Mitä tehdä kun mies haluaa hoitaa vauvaa omalla tavallaan?
Sanotaan heti kärkeen, että en halua olla semmoinen akka, joka valittaa kaikesta miehen tekemisestä ja omii lapsen itselleen. En myöskään ole jättämässä miestä tämän takia, eikä tämä käytös ollut tiedossa ennen lapsen hankkimista.
Meillä on 3kk ikäinen vauva. Mies haluaa hoitaa vauvaa viikonloppuisin, jotta minä saan levätä. Tämä on tietty ihana juttu, mutta koen että hänen antama hoito tekee enemmän hallaa kuin jeesaa mua. Esimerkiksi vauvan nukuttaminen päiväunille. Vauva nukahtaa hienosti vaunuihin tai omaan sänkyyn ja nukkuu 2-3 tunnin unet. Mies kuitenkin haluaa väkisin nukuttaa vauvan syliin tai sitteriin. Näissä se nukkuu max. 30 minsaa ja herää kärttyisenä. Yrittäessään saada vauvaa takaisin nukkumaan mies saattaa laittaa imurin tai hiustenkuivaajan päälle, koska on lukenut netistä miten humina auttaa joitain lapsia nukahtamaan. Kun lapsi ei nuku tai herää liian nopeasti mies kiroilee ja valittaa miten hankala vauva on. En ymmärrä miksi kaikki pitää tehdä vaikeimman kautta, kun on helppokin tapa eli vaan laittaa lapsi sänkyyn tai vaunuihin? Jos sanon asiasta niin mies ottaa itseensä ja loukkaantuu. Kysyy esim että enkö halua, että hän auttaa ja miksei hän saa hoitaa lasta omalla tavallaan. Kun kerron mikä minulla toimii, kokee hän sen kritiikkinä. Hän haluaa itsepäisesti toimia omalla tavallaan eikä todellakaan kuuntele mun ohjeita. Ongelmana vaan on, että lapsi yliväsyy, jolloin illat on yhtä sirkusta ja yöt menee plörinäksi. Minä sitten heräilen yöllä hyssyttelemään vauvaa samalla kuin isä koisaa väsyneenä kun on koko päivän autellut.
Tiedän, ettei lapsi mene rikki isän hoidossa, ja on tärkeää että mies saa olla isä omalla tavallaan, mutta miten voin helpottaa omaa oloani? Mua rehellisesti sanottuna ärsyttää, ettei mies toimi samoin kuin minä enkä kestä yhtään vauvan itkua, jota näistä miehen touhuista aina seuraa.
Kommentit (192)
Minä kuulin vinkin, että sekoittamalla pari kourallista hiekkaa auton pesuveteen saan auton puhtaaksi ja kiiltäväksi. Kokeilin, lopputulos oli hyvä, mutta mies suuttui ja nyt mököttää. Pesköön sitten jatkossa itse autonsa, jos minun tapa ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko, että ap kertoo lopussa, että vauva ei nuku seuraavana yönä rauhallisesti ja ap joutuu valvomaan? Ei vauva tosiaankaan mene rikki siitä, että se ei nuku kunnolla, mutta onhan toi nyt tyhmää, että sen takia joutuu toinen aikuinen valvomaan. Suosittelen, että ap laittaa korvatulpat korviin niinä iltoina, kun mies on hoitanut vauvaa. Saa mies sitten autella myös sen seuraavan yön.
Oman lapsen hoitaminen ei ole auttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos vauva ei kuole siihen niin mitä väliä. Anna hoitaa miten hoitaa tai olet sen mukulan kanssa jossain vaiheessa jumissa kun se ei voi antaa kenenkään muun hoitaa kuin äidin eikä sopeudu siihen että elämässä kaikki tekee asioita omilla tavoillaan.
Kyllä useimmilla täyspäisillä vanhemmilla rima on vähän korkeammalla kuin että lapsi ei kuole. En voi käsittää tätä ajatusta että miesten pitää antaa hoitaa hommat pas*asti tai sitten eivät hoida ollenkaan. Ei tartte nillittää bodyn väristä, mutta ei sitä vanhemmuutta niinkään voi jakaa että iskä tekee niin kuin itsestä on kiva tai helppo ja äiti joutuu ponnistelemaan ja pitämään riman pilvissä jotta kokonaisuus olisi lapsen hyvinvoinnille riittävän hyvä (eli esim. näkemään ylimääräistä vaivaa öiden rauhoittamisessa koska isä hölmöilee päiväunien kanssa, tai 10 vuoden päästä olemaan se joka ei voi yhtään oikaista eineksillä koska isän kokkausvuoroilla on vain nuggetteja). Isälläkin on vastuu lapsen HYVÄSTÄ hoidosta eikä naisen tarvitse olla kiitollisuudesta polvillaan ja suu supussa vain siksi että isä tekee "jotain".
No tämäpä. Jotkut miehet tekevät tästä huonosti tekemisestä ihan taidetta, jotta saisivat vapautuksen olla tekemättä. Oma isäni esim. osti tahallaan väärän kokoisia ulkovaatteita jotta äitini ei enää laittaisi häntä kenkä- tai haalarikaupalle vaan hoitaisi kaiken itse. Ja harrastuksiin viedessä ei edes yrittänyt katsoa olisi varusteet mukana (tyyliin 6-vuotiaan luistelussa luistimet mukana), jotta äiti hoitaisi senkin itse. Sama kuvio pyykkien ripustamisessa (miten ryttyyn voi lakanan runtata narulle!). Sit voi nostaa kädet pystyyn ja heittäytyä sohvalle kun "ei osaa" ja "ei kelpaa".
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin nainen joka antaa pilkuntarkat lastenhoito-ohjeet ja räjähtää, jos jostain on hiukan poikettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus. Hienosti sinäkin varmaan saat levättyä, kun imuri tai hiustenkuivaaja huutaa? Ärsyttää tuollainen itsepäisyys ja tahallaan "väärin" tekeminen.
Ap tässä on se itsepäinen, kun kaikki pitää tehdä niin kuin hän näkee parhaaksi. Ei ole edes todisteita että hänen tapansa on parempi. Se on vain hänen näkemyksensä ja kaikki uskoo.
Jos sinulla olisi ollut pikkuvauvoja, niin tietäsit, että vanhemmat tekevät kaikkensa saadakseen vauvan nukkumaan yön hyvin.
Aloittajan kannattaa mennä ensi viikonloppuna hotelliin nukkumaan. Mies kyllä jaksaa hoitaa lasta pari vuorokautta ja vielä omalla tavallaan.
Antaisin isänkin opetella jopa vähän kantapään kautta. Nuo mainitsemasi ei kuitenkaan ole lapselle varsinaisesti haitaksi. Eri asia jos olisi syöttämässä pihviä sylivauvalle tai laittamassa toppapuvussa ulos helteillä mutta muuten niin voin neuvoa ja antaa ohjeita pyydettäessä ja kertoa mikä toimii mutta lapsi ei ole äidin omaisuutta joten antaa isänkin hakea rooliaan vaikka se kävisikin alkuun kömpelösti.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulin vinkin, että sekoittamalla pari kourallista hiekkaa auton pesuveteen saan auton puhtaaksi ja kiiltäväksi. Kokeilin, lopputulos oli hyvä, mutta mies suuttui ja nyt mököttää. Pesköön sitten jatkossa itse autonsa, jos minun tapa ei kelpaa.
Ei autoja tarvitse pestä. Miesten hössötystä.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin isänkin opetella jopa vähän kantapään kautta. Nuo mainitsemasi ei kuitenkaan ole lapselle varsinaisesti haitaksi. Eri asia jos olisi syöttämässä pihviä sylivauvalle tai laittamassa toppapuvussa ulos helteillä mutta muuten niin voin neuvoa ja antaa ohjeita pyydettäessä ja kertoa mikä toimii mutta lapsi ei ole äidin omaisuutta joten antaa isänkin hakea rooliaan vaikka se kävisikin alkuun kömpelösti.
Tuo onnistuu parhaiten niin, että mies on yksin vastuussa lapsesta myös öisin.
Vittumaisia naisia tässä ketjussa. Ei ihme että teillä ei ole kellään hyvää parisuhdetta. Tiedän kysymättäkin ettei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus. Hienosti sinäkin varmaan saat levättyä, kun imuri tai hiustenkuivaaja huutaa? Ärsyttää tuollainen itsepäisyys ja tahallaan "väärin" tekeminen.
Ap tässä on se itsepäinen, kun kaikki pitää tehdä niin kuin hän näkee parhaaksi. Ei ole edes todisteita että hänen tapansa on parempi. Se on vain hänen näkemyksensä ja kaikki uskoo.
No, onhan todisteita, että vauva nukkuu paremmin.
"Sanotaan heti kärkeen, että en halua olla semmoinen akka, joka valittaa kaikesta miehen tekemisestä"
Kuitenkin valitat miehen tekemisistä kun ei tee juuri niin kuin sinä haluat. Niin kumpi nyt on sitten todellisuus että et valita niin kun haluat uskotella vai että valitat niin kuin teet?
Vierailija kirjoitti:
Vittumaisia naisia tässä ketjussa. Ei ihme että teillä ei ole kellään hyvää parisuhdetta. Tiedän kysymättäkin ettei ole.
Kyllä on ja mieheni on hyvä isä ja tietää miten lasten kanssa ollaan.
Mitä naiset oikein kuvittelee? Että mies vain hiljaa alkaa tekemään naisen tavoin joka kerta? Onko teidän työpaikallakin niin että kun motkotatte niin kollegat alkavat tekemään kuten haluatte? Voi joudutteko siellä vain toteamaan, että aina ei saa omaa tahtoa läpi? Miksi kotona oletatte, että teidän tahto menee aina läpi miehestä? Lapsenhoito ei tule KOSKAAN menemään täysin niin kuin te haluatte. Mies on munaton tohveli, jos näin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vauvalle todellakin on haitaksi se, että ei saa kunnolla nukuttua. Unenpuute katsotaan muuten kidutuskeinoksi.
Voimia sulle. Uskon et oot jaksamisen rajamailla ja varmasti ärsyttää, kun toinen ei kuuntele itsestä selviltä tuntuvia asioita. Miehesi on kumminkin tuore isä, luo suhdetta omaan lapseensa ja etsii omia tapojaan hoitaa tätä. Uudessa tilanteessa voi nousta epävarmuuden tunteita ja silloin voi olla vaikea vastaanottaa ohjeita. Hienoa sinänsä että osallistuu tuolla tavalla.
Miten muuten, onnistuisiko nuo sun tavat varmasti myös häneltä, jäisikö vauveli rauhassa nukkumaan, jos hän laittaisi sen vaunuihin tai sänkyyn vai huutelisiko perään?
Toivon, että nukkumistilanteet rauhoittuu ja saatte jatkossa tarvitsemanne unet.
No mies ei sitten hoida omalla tavallaan. Miksi mies kiusaa vauvaa ja rääkkää noin? Käske lopettaa ja karju. Sä tiedät ja tunnet vauvan tavat paremmin. Jos vauva ei kärsi, kiva.
Vierailija kirjoitti:
No mies ei sitten hoida omalla tavallaan. Miksi mies kiusaa vauvaa ja rääkkää noin? Käske lopettaa ja karju. Sä tiedät ja tunnet vauvan tavat paremmin. Jos vauva ei kärsi, kiva.
Mistä sä tiedät kumpi tuntee vauvan tavat paremmin? Oletat vain.
Vierailija kirjoitti:
Kysy että laittaako hän vaipankin väärin päin jos hän sen itse kokee omaksi tavakseen?
Eihän sitä lasta nyt niin hoideta miltä itsestä tuntuu vaan edetään sen lapsen ehdoilla. Jos lapsi nukkuu sängyssä tai rattaissa niin se nukutetaan sinne eikä väkisin yritetä opettaa nukahtamaan syliin. Mikä järki? Mies saa suuttua ihan rauhassa mutta lapsi on ykkönen, ei miehen itsetunto joka selvästikään ei kestä neuvomista asiassa mitä ei osaa.
Kamalia tuollaiset lapsi on ykkönen ja lapsen ehdoilla mennään aina -tyypit. Ero siitä seuraa ennen pitkää, ei kukaan jaksa tuollaista pirttihirmua.
ja samaan aikaan ihmetellään, kun suomalaiset naiset ei halua hankkia lapsia
On teillä kyllä toimiva tiimi👍Tulee mieleen se Mankelin sketsi missä nainen on raskaana. Ei luoja.