Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset jotka ei pysty asioita kertoessaan pitäytymään oleellisessa. Onko toi joku neuropsykiatrinen häiriö?

Vierailija
23.07.2023 |

Mulla on kaks tällaista jaarittelijaa elämässäni. En käsitä, miten ihmiselle voi olla täysin mahdotonta kertoa asioita niin että anekdootissa olis joku punainen lanka ja se päättyisi jossain kohtaa. Olen joutunut välillä kysymään ihan suoraan jossain ekan kolmen minuutin jälkeen että anteeks mutta mistä tässä jutussa on kyse kun se vaan jatkuu ja jatkuu eikä edes teema ole selvillä. Toinen takertuu epäoleellisuuksiin jopa sellaisissa kiiretilanteissa joissa todella pitäisi sanoa vain oleellinen eikä mitään muuta. Varmaan hätäkeskukseen kolarista soittaessaankin olisi että "olimme tässä ajelemassa Mikkeliin mökille, tai ei se mökki oikeastaan ihan Mikkelissä ole vaan lähempänä Mäntyharjua, en ole siitä sijainnista ikinä niin välittänyt kun matka on aika pitkä, mutta toisaalta lähempää kotia ei löytynyt oikein mökkitonttia, hirveen pieniä ja sellaisia kiilamaisia vaan, ei kunnolla rantaviivaa, kyllähän kunnon ranta pitää mökillä olla..." Tällaista. Onko ihan vähän ärsyttävää. Olen tullut siihen tulokseen että toi on joku vika päässä.

Kommentit (166)

Vierailija
61/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin nepsytyyppinen persoonallisuus homma. Kyvyttömyys tunnistaa, ettei keskustelukumppania kiinnosta pätkän vertaa mihin asia on nyt menossa. Kuvaavia noi esimerkit. Kyllähän siinä normaalikuulija alkaa tiedostomattomasti elehtiä, huokailla tms viestiä, että nyt mennään lepikkoon tässä viestinnässä. Ja normaali puhuja nuo sgnaalit huomaa. Yksi kaveri tälläinen, mukana myös aikalailla itsekeskeisyys, maailma nähdään vain omasta perspektiivistä. Mukava kaveri eikä tuo omanapaisuus ole sinällään negatiivista muita kohtaan. Välillä raskasta seuraa.

Yksi kaveistani alkaa aina liikehtimään levottomasti ja huokailemaan eriitäin äänekkäästi jos joku muu kuin hän puhuu. Ainoa poikkeus on, jos puhutaan hänestä tai hänen asioistaan. Silloin hänkin jaksaa kuunnella ilman tuhahduksia.

Jos mennään porukalla shoppaileen, niin silloin käydään vain kaupoissa joissa hän haluaa käydä, ja lähdetään pois kun hän on löytänyt haluamansa. Muuten hänelle tulee tylsää, minkä hän ilmoittaa isoon ääneen.

Vierailija
62/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisossani on tuollaista vikaa.

Kirjoittamalla hän ilmaisee itseään tosi sujuvasti ja täsmällisesti, mutta suulliset esitykset ovat usein täysin mahdottomia ymmärtää.

Esim. hänen puhelimessa antamillaan ajo-ohjeilla ei kukaan löydä ikinä minnekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuollainen ystävä. Hän voi käydä jonninjoutavaa jaaritusta parikin tuntia kiinnostumatta kenenkään muun asiasta. En nykyään en soita hänelle. Raskasta seuraa

Vierailija
64/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksista tulee usein jaarittelijoita, en tiedä miksi. Eräs todella huippu-uran vaativalla katastrofialalla tehnyt henkilö, joka on takuulla ollut nuorena ytimekäs, alkoi vanhaksi tultuaan jaaritella ja horista pitkään.

Eli liittyy pään toimimiseen.

Vierailija
65/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on tällainen. Aina jutut alkaa jostain asiasta A ja yritän kuunnella sitä A-juttua mut se vaihtuukin nopeasti B, C, D, Y, X ja lopulta en saa mitään tolkkua koko jutusta. Puhuu myös nopeasti ja ei odota toiselta mitään vastavuoroisuutta pitkään selitykseensä.

Sitten jos itse yritän joskus kertoa jotain niin pitää ihan hätäisesti yrittää sanoa, koska hän ei jaksa kuin pari sekuntia kuunnella tai alkaa puhua päälle tai lopettaa kuuntelemisen.

Vierailija
66/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen just semmonen. Anteeksi kaikki sukulaiset, tuttavat ja muut kanssakulkijat.

Vierailija
67/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei hele mitä kärsimystä nää ihmiset on apteekin tiskissä, ovat siis syy siihen miksi ei jonot vedä 😂 farmaseuttina mulle riittäisi ihan "ottaisin paketin tota bisoprololia" eikä niin että "siellä pitäisi olla viime syyskuussa kardiologi Lehtomäen kirjoittama resepti joka on laadittu Tampereen keskussairaalassa sen jälkeen kun sain sydämen lepatuksia mieheni kuoltua vuonna 2021 piilevään sairauteen......" ja diipadaaba jatkuu koko asioinnin ajan.

Koin olevani hyvä ja ystävällinen aspa, mutta en vaan koskaan kyllä jaksanut lähteä oikein mihinkään jaarittelukeskusteluihin mukaan, sillä joskus kun keskusteluun koitti hiljaisena hetkenä osallistua, tajusi että tuollaiset ihmiset eivät halua keskustella toisen kanssa vaan ainoastaan löpistä omiaan.

Vierailija
68/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kuunnella jaarittelijoiden puheita ja etsiä niistä mikä se asian ydin on. Ilmaiskaa itsenne ja asianne yksinkertaisesti ja selkeästi. Jos kuulija haluaa, niin sitten lisää täsmennystä.

Vierailija
69/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Kirjoittamalla hän ilmaisee itseään tosi sujuvasti ja täsmällisesti, mutta suulliset esitykset ovat usein täysin mahdottomia ymmärtää.

Esim. hänen puhelimessa antamillaan ajo-ohjeilla ei kukaan löydä ikinä minnekään.

Ai tyylin "käänny oikealle siitä R-kioskin kohdalta, siis se mikä tuli siihen toissa vuonna, ennen siinä toimi kukkakauppa monta vuosikymmentä, mutta ne ei kai oikein enää pärjää markkinoilla kun marketeistakin saa kukkia, hinnat on marketeissa paljon halvemmat, mutta yhtä kauniita kimppuja niistä ei kyllä löydä, Aulikki-tädin kahdeksankymppisille yritin etsiä ja eihän siitä mitään tullut, piti ajaa keskustaan asti että löysi sitten hyvän kukkakaupan mistä sai, se onkin muuten ihan siinä sen R-kioskin lähellä, siinä naapurikorttelissa, jossa on nyt julkisivuremontti, kauhean kuluneeksi se julkisivu olikin päässyt, nykyään ei kyllä joissain taloyhtiöissä piitata yhtään ja päästetään ihan hunningolle paikat...niin löysitkö jo se reitin mitä tarkoitan?"

Vierailija
70/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistin vaimoni aloituksesta. Voin vakuuttaa, että kaikkeen tottuu, myös rönsyilevään ja useaoksaiseen tarinaan. Kohteliaana ihmisenä tietysti kuuntelen aina koko tarinan ja täytyy myöntää, että joskus kadotan jutun juuren rönsyihin, jotka ei suoraan liity asian ytimeen.

Ihmiset ovat erilaisia ja se on hyvä asia. Jotkut puhuu ja toiset kuuntelee, kaikkia meitä kumminkin tarvitaan.

Ihana! 🙂

Vierailija
71/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kans yhden tuollaisen. Hänellä on oikeasti ihan hauskat jutut, mutta ne kerrotaan tyyliin "minä kävin torstaina, eiku oliko se sittenkin keskiviikkona, eiku se olikin maanantaina, olinko minä maanantaina aamulla töissä???? Sillon minä kävin, niin kaupassa. Ajoin tuota Sahatietä, jossa on se punainen, eiku onko se punainen vai sininen se talo siinä?!? Siinä on kaksi vai kolme kerrosta??? Minäpä katson puhelimesta... Niin sitten pääsin kauppaan ja parkkeerasin melkein ovien eteen..."

Vierailija
72/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taitaa olla useampi asia limittäin ja lomittain. Jotkut ovat puheliaita, se on ominaisuus ja luonteenpiirre eikä mikään häiriö. Jotkut ovat lyhytsanaisia ja tottuneita siihen viestintätyyliin, ja ärsyyntyvät helposti siihen jos joku onkin erilainen. Se, ettei pysy asiassa, on eri asia. Osa puheliaista eksyy ja rönsyilee tarinoissaan, osa kertoo selkeästi ja johdonmukaisesti tietyn kokonaisuuden, mutta todella yksityiskohtaisesti. Hyppelehtivä esitystapa taitaa tosiaan olla adhd:ssa yleistä, mutta sitä voi esiintyä sellaisillakin ihmisillä, jotka eivät muuten ole ainakaan maallikon silmiin erityisen adhd:n oloisia. Ja autismin kirjoon voi liittyä sitä, ettei näe toisen kyllästyneisyyttä omaan tarinaan, mutta toisaalta kulttuurinen kohteliaisuus myös ohjaa ihmisiä peittämään kyllästyneisyytensä ja esittämään kiinnostunutta, korkeintaan hienovaraisesti yrittäen ohjailla keskustelua uusille urille.

Vierailija
73/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduimme olemaan lastensuojelun asiakkaina aikoinaan. Vastasin aina kysymyksiin rehellisesti, eikä elämässäni ollutkaan mitään salattavaa.

Silti papereissa oli aina lukuisia virheitä ja väärinkäsittämisiä. Sanoin jotain, niin sitä ei kirjattu, vaan se mitä sosiaalityöntekijä luuli minun tarkoittavan.

Aloin selittämään asiaa perinpohjaisesti, ja kerroin vielä senkin mitä en tarkoittanut sanoillani. Tässä syy. Ei se kokonaan auttanut asiaa, kun pidettiin kuitenkin valehtelijana, ja lapsi ei kuitenkaan saanut mitään apua.

Vierailija
74/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on myös tuollainen. Rasittavaa puhua puhelimessa. Hän saattaa soittaa kun olen juuri laittamassa lapsille ruokaa pöytään, sanoo jutun olevan todella tärkeä eikä ehdi odottamaan, ja tuloksena tunnin jaarittelu aiheen vierestä ja ympäriltä. Ja se "supertärkeä juttu mikä ei ehdi odottamaan puolta tuntia" on aina joku tulethan sitten lauantaina käymään kun lupasit tai jukkapalmulle pitäisi vaihtaa multa.

Tuloksena on, etten ikinä vastaa jos on jotain kesken tai sanon soittavani pian takaisin ja lyön luurin korvaan. Ei siitä tule ikinä mitään, jos jää kohteliaasti kuuntelemaan.

Minulla on kolme sisarusta, joista kahdella ADHD. Epäilen vahvasti äidillänikin olevan ja tuo juttujen ytimen kadottaminen on vain yksi viite siihen. Toinen ADHD veljistäni ihan samanlainen jaarittelija ja jankkaaja.

Vierailija
75/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Ai tyylin "käänny oikealle siitä R-kioskin kohdalta, siis se mikä tuli siihen toissa vuonna, ennen siinä toimi kukkakauppa monta vuosikymmentä, mutta ne ei kai oikein enää pärjää markkinoilla kun marketeistakin saa kukkia, hinnat on marketeissa paljon halvemmat, mutta yhtä kauniita kimppuja niistä ei kyllä löydä, Aulikki-tädin kahdeksankymppisille yritin etsiä ja eihän siitä mitään tullut, piti ajaa keskustaan asti että löysi sitten hyvän kukkakaupan mistä sai, se onkin muuten ihan siinä sen R-kioskin lähellä, siinä naapurikorttelissa, jossa on nyt julkisivuremontti, kauhean kuluneeksi se julkisivu olikin päässyt, nykyään ei kyllä joissain taloyhtiöissä piitata yhtään ja päästetään ihan hunningolle paikat...niin löysitkö jo se reitin mitä tarkoitan?"

:D :D

Vierailija
76/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tällänen puhelias ihminen. Sainkin liikanimen Räpätäti kun olin lapsi.

Meillä nyt on suvussa, myös sisään naiduissa, paljon extra kirjaimia monella, autistisia piirteitäkin löytyy joiltakin.

Joltakin löytyy sekä että.

On extroverttiä ja introverttiä, siltä väliltäkin löytyy.

Me extrot puhutaan päällekkäin, eikä tietenkään kuunnella ketään. Introvertit karkaa olohuoneeseen katsomaan teeveetä.

Kuuntelevat samalla meidän hölmöjä juttuja ja pyörittelevät päitään. Naureskelevat.

Kaikki mahtuu tähän joukkoon. Suuri ymmärrys kaikilla siintä ett meitä on moneen junaan ja että jotkut jäävät asemallekkin.

Vierailija
77/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD on joskus taustalla, mutta vain siis joskus

Vierailija
78/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on vähä-älyisyydestä.

"Viisaat puhuvat kun on jotain sanottavaa, typerykset koska on pakko sanoa jotain." - Plato

Vierailija
79/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut mielellään jaarituksia ja pitkiä monologejaan pitävät ovat youtubessa tai podcasteissa tai vloggaavat jne. Tulee heti parikin mieleen. Loputtomia jaarituksia, joilla tienaa rahaa!

Vierailija
80/166 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tällaisen ja hänellä varmasti on. On todettu oppimisen vaikeus, nykyään varmaan tehtäisiin laajempi nepsy-dg. Jatkuvaa touhuamista, mutta ei osaa suunnitella tai tehdä asioita järkevästi eli selviä puutteita myös toiminnanohjauksessa. On hyvin raskasta seuraa.