Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te neulotte tällä hetkellä?

Vierailija
23.07.2023 |

Itsellä työn alla 2 villapuseroa, kauluri ja villasukat. Paha neuloosi vaivaa.

Kommentit (180)

Vierailija
121/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina  monta työtä samanaikasesti, Nyt on villamekkoja  kirkas punainen jouluksi, toinen on valkoinen, sitten on  villasia tonttuhattuja, niit teen  kahdeksan kappaletta, peräjälkeen, sitten lapasia ja sukkia on aina tulossa,, kolme kaulahuivia yksivärisiä, pitkiä, sitten on pari pyllytintä,  säärystimiä kaikissa väreissä... aina on   paljon tulossa,  olen eläkkeellä mutta työelämässä viikottain. noin 20 t viikko.  Tykkään kutoa, olen aina tykänny, tilauksia en tee, vaan omaksi iloksi, joita sitten voi antaa  lapsille ja heidän perheilleen, valitsevat aina tarpeen mukaan mitä haluavat ottaa.  Itse pidän säärystimiä, villamekkoja ja pyllyttimiä paljon, ja niitä pitää olla eri väreissä.  Kun paljon tekee, alkaa nopeuskin näkyä, nopeasti saa valmiiksi. Töille ei ole mitään aikarajaa. sitä mukaan teen kun on tyhjää aikaa. Mukava harrastus. 

Vierailija
122/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi olen vasuri ja ohjeet oikeakätisille :(

Olen minäkin oppinut vasurina neulomaan ja nyt opettelen koukkuamista. Opettaja on kyllä saanut miettiä oikeakätisenä miten neuvoo. Yksi pipo on koukuttuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaarrokeneule, kahdet sukat ja kauluri työn alla parhaillaan. Neulon aina fiiliksen mukaan.

Vierailija
124/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauko ollut koko kesän, syksymmällä taas sukkaa, pipoa, kauluria ym.

Vierailija
125/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi voi. Nurjat täynnä lankoja, mut just kaupassa käydessäni oli tarjous 3egee/100g - 4 lähti mukaan

Minulla on samaa vikaa, langat riittää loppuelämäksi. Yritän kaupassa muistaa joskus lukemani, että lankojen ostaminen ja säilyttäminen on eri harrastus kuin neulominen.

Tämä muistutus tulee tarpeeseen mullekin. On muuten harvinaisen tilaa vieviä harrastuksia molemmat eli oli langat sitten vielä kerällä tai valmiina neuleena niin tuntuu, ettei ne mahdu mihinkään eikä niitä valmiitakaan koko aikaa voi päällään pitää..

Kun lisää tuohon vielä ompelun ja kankaiden ja ompelutarvikkeiden ostamisen, niin minimalismi pyörtyy ja katoaa naapurikuntaan. Toisaalta, koronan alkuvaiheessa kun alettiin maskeja miettiä, niin mulla löytyi kuminauhaa muillekin jakaa. Ja ompelin maskeja sarjatyönä. Ei mennyt hukkaan ne pikkupalat kuosikankaita, joita olin vuosikausia jemmannut.

Vierailija
126/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitipä ihan hakukoneelta kysyä, että mikä ihmeessä on pyllytin. Tämä menee heti omalle listalle! Töissä on talvella aina inhottavan kylmää, tulee tarpeeseen. Kiitos!

Vierailija
127/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin kuvan, mutten tiedä miten sen tänne saa.

Vierailija
128/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villasukkia Ukrainaan, isoja maastovärisiä sotilaille ja kaikkia kokoja ja värejä muulle väestölle.

Venäläisille voisi kutoa neonvärisiä liivejä.

Vierailija
129/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua himoittaisi neuloa seuraavaksi sellainen "hailuotolainen" mutta ohjetta siihen ei tunnu löytyvän mistään. Muuten kai tuon ohjeen voisi ihan itsekin kuvasta itselleen piirtää ja laskea silmukat, mutta just siinä miesten mallissa on selässä sellainen levennysosa johon olisi kiva saada ihan oikea ohje sekä sitten hihoissa kavennukset vähän eri tavalla kuin tavallisessa hihassa.

Semmoisessa blogissa kuin "Neuloosi" on luotolaisen miesten puseron ohje.

Vierailija
130/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villasukkia Ukrainaan, isoja maastovärisiä sotilaille ja kaikkia kokoja ja värejä muulle väestölle.

Venäläisille voisi kutoa neonvärisiä liivejä.

Turha vaiva ja liian iso kustannus. Niitähän saa joka halpakaupasta.

Vierailija
131/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt neulo mitään, enkä pitkään aikaan tulevaisuudessa. Nyt on kolmen villapaidan osat kudottuna valmiiksi, mutta en ikinä saa aikaiseksi suoristtetua niitä vai miksi sitä sanotaan, kun kosteana laitetaan osat noppineuloilla kuosiinsa ja sitten yhdistetään.

Onko mitään käsityöyritystä, joka ompelisi nämä yhteen?

Vierailija
132/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpottunut kun enää ei tarvi neuloa mitään. Kaupasta saa kaiken ja vieläpä edullisemmin.

Minusta taas on ihanaa neuloa vaikka valmistakin voisin ostaa. En kyllä tiedä (eikä siis kiinnostakaan) mistä kaupasta voi ostaa kunnon villasukkia tai vaikka alpakkavillaisia säärystimiä tai ranteenlämmittimiä. Ja etenkin vielä edullisesti.

Kyllä tuollainen 100% villasta neulottu riddari/kalastajanneule jne on kaupasta ostettuna aika hinnoissaan. Yhtäkin norjalaista neulemallia aikani ihastelin ja lopulta sitten piirsin siihen ohjeen ja neuloin pois mielestä kummittelemasta, koska minähän en villapaidasta 200 euroa maksa. Ja ihan on mennyt aidosta kuin väärä raha vaikka siitä toki se nahkainen tuotemerkki puuttuukin.

No kukin tyylillään, mutta jotenkin hassu ajatus että muut ihmiset neuloisi pakon takia. Ei kai kukaan käy kalassa/metsästä vain siksi että on pakko? Tai käy juoksulenkillä ja katso emmerdalea, koska pakko?

Neulominen on harrastus ja tapa rentoutua.

Mä ymmärrän kyllä hyvin tuon pakko-ajattelunkin. Kotonani on arkullinen lankoja, joita on välillä tullut hankittua välillä vähän hetken mielijohteesta, kun vaikkapa tietyn langan valmistus on lopetettu. Ei niitä voi perikunnallekaan jättää.

Teen usein tosi suuritöisiä kirjoneuleita ohuista langoista, ja etenkin jos työ ei onnistukaan toivotulla tavalla, joutuu myöntämään että paljon aikaa meni hukkaan. Ylipäätään itsekritiikki on aika kova, jonkun toisen neulomana samat virheet hyväksyisi osana käsityötä mutta itsellä silmä aina tarttuu siihen, mihin ei ole tyytyväinen.

Sitten taas toisinaan tulee flow-tila, ja tuloskin on juuri sitä mitä halusi. Mutta kyllä olen iloinen, jos joskus minulla on visio neuleesta jonka haluan, ja onnistun löytämään sen valmiina.

-eri.

Vierailija
133/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt neulo mitään, enkä pitkään aikaan tulevaisuudessa. Nyt on kolmen villapaidan osat kudottuna valmiiksi, mutta en ikinä saa aikaiseksi suoristtetua niitä vai miksi sitä sanotaan, kun kosteana laitetaan osat noppineuloilla kuosiinsa ja sitten yhdistetään.

Teolliset neuleet kootaan saumurilla. Oikein rohkea ihminen voisi testata mallitilkulla, mitä tapahtuu.

Vierailija
134/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella vanhanaikaista neuloa villapaita noin.

Nykyään paidat tehdään yhtenä kappaleena, ilman rasittavia yhdistämisiä. Yleensä ylhäältä alas neuloen.

Vierailija
135/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesken on kaksi villapaitaa. Raskauspahoinvointi pakotti laittamaan puikot syrjään hetkeksi. Kunhan se helpottaa ja ilmat viilenee niin neuloosi jatkuu!

Vierailija
136/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri valmiiksi nutun tai miksi kutsuisinkaan. Neulotaan leveä suorakaitale, tosi leveä. Sitten taitetaan kahtia ja virkataan hihat taitteesta alkaen. Sitten virkataan alareuna. Puetaan hihoista päälle, taittokohta jää selkään ja edessä kulkee pitsi ja niskassa ja takana alhaalla. Edestä siis avoinna. Mökillä on mummulta peritty tämmöinen vuosikymmenten takaa. Sain sitten idean tehdä samanlainen lempivärini langoilla. Kiva kun yhdisti neulomista ja virkkaamista. Mietin tekisinkö samantien toisen, toisella värillä.

Vierailija
137/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

136 jatkaa. Ne hihat pitsillä sijoittuu kyynärpään tienoille. Nuttu muuten on niin laaja, että alkuosa hihoista tulee jo siitä alkuperäisestä suorakaitaleesta.

Vierailija
138/180 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella vanhanaikaista neuloa villapaita noin.

Nykyään paidat tehdään yhtenä kappaleena, ilman rasittavia yhdistämisiä. Yleensä ylhäältä alas neuloen.

Sivusaumat ja hihojen saumat ovat turhat, mutta olkasaumat ovat kyllä edelleenkin todella tarpeelliset rakenteen kannalta, etenkin jos neule on vähän painavammasta langasta.

Onneksi on joitakin suunnittelijoita, jotka osaavat yhdistää järkevän rakenteen järkevään neulomistapaan.

-eri.

Vierailija
139/180 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyllytin on niin ruma sana, ei voi mitään.

Voisko olla peffatin tai peputin...

Vierailija
140/180 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyllytin on niin ruma sana, ei voi mitään.

Voisko olla peffatin tai peputin...

Takamustin

Takalistotin

🤔😉

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme