Missä vaiheessa kellonajan kirjoittaminen on muuttunut 12:45 = 12.45?
Paljon näkee nykyään kun ihmiset erottavat tunnit minuuteista pisteellä, ei enää kaksoispisteellä.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Piste on ensimmäisellä näytöllä, kaksoispisteen saadakseen pitää klikata toiselle näytölle puhelimessa. Siksi.
Näinkö laiskoja ihmisistä on tullut tosiaan?
Pisteellä se on aina suomessa merkitty.
Kaippa tuo joku Jenkki juttu taas on.
Vierailija kirjoitti:
Kaippa tuo joku Jenkki juttu taas on.
Niin se kaksoispiste.
Kellonaika on merkitty aina yhdellä pisteellä. Digitaalikelloissa ollut kaksi pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän äitille kansakoulussa opetettiin kaksoispisteellä erotus, äiti opetti minulle ja niin peruskoulussakin opetettiin.
Minulle opetettiin kirjoittamaan 12.45 koulussa ensimmäisellä luokalla vuonna 1978.
-96 syntynyt ihmettelijä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piste on ensimmäisellä näytöllä, kaksoispisteen saadakseen pitää klikata toiselle näytölle puhelimessa. Siksi.
Näinkö laiskoja ihmisistä on tullut tosiaan?
Näinhän ihminen toimii. Ihan sama kun sanoja lyhennetään siksi että pitkä sana on liian pitkä:
Minä>mä
Välttämättä>välttis
Esimerkiksi>esmes
Voihan tuota taipumusta moraalipaheksua halutessaan, mutta onko se kovin rakentavaa?
Koulussa meille aina opetettiin, että kellonaika merkitään pisteellä, ei kaksoispisteellä. Olen ollut peruskoulussa v. 1982-1991.
Vierailija kirjoitti:
"Kellonaikaa merkittäessä tunnit, minuutit ja sekunnit erotetaan toisistaan pisteellä. Jos kyse on tasatunneista, minuutteja on turha merkitä."
"Kansainvälisen standardin mukaan kellonajan merkinnässä käytetään kaksoispistettä (klo 15:30), mutta tätä tapaa ei yleensä noudateta Suomessa."
Kaksoispiste on likamielisten hommaa. Häpeisit, älä näytä kaksoispistettäsi julkisesti!
Suomen kielessä on aina ollut oikein käyttää kellonajassa pistettä. Kaksoispiste tullut käyttöön ulkomaisista järjestelmistä.
Samaan aikaan kuin päivämäärä alettiin kirjoittaa ilman pistettä kuukauden perässä. 20.7
Varmaan kun puhelimen näytöllä on merkattuna . Eli 18.21
Kaksoispiste yleistyi silloin kun numeronäytöt tuli, ennen sitä oli aina piste. Olet niin nuori että ihmettelet tätä. N55+
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan kuin päivämäärä alettiin kirjoittaa ilman pistettä kuukauden perässä. 20.7
Eli ei koskaan.
Minulle opetettiin kirjoittamaan 12:45 koulussa. Olen syntynyt 1989.
Vierailija kirjoitti:
Kellonaika on merkitty aina yhdellä pisteellä. Digitaalikelloissa ollut kaksi pistettä.
Tietokoneessa on kaksoispisteellä, television ruutunäytössä on kaksoispisteellä, samoin puhelimessa. Missä se kirjoitetaan muka pisteellä?