaa ja tilaa ruuat kotiin niin mikä siinä on se endgame?
Ehkä siinä on se "kongreettinen endgame."
Teet sen "väärin" että uskot sellaiseen roskaan. Katso itse mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei. Pieni lenkki ok, tuollainen vimmainen lenkkeily ehkä masentaa lisää pakkasella ja huonossa maisemassa. Tai muutenkin liian pitkä ei toimi. Ja välipäivät ok.
Hyvä, että huolehdit itsestäsi. :)
Jostain syystä parhaiten masennukseen tepsivä keino eli liikunta tuomitaan aina jyrkästi.
Minua auttoivat masennuksessa liikunta, hyvä ruokavalio, riittävä uni ja ystävyyssuhteet.
Käyn psyykkisesti rankan työpäivän jälkeen kävelyllä, koska en muuten jaksaisi raskasta työtäni.
Liiku kovempaa. Mutta oikeasti auttaa, kun selvittää kaiken paskan mitä mielessä on, ja purkaa ne vaikka kirjoittaen paperille ja puhuen jollekin välittävälle henkilölle. Tulee kevyempi olo, kuin maailman paino lähtisi pois harteilta.
Kuinka uni?
Vähäinen uni ja ennen kaikkea syvä uni on yhteydessä masennusoireiden kanssa.
Toisaalta se liikunta parantaa unen laatua, mutta jos unen laadussa on parantamista niin suosittelen appia, otin itse käyttöön ja näen joka aamu montako tuntia olen nukkunun (en vain kuinka monta tuntia olen ollut sängyssä) ja myö syvän unen määrän.
Suositukset vaihtelevat ja ihmiset ovat yksilöllisiä mutta useimmilla lienee 7,5-8,5 tuntia unta keskimäärin on hermostolle, aivoille jne parhain.
Vierailija kirjoitti:
Alakuloon saattaa konkreettisten pienten juttujen tekeminen tuottaa mielihyvää. Mutta vakavaan masennukseen ei. Kun millään ei ole mitään väliä, sitä ei siivoamalla ja lenkkeilyllä paranneta.
12 minuuttia 19 sekuntia pitää lenkkeillä.
T. Setä Samuli.
Entäs vatsa, vatsantoiminta voi olla myös osasyy
Ai kyllä se minulla on ollut todella iso tekijä että olen saanut paremman mielen
En voisi kuvitellakkaan istuvani vain tietokoneella kotona päiviä vaikka masennus onkin!
Mihin se auttaa????
Vierailija kirjoitti:
Ai kyllä se minulla on ollut todella iso tekijä että olen saanut paremman mielen
En voisi kuvitellakkaan istuvani vain tietokoneella kotona päiviä vaikka masennus onkin!
Mihin se auttaa????
Sitä miekii oon ihmetelly
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siinä on se "kongreettinen endgame."
Kongregationalistinen edamame
Ei se lakkaa millään yksittäisellä jutulla. Mä oon liikkunut aktiivisesti 10v ja edelleen vaikea masennus, mutta niinä kausina kun en liiku, masennus vaan pahenee. Sama ruoan kanssa. Oon masentunut vaikka oon ihan ammattilaiselta hakenut ohjeita ruokavaliooni, mutta niinä kausina kun syön pelkkää pikaruokaa suoraan kotiovelle tuotuna, oon vielä enemmän masentunut.
Jos et oo vielä hakenut ammattiapua niin kannattaisi tehdä se. Lääkkeet, psykologikäynnit, erilaiset terapiat, neuromodulaatio, kyllä lääkäri osaa sulle eri paikkoihin lähetteitä tehdä ja lausuntoja kirjoittaa. Katso mitä tarjotaan, pyri kokeilemaan eri hoitomuotoja ennakkoluulottomasti.